مشاور اسبق وزیر: اگر خط اعتباری مسکن مهر هم نبود رشد نقدینگی روی می‌داد

گروه اقتصادی الف،   3981112152

مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اثر خط اعتباری مسکن مهر بر نقدینگی از متوسط رشد نقدینگی کشور کمتر بود، گفت:‌ اگر مسکن مهر هم نبود باز هم نقدینگی رشد می‌کرد.

به گزارش فارس، هادی عباسی امروز در بررسی ابعاد سیاست پولی مسکن مهر با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران همواره رشد نقدینگی بالای 20 درصد را داشته است، گفت: اثر مسکن مهر که دارای خط اعتباری نیز بود بر نقدینگی کشور به گونه‌ای بود که از متوسط رشد نقدینگی کشور کمتر بود، پس اگر مسکن مهر نبود باز هم نقدینگی رشد داشت.

وی افزود: در دوره دولت کنونی نیز مسکن مهر وجود ندارد اما می‌بینیم که نقدینگی رشد داشته است. باید تأکید کنم که ما یک فرصت طلایی را از دست دادیم. 

عباسی ادامه داد: مسکن مهر دارای یک خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی بود که وقتی در دوره بازپرداخت قرار گرفت باعث شد تا 25 هزار میلیارد تومان آن تاکنون بازپرداخت شود. پس همین بازپرداخت مسکن مهر کافی بود تا به مسکن مهر تزریق شود تا این پروژه تکمیل و تحویل داده شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه با تغییر تیم مدیریتی و سیاست‌های پولی، بانکی که مسلط هم نبودند،‌گفت: بانک مسکن می‌توانست از بازپرداخت اقساط به نفع مسکن مهر استفاده کند، اما این یک اشتباه راهبردی بود، در صورتی که می‌توانست در تولید و مسکن این اعتبارات و این بازپرداخت اقساط مسکن مهر سرمایه‌گذاری شود.

عباسی با اشاره به اینکه با رکودی که در مسکن و عدم سرعت دادن به تکمیل مسکن مهر باعث شد تا یک میلیون شغل از دست برود، گفت: 100 متر مربع واحد مسکونی می‌تواند یک شغل مستقیم ایجاد کند، پس پیشنهاد ما این است که به سمت احداث واحدهای مسکونی روستایی یک طبقه حرکت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر 2 میلیون واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم داریم، در حالی که می‌توانیم سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی را با پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی هم مقاومت کنیم و هم انگیزه مهاجرت از روستاها را به شهرها کاهش دهیم.

مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر سالم‌سازی نقدینگی را انجام دهیم چه پایه پولی باشد و چه ضریب فزاینده تفاوتی نخواهد کرد. پس باید در تولید  و اقتصاد کشور رونق ایجاد کنیم.

عباسی اظهار داشت: به لحاظ ساختاری اگر مسکن مهر ایجاد نشده بود، باز هم رشد نقدینگی داشتیم.

وی افزود: در دوره دولت نهم و دهم در هیأت وزیران مصوبه‌ای را در دولت انجام داده بودیم که سرمایه‌گذار با دریافت زمین به احداث مسکن و سایر فضاهای عمومی اقدام کند و واحدهای تجاری را برای خود بردارد. پس می‌بینیم که می‌توان مسکن خدماتش را از خودش تأمین کند.

مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: متأسفانه رفتار ضد توسعه‌ای دستگاه‌ها در دولت باعث شد که مسکن مهر با مشکلاتی نیز مواجه شود. پس وزارت راه و شهرسازی می‌تواند تمام خدمات زیربنایی مثل مساجد و مدارس را کامل تمام کند اما این کار را نمی‌کند.

عباسی گفت: تمام کشورها دولت‌های آنها در تاریخ نشان داده که در مسکن دخالت کرده‌اند، حال سؤال این است در حالی که 30 تا 40درصد مردم کشور مستأجر هستند، چرا باید در جاهای دیگر یارانه پرداخت شود، در حالی که حضرت امام (ره) تأکید دارند که مردم باید صاحب مسکن شوند.

وی با اشاره به اینکه پدیده خانه‌های خالی یعنی پدیده شکست بازار اظهار داشت: متأسفانه سازندگان با همین شکست بازار می‌بینیم که در بالای شهر اقدام به ساخت خانه می‌کنند اما حاضر نیستند در بافت فرسوده دخالت کنند و مسکن بسازند.

مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: رفتار بانک‌ها به سمتی رفته است که تنها به شرکت‌های زیرمجموعه خود تسهیلات پرداخت می‌کنند.

عباسی گفت: پدیده‌‌ای که در حال رخ دادن است این است که افرادی که تسهیلات کلان می‌گیرند آن را تبدیل به ارز می‌کنند و از کشور خارج می‌کنند.

وی با بیان اینکه همزمان با پرداخت تسهیلات مسکن مهر بدهی سایر بانک‌ها به بانک مرکزی کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: سهم مسکن در اقتصاد سهم بزرگی است، پس باید پروژه مسکن مهر در شهرهای کوچک فعال شود، تا هم بیکاری در آن مناطق کاهش یابد و هم مردم صاحب مسکن شوند، پس باز هم تأکید می‌کنم که رفتار خصمانه‌ای با مسکن صورت می‌گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین