«خون شد» اما به چه قیمتی؟/ دو قطبی سرگردان میان دیروز و امروز

گروه فرهنگی الف،   3981122126

«خون شد» می تواند یک بازساخت نوستالژیک از فیلم های قدیمی باشد ولی باور پذیری آنچه در این فیلم اتفاق می افتد، به شدت سخت است و برای مخاطبان دهه هشتادی و نودی غیر ممکن!

«خون شد» اما به چه قیمتی؟/ دو قطبی سرگردان میان دیروز و امروز

مسعود کیمیایی ، کارگردانی است که مردم با فیلم های سال های دور او خاطره دارند و او با ساخت خون شد، می خواست ادای دینی به تمامی فیلم های دهه 40 و 50 داشته باشد.

خون شد داستان مردی به نام فضلی ( با بازی سعید آقا خانی) است که برای جمع شدن دوباره خانواده اش تلاش می کند. در سکانس ابتدایی سایه او را می بینیم با موسیقی فیلم قیصر. مردی که سال های سال از خانواده اش دور بوده و معلوم نیست که دلیل این دوری چیست اما با آمدنش رعد و برق و طوفان می شود و پدر و مادر پیرش با دیالوگ های مسجع ، قربان صدقه اش می روند و احوال هر کدام از اعضای خانواده را بیان می کنند.

 

فضلی یا همان قیصر دهه 90 ، عهد می کند که خانه را از مزدوران پس می گیرد و اعضای خانواده را دور هم جمع می کند . خانه ای که نماد حریم و مرز برای خانواده است و جمع کردن اعضای خانواده هم نمادی برای ناموس پرستی و خانواده دوستی.

از باد و باران های بی امان در فیلم که بگذریم نوبت به زمان پیدا کردن خواهران و برادران می رسد . برادر فضلی ، مرتضی در تیمارستان بستری است . تیمارستانی که به معنای واقعی کلمه یک دیوانه خانه محسوب می شود و آن قدر شلوغ و درهم است و بدون صاحب و مسوول اداره می شود که اغراق بیش از حد در آن در ذوق مخاطب می زند.

فضلی در سکانسی که خواهرش را پیدا کرده و راضی به بازگشتش کرده دست به کشتن افرادی می زند که آنها را در بدبختی خواهرش مقصر می داند . حال آنکه کوچکترین تندی یا عصبانیتی متوجه خواهرش نمی شود. خشونت های بی دلیل،شستن چاقو به عنوان ابزاری برای قتل پیش از شستن دست و صورتش نشان از این دارد که ما با شخصیتی مواجهیم که باید از او انتظار خون ریزی بیشتری داشته باشیم.

تاکید بیش از حد و چند باره روی خانه و جمع کردن اعضا ، قانع شدن سریع اعضای خانواده برای بازگشت به خانه در حالی که سال ها از آن فرار می کردند، بادهای بی امان که لحظه ای از فیلم جدا نمی شود، استفاده از چادرهایی که در گذشته با آن رفت و امد می کردند (در اصطلاح به آن چادر گلی می گویند) ، همه و همه نشانه هایی از ضعف فیلم برای مخاطب امروز سینما محسوب می شود.

خون شد نتوانسته بافت زمانی خودش را پیدا کند و در برزخی از دهه 40 و 90 باقی مانده است. در خون شد بیمارستان نیست ، تفنگ در دست فضلی و دشمنانش نیست ، پلیس نیست و حتی پاکت های پستی جدید نیست و  نبود همه این موارد یعنی این فیلم در بستر سال های دور ساخته شده است اما از طرفی می بینیم که فضلی گوشی تلفن همراه به دست می گیرد و دشمن فضلی در یک آپارتمان لوکس زندگی می کند.

به نظر می رسد اگر این فیلم ، به طور کامل خودش را به دهه 40 وابسته می کرد و تمامی المان های آن را رعایت می کرد ، می توانستیم بگوییم که باز ساخت یک فیلم مانند قیصر را در سینما شاهد بودیم اما این دو قطبی بین دو نسل متفاوت از فیلم سازی باعث شد تا برای مخاطب هم  حفره های فیلم نامه علامت سوال باقی بگذارد که تا پایان فیلم هم جوابی برایشان پیدا کند و منطق وجود صحنه ها را در خون شد ، در نیابد.

پایان خون شد دقیقا مانند فیلم فارسی است. قهرمان وظیفه اش را به انجام می رساند و با وجود زخم های عمیق و کاری در سایه ها گم می شود . این فیلم می تواند یک بازساخت نوستالژیک از فیلم های قدیمی باشد ولی باور پذیری آنچه در این فیلم اتفاق می افتد، به شدت سخت است و برای مخاطبان دهه هشتادی و نودی غیر ممکن!

منبع: فارس

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین