روایت رادیو ملی آمریکا از سخت‌گیری‌های شدید برای دانشجویان ایرانی

گروه جهان الف،   3981115033

با تشدید تنش میان ایران و آمریکا، اتباع ایرانی در این کشور با دشواری های گسترده ورود و اقامت در آمریکا مواجه شده اند. به گونه ای که حتی شهروندان آمریکایی متولد ایران نیز برای ورود به آمریکا بازجویی می شوند.

روایت رادیو ملی آمریکا از سخت‌گیری‌های شدید برای دانشجویان ایرانی

به گزارش الف به نقل از  رادیو ملی آمریکا، دانشجویان ایرانی که با خود روادید معتبر به آمریکا دارند، به محض ورود به این کشور نه تنها به دست ماموران گمرک و حفاظت  مرزی آمریکا بازجویی می شوند، بلکه برخی از آنها به ایران بازگردانده شده اند.

"رنی مونتانیا"، مجری معروف رادیو ملی آمریکا با وکیل دانشجویان اخراج شده گفت‌گو کرده است

مجری: موکلان شما بعد از ورود به آمریکا چه مسایلی برایشان رخ داده است؟ 

خان بابایی: ما شاهد روندی بسیار نگران کننده درباره دانشجویانی هستیم که برای تحصیل به آمریکا می آیند. آنها به خاطر سوابق خود، در خصوص اساتیدشان و زمینه های مطالعاتی شان مشمول بازجویی های شدید می شوند، برخی نیز به نادرست به دروغ گویی یا اقدام به تقلب متهم و به کشور مبدا بازگردانده می شوند.

مجری: چه مواردی هست که این افراد به ارتکاب آن متهم می شوند، بدون آنکه آن را انجام داده باشند؟ 

خان بابایی: این دانشجویان پس از ورود به آمریکا، مدارکی دارند که نشان میدهد قصد دارند ادامه تحصیل بدهند. سپس افسران مستقر در فرودگاه از آنها درباره سوابقشان سوال می کنند. اگر اشتباه کوچکی مرتکب شوند مثلا در نوشتن تاریخ در رزومه؛ یا مثلا اگر فراموش کنند نشانی ای میل خود را بنویسند، به ارائه اطلاعات نادرست متهم و از جانب دولت پنج یا یک سال به آمریکا ممنوع الورود میشوند.

مجری: درباره سازمان های آمریکایی که وظیفه دارند قبل از صدور ویزای دانشجویی، تحقیقاتی درباره دانشجویان بکنند، ماهیت این نهادها چیست، و اینکه آنها دنبال چه مسایلی هستند و چگونه ممکن است از موضوعات مهمی غافل شوند که در فرودگاه آشکار شود؟ 

خان بابایی: کاملا بعید است که این نهادهای چندگانه از نکته ای غافل شوند.اما وزارت خارجه، مصاحبه ای برگزار و در ملاقات با دانشجویان، درباره سوابقشان با آنها مذاکره می کند. آنها همچنین رزومه دانشجویان و اطلاعات شخصی آنها را بررسی کرده و در اختیار سیستم  کامپیوتری قرار می دهند. نهادهای چندگانه از  اف بی آی تا سرویس های مخفی ، سیا و سایر  نهادهای بین المللی، سوابق این دانشجویان را بررسی و تایید می کنند که آیا این افراد خطرناک هستند، اینکه با تروریسم ارتباطی ندارند، و اینکه آیا واقعا همان کسی هستند که می گویند. لذا، روندی بسیار بسیار کامل است. 

مجری: این سازمان به  لوس آنجلس تایمز گفته است که "جدا  از داشتن مدارک مناسب، اگر افسری تشخیص دهد که  فردی قادر نیست تمام این زمینه ها را برآورده کند، منظور زمینه هایی است که افسر مورد نظر چارچوب آن را بیان میکند، آن فرد از ورود به آمریکا  منع خواهد شد." به عبارت دیگر این  افسران هستند که در این خصوص تعیین تکلیف میکنند که آیا فردی مناسب است یا خیر. 

خان بابایی: ... آنچه اتفاق می افتد این است که تنها در مدت چند ساعت، مثلا هنگام جست وجو در گوگل اگر اسنادی تایید نشود، دانشجویان مورد نظر به وانمودسازی متهم می شوند و اجازه ندارند به آمریکا بیایند و در دانشگاه ادامه تحصیل بدهند. ما این را واقعا درک نمی کنیم، و به این صورت دانشجویان به وطنشان بازگردانده خواهند شد.

مجری: ما سراغ گمرک و  سازمان حفاظت مرزی رفتیم تا نظر آنها را در این باره جویا شویم. آنها به ما  پاسخ نداده اند... واقعا  چه بر سر این دانشجویان می آید؟ 

خان بابایی: این دانشجویان سال های بسیار زیادی درس خوانده، آزمون داده و برای حضور در  دانشگاهی در آمریکا پول زیادی صرف کرده اند؛ شاید بتوان  گفت تمام پس انداز زندگی یا ذخیره مالی چندین ساله خود را صرف کرده اند. مثلا یکی از موکلان من تاکنون چندین بار از طریق مرز کانادا وارد آمریکا شده بدون آنکه با مشکلی مواجه شود؛ در آنجا نیز یک افسر با وی مصاحبه کرده است. اما در آخرین مورد برای  ورود، از وی بازجویی بسیار زیادی شد، و اکنون بازگردانده و به او گفته شده است تا پنج سال نمی تواند به آمریکا بیاید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین