توضیحات معاون سیما درباره عدم پخش زنده «ثریا» و «جهان آرا»

گروه فرهنگی الف،   3981114081

میرباقری درباره دلایل تولیدی شدن برخی برنامه‌های تلویزیونی توضیحاتی ارائه داد.

توضیحات معاون سیما درباره عدم پخش زنده «ثریا» و «جهان آرا»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، امروز در جمع خبرنگاران پیرامون علت تولیدی شدن برنامه «جهان آرا» و «ثریا» اظهار کرد: تعریف برنامه زنده عبارت است از برنامه‌ای که تولید و پخش آن همزمان باشد؛ به طور مثال الان من با شما صحبت می‌کنم و هیچ ضرورتی هم ندارد که همزمان روی آنتن برود و می‌تواند دو، سه ساعت دیگر پخش شود.

وی افزود: ما بسیاری از برنامه‌ها را داریم که تولید و پخش آن‌ها همزمان است؛ همه بخش‌های خبری ما همزمان است. اگر واقعه‌ای در کشور اتفاق بیفتد، خبرنگار ما به لحظه در محل حضور پیدا و اخبار را اطلاع رسانی می‌کند. یک مسابقه فوتبال همزمان در سطح داخلی و جهانی روی آنتن شبکه ها می‌رود؛ اما یکسری از برنامه های ما لزومی ندارد همزمان با تولید پخش شوند. بسیاری از برنامه‌های پربیننده ما که بالای ۵۰ درصد بیینده دارند، برنامه تولیدی به حساب می آیند و در زمان دیگری (بعد از تولید) پخش می‌شوند.

میرباقری تاکید کرد: ما ضوابطی درباره برنامه های زنده به همکاران خود اعلام کرد‌ه‌ایم؛ این برنامه ها ضوابط زنده بودن را نداشتند و به مرور تبدیل به برنامه تولیدی شدند. به طوری که ضبط شده و یک ساعت بعد پخش می شوند و لزومی به پخش زنده آن نیست. برنامه «ثریا» و «جهان آرا» از جمله این موارد هستند؛ گاه در برخی موارد کارشناسان و مهمانان این برنامه‌ها مطالبی را ناخواسته بیان می‌کردند که باعث تشویش افکار عمومی می‌شد. در برخی موارد هم مجری ما برای اینکه صحنه و برنامه را اداره کند، تسلط کامل و کافی را برای اجرا نداشت.

میرباقری اظهار کرد: افکار عمومی نسبت به این موارد حساس بود و نهادهای امنیتی هم به ما تذکراتی دادند. ما هم به دلیل اینکه ضرورتی به پخش زنده آن‌ها نبود، به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌ها تولیدی باشند. بحث ما این نیست که چنین برنامه‌هایی را نداشته باشیم؛ این برنامه‌ها جزو خوب و قوی‌ترین آثار ما هستند. اما به دلیل اینکه زنده بودن آن‌ها لطمه‌هایی به جایگاه رسانه و افکار عمومی وارد می‌کند، صدا و سیما تصمیم گرفت این برنامه‌ها تولیدی باشند. همه باید تابع قانون باشند؛ این یک تصمیم قانونی، حرفه‌ای، کارشناسی بود و روابط عمومی سازمان هم در این خصوص اطلاع رسانی کرده است. در هر صورت این برنامه‌ها جزو برند‌های سازمان محسوب می‌شود و پخش آن‌ها حتماً تداوم پیدا می‌کند.