سردار سلیمانی چگونه به دمشق رفت/ حاج قاسم سردار صلح و امنیت

گروه سیاسی الف،   3981120132

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: سردار سلیمانی گفتند به دمشق می‌روم تا بشار اسد این پیام را بگیرد که من می‌روم و در کنار وی و از اتاقش وضعیت را مدیریت می‌کنم.

به گزارش مهر، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در همایش تحلیلی بر نقش شهید سپهبد سلیمانی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی که صبح امروز (یک‌شنبه) در باغ کتاب برگزار شد، با تبریک ایام دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی گفت: نکته اول درباره شهید سلیمانی تبیین شخصیت ایشان است؛ بنده در دوران دیپلماسی این سعادت را داشتم تا عنوان سرباز به ایشان کمک کنم. درباره ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی باید بگویم ایشان را به معنای واقعی باید سردار صلح و امنیت نامید.

وی ادامه داد: شجاعت، تدبیر و نگاه استراتژیک ایشان به گونه‌ای بود که در مقطعی در بحران سوریه همه چیز برای سقوط دمشق آماده شده بود، حتی مراکز حکومتی در دمشق از طریق کانال زیرزمینی که تروریست‌ها ایجاد کرده بودند. ایرانی‌های مقیم سوریه نیز می‌گفتند که پرواز بفرستید چرا که دمشق درحال سقوط است و تصمیم داریم برگردیم. قرار شد برای ایرانی‌هایی که اصرار به برگشت به کشور داشتند، پرواز اعزام شود و سردار با همان پرواز خود را به دمشق رساند.

مدیرکل امور بین الملل مجلس با بیان اینکه اکثریت در شورای عالی امنیت ملی مخالف پرواز سردار به دمشق در آن شرایط، بودند، اظهار داشت: سردار گفتند به دمشق می‌روم تا بشار اسد این پیام را بگیرد که من می‌روم و در کنار بشار اسد از اتاقش وضعیت را مدیریت می‌کنم و چنین کاری هم کرد.

امیرعبداللهیان درباره ویژگی دوم ناشناخته سردار سلیمانی افزود: وی دیپلمات برجسته بود. او خیلی خوب تئوری‌ها، روش‌های مذاکراتی را می‌فهمید و به دیپلماسی به عنوان ابزار و روشی برای رسیدن به هدفش اعتقاد داشت. شرایط منطقه در سال‌های اخیر بسیار پیچیده است و تحولات، شیب تندی دارد و این پیچیدگی‌ها نیازمند این بود که سردار فقط نظامی نیاندیشد. برای همین، سردار تاکتیک دیپلماسی را بر می‌گزیند و از همه ظرفیت‌های موجود برای پیش برد مأموریت خود که تحقق حداکثری صلح و امنیت کشور و منطقه است، بهره می‌برد.

وی با اشاره به نشست امریکا، ایران و عراق در موضوع امنیت عراق در دهه ۸۰ شمسی تصریح کرد: در این مذاکره که وزارت خارجه، سیا، پنتاگون از امریکا و شورای عالی امنیت ملی از ایران حضور داشتند، مدیریت در هر مرحله از مذاکره، برعهده سردار سلیمانی بود. سردار برای مذاکره سه ساعته گاهی حدود ۱۰۰ ساعت با ما وقت می‌گذاشت و پایان جلسه گاهی با اذان صبح تلاقی می‌کرد. ایشان به ظرائفی توجه و نکاتی اشاره داشت که کمتر کسی به این چیزها توجه داشت.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل اضافه کرد: سردار اعتقادش فقط نظامی گری نبود، بلکه این بود که دیپلماسی باید دقیق کار کند. در مواجهه با مقامات امریکایی خواست آداب اسلامی و آداب دیپلماتیک در مذاکره رعایت شود و هیچ صحبت و اتهام مطرح شده از طرف امریکایی، بی پاسخ گذاشته نشود. می‌گفت مهم این است وقتی امریکایی‌ها برگشتند بگویند ایرانی‌ها منطقی مذاره کردند و ایشان برای هر بحث استدلال داشت.

امیرعبداللهیان نکته دیگر شخصیت سردار سلیمانی را سیاستمدار بودن ایشان عنوان و خاطرنشان کرد: سردار به معنای واقعی سیاستمدار بودند. دیپلمات‌هایی داریم که سیاستمدار هم هستند و برعکس؛ اما گاهی یک نفر دیپلمات خوبی است اما سیاستمدار بدی است و برعکس. بخشی از فعالیتش در حوزه‌های مختلف این بود که خودشان باید مذاکره می‌کردند.

وی عنوان کرد: امریکایی‌ها در اسنادی که یه دست آوردند گفتند برخی رهبران سیاسی عراق وقتی مذاکره می‌کردند می‌گفتند در نهایت باید نظر سلیمانی را بدانیم. امریکایی‌ها می‌گویند چرا ایران انقدر باید در عراق نفوذ داشته باشد که سیاستمداران عراقی با نظر سردار مشورت بگیرند و با او مذاکره کنند! سردار با رهبران مختلف باید مذاکره می‌کردند و ایشان توانست آنان را برای اهدافی که دنبال می‌کردند قانع کنند. می‌دانست سیاست و سیاست ورزی در جهان کنونی چه سمت و سویی دارد اما در جریان سیاسی داخل نغلطیدند و به این سمت غش نکردند. همه اقشار در منطقه به سردار عشق می‌ورزیدند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه ویژگی‌های رفتاری شهید سلیمانی به تحقق ماموریتش کمک می‌کرد، گفت: ویژگی‌های رفتاری، اخلاقی و ویژگی فردی او باعث می‌شد او چون شمع باشد و دیگران دور او جمع شوند. هیچگاه حواسش از مناسبات ارزشی و انسانی و اخلاقی حتی در اوج مشکلات نظامی، پرت نشده است.

امیرعبداللهیان با ذکر خاطره‌ای از شهید سلیمانی زمانی که در دمشق بود، افزود: سردار خواستند نزدشان بروم. محلی که سردار بود محله مخوفی بود که هر آن احتمال مواجهه با داعش وجود داشت. با سردار نشستم و دوستان حزب الله هم در آن اتاق عملیات بودند.ایشان میوه تعارف کرد و انجیر که دوست داشتم چند تا خوردم و سردار از سردار شهیدپورجعفری پرسید انجیر داریم؟ او انجیر را برای من آورد.

وی اظهار داشت: یک ساعت بعد سوار هواپیما شدم، سرمهماندار پرواز به من گفت آقای سلیمانی کارتن بزرگ انجیر برای شما حین پرواز فرستاد. همه مسافران پرواز، مدافعان حرم بودند و از آن خانم خواستم انجیرها را در سینی بریزند و به همه مسافران تعارف کنند و این بخشی از رمز شخصیتی سردار بود که توانست ایرانی، عراقی، یمنی و بحرینی را جمع کند.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به افتادگی و تواضع سردار شهید سلیمانی ادامه داد: زمانی در اوج تحولات مصر درسال ۲۰۱۲ میلادی مرحوم مرسی اخوان المسلمین رئیس جمهور مصر شده بود به آنجا رفتم. قرار شد حلقه نخست پیرامون آقای مرسی به ایران بیایند که آمدند و تفاهم نامه‌هایی امضا شد. آنان درخواست داشتند ژنرال سلیمانی را در حد ۵ دقیقه ببینند و گفتند آقای مرسی از ما خواسته است سردار را ببینیم و گفته سردار از انقلابیون حمایت می‌کند و این برای ما خیلی خوب است که در مصر بگوییم با سردار ملاقات داشته ایم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: به سردار گفتم و ایشان گفت اگر جمع بندی از توافقات مثبت است آنها را می بینم و چنین کرد. ایشان جلوی در ورودی ایستادند و با تک تک مهمانان احوالپرسی کرد، تلفن فوری پیش آمده بود و بیرون رفتند. در فاصله‌ای که برگشتند آنها گفتند آیا سردار را می‌بینیم یا نه و من گفتم همانی که جلوی در از شما استقبال کرد سردار بود. آنها تعجب کرده و گفتند ما فکر می‌کردیم با آدم خشن و سخت گیر مواجه می‌شویم. سردار بعد در نشست، نکاتی مطرح کرد که بعد از سقوط مرسی یکی از این افراد در ملاقات در کشور ثابث، گفت اگر به توصیه‌های سردار سلیمانی عمل می‌کردیم این اتفاق برای ما نمی‌افتاد!

وی با بیان اینکه سردار برای تحقق صلح در جنگ تحمیلی و مبارزه با اشرار در منطقه شرقی کشور، کمک بزرگی کرد، گفت: یک روز به دفتر سردار رفتم هنوز جلسه تمام نشده بود گفت شما جلسه را ادامه دهید من دادگاه دارم. ایشان در تشریح این دادگاه گفت که در تعقیب اشرار تصمیم گرفتم راسا اگر اشرار وارد شدند تا عمق کشور همسایه تعقیب شأن می‌کنیم و غائله شرق را پایان می‌دهیم و چنین کردیم. ایشان سه سال بعد وقتی رئیس سپاه قدس بود به اتهام خروج غیرقانونی از کشور به دادگاه احضار شدند و او احترام دادگاه جمهوری اسلامی را نگاه داشت و خود به دادگاه رفت و وکیل نفرستاد.

دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: سردار معتقد بود نه از پشت چزابه بلکه از پشت مرزهای رژیم صهیونیستی برای حفظ امنیت کشور خود تلاش می‌کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین