واکنش لبنانی ها به معامله قرن

گروه جهان الف،   3981109040

شخصیت ها، مقام ها، احزاب و گروه های لبنان و پناهندگان فلسطینی ساکن این کشور با طرح شعار « خانه فلسطینیان فروشی نیست» به اجرای طرح «معامله قرن» واکنش نشان دادند.

ایرنا: «تمام سلام» نخست وزیر پیشین لبنان امروز (چهارشنبه) در صفحه توییتر خود نوشت: طرح معامله قرن بی اعتبارکننده ی همه ی قراردادها و قوانین بین المللی و تایید شهرک های صهیونیست نشین در خاک فلسطین و اهانت به هر انسان و شهروند شریف فلسطینی است که خواهان صلح عادلانه است.

وی تاکید کرد: خواسته ما تاسیس دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس و در قلمرو کرانه باختری و نوار غزه و نیز بازگشت همه پناهندگان به وطنشان است.

«ولید البحرینی» نماینده پارلمان لبنان در صفحه فیس بوک نوشت: امت عربی و اسلامی در موضوع مهم فلسطین ناتوان نشان داده اما اکنون و پس از انتشار طرح معامله قرن باید کاری کند که هویت عربی و اسلامی فلسطین برگردد.

«علی الخطیب» قایم مقام مجلس اعلای شیعه لبنان ، طرح یاد شده را معامله ننگین توصیف کرد و گفت: این طرح مانع بازگشت پناهندگان به وطنشان می شود.

وی در بیانیه ای که امروز (چهارشنبه) در بیروت منتشر شد تاکید کرد: قدس پایتخت ابدی فلسطین است و هویت عربی و اسلامی دارد.

هزاران پناهنده فلسطینی در اردوگاه های البارد، صبرا و شتیلا و عین الحلوه در شمال، مرکز و جنوب لبنان هم طرح آمریکایی – اسراییلی معامله قرن را محکوم کردند و با تظاهرات و تجمع، خواستار بازگشت به میهن شدند.

۵۰۰ هزار فلسطینی از جمله طرفداران جنبش ملی آزادیبخش فلسطین (فتح) و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در لبنان زندگی می کنند.

جریان «المستقبل» به رهبری سعد حریری هم با صدور بیانیه در بیروت خاطرنشان کرد: هیچ حقی بالاتر از حق  فلسطینیان در رد کردن طرح معامله قرن نیست.

در این بیانیه آمده است: هدف مبارزه ی تاریخی مردم فلسطین، دفاع از میهن، مقدسات، تثبیت حقوق و تاسیس دولت مستقل به مرکزیت قدس بوده است و این واقعیت، نافی بندهای طرح مذکور است.

المستقبل اضافه کرد: پشتیبانی از وحدت ملی فلسطینیان و رهبری آنان در طرد طرح معامله قرن  بر هر انسان، عرب و مسلمان واجب است.

این جریان از اعضای جامعه جهانی و اتحادیه عرب خواست از طرح بازگشت پناهندگان فلسطینی ساکن لبنان به وطنشان حمایت کنند.

«سلیمان فرنجیه» رییس حزب مسیحی المرده ی لبنان نوشت: تنها با گزینه ی مقاومت است که اعراب و فلسطینیان می توانند به حق مشروع خویش دست یابند.

«نجیب میقاتی» نخست وزیر اسبق لبنان در صفحه توییتر با رد معامله قرن نوشت: هیچ صلح و سلامی بدون تاسیس دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس برقرار نمی شود.

پیش از او «ولید جنبلاط» رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نوشت: معامله قرن پایان طرح "دو دولت" در فلسطین و آغاز طرح کوچاندن دوباره فلسطینیان از وطنشان است.

وی در صفحه ی توییتر خود افزود: طرح معامله قرن، خواهان اسکان دایم پناهندگان فلسطینی در کشورهای میزبان مانند لبنان است و این، باعث آشوب بزرگی خواهد شد.

جنبلاط افزود: معامله قرن بازگشت به سخنان «تئودور هرتزل» موسس جنبش سیاسی صهیونیسم است که گفته بود «فلسطین سرزمینی بدون ملت و یهود ملتی بدون سرزمین است».

حزب الله لبنان هم اعلام کرد: برنامه صهیونیست ها در چارچوب طرح معامله قرن این است که حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به میهن را زیرپا بگذارند و بر محرومیت آنان بیفزایند.

این حزب در بیانیه ای که سه شنبه شب در بیروت منتشر شد، تاکید کرد: طرح معامله قرن بدون توطئه و مشارکت مخفیانه و علنی شماری از  نظام های سیاسی عربی به سرانجام نمی رسید.

در این بیانیه آمده است: ملت های ما که به آرمان فلسطین ایمان دارند هرگز این حاکمانی که برای محافظت از منصب ضعیف خود، تاریخ پرافتخار شهیدان، مقاومت در برابر اشغالگران و رنج فلسطینیان را نادیده گرفتند و کرامت خود را فروختند، نخواهند بخشید.

حزب الله طرح سازش تحمیلی ترامپ را «معامله ننگین» خواند و افزود: هدف این معامله از بین رفتن آرمان فلسطین از حافظه فرزندان آن و ایجاد آشوب های اجتماعی و فتنه است که منافع دشمن صهیونیستی را تامین و توسعه طلبی آن را بیشتر می کند.

این حزب افزود: اتفاقی که در واشنگتن رخ داد نشان می دهد که گزینه مقاومت تنها گزینه برای آزادسازی سرزمین فلسطین و بازگرداندن مقدسات است و گزینه مذاکره، هیچ سرزمین و اسیری را باز نمی گرداند بلکه باعث می شود دشمن با استکبار و تجاوزگری بیشتری وارد عمل شود.

حزب الله لبنان از مخالفت ملت، رهبران و گردان های مختلف مقاومت فلسطین با معامله قرن و رویارویی قدرتمند با آن، قدردانی و اعلام کرد: موضع گیری شجاعانه آن ها امید همه ملت های عربی و اسلامی که اعتماد خود به نظام ها و حاکمان را از دست داده اند، زنده کرد.

در بیانیه این حزب آمده است: مردم فلسطین در این مرحله از تاریخ چراغ راه ما خواهند بود و هیچ توطئه ، معامله و خیانتی نمی تواند حق آنان بر خاک و مقدسات و حق بازگشت پناهندگانشان به روستاها و شهرهای فلسطینی را سلب کند.

حزب الله لبنان تاکید کرد: ملت های مسلمان می توانند این معامله را در نزدیک ترین فرصت نابود کنند.

روزنامه ی «جمهوریت» چاپ بیروت نوشت: طرح آمریکایی – اسراییلی معامله قرن لبنان را هم در برگرفته و ممکن است موجب نگرانی، درگیری و فتنه در این کشور شود.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک افزود: طرح یاد شده بر اسکان دایم پناهندگان و آوارگان فلسطینی در لبنان و دادن حق شهروندی به آنان تاکید کرده است و مجریان آن اصرار دارند که این اقدام در لبنان صورت گیرد.

جمهوریت خاطر نشان کرد: طرح آمریکایی – اسراییلی معامله قرن خواهان چشم‌ پوشی فلسطینی‌های ساکن لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

روزنامه لبنانی تاکید کرد: حکومت خودگردان ، نمایندگی جنبش های فلسطینی در لبنان و نیز مقام های این کشور اسکان دایم پناهندگان و اعطای حق شهروندی به آنان را رد کرده اند و خواهان بازگرداندن آوارگان به میهن اصلی خویش هستند.

جمهوریت اضافه کرد: به لحاظ قانونی (مصوبه مجلس ملی)  لبنان نمی تواند به فلسطینی ها اسکان دایم و حق شهروندی بدهد اما افراد و گروه هایی هستند که پس از رونمایی از طرح معامله قرن از آن برای ایجاد نزاع و درگیری در لبنان سوء استفاده کنند.

روزنامه لبنانی نوشت: طرح معامله قرن، اردن، مصر و سوریه را نیز که آوارگان فلسطینی پذیرفته اند در برمی گیرد و آمریکا به مقام های قاهره فشار وارد خواهد کرد که جمعیتی از فلسطینی ها را در صحرای سینا اسکان دایم دهد.

جمهوریت افزود: استفاده کننده ی اصلی از این طرح، اسراییل و ضرر کننده ی اصلی ، فلسطینی ها هستند.

«جنبش ناصری های لبنان – المُرابطون» از امت عربی در سراسر جهان خواست در اعتراض به رونمایی طرح آمریکایی – صهیونیستی «معامله قرن»، از عصر امروز (سه شنبه) در پشت بام و روی درها و پنجره های منازل خود پرچم فلسطین نصب کنند.

این جنبش ملی گرا در بیانیه ای که در بیروت منتشر شد، تاکید کرد: فلسطین جزو امت عربی است و هیچ عربی حتی فلسطینی نمی تواند از یک وجب از خاک این سرزمین بگذرد و آن را به بیگانه واگذار کند.

جنبش ناصری های لبنان با اشاره به این که حمایت از آزادی فلسطین رسالت اعراب است، از همه مقام ها، گروه ها، احزاب ملی و قومی عربی خواست توانایی و قدرت خود را تجمیع کنند و برای از سرگیری و استمرار نهضت آزادسازی فلسطین از اشغالگری صهیونیست ها، به کار گیرند.

در این بیانیه آمده است: طرح آمریکایی – صهیونیستی معامله قرن، آرمان اعراب و فلسطینیان را که تشکیل دولت فلسطین به مرکزیت قدس شریف و نابودی رژیم اسراییل می باشد، هدف قرار داده است.

المرابطون تاکید کرد: طرح یاد شده، «جنین مُرده در رحِم» است که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی می خواهند آن را امروز متولد سازند.

«جبهه عمل اسلامی لبنان» معامله قرن را طرح شیطانی توصیف و تاکید کرد: هدف این طرح آمریکایی – صهیونیستی فراموش کردن آرمان و مساله ی فلسطین و کوچاندن فلسطینیان از میهن و مانع تراشی در راه بازگشت آوارگان فلسطینی است.  
این بیانیه همچنین متذکر شده که "معامله قرن دربرگیرنده چشم‌ پوشی پناهندگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود برخلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت و نیز الحاق رسمی قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن،  به رژیم صهیونیستی است."

نمایندگی جنبش ملی آزادی بخش فلسطین (فتح) در لبنان با اعلام آماده باش در میان زیرمجموعه و شاخه های خود، امروز چهارشنبه را «روز خشم» نامید و تاکید کرد که مدارس و موسسه های وابسته به این جنبش در اعتراض به اجرای طرح معامله قرن توسط آمریکا، تعطیل خواهند بود.

فتح در بیانیه ای که در بیروت منتشر شد از شهروندان لبنان و فلسطینیان ساکن این کشور خواست در راهپیمایی روز خشم که در همه اردوگاه های فلسطینی برگزار می شود شرکت و از «محمود عباس» رییس حکومت خودگردان فلسطین حمایت کنند.

در این بیانیه آمده است: «تهدیدهای رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین را هراسان نمی کند، این ملت دهها سال است که در برابر طرح ها و نهادهای این رژیم تجاوزگر، استوار ایستاده اند. ما در جنبش فتح از محمود عباس حمایت می کنیم همان گونه که از شهید یاسرعرفات رییس پیشین حکومت خودگردان حمایت کردیم».

در بیانیه جنبش فتح تاکید شده است: برای حفظ آرمان فلسطین باید در برابر طرح معامله قرن با روش های قانونی و بین المللی، مقاومت کنیم و کشورهای عربی نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کنند و خواستار اجرای مفاد قطعنامه های بین المللی در خصوص مساله فلسطین باشند.

طرح معامله قرن که دیشب در آمریکا رونمایی شد خواستار چشم‌ پوشی پناهندگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است ؛ طرحی که برخلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل است .

این طرح هم چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی  کرانه باختری رود اردن به رژیم صهیونیستی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین