سوء استفاده مالی از سقوط هواپیمای مسافربری اوکرائینی

کریم ابراهیمی، گروه تعاملی الف،   3981120016 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
سوء استفاده مالی از سقوط هواپیمای مسافربری اوکرائینی

چند هفته‌ای بیشتر از داغ جانسوز گروهی از هموطنانمان در اثر سقوط هواپیما نگذشته که دفاتر حقوقی که به مثابه کوسه ها بوی خون و در اینجا بوی پول آن هم به مقدار زیاد به مشامشان خورده در تلاش افتاده اند تا بلکه بستگان قربانیان را راضی کنند تا آنها بتوانند با ادعای میلیون ها و میلیاردها دلاری از این سبوی شکسته بیشترین بهره را ببرند. حتی در خبرها آمده که چهلم درگذشتگان نشده یک ادعای خسارت دو و نیم میلیارد دلاری ثبت شده است. عطش پول یا استفاده از یاس و خشم و سوگواری بازماندگان برای بستن بار دفاتر حقوقی؟!

علاوه بر این مورد، اخیرا تبلیغاتی در برخی نشریات فارسی زبان محلی در کانادا دیده می شود حاکی از این است که برخی موسسات حقوقی فرصت را از دست نداده و تور خود را پهن کرده اند. اگر چه سوانح هوایی سابقه ای به قدمت پرواز دارند و در همه آنها مسائل بیمه، غرامت و دیگر موضوعات مالی بحث و روشن شده اما به نظر می رسد سودجویان در تلاش هستند از وضعیت بین المللی ایران به نفع خود استفاده و صرفا به قوانین جاری در حوزه هوانوردی اکتفا نکنند، هر چه غرامت بیشتر باشد، سهم سودجویان بیشتر خواهد شد.

در این میان ضعف در دیپلماسی عمومی، بی توجهی به تحولات سیاسی و دادن بهانه به دست کسانی که به شدت مترصد کمترین قصور مسئولان ایرانی هستند نقش کمی نداشته است. کافیست نگاهی به گذشته بیاندازیم، در حالی که بیشترین تنش و دشمنی بین ایران و آمریکاست، دفتر حفاظت منافع ایران با کارکنان ایرانی در امریکا خدمات کنسولی ارائه می‌کند اما در کشور کانادا هیچ نمایندگی رسمی از ایران وجود نداشته و ایرانیان مقیم باید به صورت مکاتبه ای با دفتر مستقر در واشنگتن خدماتی مثل تعویض گذرنامه یا دریافت شناسنامه، وکالت نامه و غیره را انجام دهند. بخش عمده ای از این مشکلات و بهتر بگوییم بهانه از زمان جان باختن زهرا کاظمی، فرد ناشناخته و فاقد سابقه فعالیت رسانه ای خاصی اتفاق افتاد که با بی تدبیری مثال زدنی همراه بود. در آن ماجرا به جای آن که با اعلام و محاکمه عامل یا عاملان حتی با حضور افراد یا مراکز بی طرف داخلی (یا خارجی) توطئه خناثان خنثی شود، مساله به صورت رو کم کنی درآمد. در حالی که عملا تاوان آن را ملت و مردم پرداخت کرده و می‌کنند.

در یک نمونه خارجی، چند روز قبل درگیری مختصری بین یک مسافر اتوبوس ریلی و دو مامور کنترل بلیط در تورنتو به وجود آمد و فیلم چند ثانیه ای آن در فضای مجازی منتشر شد. همین چند ثانیه باعث موضع گیری و اظهار تاسف مقامات مربوطه شهری از جمله شهردار شد که قول داد موضوع توسط یک گروه ثالث (غیر ذینفع) بررسی خواهد شد. یعنی شهردار یک درگیری ساده در حد کشمکش را به جایی حواله داد که بعدا در موضع اتهام برای حمایت از سازمان های ذیربط خود قرار نگیرد، گویی آنها به برخی از دستورات اسلامی از جمله اجتناب از قرار گرفتن در موضع تهمت بیشتر و بهتر عمل می‌کنند.

هم اکنون هم برخی کشورهای درگیر در ماجرای سقوط هواپیما از جمله کانادا روی موضوع تحویل جعبه سیاه تاکید دارند. جعبه سیاهی که مقامات هواپیمایی کشوری اذعان کرده اند سخت افزار و نرم افزار خواندن آن داخل کشور موجود نیست از سوی دیگر علت سقوط هم با پذیرش خطای انسانی و برخورد موشک مشخص شده است، معلوم نیست اصرار مقامات مربوطه برای عدم تحویل جعبه های سیاه چیست؟ ما مجمع تشخیص مصلحت داریم تا اگر وضعیت ایجاب کرد قوانینی حتی برخلاف شرع یا قانون اساسی تصویب شود چرا که مصلحت مردم این گونه اقتضا می کند اما گاهی سوزن ما روی این که فلان بند قوانین ایکائو گفته که بررسی محتویات جعبه سیاه برعهده کشوری است که سقوط در آن افتاده گیر می کند. اصلا هم لازم نمی دانیم توضیح دهیم که چرا؟ چه اشکالی دارد که جعبه سیاه در فرانسه یا هر کشور دیگری با حضور کارشناسان ایرانی تجزیه و تحلیل شود به جای این که در ایران و با حضور کارشناسان خارجی. 

ضمن احترام کامل، از خانواده های محترم قربانیان این حادثه نیز انتظار می رود که با هوشیاری مانع از سوء استفاده گروه‌های اقتصادی و سیاسی شوند که هدف آنها نه تسکین آلام یا گرفتن حق بلکه صرفا استفاده ابزاری از آنهاست. حتی نخست وزیر کانادا اعلام کرد که اگر افزایش تنش ها در منطقه نبود، مسافران در کنار خانواده های خود بودند. هر گونه کمک به تشدید تنش ها در واقع و در نهایت افروختن آتشی خواهد بود که در نهایت دود آن به چشم مردم خواهد رفت و هر گونه خسارت خارج از عرف بین الملل نه از جیب یک گروه سیاسی و دولت بلکه از خزانه ملت کسر می‌شود.

دیدگاه کاربران

رضا۱۳۲۴۷۲۴۰۸:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
خسارت به خانواده ها بايد مانند زماني باشد كه امريكا هواپيماي ايراني را سرنگون كرد .(حدود 500 هزار دلار به هر نفر)
ناشناس۱۳۲۴۹۱۴۱۰:۵۱:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
این دولت تروریست پرور کانادا اول پول های دزدی شده از ملت ایران را برگرداند بعد از ان هم به خاطر تحریم هایی که کردن غرامت پرداخت کند ان وقت بعدش بررسی می کنیم که ایا خسارت هواپیما را بدهیم به شما یا نه
ناشناس۱۳۲۵۱۰۸۱۲:۴۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
تروریست پرور کانادا؟! تا حالا از دهان هیچ بنی بشری در کل دنیا چنین اتهامی را برای کانادا نشنیدم. ..
ناشناس۱۳۲۵۴۶۳۱۵:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
پول ها توسط دولت کانادا دزدیده نشده بلکه توسط امثال خاوری ها دزدیده شده که باید مشخص شود با اینکه متهم به فساد 3 میلیارد دلاری بوده با مجوز چه کسی از کشور فرار نموده است
ناشناس۱۳۲۵۶۷۳۱۸:۲۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
همین کش و واکش و اول تو و دوم ما، باعث این همه مشکلات شده، در دنیای سیاست ملاک حفظ منافع کشورهاست، گذر لوطی صالح نیست که با مرام ها موفق باشند. شما اگر خدای نکرده کودک بیمار بدحال داشته باشی، دست دکتر کافر ستم کار رو هم می بوسی که درمانش کند چون شرایط اضطرار حاکم هست.
ناشناس۱۳۲۵۶۸۴۱۸:۲۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
حالا ببین مثل بقیه موارد یه حکم چند میلیارد دلاری از یه دادگاهی، یه جای دنیا میگیرن، میرن از حسابهای بلوکه شده مملکت برداشت می کنند حالا شما اینجا بشین بگو نمیدم!!!
ناشناس۱۳۲۵۷۰۷۱۸:۴۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
کدام دزدی؟ منظورتان همان پولهایی که آقای خاوری با اسکورت ویژه از کشور خارج کردند..
ناشناس۱۳۲۵۷۴۷۱۹:۱۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
دوست عزیز از هزاران هموطنت در کانادا سئوال کن تا متوجه شوی کانادا کشوریست با حاکمیت مطلق قانون شما مطمئن باش اگر مدرک محکمه پسندی داری هیچ متهمی توان فرار از مجازات ندارد . اما میماند مسئله ناگوار سقوط هواپیما دولت ایران میبایست از مجاری قانونی بکمک وکلای محلی رضایت بازماندگان را تک تک جلب کند ورود به دعاوی حقوقی در کنار هزینه هایش در نهایت بنفع قربانیان خواهد بود لذا حل صلح جویانه دعاوی بنفع همه است .
سروش۱۳۲۴۹۷۶۱۱:۳۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
یک ماه گذشته ودریغ از یک کنفرانس خبری مسئولان در ارتباط با روند پرونده چه انتظاری دارین از خانواده قربانیان
ناشناس۱۳۲۵۳۷۴۱۴:۵۷:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
گوشت رو بدیم دست گربه؟ دشمنی و خباثت کانادا با کشور ما چیزی پنهانی نیست. با کدوم تضمین جعبه سیاه رو بدیم دست کانادایی ها؟! به برجام عمل نکردند و آب از آب تکون نخورد. جعبه سیاه هم بدیم دست اونها؟
آل نبی۱۳۲۵۴۰۰۱۵:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
با سلام در موارد دیگر نمیتونم نظر بدم ولی در مورد جعبه های FDR & VCR باید عرض کنم محتویات داخل آنها نشان میده که چرا پدافند مستقر در منطقه هواپیما رو تهدید تشخیص داده اقدام به مسلح کردن سامانه کرده و سامانه آماده شلیک در اختیار اپراتور قرار داده. در ضمن دستگاه خواندن محتویات این دو جعبه همچنین پیشرفته نیست که نتونن با خودشون بیاروند ایران. دلیل اینکه داخل ایران براساس قوانین ایکائو عمل نمیکنن خیلی جالب توجه تر از اصرار دوستان داخلی بر خروج جعبه اسرار در خارج هست.
ناشناس۱۳۲۵۵۲۱۱۶:۱۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
خسارت از خزانه ملت کسر میشود؟؟؟؟؟اگر مسئولین برای ملت حقی قائل بودند میلیونها ماسک به چین نمیدادند در حالیکه ماسک در کشور چه از نظر آلودگی هوا و مشکل احتمالی کرونا برای ملت لازم است.
ل ع۱۳۲۵۵۳۲۱۶:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
نمی تونید انتظار داشته باشیداز خانواده قربانیان،داغدارن،،نه موشک میخوان نه بمب اتم،،،،اسم بمب میاد میلرزن
ناشناس۱۳۲۵۵۶۸۱۶:۵۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
"اما گاهی سوزن ما روی این که فلان بند قوانین ایکائو گفته که بررسی محتویات جعبه سیاه برعهده کشوری است که سقوط در آن افتاده گیر می کند. اصلا هم لازم نمی دانیم توضیح دهیم که چرا؟" نویسنده خودش را به آن راه زده یا واقعاً .. ! فکر کرده کانادا و امثال آنها دلشان برای دانستن حقیقت سوخته!؟ آنها دنبال پیراهن عثمانی دیگر هستند که راست و دروغ را به هم ببافند و ادعاهای جدید و بعد محکومیت های جدید و بعد قطعنامه های جدید و تا آخر ماجرا فرانسه ای که خون آلوده برای زلزله زدگان ایرانی هدیه می فرستد حالا شده دایه مهربانتر از مادر !!؟ کانادا اگر راست می گوید، اول خاوری را که تحت تعقیب اینترپول هم هست، تحویل دهد
ناشناس۱۳۲۵۵۸۱۱۷:۰۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
جعبه سیاه رو برای چی تحویل نمیدین؟ پذیرفتن اشتباه یه بحثه روشن شدن علت یه بحث دیگه!
ناشناس۱۳۲۵۵۸۶۱۷:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
وقتی یه دلقک میشه رییس جمهور اکراین حد و اندازه اش در حد گدایی پول هست
مجید۱۳۲۵۷۳۶۱۹:۰۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
وقتی ماهراتفاقی که افتادرادربعدازظهرجمعه متوجه میشویم ونسنجیده. اقدام به ریختن دانسته ویاندانسته اب به اسیاب دشمن میریزیم ازمقامات کانادایی توقع نبایدداشت
ناشناس۱۳۲۵۷۴۳۱۹:۱۵:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
خوانش جعبه سیاه خارج از ایران؟! نویسنده این متن واقعا نمیفهمه یا مخاطب رو نفهم فرض کرده؟! در شرایطی که آمریکا شدیدا بدنبال پاک کردن رد پای خودش و رد احتمال همدستی اوکراین تو این قضیه است، کدوم عاقلی گوشت رو میده دست گربه؟!!! اگر دانشجویان سال ۵۸ اسناد فوق محرمانه لانه جاسوسی آمریکا که پودر شدن رو نگه میداشتن الان امکان خوانش اونها وجود داشت.. خب این هم مثل همونه
ناشناس۱۳۲۵۹۳۷۲۱:۲۶:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
وقتی تو خود مملکت کسی جوابگو .. مردم نیست فرصت سو استفاده هم فراهم میشه.
ناشناس۱۳۲۵۹۶۳۲۱:۳۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
قیمت انسان در کانادا حداقل یک میلیون دلار هست. مسلم است که خانواده حادثه دیدگان به ۸۰ هزار دلار راضی نمی شوند
ناشناس۱۳۲۶۲۳۸۰۱:۳۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
خیلی کشورها با موشک هواپیما مسافربری نابود کردن ولی زیر بار نرفتن این دولتمردان ما هستن که پای اشتباهشون وایسادن واسه همین دشمنان خشمگین شدن که چرا اینقدر ملت ما درستکار هستن و جهان و به طرف خودشون دارند میکشن
کاوه۱۳۲۶۲۵۷۰۳:۵۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
وکلا در کانادا همش دنبال پولند ، وکلای ایرانی اینجا به اسم مهاجرت تا بتوانند از متقاضیان در ایران پول می گیرند بعد هم که مهاجرت جور نشد بهانه می آورند ، موضوع زهرا کاظمی را علم کردند تا روابط را بهم بزنند ولی صدها ایرانی در کانادا توسط کاناداییان ضرب و شتم شده اند و یا حتی کشته شده اند اما وکلای کانادایی اصلا دم نمی زنند . فقط می خواهند دیگران را به انحاء مختلف تلکه کنند .الان هم که سوژه خوبی گیرشان آمده تا چند میلیون دلاری را به جیب بزنند .
ناشناس۱۳۲۸۹۲۳۰۰:۴۵:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اگه داخل خزانه این کشور پول از درش بیرون بزنه اینو دیگه خوشبختانه مردم خوب فهمیدن که چیزیش به این ملت نمیرسه .. فرقی نمیکنه
علی۱۳۲۸۹۲۴۰۰:۵۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
چون هواپیمای مسافربری در جعبه سیاه خود اطلاعات حاوی نقاط حساس در خود دارد کانادا چه اسراری داره که جعبه رو بگیره ایران که قبول کرده زده دیگه چی میخوان
علی۱۳۳۱۱۴۷۲۱:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
خب چرا سخت افزارش رو وارد ایران نمیکنند مگه آوردن چند تا کامپیوتر و دستگاه چقدر سخته ؟ اگه واقعا نمیخوان در اطلاعات دست ببرند نمایندگان تمام کشورهای ذینفع هم بیان و حضور داشته باشند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین