کرونا پشت مرزهای ایران؛ هشدارها ضروری است اما بزرگ نمایی هم نباید کرد

گروه اجتماعی الف،   3981112079 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید علیرغم هشدارهای لازم و ضروری جهانی درباره شیوع بیماری کرونا باید مراقب بزرگنمایی های صورت گرفته در این باره هم بود چرا که بیماری زایی و مرگ آوری آن از بسیاری از ویروس های دیگر کمتر است.

کرونا پشت مرزهای ایران؛ هشدارها ضروری است اما بزرگ نمایی هم نباید کرد

حمید عمادی، متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرنگار الف گفت: بیماری کرونا با توجه ویروس جدید آن تا حدی ناشناخته است اما به این ویروس از دو منظر می توان نگاه کرد یکی جنبه ژورنالیستی و دیگری جنبه علمی .

وی افزود: از نظر ژورنالیستی چون موضوع جدیدی است و مورد توجه مردم هم قرار گرفته است،  مردم به دنبال این هستند که اطلاعات بیشتری داشته باشند. به همین علت آموزش به مردم و خبررسانی در این زمینه مهم است و روزنامه نگاران هم به دنبال تیترهای این نوع اخبار هستند که جلب توجه می کند. به همین علت ممکن است تا حدی درباره این بیماری بزرگنمایی هم بشود.

وی ادامه داد: اما از نظر علمی ویروس کرونای جدید یکی از انواع ویروس کروناست که اتفاقا بیماری زایی و مرگ آوری آن از بسیاری از ویروس های دیگر از جمله سل کمتر است و با تمهیدات علمی و پیشگیرانه مانند بیماری های دیگری از جمله سارس و مرس که کنترل شد بعد از مدتی این بیماری کنترل می شود.

عمادی گفت: هشدار سازمان بهداشت جهانی برای این است که اقدامات پیشگیرانه به طور جدی در کشورها رعایت و بیماری کنترل شود و هدف نگران کردن و ترساندن مردم نیست. هر ساله هم در موارد متعددی سازمان بهداشت جهانی در مورد برخی بیماری ها هشدار می دهد و چنین وضعیتی را اعلام می کند بنابراین جای نگرانی نیست و در صورتی که اصول بهداشتی رعایت شود این بیماری نیز کنترل خواهد شد.

وی افزود: امکانات بهداشتی و تشخیصی لازم برای کنترل این بیماری هم در کشور ما وجود دارد و با اقدامات وزارت بهداشت و اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا کنترل خواهد شد.

ویروس کرونا اکنون به مهمترین مساله بهداشتی جهان تبدیل شده است. بیماری که حداقل در16 کشور مشاهده شده، به سرعت به بقیه مناطق جهان در حال گسترش است و به پشت مرزهای ایران نیز رسیده است.

بر اساس آخرین آمار ویروس کرونا اکنون علاوه بر چین در 15 کشور دیگر شامل آمریکا، ژاپن، امارات، فرانسه، عربستان، ایتالیا، روسیه، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، فیلیپین، هند، سنگاپور، سریلانکا و کانادا نیز دیده شده است.

گر چه هنوز مورد اثبات شده این ویروس در ایران گزارش نشده است اما تردد و ارتباطات نزدیک ایران و چین و گسترش سریع این بیماری در این کشور و نیز مشاهده مواردی از این بیماری در چند کشور همسایه از جمله امارات وضعیتی را به وجود آورده که دیر یا زود باید منتظر ورود این بیماری به کشور باشیم.

اولین مورد ویروس  کرونا اول ژانویه در شهر ووهان چین مشاهده شده است. شهری با بیش از 10 میلیون جمعیت. بر اساس گزارش وزارت بهداشت چین، اولین موارد این بیماری در بین افرادی که از یک فروشگاه مواد غذایی دریایی گوشت خفاش و مار تهیه کرده بودند مشاهده شده و اکنون قوی ترین احتمال این است که منشا این ویروس خفاش بوده است.

ویروس کرونا بین انسان و حیوان مشترک است و قبلا هم در دنیا سابقه داشته است. در سال 2002 بیماری سارس که آن هم از کشور چین شروع شد از خانواده ویروس کرونا بود. بعد از آن در سال 2012 هم ویروس mers که از عربستان شروع شد نیز از خانواده کرونا بود که منشا اولیه آن شتر اعلام شد.

با این حال ویروس کرونای جدید هنوز ویروسی ناشناخته است. تا اینجا که کمتر از یک ماه از شیوع این بیماری گذشته است. حدود 10 هزار نفر در چین به این بیماری مبتلا شده اند و حداقل 213 نفر جان خود را از دست داده اند.

حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت می گوید: این مشخصات نشان می دهد که بیماری زایی این ویروس بیشتر از آنفلوانزا، مرس و سارس است و سریعتر گسترش می یابد اما مرگ  آوری آن کمتر است.

با این حال هنوز درباره آینده این ویروس اطلاعات کافی در اختیار نیست. محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در این باره گفت: هیچ کس نمی تواند درباره آینده این ویروس نظر بدهد اما با توجه به بیماری زایی بالای این ویروس و اشتراک آن با انسان این خطر وجود دارد که در آینده شاهد جهش ژنتیکی ویروس کرونای جدید باشیم و در این صورت ممکن است عواقب و پیامدهای خطرناکتری در انتظار بشر باشد.

به گفته او هنوز واکسن و داروی اختصاصی برای ویروس کرونا در دنیا وجود ندارد. به همین علت اساس برنامه های وزارت بهداشت و همه کشورها بر پیشگیری از این بیماری است به همین علت وزارت بهداشت به کمک رسانه ها همه توان خود را برای آموزش مردم به کار گرفته است.

وی گفت: روش انتقال ویروس کرونا مانند سایر بیماری های تنفسی از جمله آنفلوانزاست و از طریق عطسه، سرفه و ترشحات بینی و دهان منتقل می شود بنابراین مهمترین راه پیشگیری این است که از نزدیک شدن به افرادی که علایم سرماخوردگی دارند پرهیز کنیم. از دست دادن و روبوسی با دیگران بپرهیزیم. مدام دستهایمان را بشوئیم یا ضد عفونی کنیم به خصوص قبل از غذا خوردن از دست زدن به چشم، دهان و بینی خودداری کنیم.

گویا افزود: نکته مهم  دیگر این است که اگر دچار علایم سرماخوردگی و بیماری تنفسی شدیم حتما در خانه بمانیم. سر کار نرویم و اگر بعد از سه تا چهار روز علایم تخفیف پیدا نکرد به پزشک مراجعه کنیم. 

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در این گفت: کیت های تشخیصی ویروس کرونا در کشور موجود است و مراکز دیده وری وزارت بهداشت نیز در فرودگاهها به خصوص فرودگاه امام خمینی(ره) که محل ورود مسافران چین است مستقر شده، افراد مشکوک به سرعت به بیمارستان منتقل می شوند و آزمایش های لازم دو بار یکی تا قبل از 24 ساعت از ورود بیمار و یکی 48 ساعت پس از ورود انجام می شود.

وی گفت: بیمارستان های مشخصی برای ارجاع این افراد در نظر گرفته شده است به عنوان مثال در تهران بیمارستان شهدای یافت آباد بیمارستان معین کرونا تعیین شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: استفاده از ماسک برای پیشگیری از این بیماری بی فایده نیست اما بیشتر برای کادر بهداشتی و درمانی که با بیماران در تماس هستند، توصیه می شود. برای این افراد ماسک مخصوص تهیه شده و در اختیارشان قرار می گیرد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم گفته است که تاکنون فقط 6 مورد مشکوک به ویروس کرونا در کشور داشته ایم. دو نفر در یزد، دو نفر در تهران، یک نفر در قم و یک نفر در تبریز که جواب آزمایش همه آنها در مورد ویروس کرونا منفی بوده است و تاکنون هیچ مورد تایید شده ای از این بیماری در کشور نداشته ایم.

با این حال اعلام وضعیت قرمز و اضطرار سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونا که شامگاه پنجشنبه رخ داد. مراقبت از این بیماری را وارد فاز جدیدی کرد. فردای همان روز یعنی جمعه بود که وزیر بهداشت طی نامه ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری از وی خواست که تمام پروازهای رفت و برگشت به چین تا اطلاع ثانوی لغو شود.

در پی این نامه بود که جلسه تصمیم گیری درباره این ویروس عصر جمعه  با حضور وزرای بهداشت، راه و شهرسازی، امور خارجه، گردشگری و میراث فرهنگی، کشور و سخنگوی دولت برگزار شد. در این جلسه قرار شد پروازهای رفت و برگشت ایران به چین به طور موقت متوقف شود

وی از بازگرداندن 70 ایرانی مقیم شهر ووهان چین به کشور در هفته پیش رو با پرواز اختصاصی خبر داد و گفت: این افراد به مدت دو هفته در قرنطینه می مانند و از آنها پذیرایی می شود تا مطمئن  شویم که مبتلا نیستند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۵۹۲۵۰۰:۵۹:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
اگر بیماری خطرش کم بود دولت چین قرنطینه به راه نمی انداخت و دنیا پرواز های خود را به چین لغو نمیکرد این ویروس تا کنون 50 درصد تلفات داشته یعنی نصف مبتلایان ظرف یک هفته میمیرند آمار واقعی مبتلایان در چین هم بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است. هر گونه سهل انگاری تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.
ناشناس۱۳۱۵۹۲۷۰۱:۰۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چرا نباید بزرگ نمایی کرد؟ در روزهای اول در چین چند ده نفر آلوده بودند. این مقدار برابر یک چند صد میلیونیم جمعیت چین هم نبود. ولی دولت چین برای توقف آن 70 میلیون نفر از مردمش را با هزینه فوق تصور اقتصادی قرنطینه کرده و کل کشور و اقتصادش را تا حدود زیادی تعطیل کرده تا آن را متوقف کند. خدا نکند این ویروس به ایران و کشورهایی که در سطح مدیریت درخشان مسئولین هستند برسد. بر خلاف تصور این ویروس می تواند بسیار سریع تر از چین در کشورهای جهان سوم گسترش بیابد. چون خیلی از مسئولین آن می گویند چرا بزرگنمایی. حتی برخی می گویند اشتباه شده. و از آن بدتر میگویند چند روز بعد به ما گزارش کردند!
ناشناس۱۳۱۵۹۳۸۰۱:۳۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
البته بیشتر شاهد سهل انگاری هستیم تا بزرگنمایی
ناشناس۱۳۱۶۱۷۶۰۹:۳۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چند نکته در مورد ویروس کرونا: 1- این ویروس از همان خانواده بزرگ ویروسهای کرونا تشکیل می شود که ویروس خیلی شایع آن همان سرما خوردگی معمولی است 2- در سرما خوردگی معمولی ویروس دارای غلافهایی است که می توانند در سلولهای مخاط بینی بنشینند و نتیجه ان اب ریزش بینی و عطسه و.. هست. اما در ویروس جدید با جهشی غلافها تغییر شکل دادند و همین باعث شده این ویروس اینبار بتواند بر روی سلولهای ریه بنشیند و تکثیر کند و ریه را الوده و در نهایت از کار بیاندازد. 3- تمام کاری که برای پیشگیری باید کرد مقابله با ورود این ویروس به ریه هست. این ویروس قادر به ورود از پوست نیست. به همین دلیل نباید در معرض عطسه افراد مبتلا قرار گرفت و از زدن دست به چشم و دهن و چشم و بینی خودداری کرد. 4- زدن ماسک و عینک و پوشاندن چشم مستقیما کمکی به مقابله با ورود ویروس نمی کند ولی از انجا که انسان ها عادت دارند ناخوداگاه بسیار صورت خود را با دست لمس کنند عینک و ماسک می تواند از خوردن دست به مجاری ورودی سر جلوگیری کند. 5- مانند ویروس سرماخوردگی هیچ دارو مشخصی برای از بین بردن ویروس جز سیستم ایمنی خود بدن وجود ندارد. بنابراین تغذیه خوب مانند همه بیماریها و سرماخوردگی ها چه به عنوان پیشگیری و چه به عنوان درمان بسیار مهم و حیاتی است. تغذیه خوب مانند مواد مغذی و پروتئینی والبته میوه جات تازه باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و کمک بزرگی به بدن برای مقابله با همه ویروسها از جمله این ویروس است. به همین دلیل است که بیماریهای ویروسی در میان افراد فقیر بسیار سریعتر گسترش می یابند.
ناشناس۱۳۱۶۵۱۹۱۲:۲۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
این چینی ها چندین بار است که به جهان مرگ صادر میکنند. بزرگترین آنها همه گیری طاعون بود که در قرن چهاردهم میلادی از چین و از طریق جاده ابریشم به ایتالیا و اروپا وارد شد و بیش از 200 میلیون نفر را کشت.
ناشناس۱۳۱۵۹۳۹۰۱:۳۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چی چی رو بزرگنمایی نکنید؟ چین با اونهمه امکانات ببینید به چه روزی افتاده؟ روزی 1000 نفر به مبتلایان اضافه میشه و تا الان 290 نفر کشته دادند
ناشناس۱۳۱۵۹۴۵۰۲:۰۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
عامل سل، ویروس نیست جناب دکتر
ناشناس۱۳۱۶۵۰۸۱۲:۱۷:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
عاملش باکتری مایکوباکتریوم توبر کولوزیس است. واقعا که. ایشان از کجا مدرک دکتری گرفته اند؟؟؟
ناشناس۱۳۱۵۹۶۱۰۳:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
حالا کی گفته چینی ها باید حتما بیان ایران ؟
ناشناس۱۳۱۶۰۴۱۰۷:۳۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
بهتر است بنویسید در صورت شیوع کتمان هم نباید کرد
رضا۱۳۱۶۰۴۵۰۷:۴۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
حتي اگر بزرگ نمايي هم بشه مشكلي ايجاد نميكنه چون در راستاي آگاهي دادن به مردم است ولي غالبادر اين مملكت پنهان كاري به مردم آسيب زده است . بهداشت جهاني وضعيت قرمز اعلام كرده لطفا مسوولان درك كنند .
ناشناس۱۳۱۶۰۶۴۰۸:۰۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
تورم ۵۰ درصدی موجود هم کمتر از ویروس کرونا نیست . به همان اندازه خطرناک و مرگبار است
ناشناس۱۳۱۶۰۶۸۰۸:۰۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
آدم از ویروس ناشی از کرونا بمیره بهتر از اینه که از شرمندگی زن و بچه اش به ازای فقر اقتصادی و نداری بمیره
ناشناس۱۳۱۶۲۰۴۰۹:۴۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
خدا خودش ، ایشالله باعث و بانی بدبختی اقتصادی مردم رو به ویروس کرونا مبتلا کنه
ناشناس۱۳۱۶۰۶۹۰۸:۰۷:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چی میگی پشت مرزهای ایران؟؟؟!!! الان تو تبریزه
ناشناس۱۳۱۶۰۷۶۰۸:۱۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
آمریکا باید به داد مردم دنیا برسد و شر این چین رو از سر مردم جهان کم کند
ناشناس۱۳۱۶۱۸۱۰۹:۳۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
آمریکا خودش ویرووس رو ساخته و خودش هم بزودی با عذاب آسمانی نابود خواهد شد بخاطر اینهمه کشتار و ظلمی که در حق ملتهای دیگر کرد.
ناشناس۱۳۱۶۲۰۹۰۹:۴۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
باید در مدت ۱ هفته چین رو محو کنه از جغرافیا
ناشناس۱۳۱۶۲۲۴۰۹:۵۸:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
برای این کار باید ۴ تا موشک اختصاص بده
ناشناس۱۳۱۶۶۰۲۱۳:۱۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
داد برسرت
ناشناس۱۳۱۶۶۸۹۱۴:۱۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
آمریکا خودش انگل دنیا است. فکر میکنید ابولا و آنفولانزای خوکی کار کی بود؟
ناشناس۱۳۱۶۰۸۱۰۸:۱۶:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
دانشمندان آمریکایی ، جهت نابودی ویروس مرگبار کرونا هر چه سریعتر به کمک جمعیت بی خاصیت ۱/۵ میلیاردی چین برسند .
ناشناس۱۳۱۶۰۸۴۰۸:۱۷:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
دور تا دور چین رو باید گل گرفت
ناشناس۱۳۱۶۱۰۳۰۸:۳۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
ما را از مرگ نترسانید. مرگ حق است.
ناشناس۱۳۱۶۱۱۳۰۸:۳۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
با همت و پشتکار و فعالیتی که مسئولین ما دارند خدایی ناکرده این ویروس وارد کشورمان بشه هممون دور همی آلوده به این ویروس میشیم
ناشناس۱۳۱۶۱۴۴۰۸:۵۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چین ؛ ترمز پیشرفت دنیا
ناشناس۱۳۱۶۲۱۸۰۹:۵۵:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چین مایه ننگ دنیا
ناشناس۱۳۱۶۱۴۸۰۹:۰۱:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
آخه یکی نیست به این منگول ها بگه اینهمه چیز برای خوردن ! خفاش و مار می خورید برای چی ؟!
ناشناس۱۳۱۶۱۸۳۰۹:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
شما کله پاچه چرا میخوری ؟؟؟؟ آنها هم به همان دلیل غذای سنتی خودشان را میخورند, در ضمن این ویرووس ساخته آزمایشگاه است نه ساخته طبیعت !!
ناشناس۱۳۱۶۶۴۴۱۳:۳۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
لابد دوباره میخوایی بگی کار آمریکاست ! نه غلام ؟!
ناشناس۱۳۱۶۲۱۲۰۹:۵۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
لذتی که در خفاش است در کله پاچه نیست
ناشناس۱۳۱۷۱۲۴۱۹:۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
ولی پای مرغ یه چیز دیگه است
ناشناس۱۳۱۶۲۲۷۰۹:۵۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
اینها خدا رو قبول ندارند حالا بیان لزبنده خدا حرف شنوی کنند?جای تاسفه...خدایا خودت رحم کن ب مردم رو کره زمین..آمین
ناشناس۱۳۱۶۴۷۸۱۲:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
به برادران چینی توهین نکن
ناشناس۱۳۱۶۲۰۶۰۹:۴۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
استاد فرمودن ویروس عامل سل؟؟؟
ناشناس۱۳۱۶۳۹۸۱۱:۳۹:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
کرونا دربرابر مشکلاتی که مردم ما با آن دست به گریبانند عددی نیست !
ناشناس۱۳۱۶۴۳۲۱۱:۴۷:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
اتفاقا باید جدی گرفت و قطع پروازها و قرنطینه سازی هر فرد مشکوک لازم است. اما باید بصورت نمادین همدردی و تمایل به کمک به چین انجام شود.
ناشناس۱۳۱۶۴۷۷۱۲:۰۵:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
اینم از متخصص مملکت هنوز نمیدونه عامل سل ویروس نیست.اینا رو کی دکتر کرده که اطلاعاتشون از یه بچه دبیرستانی کمتره.حیف پولی که مردم تو جیب این پزشکان بی ..،.. میریزن.با این متولیان سلامت بی کفایت و .. خدا خودش به داد این مردم برسد.
ناشناس۱۳۱۶۴۹۶۱۲:۰۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
مگه نگفتن پروازها لغو میشه چرا عملی نشد تازه میگن برای برگردوندن ایرانی های اونجاست خب معلومه تو این شرایط کسی از ایران نمیره اونجا همه میخوان برگردن تازه بیماری یه دوره انتقال بدون علامت داره
Ft۱۳۱۷۴۲۴۰۱:۵۲:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ويروس كرونا رو ترديد نيست كه امريكا وارد چين كرد تا به اقتصادش ضربه بزنه چين بيشترين كمك رو بما در تحريمها كرد قدردان باشيم و مسائل معنويش هم فراموش نكنيد خواندن زيارت عاشورا براى رفع بليات ، مخصوصا براى بيماريهاى مسرى ،
ناشناس۱۳۱۷۴۲۹۰۲:۰۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بهتره پرواز به چین لغو بشود. با این امکانات پزشکی و مدیران نالایق اگر این بیماری در ایران شیوع پیدا کند کشور تعطیل شده است.
علی۱۳۱۷۵۷۰۰۸:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
اینقدر مردم را از کرونا نترسانید به خدا قسم بهتر پراید هست من خودم ۲۶سال هست کرونا دارم تا حالا تعمیرگاه نرفته البته کرونا مدل ۲۰۲۰ نامرد هست وکشنده رییس هواپیمایی کشوری باید برکنار و محاکمه شود به خاطر بها ندادن به جان مردم
ناشناس۱۳۱۷۶۸۹۱۰:۱۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ماهایی که شکلات از دستمون بی افته زمین برمیداریم فوت میکنیم میخوریمو از کرونا میترسونید
ناشناس۱۳۱۷۸۸۸۱۲:۲۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بیشتر کشورها پرواز ها به چین را تعلیق کرده اند. چرا به سلامتی مردم ارزش و بها داده نمی شود. حتماً باید چند نفر بمیرند تا این پرواز ها لغو شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین