«ایران ۲۰۲۰»؛ المیادین: با وجود ۴۰ سال تحریم، ایران در خیلی از رشته‌های علمی منطقه اول است

گروه سیاسی الف،   3981117072

شبکه المیادین در ویژه‌برنامه‌ای که به پیشرفت علمی ایران در طول چهل سال پیش پرداخت، اعلام کرد که ایران با وجود تحریم‌های غرب، در بسیاری از رشته‌های علمی در منطقه اول و در دنیا جزء اولین‌هاست.

«ایران ۲۰۲۰»؛ المیادین: با وجود ۴۰ سال تحریم، ایران در خیلی از رشته‌های علمی منطقه اول است

به گزارش فارس، شبکه المیادین ویژه‌برنامه روز چهارشنبه را که مناسبت سالروز انقلاب اسلامی و در پیش بودن انتخابات مجلس پخش می‌شود به پیشرفت‌های علمی ایران اختصاص داد. 

المیادین در استودیو تهران در این برنامه میزبان «حسین بختیاری» معاون تجاری سازی پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی و «علی رضا خاک دامن»  مسئول نظارت امور بیوتکنولوژی در ریاست جمهوری بود. 

 

ملحم ریا گزارشگر و مدیر دفتر المیادین در تهران در این خصوص گفت، با وجود تحریم‌های متعددی که دولت‌های متوالی آمریکا در طول چهل سال گذشته علیه ایران وضع کرده، ایران به کشور اول منطقه در بسیاری از حوزه‌ها و رشته‌های علمی تبدیل شده است و در برخی رشته‌ها نیز در دنیا رتبه اول را دارد. مثل علوم هسته‌ای، دانش نانو، پزشکی و تولید علم و حوزه هوافضا. در این ویژه‌برنامه در خصوص دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی صحبت خواهیم کرد.  

خاک‌دامن در پاسخ به سوالی درباره جایگاه علمی ایران در منطقه و دنیا گفت،‌ جمهوری اسلامی بعد از انقلاب موفق شده دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های مختلف مثل نانو تکنولوژی، هوافضا به دست آورد. تقریبا می‌شود گفت در چهار پنج حوزه علمی اصلی اول در دنیا از جمله بیوتکنولوژی، نانو، علوم فضا در آسیا اولیم و در دنیا در رتبه سوم و چهارم هستیم. در بیوتکنولوژی در منطقه اولیم. در آسیا جزء پنج کشور اولیم. در دنیا نیز حدودا در رتبه هشتم هستیم و دقت کنید که عمر جمهوری اسلامی حدود چهل سال است. 

المیادین گفت،‌ در حوزه تولید علم ایران چه جایگاهی دارد؟ برخی آمار حکایت از جایگاه نخست ایران در منطقه و همچنین در دنیا دارد. خاک‌دامن گفت، مهم‌ترین جایگاهی که داشته در دهه اخیر به رتبه هشتم رسیده. این رتبه متغیر است اما در دو سه سال اخیر هشتم بوده است. 

بختیاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پارک فناوری در ایران به چه معناست و ابعاد کار آنها چطور است، گفت، یکی از مولفه‌های پیشرفت فناوری در کشورها، پارک‌های فناوری است که انرژی‌ها و استعدادهای نهفته را شکوفا می‌کند و به توسعه کشور می‌انجامد. در کشور ما نهادهایی هستند که فضای مناسب را برای پژوهشگران ایجاد می‌کنند تا بتوانند در حوزه‌های مختلف پژوهش کنند. می‌تواند گفت 45 پارک داریم که 35 عدد آن در شهرستان‌ها و باقی در تهران (پایتخت) است. کار اینها هم رفع موانع برای پژوهش‌های علمی است. در ایران گام‌های بزرگی برداشته شده است تا مشکلات علمی حل شود. 

 

خاک دامن در خصوص سند بیست‌ساله ایران گفت، طبق این برنامه باید ایران به رتبه اول منطقه در بسیاری از رشته‌ها برسد چرا که استعدادهای خوبی برای رسیدن به این رتبه دارد... هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند اهداف خود را صددرصد تأمین کند اما ما برای بسیاری از رشته‌ها چشم‌انداز داریم که در برخی باید تا سال ۱۴۰۴ در منطقه یا آسیا اول باشیم. 

یکی از فناوری‌های نو، نانوتکنولوژی است که ایران تا حد پیشرفته‌ای در آن به پیش رفته است. یکی از شاخه‌هایی که در آن موفقیت‌های زیادی به دست آمده، فناوری رساندن دارو به بخش‌های مختلف بدن است که از طریق نانو به بهترین شکل و موثرترین وجه انجام می‌شود. 

المیادین گفت، ایران در نانو واقعا پیشرفت کرده است یا فقط شعار است، که خاک‌دامن گفت،‌ هر فناوری‌ تولیداتی دارد که شما می‌توانید از روی تولیدات آن قضاوت کنید. نانوتکنولوژی می‌تواند با کمک به رشته‌های دیگر، تولیدات آنان را افزایش دهد. ما در حال تلاش هستیم که نانوتکنولوژی را به سطح صنعتی برسانیم که بتواند تولیدات فراوانی داشته باشد.

بختیاری در ادامه از اهمیت نانوتکنولوژی گفت و درباره اثر آن بر دیگر رشته‌ها گفت،‌ نانوتکنولوژی فناوری عام و مهمی است که می‌تواند دیگر فناوری‌ها را تغذیه کند. وجود این فناوری در صنعت کشاورزی، البسه و تولید غذا می‌تواند آن را بهینه و تکمیل کند. 

 

المیادین به فناوری هسته‌ای اشاره کرد و گفت شاید برخی این صنعت را فقط در غنی‌سازی ببینند اما این رشته استفاده‌های پزشکی هم دارد که ایران هم در آن بسیار پیشرفت کرده است. المیادین از اهمیت آن پرسید و بختیاری گفت،‌ یکی از ابعاد این فناوری نظامی است اما همه‌اش این نیست. بُعد پزشکی آن هم هم است مثلا در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها، کمک به صنعت کشاورزی و تولید بیشتر و تولید انرژی برق و حرارت و خیلی از امور دیگر کاربرد دارد و در کشور ما هم در حال تحقیقات هستند. با همه مشکلات و تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده است، ایران در بعد پزشکی هسته‌ای پیشرفت چشمگیری کرده و دارد در حوزه کشاورزی از آن استفاده می‌کند و خیلی از حوزه‌های دیگر. 

خاک‌دامن همچنین در خصوص سلول‌های بنیادین نیز توضیح داد که حدود سی سال پیش این رشته با تلاش‌های کاظمی آشتیانی و مرکز پژوهشی رویان آغاز شد و تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا اینکه ایران به یکی از کشورهای بزرگ در این فناوری تبدیل شود. شاید همه اخباری در خصوص درمان نازایی و درمان جنین‌ها شنیده باشند. مثلا شاید دیگر نیاز نیست که برای واردات دام زنده مثل گاو یا بز،‌ تعداد زیادی از آن وارد کشور شود بلکه تکه گوشی از آن هم می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و آن دام زنده تولید شود. به این صورت که برخی سلول‌ها گرفته و تبدیل به جنین می‌شود. این روندی بسیار پیچیده است که می‌توان با آن یک نسل از یک حیوان تولید کرد یا مثلا به جای اینکه یک بز در یک زایمان یک بز بزاید، می‌توان آن را دو قلو و چهارقلو کرد. در بخش کشاورزی نیز این کار انجام می‌شود. مثلا گیاه پنبه را دچار تغییراتی می‌کنند که در مقابل آفت یا شرایط سخت، مقاوم‌تر شود. 

بختیاری در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت ایران در علوم فضایی گفت،‌ در حوزه فضایی،‌ ایران جزء کشورهایی است که فناوری پرتاب ماهواره را به دست آورده است. این علم کاربردهای زیادی در تصویربرداری از زمین،‌ پیشگیری از برخی حوادث طبیعی و... دارد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین