غافلگیری‌های اسکار ۲۰۲۰/ دستان خالی؛ شوک بزرگ برای اسکورسیزی!

گروه فرهنگی الف،   3981122036

درست با شروع اسکار نود و دوم اولین غافلگیری اعلام «بونگ جون هو» کارگردان فیلم «انگل» به عنوان «بهترین کارگردان» بود. چند دقیقه بعد باز هم «انگل» شگفتی‌ساز و تاریخ‌ساز شد.

به گزارش فارس، نود و دومین مراسم سالانه اسکار در سالن دالبی تیه‌تر هالیوود برگزار شد و پوشش تلویزیونی مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان در بیش از ۲۲۵ کشور به صورت همزمان پخش می‌شد. «بونگ جون هو» از کره جنوبی اسکار «بهترین فیلم»، «بهترین کارگردانی» و «بهترین فیلم خارجی» و «بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی» را برای فیلم انگل ازآن خود کرد.

اگر اسکار ۲۰۲۰ را یکی از شگفتی‌سازترین دوران اسکار بنامیم سخن به گزاف نگفته‌ایم

درست با شروع اسکار نود و دوم اولین غافلگیری اعلام «بونگ جون هو» کارگردان فیلم «انگل» به عنوان «بهترین کارگردان» بود. چند دقیقه بعد باز هم «انگل» شگفتی‌ساز و تاریخ‌ساز شد. این فیلم به کارگردانی «بونگ جون هو» به عنوان اولین فیلم تاریخ اسکار که در بخش فیلم‌های خارجی انتخاب شده بود به فاصله چند دقیقه به عنوان «بهترین فیلم» اسکار اعلام شد و غافلگیری‌ها را مضاعف کرد.

 

مادامیکه جوایز هنرپیشگان و فیلمنامه تقریبا همانطور که انتظار می‌رفت و پیش‌بینی شده بود، اعلام شد، طی شب گذشته چند مورد شگفتی دیگر نیز رقم خود که شایان ذکر است.

 

«انگل» بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۰

«انگل» همچنین رکورد اولین فیلم کره‌ای که برنده بخش بهترین فیلم خارجی اسکار می‌شود را به نام خود ثبت کرد. وقتی که تازه به عنوان بهترین فیلم خارجی اعلام شده بود و بعد یکباره به عنوان «بهترین فیلم» اسکار نیز اعلام شد، مخاطبین را مدهوش کرد و آنچنان تشویقی سرتاسر سالن و صحنه را دربر گرفت که در نوع خود دیدنی بود. این فیلم همچنین رکورد اولین فیلم خارجی که برنده جایزه اسکار «بهترین فیلم» شده را برای خود در تاریخ ثبت کرد.

 

«بونگ جون هو» برنده «بهترین کارگردانی»

با این وجود که کارگردان فیلم «انگل» لحظاتی قبل جوایز «بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی» و «بهترین فیلم خارجی» را دریافت کرده بود، با اعلام برنده شدن به عنوان «بهترین کارگردان» شگفتی‌ها مضاعف شد چراکه «سم مندز» و فیلمش «۱۹۱۷» همین جوایز را از رویداد «گلدن گلوب» برده بود و بخت اصلی برای این جایزه محسوب می‌شد که همین موجب شگفتی حاضرین و بیننده‌ها و علاقمندانیکه این رویدادها رو دنبال می‌کنند، شد. خود بونگ جون هو نیز به قدری شگفت‌‌زده شده بود که گفت فکر کردم بعد از کسب جایزه بهترین فیلم خارجی می‌توانم کمی استراحت کنم!

 

«داستان اسباب‌بازی۴» بهترین فیلم انیمیشن بلند

در روزی عجیب که فیلم انیمیشن محصول پیکسار گمان می‌رفت شانس کمی در اسکار داشته باشد در عین شگفتی «داستان اسباب‌بازی۴» بهترین فیلم انیمیشن بلند اسکار می‌شود. چراکه انیمیشن‌ «ارتباط گم شده» به تازگی جایزه «گلدن گلوب» را دریافت کرده بود و «کلاوس» نیز جایزه «آنی» را کسب کرده بود ازینرو بخت‌های اول اسکار امسال محسوب می‌شدند که اعلام «داستان اسباب‌بازی۴» به عنوان برنده نیز در میان غیرمنتظره‌های اسکار قرار گرفت. ناگفته نماند که «داستان اسباب‌بازی ۳» نیز در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب همین اسکار شده بود.

 

شوکِ دستانِ خالیِ فیلمِ تمام غولِ هالیوودیِ «ایرلندی»!

«ایرلندی» اثر «مارتین اسکورسیزی» که بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان تمام دوران هالیوود محسوب می‌شود امسال با ۱۰ نامزدی در اسکار حداقل انتظار چند جایزه را می‌کشید و تنها فیلمی که یک نامزدی از آن بیشتر داشت، «جوکر» بود با ۱۱ نامزدی. البته فیلم «۱۹۱۷» هم ۱۰ نامزدی داشت که از این دو فیلم سهمی از جوایز به خانه برده شد و در عین شگفتی «ایرلندی» با تمام «مارتین اسکورسیزی» و «آل پاچینو» «رابرت دنیرو» و «جو پشی» و در عین ناباوری دست خالی مراسم را ترک کرد.

«اِمینِم» سال ۲۰۰۳ برای دریافت اسکارش به مراسم نیامد اما این بار آمد!

سال ۲۰۰۲ فیلم «۸ مایل» از پراستقبال‌ترین فیلم‌های سالن‌های سینماها بود و آهنگ «خودت را گم کن» به خوانندگی«اِمینِم» که در آن فیلم خوانده شده بود در سال ۲۰۰۳ جایزه «بهترین آهنگ غیراقتباسی» اسکار را برای او به ارمغان آورد. این خواننده رپ آن سال در عین شگفتی در مراسم اعلام و اهداء جوایز اسکار حضور نیافت لیکن این بار باز در عین شگفتی بدون اینکه اثری از او در رقابت اسکار باشد نه تنها به مراسم اسکار آمد بلکه به اجرای برنامه پرداخت که با تشویق طولانی مدت حاضرین مواجه شد.

حواشی

مراسم امسال همچون دیگر دوره‌های اسکار با حواشی متنوعی همراه بود که از آن جمله می‌توان به سخنان و ادای احترام «اسپایک لی» کارگردان اسکاری سیاه‌پوست به فقدان «کوبی برایانت» ابرستاره دنیای بسکتبال ان‌بی‌اِی اشاره کرد که چند روز پیش در سانحه سقوط هلی‌کوپتر به همراه دختر ۱۳ ساله و ۶ نفر دیگر همراهانش کشته شد.

«ناتالی پورتمن» در اعتراض به نبود کارگردانان زن در بین نامزدهای اسکار امسال، نام آن‌هایی که امسال فیلم‌های موفقی داشتند را روی لباس خود حک کرده بود.

«برد پیت» دیگر هنرپیشه ابرستاره هالیوودی که جایزه اسکار «بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد» را برای بازی در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته «کوئنتین تارانتینو» دریافت کرد در ضمن سخنرانی پذیرش جایزه اسکار به صورت کنایه و طعنه به مساله استیضاح ترامپ پرداخت. 

بونگ جون هو که قطعا محوری‌ترین شرکت‌کننده اسکاری مراسم بود در هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی، از مارتین اسکورسیزی یاد کرد و گفت: از بچگی فیلم‌های او را دنبال می‌کردم و‌ ای کاش می‌توانستم اسکار را پنج تکه کرده و این افتخار را با بقیه نامزد‌های کارگردانی سهیم می‌شدم.

 

در بخش «فیلم‌های خارجی» ویدئوی کوتاهی به صورت گلچین از برگزیدگان سال‌های گذشته پخش شد که در آن سکانسی از فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی و با نقش آفرینی «پیمان معادی» و «لیلا حاتمی» نیز به نمایش گذاشته شد.


yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین