۱۸ عامل شکنندگی و اضمحلال رژیم صهیونیستی

گروه جهان الف،   3981119107
۱۸ عامل شکنندگی و اضمحلال رژیم صهیونیستی

 

 

نقاط ضعف در موجودیت رژیم صهیونیستی از چند نقطه قابل بررسی است که تزلزل در حاکمیت اشغالگران در فلسطین و عدم توانایی آنها برای مقابله با چالش‌های پیش‌رو را به اثبات می رساند.

 

به گزارش الف به نقل از مرکز مطالعاتی الزیتونه طبق قاعده «دشمنت را بشناس» در ادبیات سیاسی عربی درباره رژیم صهیونیستی٬ به نظر می‌رسد که آشنایی با حفره‌ها و شکاف‌های ایجاد شده در دیواره‌های موجودیت این رژیم غیرقانونی که نزدیک به یک قرن موجی از بی‌ثباتی را در منطقه گسترانده٬ امری ضروری بوده و در این مقاله تلاش داریم تا به بارزترین این شکاف‌ها بپردازیم تا شاید بتواند تاثیری در برنامه‌های استراتژیک عربی در مقابله با پروژه‌های آینده اسرائیل داشته باشد.

مهم‌ترین شکاف‌ها در موجودیت رژیم صهیونیستی را می‌توان به این شکل بیان کرد:

۱-فقدان عمق استراتژیک

الزیتونه می نویسد که عمق استراتژیک٬ مسافت فاصله میان مرزهای دولت در چهار جهت و قلب دولت هر کشوری را شامل می‌شود؛ جایی که مراکز شهری و تاسیسات استراتژیک دولت واقع شده و هراندازه که این مسافت طولانی‌تر باشد٬ توانایی اجرای عملیات‌ها و مانور دادن نیز بیشتر می‌شود. این درحالی است که فقدان چنین عمقی در هر کشور٬ یک تهدید موجودیتی برای قلب دولت آن محسوب می‌شود؛ با توجه به جغرافیای کشور فلسطین٬ سرزمین‌های اشغالی در دست صهیونیست‌ها فاقد این عمق استراتژیک بوده و ابعاد مرزهای آن حدقل ۱۴ و حداکثر ۱۳۷ کیلومتر است.

این شرایط موجب می‌شود تا رژیم صهیونیستی امکان اجرای مانور روی زمین برای آمادگی با جنگ‌های آینده را نداشته باشد.

۲-خلاءدموگرافی

بر اساس این گزارش از نظر مشکلات دموگرافی (جمعیت‌شناسی)٬ رژیم اسرائیل نگرانی زیادی احساس می‌کند که مهمترین آنها مربوط به افزایش درصد اعراب در فلسطین اشغالی است که طبق آمار رسمی رژیم صهیونیستی٬ تعداد اعراب موجود در فلسطین درحال حاضر ۳۰۰ هزار نفر بیشتر از یهودیان است که این موضوع نگرانی‌های امنیتی صهیونیست‌ها را افزایش می‌دهد.

به نوشته این مرکز مطالعاتی این به معنای آن است که افزایش تعداد فلسطینیان در کشور خودشان٬ اسرائیل را در برابر دو گزینه قرار می‌دهد: گزینه اول اینکه باید تشکیل یک دولت ملی دوم برای فلسطینیان را بپذیرد که این مورد با برنامه‌های رژیم صهیونیستی و به ویژه یهودیت در فلسطین اشغالی منافات دارد٬ گزینه دوم تبعید اجباری فلسطینی‌ها از کشورشان است که این مورد نیز دور جدیدی از درگیری‌ها را میان دو طرف آغاز خواهد کرد.

۳-نگرانی از تغییر موضع کشورهای بزرگ به‌ویژه ایالات متحده در برابر اسرائیل

الزیتونه می‌افزاید عقب‌نشینی جزئی آمریکا از سوریه و استعفای «جان بولتون» مشاور شورای امنیت ملی سابق آمریکا و احتمال عقب‌نشینی این کشور از عراق و کاهش تعهدات آن در قبال منطقه٬ نگرانی اسرائیل را از مدت پایداری تعهد آمریکا در برابر رژیم صهیونیستی برانگیخته است.

همچنین طبق نظرسنجی‌های حزبی در آمریکا٬ میزان حمایت آمریکایی‌ها از حزب جمهوری‌خواه حامی اسرائیل در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است. همچنین اختلاف در مواضع اروپا در مقایسه با مواضع آمریکا به اضافه مقابله آرام چین با ایالات متحده و تلاش روسیه برای تکیه بر ائتلاف‌های خاورمیانه٬ اصلا به نفع صهیونیست‌ها نیست.

۴-گرایش‌های منفی تدریجی در افکار عمومی بین‌المللی در ارتباط با اسرائیل

نویسنده تاکید می کند که نظرسنجی‌های افکار عمومی و به ویژه غربی نشان می‌دهد که نسبت تعامل با رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف از جمله آمریکا یک روند تدریجی نزولی داشته و این کشور از سال ۲۰۱۰ ضمن حداقل ۵ کشوری بوده که تعامل خود را با اسرائیل کاهش داده است.

این روند نزولی در تعامل با رژیم صهیونیستی همچنین به موازات کاهش حمایت سازمان ملل و اکثر آژانس‌های آن از اسرائیل تقویت شده  که این موضوع در قطعنامه‌های تصویب شده در این سازمان درخصوص موضوعات مربوط به درگیری عربی-صهیونیستی خود را نشان می‌دهد.

۵-شاخه‌های فرهنگی مختلف در میان صهیونیست‌ها

بنا بر این گزارش سوابق مختلف در رابطه با حقوق بشر در میان صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که همواره نژادپرستی بر جامعه یهودی غربی حکم فرما بود و تبعیض نژادی میان اعراب و یهودیان غیرغربی نیز در شغل و نسبت‌های قهرمانی و ازدواج و سطوح مختلف امری رایج است.

در کنار آن٬ شاخه های فرهنگی مختلف در میان صهیونیست‌ها یکی از منابع نگرانی‌های سیاسی در بیشتر جنگ‌های داخلی آنهاست. درواقع ساختار حاکمیت رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که می‌تواند به راحتی مورد سوء استفاده قرار بگیرد. برای درک بیشتر این مطلب نگاهی به ساختار حاکمیت صهیونیست‌ها می‌اندازیم:

-تقسیم‌بندی در جامعه صهیونیستی بر اساس رنگ و نژاد

به نوشته الزیتونه، ۱۴۰ هزار اتیوپیایی سیاه پوست از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ وارد فلسطین اشغالی شدند که از زمان آغاز مهاجرتشان به این کشور همواره با اقدامات نژادپرستانه صهیونیست‌ها مواجه بوده‌اند که این امر منجر به قتل ۱۱ تن از آنها به دست سفیدپوستان یهودی در خلال دو دهه گذشته شده است.

بارزترین مظاهر نژادپرستی در میان یهودیان صهیونیستی عبارتند از:

الف) سیاه پوستانی که به مطالعه شریعت یهود می پردازند٬ خاخام شناخته نمی‌شوند.

ب) ۹۰ درصد از جوانان سیاه پوست بیکار و ۶۵ درصد از آنها بی سواد هستند.

ج) میزان انحراف در میان کودکان سیاه پوست ۳ برابر کودکان یهودی سفیدپوست است.

د) طبق نظرسنجی‌ها ۴۳ درصد از صهیونیست‌ها ازدواج با اتیوپیایی‌ها را رد می‌کنند.

ه)حزب اتیوپیایی‌های سیاه پوست نمی‌تواند رای لازم برای ورود به کنست را به دست بیاورد.

و)برخی مدارس یهودی همچنان از پذیرش دانش‌آموزان یهودی سیاه‌پوست امتناع می ورزند.

ز)بانک‌های خون اسرائیل٬ اهدای خون یهودیان سیاه‌پوست را نمی‌پذیرند و این پدیده از سال ۱۹۹۶ ادامه داشته و در سال ۲۰۰۶ نیز تکرار شد.

-اختلاف در موضع مذهبی در میان صهیونیست‌ها

مطالعات میدانی و نظرسنجی‌های مصوب در محافل علمی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در مواضع مذهبی خود به این شکل اختلاف دارند: ۵۷ درصد جامعه یهودیان صهیونیستی را سکولارها٬ ۳۰ درصد افراط‌گراها٬ ۸ درصد کافران تشکیل داده و ۵ درصد نیز بی‌تفاوت هستند.

این مسئله هرازچندگاهی موجب ایجاد مشکل و اختلال در جامعه صهیونیستی و تنش میان شاخه‌های مختلف می‌شود.

-نژادپرستی در برابر فلسطینیان از سال ۱۹۴۸

۴۰ درصد از یهودیان از سال ۱۹۴۸خواستار این هستند که اعراب در فلسطین اشغالی از همه حقوق اجتماعی و اقتصادی و سیاسی محروم شوند.

 

۶-بازتاب تحولات منطقه بر امنیت اسرائیل

بر اساس این گزارش با توجه به عدم ثبات کشورهای عربی و تحولات اخیر منطق٬ رژیم صهیونیستی نگران گرایش تحولات منطقه به سمت مبارزه جدی با پروژه‌های صهیونیستی است؛ به ویژه که تجربه تاریخی در منطقه نشان می‌دهد که اخراج بیگانگان از خاورمیانه یک امر ثابت شده است.

۷-توانایی کشورهای منطقه در تولید سلاح‌های پیشرفته

بنا بر این گزارش مدت‌هاست که محققان در رابطه با توانایی نظامی کشورهای منطقه در تولید سلاح‌های پیشرفته هشدار می‌دهند و این امر موجب نگرانی رژیم صهیونیستی از گسترش این پدیده در خاورمیانه شده است.

۸-پایان انحصار هسته‌ای اسرائیل در خاورمیانه

رژیم صهیونیستی در تلاش است تا دراختیار داشتن سلاح هسته‌ای در خاورمیانه در انحصار آن بماند و از سوی دیگر نسبت به برخی توافق های بین‌المللی در راستای تخلیه منطقه از تسلیحات هسته‌ای نگران است.

به نوشته این مقاله رژیم اسرائیل در درجه اول از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای نگران بوده و در مراحل بعد از مصر و سایرکشورهای عربی و به ویژه احتمال همکاری طرف‌های خارجی مانند کره شمالی با آنها در این زمینه می‌ترسد و در وهله دوم با توجه به توافق‌نامه‌های بین‌المللی مبنی بر تخلیه سلاح‌های هسته‌ای از منطقه٬ تحت فشار است.

۹-اسرائيل یک رژیم اشغالگر و نمونه یک نظام منقرض شده است

الزیتونه می افزاید شاخص‌های کمی در دوره بعد از جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد که مناطق اشغالی به تدریج از نیروهای بیگانه پس گرفته شده‌اند و اسرائیل نیز یکی از گروه‌های اشغالگر جهانی است که به تدریج به همین سو حرکت می‌کند.

۱۰-افزایش میزان فساد در جامعه صهیونیستی

بر اساس این گزارش میزان فساد درجامعه صهیونیستی از سال ۲۰۱۱تا ۲۰۱۹ در ۳ نقطه افزیش یافته و نکته قابل توجه دراین میاد فساد مقامات ارشد آن مانند رئیس و نخست‌وزیران و اعضای کنست و مسئولان نظامی و... است. علاوه بر این نظرسنجی افکار عمومی صهیونیستی نشان می‌دهد که حدود ۸۲ درصد از صهیونیست‌ها معتقدند که فساد در ادارات اسرائیلی گسترش یافته است.

۱۱-عدم وجود رهبران کاریزماتیک در جامعه صهیونیستی

به نوشته این سایت تحلیلی برگزاری انتخابات مکرر در یک سال و عدم توانایی تشکیل حاکمیتی که بتواند صهیونیست‌ها را کنار هم جمع کند نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی دیگر از رهبران تاریخی کاریزماتیک آن مانند شارون و بن گوریون و  ... برخوردار نیست.

۱۲-تراکم شهری:

بر اساس این گزارش رژیم صهیونیستی از جمله حاکمیت‌هایی است که تراکم جمعیت بالایی دارند؛ به طوری که در هر کیلومتر مربع ۴۱۶ صهیونیست زندگی می‌کنند.

پروفسور «آلون تال» از دانشگاه تل‌آویو معتقد است که اسرائیل به دلیل تراکم بالای جمعیتی که در مرز خفگی است٬در برابر یک فاجعه زیست‌محیطی و اجتماعی قرار دارد؛ جایی که ۹۲.۳ درصد سکنه صهیونیستی در شهرهای فلسطین اشغالی زندگی ‌می‌کنند. فرماندهان صهیونیستی معتقدند که تراکم بالای جمعیت در این جامعه٬ شهرک‌نشینان صهیونیستی را در معرض یک تهدید امنیتی شدید قرار می‌دهد.

۱۳-آسیب‌پذیر بودن صهیونیست‌ها در برابر تلفات انسانی درجنگ‌ها

الزیتونه تاکید می کند نوع واکنش صهیونیست‌ها نسبت به تلفات انسانی حاکی از عدم توانایی آنها در مقابله با اینگونه تلفات در سطح بالا است و در همین راستا به گفته ژنرال عالزار استرن٬ یکی از انگیزه‌های اسرائیل برای مدیریت اجباری جنگ با حزب‌الله در ۲۰۰۶ ترس از تلفات انسانی بود.

طبق نظرسنجی‌های یک موسسه صهیونیستی در نوامبر ۲۰۱۸ حدود ۹۲ درصد از صهیونیست‌ها موافق این هستند که اگر کشتن شهروندان فلسطینی جان حتی یک نظامی صهیونیستی را تضمین می‌کند٬ این کار انجام شود.

۱۴-نگرانی صهیونیست‌ها از تصویر یهودیان در ذهن اعراب

بر اساس این گزارش طبق نظرسنجی‌های افکار عمومی عربی٬ مخالفت با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ از ۸۴ به ۸۷ درصد افزایش یافته و رویکرد عمومی نسبت به این موضوع نیز همچنان سیر صعودی دارد.

با وجود تغییر مواضع برخی رژیم‌های عربی در قبال صهیونیست‌ها٬ اسرائیل معتقد است که درصد بالایی از جامعه عربی٬ رژیم صهیونیستی را به عنوان بزرگترین خطر بر امنیت عربی به شمار می آوردند.

 ۱۵-جایگاه دینی فلسطین

این مطلب می افزاید که بیشتر شاخص‌های جهانی حاکی از گسترش پایگاه تحرکات مذهبی در جهان از دهه هفتاد قرن بیستم است. علاوه بر این مطالعات جامعه‌شناسی سیاسی نشان می‌دهد که درگیری‌ها با بعد دینی در عدم سازش فلسطینیان با صهیونیست‌ها تاثیر زیادی دارد. از جمله ملاحظات فلسطین در درگیری با رژیم صهیونیستی٬ تناقض قانون جنگ و صلح در اسلام و یهودیت و نیز عدم مشروعیت وجود حق حاکمیت بر مساجد و اماکن مذهبی اسلامی برای غیر مسلمانان است.

کارشناسان صهیونیستی معتقدند که این امر موجب افزایش تحرکات دینی از جانب اعراب و مسلمانان ضد اسرائیل  و وضعیت کنونی در سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

۱۶-سطح پایین ثبات سیاسی رژیم صهیونیستی

بر اساس این مقاله طبق استانداردهای بین‌المللی٬ سطح ثبات سیاسی در رژیم صهیونیستی همچنان منفی بوده و بر اساس این استاندارد که ثبات سیاسی از ۲.۵+ تا ۲.۵- متغیر است٬ اسرائیل نمره ۰.۸۸- را کسب کرده است.

همچنین در خصوص آزادی های مدنی٬ رژیم صهیونیستی از میان ۱۶۷ کشور با نمره ۵.۸۸ از ۱۰ رتبه ۱۰۱ را کسب کرده است.

۱۷-اختلاف طبقاتی

به نوشته این گزارش طبق آمار مرکزی رژیم صهیونیستی و بانک جهانی و سیا٬ روش توزیع درآمد در میان صهیونیست‌ها به شکل زیر است:

-۲۷ درصد از این درآمد متعلق به طبقه بالا است که ۱۰ درصد جامعه صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.

-۴۴درصد سهم طبقه دوم از ثروتمندان است که ۲۰ درصد جامعه صهیونیست‌ها را تشکیل می‌دهند.

-۱.۹ درصد متعلق به گروه اول فقرا است که ۱۰ درصد این جامعه را تشکیل می‌دهند.

-۵.۲۰درصد متعلق به گروه دوم از فقرا است که ۲۰ درصد این جامعه را شامل می‌شوند.

- ۵۰.۶درصد نیز متعلق به طبقه متوسط است که ۶۰ درصد از جامعه صهیونیستی را شامل می‌شوند.

اسرائیل در مقایسه با کشورهای غربی در توزیع ضعیف درآمد میان گروه‌های جامعه بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

۱۸-ترس از غلبه رویکرد لائیک بر رویکرد یهودی

الزیتونه در تشریح آخرین عامل اضمحلال صهیونیست‌ها می‌نویسد که حاکمیت یهودی بر اساس اسطوره دینی تشکیل شده٬ اما رشد رویکرد لائیک در جامعه صهیونیستی همه بخش‌های آن را تحت تاثیر قرار داده و تاثیرات منفی بر این جامعه و موسسه نظامی اسرائیل و به ویژه در برنامه‌های استراتژیک برای مقابله با تحولات علمی و بین‌المللی گذاشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین