پایان دفاعیات وکلای ترامپ در محاکمه استیضاح

گروه جهان الف،   3981109037

تیم وکلای مدافع دونالد ترامپ امروز (چهارشنبه) ادله شفاهی خود را در جریان محاکمه استیضاح او در سنا به پایان برده است، تا دو روز طرح سوالات شروع شود.

به گزاررش ایسنا، در روزهای گذشته درحالی که تیم رئیس جمهوری آمریکا مشغول طرح دفاعیات بودند، گزارشی پر سر و صدا به نقل از پیش‌نویس کتاب جان بولتون، مشاور سابق ترامپ منتشر شد.

بولتون ظاهرا در این کتاب که قرار است در ماه مارس چاپ شود ادعا می‌کند که ترامپ برای منافع سیاسی خود دستور تعلیق اعطای کمک نظامی به اوکراین را داده بود. این گزارش استدلال دموکرات‌ها را که خواستار احضار شاهدان در جریان محاکمه هستند تقویت می‌کند.

جی سکولو، وکیل شخصی ترامپ گفت که ادعای مطرح شده در پیش‌نویس کتاب بولتون یک "ادعای بدون منبع" است که در روند محاکمه "قابل طرح نیست."

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، در پایان روز سه‌شنبه گفت که هنوز آرای کافی برای جلوگیری از فراخواندن شاهدان را ندارد.

حزب جمهوری‌خواه نگران تاثیر اظهارات جان بولتون در صورت احضار به سناست. لازم است پنج سناتور جمهوری‌خواه در همراهی با دموکرات‌ها خواستار احضار شاهدان شوند. نسبت کرسی‌ها در سنا ۵۳ در برابر ۴۷ به نفع جمهوری‌خواهان است.

تیم مدافعان رئیس جمهوری آمریکا از شنبه تا سه‌شنبه ۲۴ ساعت وقت داشت دفاعیات خود را مطرح کند اما فقط از ۱۲ ساعت آن استفاده کرد. این در حالی است که دادستان‌های دموکرات پرونده از تمامی ۲۴ ساعتی که به آن‌ها اختصاص داشت، استفاده کردند.

جی سکولو، وکیل شخصی ترامپ، گفت: "معیار استیضاح نباید اینقدر نازل باشد. خطر، خطر، خطر. بندهای استیضاح باید رد شود. قانون اساسی چنین اقدامی را لازم می آورد. عدالت آن را لازم می‌آورد."

پت سیپولونی، مشاور حقوقی کاخ سفید در پایان از سناتورها خواست "برای همیشه به عصر استیضاح پایان دهند."

ترامپ براساس دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و مانع تراشی در کار کنگره استیضاح شد. او متهم است ۳۹۱ میلیون دلار کمک نظامی را در تلاشی برای فشار آوردن بر رئیس جمهوری اوکراین - ولودیمیر زلنسکی - برای اعلام تحقیقات فساد در مورد جو بایدن، رقیب انتخاباتی بالقوه او از حزب دموکرات، معلق گذاشته بود.

ترامپ این اتهام را رد می‌کند و جمهوری‌خواهان استدلال کرده‌اند که هیچ شاهد دست اولی تاکنون رئیس جمهوری را به نقشه‌ای برای ممانعت از پرداخت کمک نظامی برای منافع سیاسی گره نزده است.

اهمیت افشاگری ظاهری بولتون - که ابتدا از سوی نیویورک تایمز گزارش شد - این است که این استدلال را تضعیف می‌کند. بنا بر گزارش‌ها او در کتاب خود می‌گوید که ترامپ مستقیما به او دستور داد این کمک را برای فشار بر اوکراین پرداخت نکند.

ترامپ هفته پیش با ذکر نگرانی‌های امنیت ملی به خبرنگاران گفت نمی‌خواهد جان بولتون شهادت دهد.

در مرحله بعد از محاکمه اعضای دو حزب در سنا برای دو روز - چهارشنبه و پنجشنبه - سوالاتی را طرح خواهند کرد که نه مستقیما بلکه از سوی جان رابرتس، رئیس دیوان عالی، که ریاست جلسه را به عهده دارد، قرائت خواهد شد.

رای‌گیری در مورد لزوم فراخواندن شاهدان روز جمعه انجام خواهد شد.

به نظر می‌رسد بعد از گزارش‌ها در مورد کتاب بولتون، چند سناتور میانه‌رو از حزب جمهوری‌خواه اکنون آمادگی بیشتری برای پیوستن به دموکرات‌ها در این زمینه داشته باشند.

سناتور میت رامنی از یوتا دوشنبه گفت: "فکر می‌کنم بیش از پیش محتمل است که سایر جمهوری‌خواهان به آن دسته از ما ملحق خواهند شد که فکر می‌کنیم باید از زبان جان بولتون بشنویم."

سناتور لیسا مرکسکوی گفت که بولتون "احتمالا چیزهایی برای گفتن دارد که شنیدن آنها مفید خواهد بود"، هرچند تایید نکرد حتما خواستار شاهدان خواهد شد.

براساس نظرسنجی تازه دانشگاه کوئینیپیاک، ۷۵ درصد رای‌دهندگان معتقدند که باید شاهدان عینی اجازه یابند در محاکمه شهادت دهند. برکناری ترامپ نیازمند دو سوم آرا در سناست؛ نتیجه‌ای که بسیار بعید به نظر می‌رسد. او سومین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکاست که استیضاح می‌شود و در سنا تحت محاکمه قرار می‌گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین