دیده بان حقوق بشر: اسرائیل در حملات غزه قوانین بین‌‌المللی را نقض کرده است

گروه جهان الف،   3981116082

یک سازمان بین المللی حقوق  بشری می‌گوید رژیم صهیونیستی در تازه ترین مورد از تشدید جنگ در غزه، غیرنظامیان را کشته و قوانین بین المللی را نقض کرده است.

دیده بان حقوق بشر: اسرائیل در حملات غزه قوانین بین‌‌المللی را نقض کرده است

سازمان دیده بان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) در بیانیه ای اعلام کرد در دو حمله موشکی اسرائیل به غزه در نوامبر گذشته، 11 غیرنظامی کشته  شدند که این مساله نقض آشکار قوانین جنگی است. 

در وب سایت دیده بان حقوق بشر آمده است این حملات در آخرین دور از تشدید جنگ بین گروه های مسلح فلسطینی و اسرائیل رخ داد که در آن فلسطینی ها نیز صدها موشک و خمپاره به  سمت اسرائیل شلیک کردند.

گروه های فلسطینی می گویند حملات ضد صهیونیستی آنها در پاسخ به جنگ افروزی تل آویو صورت گرفته است.

"گری سیمپسون" دستیار امور بحران و مناقشات دیده بان حقوق بشر می گوید خودداری اسرائیل از قبول مسئولیت جنایات جنگی احتمالی، بر ضرورت نظارت دادگاه بین المللی جنایی تاکید می کند. 

وی اتهام مشابهی را به فلسطینی ها زده است. این در حالی است که درگیری ها به دنبال ترور یک فرمانده جهاد اسلامی فلسطین در حملات موشکی اسرائیل در غزه رخ داد. سازمان ملل در گزارشی اعلام  کرده است 35 فلسطینی از جمله زن و کودک  در حملات  رژیم صهیونیستی کشته شدند.

<< در دو حمله موشکی اسرائیل که هیومن رایتس واچ درباره آن تحقیق کرده، ظاهرا  قوانین جنگی نقض شده است زیرا در این حملات مناطق غیرنظامی هدف قرار گرفته اند بدون وجود شواهدی که نشان دهد عوامل حمله برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی، اقدام احتیاط آمیز اتخاذ کرده باشند. در حمله نخست در منطقه ای  که ظاهرا هیچ نیروی مبارز، سلاح یا اهداف نظامی در آن  وجود نداشت، سه نفر کشته شدند. در حمله دوم به دو منزل مسکونی، 9  نفر از جمله 8 غیرنظامی کشته شدند. این سازمان از هر دو مکان بازدید کرد تا اظهارات مقامات اسرائیلی، وزارت بهداشت در غزه و نیز گروه های مسلح  فلسطینی را  بررسی کند.>>

در این گزارش آمده است، در نخستین حمله که در 13 نوامبر رخ داد، یک فروند  موشک  هدایت شده  به منطقه "الزیتون" دردو کیلومکتری شرق شهر غزه، اصابت کرد که در آن  یک فلسطینی 54 ساله به همراه دو پسر 7  و 23 ساله اش کشته شدند. به گفته تمام شاهدانی که با آنها مصاحبه شده است، هیچ یک از این سه نفر با  گروه های مسلح ارتباطی نداشته اند. هیومن رایتس واچ هم هیچ سندی در این خصوص نیافته است. دومین حمله در 14 نوامبر رخ داد که به گفته شواهد از جمله منابع امداد، در آن دو منزل  مسکونی در "دیرالبلح" در مرکز غزه هدف قرار گرفت و >> دو مرد، دو  زن و پنج کودک 1 ، 2، 7، 12 و 13 ساله کشته  شدند.>>

به گزارش این  سازمان، در روز حمله، ارتش اسرائیل تصویر دو نفر را منتشر و اعلام کرد در حمله آنها یکی از آن دو که فرمانده جهاد اسلامی بود کشته شده است. بلافاصله پس از آن حمله، جهاد اسلامی گفت یکی از افرادی که در تصویر دیده می شد از فرماندهان این  جنبش اما زنده است. 

به گزارش دیده بان حقوق بشر، بر اساس قوانین جنگی، گروه های درگیر تنها می توانند مبارزان و اهداف نظامی را هدف قرار دهند. و اگر از یک مکان غیرنظامی برای اهداف نظامی استفاده شود، تنها در صورتی می توان آن را هدف قرار داد که نقش آن در مقاصد نظامی موثر باشد. این گروه ها همچنین باید برای کاهش صدمات غیرنظامی،  اقدامات لازم احتیاطی را انجام دهند. 

<<قوانین جنگ، شامل تمام گروه های مناقشه می  شود از جمله اسرائیل، حماس و سایر گروه های مسلح فلسطینی نظیر جهاد  اسلامی. بر اساس این قوانین، اسرائیل و حماس به عنوان حاکمان کنونی غزه باید اتهامات موثق اخیر را در خصوص نقض قوانین جنگی بررسی کنند. اما مقامات اسرائیلی و فلسطینی سالها است که به صورت قاعده مند از رسیدگی به اتهامات جنایات جنگی خودداری می کنند.>>

در این گزارش بر دخالت دادگاه بین المللی جنایی در این حوادث تاکید و به نقل از سیمپتون – مقام ارشد دیده بان حقوق بشر- تصریح شده است <<تشدید جنگ در نوامبر، مانند دفعات قبل، به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان منجر شد که نقض قوانین جنگی است. تا زمانی که هیچ یک به خاطر این حملات غیرقانونی تنبیه نشود، این تلفات ادامه خواهد داشت.>>

این گزارش می افزاید مقامات نظامی باید درهر مناقشه ای به عنوان بخشی از وظایف خود اطمینان حاصل کنند اهدافِ یک حمله، نظامی است، و برای به حداقل رساندن تلفات غیر نظامی، اقدامات پیش گیرانه لازم را اتخاذ کنند. مقامات باید با دقت ماهیت ساختارهای هدف را ارزیابی کنند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر تاکید شده است <<قوانین بین المللی همچنین تصریح کرده است به قربانیان غیرنظامی در موارد نقض قوانین بین المللی انسان دوستانه، باید غرامت پرداخت.>>

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین