تولید ۹.۵ میلیون تن سیب و مرکبات در کشور

گروه اقتصادی الف،   3981120112

مقام مسؤول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال بیش از ۹.۵ میلیون تن سیب و مرکبات در کشور تولید شده است، گفت: ۶۰ هزار تن هم برای شب عید ذخیره‌سازی شده و هیچ نگرانی از بابت تامین میوه وجود ندارد.

به گزارش فارس، امروز در نشست خبری که با حضور مدیران معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، داراب حسنی مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال 25 هزار تن سیب درختی و 35 هزار تن پرتقال در انبارها ذخیره‌سازی شده است، گفت: مشکلی از نظر تأمین نیاز میوه شب عید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امسال 4 میلیون تن سیب و 5.5 میلیون تن مرکبات در کشور تولید شده است، افزود: تولید میوه به ویژه سیب و پرتقال که در ایام عید مصرف زیادی دارد به حد کافی تولید شده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حسنی همچنین از سطح کشت 1.7 میلیون هکتاری میوه‌های سردسیری خبر داد و گفت: 10 میلیون تن از 17 میلیون تن میوه کشور میوه‌های سردسیری و خشک است و سالانه 2 میلیارد دلار از این مسیر صادرات انجام می‌شود.

وی در ادامه انجام اصلاح و نوسازی باغات، به‌باغی، توسعه دیم در اراضی شیب‌دار، معرفی ارقام جدید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از برنامه‌های این مدیریت در توسعه میوه‌های سردسیری و خشک عنوان کرد.

* احداث 7700 هکتار گلخانه در کشور

غلامرضا تقوی مدیرکل گلخانه‌های معاونت باغبانی با بیان اینکه 7700 هکتار گلخانه در کشور احداث شده است، گفت: از این میزان سالانه 2.4 میلیون تن سبزی و سیفی شامل خیار، گوجه، بادمجان و فلفل به دست می‌آید و 2700 هکتار هم برای تولید گل‌ها و گیاهان زینتی اختصاص دارد که سالانه یک میلیارد شاخه و گلدان از آنها به دست می‌آید.

تقوی با اشاره به اهمیت توسعه گلخانه در کشور گفت: این سطح گلخانه 175 هزار شغل ایجاد کرده که 16 درصد کل اشتغال بخش باغبانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود اختصاص داده است.

وی همچنین تأکید کرد: تولید گلخانه‌ای باعث افزایش بهره‌وری آب و نیز کاهش مصرف سوخت می‌شود و عملکرد محصولات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا می‌برد.

به گفته این مسؤول در تولید گلخانه‌ای به ازای هر 26 کیلوگرم یک کیلوگرم آب استفاده می‌شود و عملکرد هم تا 250 تن در هکتار است و مصرف سوخت نیز 30 درصد کاهش می‌یابد.

* کشت گلخانه‌ای سالانه 23 برابر سد کرج صرفه‌جویی آب دارد

در ادامه نشست حبیب رادفر مجری طرح توسعه گلخانه‌ها با بیان اینکه امنیت غذایی و کشاورزی پایدار و نیز اقتصادی کردن کشاورزی سه رکن اساسی برای هر کشور است، گفت: برنامه اقتصاد مقاومتی انتقال 48 هزار و 355 هکتار محصولات فضای باز به محصولات گلخانه‌ای است که با انجام این کار فضاهای آزادشده به تولید محصولاتی مانند گندم و غلات اختصاص می‌یابد.

* در سیل اخیر 1500 هکتار باغات موز از بین رفت

در این نشست زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری با بیان اینکه در سیل اخیر 1500 هکتار از باغات موز خسارت دید و باید نهال‌های جدید جایگزین شوند، گفت: این سیل خسارات زیادی وارد کرده که هزینه اصلاح و نوسازی آن در بخش باغات خرما و موز 124 هزار میلیارد تومان است.

جلیلی مقدم در ادامه با تأکید بر اینکه به گفته سازمان بهداشت جهانی هر فرد باید روزانه 5 وعده میوه مصرف کند، گفت: تولید خرما در کشور 1.2 میلیون تن است و ایران 10 درصد تولید جهانی این محصول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارد و سالانه 300 هزار تن صادر می‌کند که 15 درصد مبادلات جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار کسب کرده است. همچنین تولید مرکبات کشور 5.3 میلیون تن است و ایران جایگاه هفتم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد. ایران جایگاه سوم تولید انار و همچنین چهارم انجیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارد و سالانه حدود 14 هزار تن کیوی صادر می‌کند.

وی تأکید کرد: به جهت تغییر اقلیم که در کشور رخ می‌دهد باید اقدامات به‌باغی و اصلاح و نوسازی باغات انجام شود.

* بذر و نهاده‌های مناسب در گیاهان دارویی نداریم

حسین زینعلی مجری گیاهان دارویی با بیان اینکه مشکل در توسعه گیاهان دارویی تأمین بذر و نهاده‌ مناسب است، گفت: در 40 سال گذشته به گیاهان دارویی توجهی نشده است، فقط در دو سال گذشته توجه به این بخش افزایش یافته است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ در گیاهان دارویی گفت: ایران متنوع‌ترین ژنتیک گیاهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با 8500 گونه گیاهی دارد که 2000 گونه آن متعلق به گیاهان دارویی است.

زینعلی تصریح کرد: ایران سطح زیرکشت گل محمدی و زعفران جایگاه نخست دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.

مجری گیاهان دارویی همچنین گفت که در سال جاری 71 تن زعفران به قیمت 5 میلیون تومان خریداری شد و مانع از افت قیمت شد به طوری که قیمت زعفران هم اکنون به کیلویی 11 میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه صادرات سال گذشته گیاهان دارویی 570 میلیون دلار بوده پیش‌بینی کرد میزان صادرات امسال به 700 میلیون دلار برسد.

* اهمیت زیتون در قرآن

در این نشست سید رحمت‌الله پریچهر مجری طرح زیتون با بیان اینکه زیتون 6 بار در قرآن و 200 بار در سایر کتاب مقدس اشاره شده است گفت: این محصول تأثیر اساسی در امنیت غذایی کشور دارد و به عنوان غذا و دارو استفاده می‌شود.

پریچهر گفت: کشت این محصول از سال 72 در کشور آغاز شده و هم‌اکنون در 26 استان کشور کشت می‌شود.

به گفته وی سطح کشت این محصول 92 هزار هکتار است که سالانه 147 هزار تن محصول تولید می‌کند که 11 هزار و 500 تن روغن از آن استحصال می‌شود.

مجری طرح زیتون مشکل ارقام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در زیتون مهم خواند و گفت: سال گذشته 70 هزار پیوند و سرشاخه‌کاری در باغات زیتون کشور انجام دادیم و در حال حاضر از محصول زیتون نیمی برای تولید کنسرو و نیمی برای تولید روغن به دست می‌آید.

در این نشست خبرنگاری پرسید چرا برای تولید سبزی و صیفی در محصولات باغی و حتی گلخانه‌ای اینقدر تأکید می‌شود در حالی که بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند به دلیل آب‌بری این محصولات تولید آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمتر کنند و بیشتر آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قالب آب مجازی وارد کنند.

دادفر مدیر طرح توسعه‌ای امور گلخانه‌ها افزود: اتفاقا نکته‌ای است که اخیرا سرپرست وزارت جهاد کشاورزی هم به ما تأکید کرده و قرار است محصولات گلخانه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متناسب با آب و هوای منطقه تولید کنیم و از تأکید روی سبزی و صیفی کمتر کنیم.

 همچنین تقوی مدیرکل گلخانه‌ها هم تأکید کرد: در حال حاضر محصولات سبزی و صیفی بیش از 13 هزار مترمکعب در هکتار آب مصرف می‌کنند ضمن اینکه طبق آمار رقم زیادی فاسد شده و قبل از اینکه به دست مصرف‌کننده برسد از بین می‌رود و برای صادرات هم معمولا محصول کیفی کمتر وجود دارد.

خبرنگاری همچنین در باره نابسامانی عطاری‌ها در کشور پرسید که نظارتی بر آنها نمی‌شود و قیمت‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دل به خواهی افزایش می‌دهند زینعلی مجری گیاهان دارویی پاسخ داد: وزارت بهداشت برای سلامت این محصولات و همچنین اتحادیه‌های عطاران برای سامان دادن به آنها باید اقدام کنند و این مشکلی است که وزارت جهاد کشاورزی هم به آن اعتراض دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین