نشانه‌های سرطان سینه در آقایان

گروه سلامت الف،   3981117015

علت سرطان سینه هنوز معلوم نشده، ولی چیزی که معلوم است امکان ابتلای خانم‌ها و آقایان به این سرطان است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  خیلی از آقایان با شنیدن عبارت سرطان سینه در مردان خجالت می‌کشند و این مسئله را زنانه تلقی می‌کنند. حتی ممکن است مشکل‌شان را مخفی نگه دارند تا مبادا مردانگی‌شان را زیر سؤال ببرند. اما این خجالت کشیدن می‌تواند برای سلامت شما و حتی ادامه زندگی‌تان خطرآفرین باشد، بنابراین به محض اینکه متوجه تغییرات در بافت سینه شدید وقت را تلف نکنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علت سرطان سینه هنوز معلوم نشده، ولی چیزی که معلوم است امکان ابتلای خانم‌ها و آقایان به این سرطان است. البته در مورد آقایان احتمال ابتلا بسیار پایین است، با این حال، چون خیلی‌ها نمی‌دانند مردان هم ممکن است به این سرطان مبتلا شوند دیر به فکر درمان می‌افتند. ماجرا از یک خبر شروع شد که می‌گفت سرطان سینه فقط مختص خانم‌ها نیست و آقایان هم ممکن است به این سرطان مبتلا شوند. با انتشار این خبر، مردان زیادی نگران شدند و سؤال‌های زیادی در این‌باره برایشان پیش آمد.

سؤالاتی مثل اینکه دلایل این سرطان چه چیز‌هایی ممکن است باشد، چگونه تشخیص داده می‌شود و از همه مهم‌تر احتمال ابتلا به آن در آقایان چقدر است. برای همه سؤالات شما جواب داریم، کافی است با این گزارش همراه شوید!

علت سرطان سینه

متاسفانه در ۸۵ درصد موارد علت سرطان سینه مشخص نیست. اما ۱۵ درصد باقی مانده به عامل ژنتیک مربوط می‌شود که می‌تواند باعث بروز سرطان چه در مردان و چه در زنان شود. تشخیص سرطان سینه با علل ژنتیک در آزمایشگاه‌ها ممکن است. اما به صورت کلی یک قانون ساده به کمک شما می‌آید تا از خودتان مراقبت بیشتری بکنید: چنانچه در اقوام درجه یک و درجه دوی فردی، بیش از ۲ نفر به سرطان سینه مبتلا شده باشند احتمال ابتلا به این سرطان در فرد بیشتر می‌شود.

زمانی هم که صحبت از احتمال ابتلا به سرطان سینه پیش می‌آید به دنبالش اسم ماموگرافی و چکاپ هم می‌آید. خانم‌ها، چه کسانی که از نظر ژنتیک مشکوک هستند و چه افراد عادی، باید از ۴۰ سالگی به بعد ماموگرافی انجام بدهند، اما در مورد آقایان مسئله فرق می‌کند.

روش‌های درمانی

همان‌طور که گفتیم خیلی از آقایان وقتی متوجه تغییر در بافت سینه می‌شوند به پزشکان متخصص پوست مراجعه می‌کنند و از آنجایی که این سرطان در مردان شایع نیست ممکن است مشکل‌شان تشخیص داده نشود. شایع نبودن این مشکل دلیل دیگری است بر بدخیم شدن آن در بسیاری از موارد؛ چون خیلی از افراد از وجود این سرطان در مردان بی خبر هستند، تغییرات به وجودآمده در زیر بغل یا سینه را جدی نمی‌گیرند یا دیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

در صورتی که وجود سرطان سینه در مردان تشخیص داده شود بافت سینه به صورت کامل تا روی عضله برداشته می‌شود یا غدد لنفاوی زیر بغل تخلیه می‌شود. دکتر ثنایی می‌گوید: بعد از این مرحله نوبت به شیمی درمانی و رادیوتراپی -با توجه به مشکل بیمار- می‌رسد.

ژنیکوماستی، مشکل شایع آقایان

واقعیت این است؛ آنقدر که مسئله بزرگی سینه یا ژنیکوماستی در آقایان شایع است، سرطان سینه شایع نیست. دکتر افسانه ثنایی، جراح زیبایی و پلاستیک می‌گوید: «از بین هر ۱۰۰ نفر مبتلا به سرطان سینه، ۹۹ نفر خانم هستند و یک نفر آقا.» بنابراین جای نگرانی نیست. اما مسئله ژنیکوماستی کاملا متفاوت است. خیلی از پسر بچه‌ها هم در دوره بلوغ مثل دختران شاهد رشد بافت سینه‌شان هستند و خیلی از مردان هم با چاق شدن متوجه بزرگ شدن بافت سینه‌شان می‌شوند. بیشتر کسانی که ژنیکوماستی دارند خودشان از این مسئله آگاه هستند.

اما دسته دیگری از مردان هم هستند که فکر می‌کنند ژنیکوماستی همان سرطان سینه است. ممکن است بافت سینه این مردان در دوره‌ای به میزان کمی بزرگ شود. همین تغییر باعث نگرانی آنهاست. مردانی که بافت سینه‌شان به مقدار اندکی بزرگ‌تر شده اغلب فکر می‌کنند که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند و با نگرانی به پزشک مراجعه می‌کنند. پزشکان در اغلب موارد می‌توانند تشخیص بدهند این بزرگی مربوط به ژنیکوماستی می‌شود یا نه. در مواردی که پزشک صد درصد مطمئن نباشد برای این افراد نمونه‌برداری تجویز می‌کند تا اطمینان لازم به دست بیاید، بنابراین بزرگ شدن سینه‌ها را با سرطان سینه اشتباه نگیرید. سرطان سینه علائم دیگری هم دارد.

اختلال در رشد عامل سرطان

ممکن است در بافت سینه که بر اثر تاثیر هورمون‌های زنانه رشد می‌کند تصادفا سلول سرطانی هم به وجود بیاید. البته این جمله به این معنا نیست که هورمون‌ها مستقیما سرطانزا هستند. هورمون باعث رشد طبیعی می‌شود، ولی در هر مرحله از رشد ممکن است یک خطا وجود داشته باشد و همین خطا هم منجر به سرطان شود. در مورد آقایان، چون هورمون‌های زنانه وجود ندارد احتمال ابتلا به این سرطان هم بسیار کم می‌شود. اما نباید علل دیگر به جز اختلال در هورمون‌های زنانه را دست‌کم گرفت. یکی از این علت‌ها ژنتیک است.

 

آقایان از ۶۰ سالگی به بعد مراقب باشید

احتمال بروز سرطان سینه در آقایان از ۶۰ سالگی و بعد از آن بیشتر می‌شود، اما از آنجایی که این مسئله در آقایان شایع نیست برخلاف خانم‌ها برایشان چکاپ‌های منظمی صورت نمی‌گیرد. تشخیص توده در سینه‌های مردان به دلیل کوچک بودن راحت است. به این صورت که به محض اینکه وجود توده‌ای را در سینه یا زیر بغلتان احساس کردید به جای مراجعه به متخصصان پوست، کاری که اغلب مردان می‌کنند، به پزشک متخصص در زمینه سرطان سینه مراجعه کنید. اگر توده خیلی ریز و غیرقابل لمس باشد در ماموگرافی خودش را نشان می‌دهد.

دکتر ثنایی در این‌باره گفت: «چون سرطان سینه در خانم‌ها شایع است می‌گوییم از ۴۰ سالگی به بعد چکاپ کنند، اما، چون در آقایان شایع نیست چکاپ هم ضروری نیست. از آن جایی که بافت سینه در آقایان کم است خیلی زود با دیدن توده متوجه آن می‌شوند.» در ضمن یادتان باشد یک باور غلط را هم از بین ببرید؛ کوچک بودن سینه به معنی عدم ابتلای آن به سرطان نیست

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین