ضرورت تشکیل باشگاه تحریمی‌ها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

گروه اقتصادی الف،   3981113110

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: تشکیل باشگاه تحریمی ها یک قاعده عقلی است. کشورهای که تحریم شده‌اند مانند روسیه، چین، کوبا، ایران، ترکیه، سوریه و ... ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای همکاری مشترک دارند.

ضرورت تشکیل باشگاه تحریمی‌ها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

به گزارش فارس، محمدباقر خرمشاد دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع ضرورت راه‌اندازی باشگاه تحریمی‌ها و بررسی سازوکار مقابله با تحریم‌ها، گفت: اکنون شرایط جهان به گونه‌ای‌ است که ایالات متحده آمریکا فقط ایران را تحریم نکرده؛ بلکه سایر قدرت‌های بزرگ مانند روسیه، چین و ... را هم تحریم کرده است.

وی اظهار داشت: مسئله مزبور بیانگر این است که جمهوری اسلامی در این قضیه تنها نیست و اگر بتوان کشورهای تحریمی را دور هم جمع کرد بدون شک می‌توان بصورت مشترک بسیاری از نیازها را تامین، کمبودها را جبران و از همه مهمتر تا حد زیادی هدف‌گذاری‌های تحریم‌کنندگان را نقش بر آب کرد.

خرمشاد در ادامه گفت: وقتی کشوری مورد تحریم قرار می‌گیرد به این معنا است که بخشی از آن محصولات و تجهیزاتی را که لازم دارد نمی‌تواند تامین کند و بخشی که خود دارد نمی تواند در اختیار دیگران قرار دهد. در حال حاضر 23کشور در جهان به نوعی درگیر تحریم هستند. این کشور ها به راحتی می‌توانند به یک مسیر موازی اقتصادی فکر کنند تا بتواند نیازهای همدیگر را با هم‌افزایی و مشارکت یکدیگر برآورده سازند.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگرباشگاه تحریمی ضد آمریکا ایجاد شود؛ اتفاق بسیار وحشتناکی برای آمریکا خواهد افتاد. به طور کلی کشورهای مورد تحریم باید توان خود را روی هم بگذارند تا بصورت مشترک نیازهای همدیگر را برطرف و به یک معنا دفع خطر کنند. 

*کشورهای تحریم شده توسط آمریکا ظرفیت بزرگی برای همکاری مشترک دارند

وی افزود: کشورهای که تحریم شده‌اند مانند روسیه، چین، کوبا، ایران، ترکیه، سوریه و غیره کشورهای کوچکی نبوده و ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای همکاری مشترک دارند. این کشورها از ظرفیت و توان بسیار بالایی در عرصه های مختلف برخوردارند و به راحتی می توانند نیازهای همدیگر را تامین و همینطور مشکلات و موانع را از سر راه فعالیت های خود بردارند.

خرمشاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: با مرور مخاطراتی که در 40 سال گذشته برای انقلاب اسلامی پدید آمده است؛ شاید به جرات بتوان گفت در اکثریت قریب به اتفاق چالش‌هایی که بوجود آمد ایران شروع‌کننده نبوده است؛ اما به رهبری حضرت امام و مقام معظم رهبری این توان بوده که بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و دشمن برای مهار فرصت‌های جدید ناشی از تحریم‌های خود مجبور شود راهبردها و تاکتیک‌های خود را عوض کند.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: جنگی که در ابتدای انقلاب اسلامی، صدام علیه ایران آغاز کرد تبدیل به فرصتی شد که انقلاب توانست خود را بازسازی کند. آنچه که اکنون کشور از نظر توان موشکی، نظامی و منطقه‌ای دارد بخش قابل توجهی محصول خاکسترهای همان دوره است.

وی همچنین یادآورشد: ایران داعش را ایجاد نکرد. ایجاد داعش برای مهار ایران بود؛ اما از دل فتنه داعش، حشد الشعبی در عراق، نیروهای مردمی در سوریه و انصارالله در یمن متولد شد و در عین حال جمهوری اسلامی توانست در این شرایط حساس با اتخاذ راهبرد های صحیح تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

*راهبرد اساسی برای مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا، پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی است

در ادامه علیرضا فرقانی، دبیر شورای سیاست‌گذاری باشگاه تحریم‌ها نیز با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا گفت: تحریم به شکل و شمایل امروزی قدمتی ۱۰۰ سال در دنیا دارد. پیش از انقلاب اسلامی هم سابقه تحریم برای ایران وجود داشته به خصوص در بحث ملی شدن صنعت نفت که با پیگیری انگلیس در سازمان ملل علیه کشور اعمال شد.  پس از انقلاب نخستین تحریم آمریکا علیه ایران بر سر تسخیر لانه جاسوسی کلید خورد.

وی افزود: فقط تحریم ها ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل در دنیا جنبه قانونی دارد و به عبارتی بقیه تحریم‌ها غیرقانونی است. در حال حاضر ۹۳ درصد تحریم‌های جهان به وسیله دولت آمریکا در حال انجام است. قبل از ۱۹۹۰ میلادی نزدیک به ۵۰ درصد تحریم‌ها مربوط به آمریکا بود؛ اما با فروپاشی شوروی، آمریکا ابزار تحریم را خیلی بیشتر در سیاست خارجی خود به خدمت گرفت.

فرقانی در ادامه ضمن اشاره به دو مکتب «جکسونیسم» و «ویلسونیسم» در آمریکا افزود: مکتب جکسونیسم یک مکتب جنگ طلب و قائل به مداخله نظامی در کشورهاست و به عبارتی اعتقاد به جنگ سخت دارد. اما مکتب ویلسونیسم بحث جنگ نرم را پیگیری می‌کند. جالب اینکه مقدمه مشترک این دو مکتب، اعمال تحریم است. یک جا تحریم منجر به جنگ در عراق و لیبی می‌شود؛ از این جهت که تضعیف مبانی اقتصادی و فروپاشی اتحاد ملی آن کشور را رقم می زند و جای دیگر تحریم مقدمه‌ای می شود برای جنگ نرم مثل ایران چون توانایی جنگ سخت را ندارند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری باشگاه تحریم‌ها گفت: به طور کلی تحریم به عنوان یک ابزار مشترک برای این دو مکتب محسوب می‌شود و این تحریم‌ها ماهیت اقتصادی دارد. به طور کلی سه رکن اصلی آمریکا در این هژمونی اقتصادی‌ای که در جهان دارد به دلار، نفت و بانک خلاصه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب می‌فرماید به دنبال یک راهبرد اساسی برای مصون ماندن از تحریم‌ها باشید نه کنترل، مهار و دور زدن تحریم‌ها. حال سوال اینکه چگونه می‌توان از تحریم‌ها مصون ماند؟ حضرت آقا راهبردی که در این زمینه اعلام فرمودند اجرای اقتصاد مقاومتی بود و بدین صورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اولویت است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین