۸ ماده غذایی که باعث افزایش وزن می‌شوند

گروه سلامت الف،   3981121018

یکی از ورودی‌های مهم بدن غذا است؛ بنابراین اگر غذای مناسبی را انتخاب نکنیم، نتیجه خروجی چیزی جز چاقی یا سایر مشکلات سلامت نخواهد بود.

۸ ماده غذایی که باعث افزایش وزن می‌شوند

به گزارش تسنیم، بدن ما مثل یک سیستم عمل می‌کند. یکی از ورودی‌های مهم بدن غذا است؛ بنابراین اگر غذای مناسبی را انتخاب نکنیم، نتیجه خروجی چیزی جز چاقی یا سایر مشکلات سلامت نخواهد بود. در این مقاله هشت غذا را به شما معرفی می‌کنیم که باعث چاقی می‌شوند و باید مصرفشان را محدود یا کاملا حذف کرد.

کورن فلکس

تبلیغات کورن فلکس به عنوان وعده صبحانه خیلی هیجان انگیز هستند؛ اما واقعیت این است که بسیاری از انواع این صبحانه آماده به ضرر تناسب اندام شما عمل می‌کنند. دو دلیل برای دردسر ساز بودن کورن فلکس وجود دارد:

کورن فلکس معمولی مثل یک بمب شکری است که اگر در مقادیر پیشنهاد شده مصرف نشود، باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد.

بیشتر انواع کورن فلکس‌ها حاوی فیبر بالایی نیستند. به همین دلیل کمی بعد از مصرف‌شان احساس گرسنگی زیادی خواهید کرد و در حالی که چندین ساعت تا ناهار مانده است، مجبور خواهید شد یک میان وعده میل کنید.

اسموتی و آبمیوه

اسموتی میوه و انواع آبمیوه‌ها اغلب اوقات نسخه پر از شکر میوه‌هایی هستند که به تنهایی ضرری برای سلامت شما نخواند داشت؛ اما زمانی که با شکر ترکیب می‌شوند، باعث اضافه وزن‌تان خواهند شد. این بار که دلتان نوشیدن یک بطری آبمیوه یا یک لیوان اسموتی را خواست، توجه کنید که میزان شکر به کار رفته در آن بسیار پایین یا صفر باشد تا به جای دریافت مواد مغذی و کمک به سلامتتان در جهت عکس حرکت نکنید.

اسنک‌های پنیری

بیشتر ما می‌دانیم که وقتی دلمان ضعف می‌افتد، خوردن یک اسنک یا میان وعده حاوی نمک می‌تواند حالمان را بهتر کند؛ بی‌خبر از اینکه میان وعده‌های تهیه شده از گوشت فراوری شده و پنیر حاوی مقادیر بالای سدیم و چربی‌های اشباع هستند و شامل هیچ گونه فیبری نمی‌شوند. غذایی که حاوی فیبر نباشد و شامل سدیم و چربی اشباع شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت جز چاق کردن بدن فرد به مرور زمان.

در چنین شرایطی به جای استفاده از این مواد، یک تست کوچک خرما و پنیر و نان برای خودتان آماده کنید.  فرقی ندارد از چه نوع خرمایی استفاده می‌کنید، خرمای پیارم یا مضافتی یا حتی خرمای خشک و خاصویی. هر کدام از انواع خرما خواص خودشان را دارند و وقتی کنار نان تمام غله و حاوی فیبر بالا و مقدار کمی پنیر قرار بگیرند، یک میان وعده مغذی و سیر کننده را تشکیل خواهند داد. بنابراین خرید خرما تازه یا خشک را در لیست برنامه لاغری‌تان قرار دهید.

سس گوجه فرنگی

سس و رب گوجه فرنگی به خودی خود و شکلی که در گذشته به صورت طبیعی سرو می‌شد، ضرری به سلامتی افراد نداشت. اما شکل امروزی سس گوجه فرنگی اغلب حاوی مقادیری شکر و سدیم است که نه تنها سودی برای سلامت بالینی فرد ندارد؛ بلکه منجر به اضافه وزن و دریافت کالری‌های اضافه هم خواهد شد. بنابراین قبل از خرید حتما به محتویات درج شده روی قوطی یا بسته سس دقت کنید و در صورتی که حاوی این مواد است، استفاده از گوجه تازه و درست کردن سس و رب خانگی را به خرید نمونه‌های موجود در بازار ترجیح دهید.

چوب شور و اسنک‌های نمکی

اسنک‌هایی مثل چوب شور پر از سدیم هستند. سدیم باعث افزایش میزان تشنگی فرد می‌شود و طبق این مقاله خوردن بیش از حد نمک سلامت اعضای مختلف بدن را به خطر می‌اندازد. جالب است بدانید بدن ما خیلی وقت‌ها تشنگی و گرسنگی را با هم اشتباه می‌گیرد و به همین دلیل هم ممکن است به جای نوشیدن آب احساس کنیم گرسنه هستیم. در عین حال این اسنک‌ها اغلب فاقد پروتئین و فیبر هستند و به جای اینکه ارزش غذایی داشته باشند، کالری‌های دریافتی را بالا می‌برند. سعی کنید استفاده از این اسنک‌ها را حذف کرده و به جایشان از اسنک‌های حاوی غلات استفاده کنید. در همین حال هم حواستان باشد که آب کافی به بدنتان برسانید تا احساس گرسنگی و تشنگی را با هم اشتباه نگیرید.

حذف مخلفات

یکی از اتفاقات عجیبی که موقع داشتن رژیم‌های غذایی می‌افتد این است که فرد موقع گرسنگی برای اینکه کالری کمتری دریافت کند، قید بعضی مخلفات مثل سبزیجات دور بشقابش را می‌زند؛ اما چند ساعت بعد به خاطر گرسنه شدن شروع به جبران کالری‌هایی می‌کند که با فشار آوردن به بدن حذف کرده بود. به همین دلیل اگر واقعا گرسنه هستید و بدنتان به غذایی نیاز دارد، غذایتان را به خوبی بخورید اما حتما بخشی از روز را به فعالیت بدنی اختصاص دهید. یادتان باشد منظور از مخلفات گزینه‌های غیر سالم نیست!

نان سفید

نان یکی از اجزای جدا نشدنی سفره‌های بیشتر مردم دنیاست. در گذشته استفاده از نان جو نسبت به سایر انواع نان اولویت داشت؛ اما امروزه متاسفانه نان سفید با کمترین میزان فیبر جای نان تمام غله را گرفته است و همین مسئله هم باعث اضافه وزن افراد می‌شود. برای اینکه بتوانید با مصرف نان سود بیشتری به بدنتان برسانید، نان تست را با کاهو، گوجه و خیار همراه کنید، نان باگت سفید را با نان جو جایگزین کنید و به جای استفاده از نان فانتزی سراغ خرید انواع نان جو، سوخاری و سبوس دار بروید که سرشار از فیبر است.

سایر انواع نان مثل لواش و تافتون را هم با نان سبوس دار و فاقد جوش شیرین همراه کنید تا منفعت بیشتری به بدنتان برسانید. فروشگاه‌های مخصوص نان مثل نان سحر انواع نان مفید برای سلامت و سرو غذاهای متنوع مثل نان سوخاری و پیتا را ارائه می‌کند و می‌تواند کمک خوبی به تنوع سفره و در عین حال دریافت فیبر لازم شما داشته باشد.

سیب زمینی سرخ کرده

آنقدر که اسم چیپس بد در رفته است، انگشت اتهام به سمت هم‌خانواده‌اش یعنی سیب زمینی سرخ کرده نمی‌رود؛ در حالی که سیب زمینی سرخ کرده هم دست کمی از چیپس ندارد و چه موقع غذا خوردن و چه به عنوان مخلفات کنار سفره ایرانی مثل انواع خورشت و خوراک به کار می‌رود. خوب است بدانید هر 139 گرم سیب زمینی سرخ کرده حاوی 427 کالری است و برای سوزاندن این میزان کالری هم نیاز به تلاش زیادی خواهید داشت.

اگر عاشق سیب زمینی هستید و هیچ جوری نمی‌توانید آن را از بشقاب غذایتان کنار بگذارید سعی کنید به جای سرخ کردن، سیب زمینی تنوری یا آب پز درست کرده و نوش جان کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین