ریيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت ریيس مركز بيماريهاي واگير وزارت بهداشت: اطمینان می‌دهم هنوز ویروس کرونا وارد کشور نشده؛ مردم به شایعات توجه نکنند / ماجرای ۵۰ نفری که از چین به ایران آمدند

گروه اجتماعی الف،   3981116052 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اطمینان می‌دهم که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده اما این به معنای آن نیست که در آینده این بیماری به ایران وارد نخواهد شد.

این جدیدترین اظهارات دکتر محمد مهدی گویا ریيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که صبح امروز در جمع نمایندگان رسانه ها در معاونت مطبوعات وزارت ارشاد بیان شد.
به گفته وی تا کنون ۹ مورد مشکوک به ابتلا به این ویروس در کشور مشاهده شده که پس از بررسی ها و آزمایشات لازم معلوم شد که خوشبختانه مبتلا به این ویروس نشده اند. با این حال به گفته وی این بدان معنا نیست که در آینده نیز چنین وضعی ادامه خواهد یافت چرا که بر اساس ماهیت این ویروس احتمال دارد هیچ علامتی از ابتلا به آن در کسانی که وارد کشور می شوند دیده نشود اما بعد از حدود ۲ هفته نشانه های آن ظاهر شود.

وی درباره نحوه پایش مسافرانی که از خارج ز کشور وارد ایران می شوند و نحوه پایش مبادی ورودی کشور نیز گفت: ما در تمامی مبادی ورودی به خصوص فرودگاه امام که یکی از مهمترین مبادی ورودی مسافران از خارج از کشور است تیم های پزشکی و پایگاه بهداشتی داریم و تمام مسافران را از اسکنر عبور می دهیم . به گفته دکتر گویا این مسافران به سه دسته فرضی تقسم می شوند. دسته اول کسنی هستند که هیچگونه علامتی ندارند اما به آنها تلفن می دهیم که اگر طی دو هفته بعد آینده علامتی را مشاهده کردند اطلاع رسانی کنند و در این دو هفته هم با دیگران ارتباطی نداشته باشند. دسته دوم کسانی اند که علایم خفیفی دارند  که از آنها نمونه گیری می شود  و  توصیه های لازم به آنها گوشزد می شود و به آن ها نیز اکیدا توصیه می شود ارتباطاتشان را تا دو هفته قطع کنند.و  گروه سوم نیز کسانی هستند که علامت بیماری را دارند که بلافاصله به بیمارستان های مخصوص پیش بینی شده اعزام می شوند. بنابراین هیچکدام از مسافران وارد شده به کشور بدون بررسی و پایش رها نمی شوند.

گویا در همین زمینه به ۵۰ دانشجویی که امروز از شهر ووهان چین وارد کشور شده اند اشاره کرد و گفت از میان آنها  نیمی زن و نیمی مرد هستند که قرار است تا دو هفته در مکانی به صورت قرنطینه تحت نظر باشند هر چند فقط در یک نفر از آنها علایم خفیف بیماری دیده شده است . به گفته وی کل جمعیت ایرانی شهر ووهان چین ۸۰ نفر است که با هماهنگی سفارت کشورمان می توانند به ایران باز گردند. 

(عکس دانشجویان ایرانی ووهان چین که در توییتر  منتشر شده است)

رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به مقایسه این نوع خاص از ویرس کرونا با دیگر ویروس های با همین نام پرداخت و گفت این ویروس اتفاقا نسبت به موارد مشابه مانند سارس و مرس مرگ و میر کمتری داشته و سن ابتلای آن نیز خوشبختانه چندان شامل  کودکان نمی شود.  با این حال در کشور از گذشته تا به امورز امکانات تشخیصی خوبی وجود داشته و امکانات پیشرفته تری نیز امروزه در اختیار داریم که تمام اقدامات لازم بهداشتی و درمانی را مطابق با پیشرفته ترین استانداردهای روز دنیا ارائه می دهند.

وی تاکید کرد به مردم اطمینان می دهیم کسانی که به ویروس کرونا مشکوک هستند در کمترین زمان ممکن تشخیص داده می شوند و در بیمارستان مناسب بستری و قرنطینه و تحت نظر خواهند بود و با اقدامات لازم از شیوع و تشدید آن جلوگیری خواهد شد .

دکتر گویا ضمن پرهیز دادن جامعه از انتشار  اخبار نادرست و شایعات در این زمینه که باعث نگرانی‌های بی مورد مردم می شود از رسانه ها خواست که در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنند و شایعات و اطلاعات نادرستی که در این باره در فضای مجازی به آن دامن زده می شود را با هماهنگی  وزارت بهداشت خنثی کنند.