از قدرت انقلاب ۵۷ تا چالشی كه جمهوری اسلامی را تهديد می كند

حسن کریمی‌فرد،   3981113026 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
از قدرت انقلاب ۵۷ تا چالشی كه جمهوری اسلامی را تهديد می كند

با گذشت بیش از چهار دهه، اینک جمهوری اسلامی در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد. وقوع انقلابی مذهبی در قرن بیستم که مذهب از عرصه اجتماع کنار رفته بود، جهان به دو قطبی غرب و شرق تقسیم شده بود و انقلابات نیز بر پایه یکی از این دو ایدئولوژی ها صورت می گرفت اتفاقی نادر بود که به مثابه اراده جمعی یک ملت و روحی در یک جهان بی روح تعبیر شد و مورد استقبال بسیاری از اندیشمندان و ملل محروم و آزاده جهان قرار گرفت.

همین خاص بودن انقلاب اسلامی که مبتنی بر مذهب تشیع و داعیه دار حضور دین در عرصه اجتماع بود موجب شد نظام سیاسی ایران، سیستم بین المللی بنیان گذاشته شده بعد از دو جنگ جهانی را پذیرا نباشد و به همین دلیل از همان روزهای اول اتحادی نانوشته بین کشورها و قطب های مختلف برقرار شد تا علیه آن صف آرایی کنند.

با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، گفتمان تاکید بر استقلال و مقابله با انحصارطلبی و امپریالیسم در سیستم جهانی آن چنان قدرتمند شده که دونالد ترامپ، پمپئو و مارک اسپر و البته مقامات قبلی کاخ سفید یک خواسته از ایران بیشتر ندارند: « پذیرای نظم جهانی و منطقه ای باشد و مانند یک کشور عادی رفتار کند». 

البته پذیرش همین چند کلمه نه تنها به عنوان زمینه ای برای تغییر ماهیت و تهی شدن انقلاب از ماهیت وجودی آن است كه اتفاقاً همین عامل موجب نفوذ و قدرت ايران اسلامی در بیرون از مرزهای ساختگی سرزمینی شده است. نماینده چنین گفتمانی در عرصه منطقه ای و در دو دهه گذشته قاسم سلیمانی بود که شهادتش آشکار ساخت این تفكر و البته نماینده آن، محبوبیتش منحصر به ایران، عراق، سوریه، یمن، کشمیر و ... نيست بلکه به اذعان مقامات دولت صرفاً در یک کشور( هند) در 430 نقطه برایش عزاداری گرفتند و یاد وی را گرامی داشتند.

اما آیا دولت های جمهوری اسلامی بعد از جنگ تحمیلی نيز توانستند در عرصه داخلی به همین شیوه عمل کنند به گونه ای که تصور سیستمی هوشمند، کارآمد و مقتدر در حوزه های مختلف بخصوص اقتصادی از آن برداشت شود.

متاسفانه پاسخ به این سوال منفی است.

اتفاقاً همین شرایط موجب شده تا قدرت و نفوذ ایران بعضاً تحت الشعاع این ضعف قرار گیرد. به عبارتی دیگر چون قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در بیرون از مرزها برای آمریکا غیرقابل کنترل شده به ابزارهای محدودکننده و تحریم متوسل شده تا به زعم خود بتواند کشور مختل کننده سیستم جهانی را مهار و وادار به عقب نشینی نماید و بعد از آن نظم مطلوب منطقه ای خود را عملیاتی سازد.

غرب پاشنه آشیل ایران را اقتصاد می داند و قصد داشته و دارد از این طریق ایران را نه در بیرون از مرزها( که گذشته نشان داده توانایی آن را ندارد) که در داخل گرفتار کند.

اما از سوی ديگر تحریم ها و بخصوص محدودیت های صادرات نفتی در سال های اخیر موجب شد بسیاری از مشکلات و چالش های ساختاری که مدت ها در اقتصاد ایران وجود داشته خود را عیان سازد.

از این رو باید گفت شاید هیچ موقع فرصتی این گونه نصیب جمهوری اسلامی نشده بود تا در بزنگاه خود را مقابل فشارهای بیرونی مصون و بیمه سازد.

اگر چه این روزها تغییر ماهیت و محتوای سیاست بیرونی برای مصون سازی اقتصاد ایران از فشارها تجویز می شود(فارغ از این که نهایت چنین تجویزی به کجا ختم خواهد شد) اما سفارش چنین نسخه ای به معنای باقی ماندن رانت ها، تبعیض، بی عدالتی و ناکارآمدی در عرصه های مختلف علی الخصوص اقتصادی است. متاسفانه این تجویز مختص به یک نفر یا يك جريان نیست که دیگران نیز در مواقع لازم دغدغه چندانی برای مقاوم سازی اقتصاد ایران در مقابل فشار بیرونی نداشته اند. گویی اراده، تفکر و گفتمانی در پی حفظ شرایط شکننده فارغ از جابجایی دولت هاست! و نتیجه این شده که سران کاخ سفید هر گاه خواسته اند ایران را دچار سختی و مصیبت کنند نیاز به برنامه ریزی و تدبیر چندانی نداشته اند.

همين ضعف است كه فضا را برای جولان روايت های ضدانقلاب جهت تخريب جمهوری اسلامی فراهم كرده اما اين زمين بازی اتفاقاً توسط خود ما (يعنی دولت ها) در اختيار آن ها قرار گرفته است.

اینک اگر چه فضای سیاسی سرشار از اختلاف و تشتت نه تنها بین دو جناح که درون هر جناح است اما اگر قرار باشد اتفاقی در راستای کارآمدی و مقابله با تحریم ها شکل بگیرد باید سياست هاي سطح كلانِ مشخص برای عبور از این وضعیت بر مبنای اجماعی حداقلی و فارغ از خط و خطوهای رایج سیاسی شکل بگیرد تا بر مبنای آن در سطوح پايين تر تصمیم و سیاست گذاری شود. 

اگر قرار باشد انقلاب اسلامی در داخل زمین‌گیر نشود و ایران قدرتمند باقی بماند چاره ای جز تغییرات اساسی بر مبنای گفتمان واقعی انقلاب 57 باقی نمانده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۷۴۰۶۰۰:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
یکی از چالش هایی که انقلاب اسلامی را تهدید میکند مسله فساد اقتصادی داخلی است که اگر در اینمورد فکری اساسی نشود بیشتر از دشمن خارجی به انقلاب آسیب وارد میکند در گان دوم انقلاب باید با اجرای قانون از کجا آورده ای در مقابل زیاده خواهانی که به ثروت های کلان و نجومی و افسانه ای و گنج قارونی رسیده اند بایستیم و با تعدیل این ثروت ها به تعادل و عدالت اقتصادی برسیم
ناشناس۱۳۱۷۶۶۶۰۹:۵۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
چند درصد خواسته های انقلاب 57 تا کنون محقق شده است؟
ناشناس۱۳۱۷۸۴۵۱۲:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
60 میلیون از 80 میلیون یارانه بگیر شدن.
ناشناس۱۳۱۷۹۱۹۱۲:۵۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
60 میلیون یارانه معیشتی و 80 میلیون یارانه 45000 تومانی می گیرند!!!!!
ناشناس۱۳۱۷۸۴۸۱۲:۰۳:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بسیاری انجام شد بسیاری هم مانده البته اگر دولتهای غربگرا و ویرانگر بگذارند
ناشناس۱۳۱۷۸۷۶۱۲:۲۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
32 سال بعد از انقلاب اصلاح طلبان و کارگزارانی ها زمام اداره امور جاری کشور را بعهده داشتن و نتیجه عملکردشون افزایش فاصله طبقاتی و فقر و فساد و بیکاری و تبعیض بوده است.
ناشناس۱۳۱۷۹۱۰۱۲:۴۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
کوتاه بیا دلار 14 تومنی بیکاری میلیونی خط فقر برای 60 میلیون و...
ناشناس۱۳۱۹۳۲۴۱۵:۰۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اشکالات همه اش تقصیر این و اونه . و الا ما که همه چیز رو خودم بلدیم .
ناشناس۱۳۱۷۶۷۴۱۰:۰۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
قطار انقلاب از سال 57 تا کنون با سرعت تمام در حال حرکت بوده است. متاسفانه عده ای از خواص نتوانستند با این سرعت خود را تطبیق داده و در طی این سال ها از قطار انقلاب پیاده شدند. این قطار تا رسیدن به مقصد نهایی خود که همانا اهداف انقلاب 57 و پیروزی مستضعفین عالم است، با سرعت هرچه تمام تر به پیش می رود.
ناشناس۱۳۱۸۰۵۷۱۴:۰۴:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
با سرعت به طرف کدام هدف در حرکت بوده ؟!!؟ کدام یک از خواسته های مردم محقق شده ؟؟
رضا۱۳۱۸۷۸۲۰۶:۳۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
منظور نويسنده آرمان هاى سال ٥٧ است ، مهمترين اهدافى كه مردم به خاطر آنها قيام كردند : آزادى در همه شؤنش ، جمهورى و اراده واقعى مردم در همه زمينه ها .
ناشناس۱۳۱۷۶۷۷۱۰:۰۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
نیاز الان کشور حل مشکلات است لذا باید هرچه زودتر مدیران جهادی متخصص و انقلابی در راس کارها قرار بگیرند و برای مدیران متخلف، تاریخ دادگاه مشخص شود.
ناشناس۱۳۱۷۹۲۵۱۲:۵۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
تجربه نشان داده است که عجله در کار و تغییرات شدید ساختاری نه تنها باعث بهبود امری نمی شود، بلکه نتیجه ای هم در بر ندارد.
ناشناس۱۳۱۸۲۱۰۱۵:۴۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
آره درسته اصلا عجله نکنید یه دویست سال دیگه وقت داریم
ناشناس۱۳۱۷۶۸۵۱۰:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
یکی از برکات انقلاب در این 41 سال که از عمر آن می گذرد، برگزاری ده ها انتخابات بوده است. متاسفانه عده ای بیگانه پرست از هم اکنون ساز همراهی با بیگانگان را کوک کرده و در جهت مأیوس کردن مردم در انتخابات مجلس یازدهم راه خیانت را در پیش گرفته‌اند. ان‌شاءالله با هوشیاری ملت به آرزوی شوم خود نمی‌رسند و رسوای دنیا و آخرت خواهند شد.
ناشناس۱۳۱۷۷۰۴۱۰:۲۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
اگر شهدای بهمن 57 وضعیت الآن کشور را مشاهده کنند، چه خواهند گفت؟
ناشناس۱۳۱۷۷۷۴۱۱:۱۰:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
شگفت زده خواهند شد!
ناشناس۱۳۱۷۴۰۷۰۰:۳۹:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
از قدرت انقلاب ٥٧ تا چالشي كه جمهوري اسلامي را تهديد مي كند ! .... تيتر --------- البته واضح و مبرهن است كه از انقلاب ٥٧ تا كنون ، اين مردم همه گونه فداكاري و از خود گذشتگي كرده اند ، از راهپيمايي هاي سال ٥٧ بگيريد تا راهپيمايي هاي پس از پيروزي انقلاب ، ... تا مشاركت همه جانبه در جنگ ٨ ساله ، تا شركت در انتخابات . تا تحمل سالهاي بازسازي جنگ ... تا تحمل تحريم هاي دشمن ... به عبارت ديگر مردم همه گونه ايثار و فدا كاري كرده اند و وظيفه خود را به نحو احسن انجام داده اند !! و اما بزرگترين چالشي كه ممكن است جمهوري اسلامي را تهديد كند عملكرد مسئولين است و لا غير !! ... دشمن خارجي هيچ كاره است ، دشمن داخلي هم كه به حمد الله و المنه نداريم ، مردم هم كه البته به كشور و دين و حكومت خود وفا دارند ، پس چالشي بزرگ كه ممكن است جمهوري اسلامي را تهديد كند ، ممكن است از عملكرد مسئولين و يا برخي از مسئولين سر بزند !! پس اي مسئولين . به هوش... به هووووش .... به هوووووووش !!!
ناشناس۱۳۱۷۴۰۸۰۰:۴۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
امام خمینی فرمودند نگذارید انقلاب بدست نا اهلان و نامحرمان بیفتد
ناشناس۱۳۱۷۴۰۹۰۰:۴۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
خوی اشرافی گری چالش بسیار بزرگی است که انقلاب را بشدت تهدید میکند
ناشناس۱۳۱۷۶۸۱۱۰:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
و متاسفانه اکثر مسولین از هر طیف و جناح و در هر جایگاهی بهش مبتلا شدن...
ناشناس۱۳۱۷۷۰۱۱۰:۲۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
اشرافی گری چیز بدی نیست. نوعی سبک زندگی است. اگر کسی از راه قانونی پول درآورده و مالیات هم بپردازد، هیچ عیبی ندارد که اشرافی گری کند. اما اشرافی گری عده ای تازه به دوران رسیده که از طریق بیت المال ارتزاق کرده و ریاکارانه زندگی دو وجهی خود را می گذرانند به هیچ عنوان قابل تحمل نیست و باید با آن برخورد شود.
ناشناس۱۳۱۷۷۵۸۱۱:۰۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
هیچ کاخی ساخته نمی شود مگر انکه کوخی ویران شود
ناشناس۱۳۱۷۸۵۸۱۲:۰۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
کارخانه داری که برای 2000 نفر شغل ایجاد کرده و تولیدات کارخانه اش نیاز های مردم و کشور را تامین می کنند، اگر زندگی اشرافی هم داشته باشد، از نظر شما کوخ ویران می کند؟؟؟؟؟!!!!
ناشناس۱۳۱۷۴۱۳۰۰:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
متاسفانه8 بدنبال پیروزی در انتخابات بودند ضربه های جبران ناپذیری به آرمان های امام خمینی و باورهای مذهبی مردم زدند تا کسب رای کنند
ناشناس۱۳۱۷۴۱۴۰۰:۵۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
از آبان ماه و بعد از خوادث بنزینی مبارزه با فساد سرعت خود را از دست داد سایت اموال و داریی مسولان فراموش شد سایت حقوق و دستمزد فراموش شد طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی با وجود تصویب در مجلس اجرایی تشد قانون از کجا اورده ای که قاضی القضات قولش را دادند اجرایی نشد بسیاری از دادگاهای مفسدان کلان اقتصادی و مسولان دولتی انجام نشده اینها همه چالش است برای انقلاب
عباس۱۳۱۷۴۳۹۰۲:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
متاسفانه برخلاف نظر حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: مسئولین و نمایندگان مجالس اعم از شورای اسلامی، خبرگان و شورای نگهبان که وکیل ملت هستند و نه قیم مردم و باید کاری را انجام دهند که ملت میخواهد، حتی اگر به صررشان باشد، ولی متاسفانه آقایان قیم ملت شدند و بقول خودشان میخواهند کل ملت را حتی به زور به بهشت مورد نظر خودشان ببرند. متاسفانه بزرگترین مشکل اقتصادی کشور فرار سرمایه بسیار زیاد از ایران است که ۹۰٪ دلیل آن نبود آزادی در کشور طبق قولهای ابتدای انقلاب است. حتی قرار بود کمونیستها و احزاب غیر دینی هم مثلاً آزاد باشند، آنوقت علی مطهری که شاید حقیقتاً بهترین نماینده شجاع مجلس بود را رد صلاحیت میکنند
عمران۱۳۱۷۴۴۰۰۲:۳۶:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
اخیرا مقالاتی در الف چاپ میشود که بسیار کلی و گنگ بدون ارائه پیشنهاد مشخص هستند. منظور شما از تغییرات اساسی دقیقا چیست؟ یک مثال مشخص ارائه کنید.
کاوه۱۳۱۷۴۷۱۰۴:۱۱:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
. سیاسی کاری باید از جامعه رخت بربندد و بجایش اندیشه خوب که مولد و نوآور است جایگزین آن شود . در غیر این صورت کشورمان بسوی جناح بندی و خط و خط بازی می رود و اوضاع بدتر می شود . امیدواریم اینبار کسانی برای مجلس و ریاست جمهوری انتخاب شوند که حرفشان با عملشان یکی باشد نه اینکه چیزی بگویند که عمل نمی کنند و وقتی انتخاب شدند خودشان را وام دار گروههایی بدانند که آنها را انتخاب کرده اند و نه خدمتگزار مردمی که به آنها رای داده اند .
ناشناس۱۳۱۷۵۰۰۰۷:۰۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
مردم را غیر خودی حساب کردن
ناشناس۱۳۱۷۵۱۶۰۷:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
چالش اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی نارضایتی مردم و تقسیم کردن مردم به خودی و غیر خودی می باشد بعضی ها فکر می کنند اگه آنها نباشند مملکت اداره نمی شود در حالی که اشتباه می کنند
احسان۱۳۱۷۵۳۵۰۸:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بسم رب به دور از شعارهای تکراری بفرمایید: ۱- جامعه ما چقدر عادل تر، راستگو تر ، با کرامت تر ، مسلمان تر ، کم اختلاس تر ، کم رشوه و پارتی بازی تر و... و... از قبل از انقلاب هست؟ ۲- همون پارامترهای معنوی بالا ، چقدر در ایران از دیگر کشورهای مسلمان ( که در اونها انقلاب نشده) بهتر است؟
ناشناس۱۳۱۷۷۳۶۱۰:۴۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
دقیقا اقتصاد و‌مادیات پیش کش ، برای معنویات چه پیشرفت قابل ذکری داشته اید؟
ناشناس۱۳۱۷۶۲۶۰۹:۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ما نا چار به تعامل با دنیا به صورت یک کشور عادی هستیم.
ناشناس۱۳۱۷۷۸۵۱۱:۲۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
یکی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم بود پس تا ظلم در منطقه و جهان هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم و امریکا باید از مداخله در امور سایر کشورها و جنگ افروزی و ترور و ایجاد ناامنی در منطقه دست بردارد.
ناشناس۱۳۱۸۱۸۶۱۵:۲۲:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
دقیقا انقلاب ما با همین شعارها و ایدئولوژی های اینچنینی منحرف شد و بجای بازسازی، پیشرفت و خدمت به منافع ملی و مردم مهمتر آزادی های فردی اجتماعی و ... تبدیل شد به هدف و سیاستگزاری های خرد کلان کشور و نتیجش شده فلاکت فقر بیشتر مردم چون همه این سیاست ها فقط برای مردم هزینه داشته نه مسئولینی که هی شعار می دهند درحالیکه بیشتر و بیشتر از ملت فاصله می گیرند
ناشناس۱۳۱۷۶۳۹۰۹:۲۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بیش از ۸۰ درصد جمعیت امروز متولدین ۱۳۵۰ به بعد هستند، یعنی افرادی که در زمان انقلاب یا هنوز به دنیا نیامده بودند یا اگر بودند هنوز مدرسه نمی‌رفتند. به‌جای اینکه سر خود را در برف فرو کنید و به‌دنبال برآورده کردن رویاهای پدران و پدربزرگان ما باشید ببینید این ۸۰ درصد چه می‌خواهند و صدای این نسل را پیش از آن که دیر شود، بشنوید.
ناشناس۱۳۱۷۶۸۴۱۰:۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
لابد دغدغه شما اینترنت و فست فود و علافی در کف خیابان و گوش بفرمان ماهواره ها بودن است
ناشناس۱۳۱۷۷۶۹۱۱:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
دغدغه ما زندگی در آرامشه نه جنگ با همه دنیا
ناشناس۱۳۱۷۸۸۹۱۲:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ما فقط با شیطان بزرگ امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی که با تحریم های ظالمانه به ایران فشار وارد می نمایند مشکل داریم اما با همه دنیا دوست هستیم و مشکلی نداریم.
ناشناس۱۳۱۷۷۸۲۱۱:۲۰:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
مهم نیست دغدغه ی 80 درصد چیه. هر چی هست باید صداشون شنیده بشه.
ناشناس۱۳۱۷۸۳۸۱۱:۵۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
آیندگان اگه بفهمن در زمانی که کشورهای پیشرفته برای سفر به مریخ برنامه ریزی میکردن، در کشور ما افرادی اینترنت و فست فود را بد میدانستند، چه فکری در مورد شماها خواهند کرد!!!
ناشناس۱۳۱۷۸۹۳۱۲:۳۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
در دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم اما حالا نهایت آرزوی ما به اینترنت پر سرعت و غذای فست فود محدود شده است !
ناشناس۱۳۱۸۰۸۵۱۴:۱۶:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
اینترنت مینترنتو بیخیال....شغل آبرومند رفع تورم مسکن ازدواج...قطع دست دزدان مسئول...چقدر دراین40سال موفق بوده اند?جواب بده فست فودواینترنت مینترنت
ناشناس۱۳۱۸۷۶۸۰۴:۱۱:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
دغدغه ما عدالت اجتماعی ، شفافیت، شایسته سالاری ، کرامت انسانی ، راست گویی ، پاسخگویی، مسوولیت پذیری ، و.... دیگر معنویات هم هست
ناشناس۱۳۱۷۶۵۶۰۹:۴۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بزرگترین چالش، فاصله گرفتن از مردم و خصوصی سازی انقلاب برای یک عده خاص و منفعت طلبی و خودخواهی یک عده در ارکان قدرت که باعث شده افراد شایسته و دلسوز ترد یا خانه نشین و... شوند، هست. بخاطر این هست که ما لالن به اینجا رسیدیم نه جمهوریت داریم نه اسلامیت آنهم فقط در حرف و کلام
ناشناس۱۳۱۷۶۵۸۰۹:۴۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان و همه ارکان کشور در مورد ارائه حقوق مسولین و شفاف سازی در سایت چند ساله اجرا نشده شما انتظار تغییرات اساس دارید ؟
ناشناس۱۳۱۷۹۷۷۱۳:۲۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
فرموده اید : اگر قرار باشد انقلاب اسلامی در داخل زمین‌گیر نشود و ایران قدرتمند باقی بماند چاره ای جز تغییرات اساسی بر مبنای گفتمان واقعی انقلاب 57 باقی نمانده است. سوال اینست که آیا جرات دارید همان خواسته های واقعی و وعده های انقلاب 57 را حتی بیان کنید ؟؟
ناشناس۱۳۱۸۳۲۲۱۷:۰۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
چالش بزرگ زمانی است که مردم از صندوق دلسرد شوند...
رضا۱۳۱۸۵۲۷۲۰:۴۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ساختار دولتی و نظام دیوان سالاری تنبلی سیستم های دولتی در ارائه خدمات به مردم سیستم بانکی و سود بالای بانکی شرکت‌های خودرویی رکود اقتصادی عمده نارضایتی ملی را ایجاد کرده
ناشناس۱۳۱۸۸۴۸۰۸:۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
متاسفانه با فرصت سوزی فرصت نجات از امپریالیسم را از دست دادید
ناشناس۱۳۱۹۳۳۴۱۵:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
یادتان رفته که خودی ونخودی رااولین بارچه کسی برسرزبانهاانداخت?
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین