نشریه محافظه کاران آمریکا: سیاست خارجی ترامپ فاجعه است

گروه جهان الف،   3981120060

یک نشریه آمریکایی، سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را "فاجعه" خواند و افزود این سیاست ها نه تنها به اعمال فشار علیه دیگر کشورها منجر شده، بلکه تبعات آن گریبانگیر آمریکا نیز شده است.

نشریه محافظه کاران آمریکا: سیاست خارجی ترامپ فاجعه است

به گزارش الف نشریه "محافظه کاران" آمریکا همچنین اقدام آمریکا را در ترور سپهبد قاسم سلیمانی، " غیرقانونی" خواند و نوشت هیچ کس تصور نمی کند که ایران به تلافی این ترور، به اقدامات انتقام جویانه دیگر روی نیاورد.

<<برخی تصمیمات سیاست خارجی ترامپ برای دیگر مناطق دنیا نتایج فاجعه بار داشته است، اما هزینه ای که قربانیان این سیاست ها می پردازند، چندان در آمریکا محاسبه نمی شوند. کابوس جنگ یمن با آن حرکت کُند، که آمریکا همچنان مسبب ادامه آن بوده و ترامپ نیز در تمام دوران ریاست جمهوری اش از آن حمایت کرده، یک نمونه از این موارد است.  

هزینه های جنگ  اقتصادی علیه ایران، نمونه ای دیگر است. سیاست آمریکا در قبال بحران یمن، بدترین بحران  انسانی جهان را  تشدید کرده است و تحریم های ضد ایرانی هم بحران انسانی دیگری را رقم زده است که آن نیز بسیاری از مردم را به کام مرگ می فرستد.

بحران رو به فزون با ایران، تاکنون به جنگ علنی میان دو کشور منجر نشده است، اما سیاست ترامپ در قبال ایران، بیش از یک بار آمریکا  را در آستانه جنگی کاملا غیرضروری سوق داده است. به نظر می رسد این مساله خوش شانسی  کامل بود که در حملات موشکی ماه گذشته ایران به پایگاه نظامی آمریکا در شمال عراق،  نیروی آمریکایی کشته نشد، و همچنان دهها نفر دچار صدمات مغزی هستند. 

هزینه کامل ترور غیرقانونی قاسم سلیمانی -  فرمانده ارشد نظامی ایران- هنوزمشخص نیست. تصور نمی کنم که کسی معتقد باشد ایران دیگر به دنبال تلافی این حمله نیست. 

این که تنها در دو سال گذشته چقدر اوضاع بحرانی شده، و از بروز جنگی کاملا غیرضروری با ایران جلوگیری شده است، آنقدر به چشم نیامده که نشان دهد چقدر سیاست های ترامپ برای آمریکا یک فاجعه بوده است. فردِ آتش افروز، ساختمان را در بنزین فرو برده و با کبریت بازی می کند، لذا شاید هنوز قدری زود باشد که بگوییم آن را به آتش نخواهد کشید. و احتمالا تعبیر دقیق تر آن است که بگوییم اقدامات ترامپ هنوز نتایج فاجعه بار (در آمریکا) نداشته است.

یادآوری می شود تقریبا هر آنچه که منتقدان سیاست ترامپ در قبال ایران  پیش بینی  کرده اند، متاسفانه درست از آب درآمده است. ما گفته بودیم که تحریم ها، به مردم عادی صدمه خواهد زد و مواضع تندروها را تقویت خواهد کرد، ما گفته بودیم که پویش اعمال فشار احتمالا باعث خواهد شد ایران از تعهداتش بر اساس برجام عقب نشینی کند. ما گفته بودیم که تروریست خواندن سپاه پاسداران، اقدامی خطرناک و غیرمسئولانه است که احتمال بروز جنگ را افزایش می دهد، و به دلیل همین اقدام بود که ایران و آمریکا در کمتر از یک سال  بعد، در آستانه جنگ قرار گرفتند.  

ما هشدار داده بودیم که اِعمال جنگ اقتصادی علیه ایران، به مقاومت و رفتارهای جنجالی تر منجر می شود، که اکنون این گونه بوده است. اگر بدترین سناریوی محتمل هنوز محقق نشده، دولت  ترامپ هر آنچه که بتواند انجام داده است تا احتمال بروز آن را افزایش دهد. 

تا همین جا هم ناکامی ها آنقدر بوده است تا به این نتیجه برسیم، سیاست های ترامپ فاجعه است. و اینکه برای این نتیجه گیری به بروز بدترین سناریو نیاز نیست. خطر این نیست که منتقدان سیاست های ترامپ، ماهیت تهدیدآمیز بودن این سیاست ها را بیش از حد و یا به کرات بیان می کنند، بلکه خطر این است که در کنگره و تشکیلات مرتبط با سیاست خارجی آمریکا، با آن مقاومت چندانی نشده است. وقتی ناخدا کشتی را مستقیم به سمت کوه یخ هدایت کند، نباید از اینکه هنوز برخوردی رخ نداده است، آسوده خیال بود. اگر در سیاست خارجه ای که این بحران را ایجاد کرده و مسایل را به  این نقطه رسانده، تغییری رخ ندهد، فقط گذر زمان است که ثابت می کند چه حوادث بسیار بدتری پیش خواهد آمد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین