آخرین اخبار و فرضیات جدید از بوی مرموز پایتخت

گروه اجتماعی الف،   3981109007

مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در هنگام انتشار بوی نامطبوع در تهران سنجش‌ها میزان بالای H۲S را نشان داده‌اند، گفت: احتمالا کانون هایی در سطح شهر تهران منشاء این بوی نامطبوع هستند.

به گزارش ایسنا، شینا انصاری در تشریح روند بررسی انتشار بوی نامطبوع تهران گفت: بوی نامطبوع سال گذشته در ۱۲ دی ماه یکبار و سال جاری نیز حدود شش نوبت در ۱۱، ۱۷، ۲۳ آذر و ۱۰، ۲۳ و ۲۵ دیماه احساس شد. در سال گذشته بر اساس اطلاعات سامانه ۱۳۷ شکایت های مردمی روی نقشه پیاده سازی و مشاهده شد بیشترین گزارش‌ها برای انتشار بوی نامطبوع از مناطق مرکزی تهران بوده است.

وی افزود: در سال جاری نیز در نوبت‌های اول انتشار بو همانند سال گذشته به سامانه ۱۳۷ رجوع کردیم اما نهایتا با دستور شهردار تهران تیمی دانشگاهی وارد عمل شد که تخصص آلودگی هوا داشتند و اعلام کردند برای اینکه اطلاعات دقیق تر شود باید مشاهدات میدانی توسط کارشناسان ثبت شود.  سنجش آلودگی بو دارای پیچیدگی های خاص است و در تمام دنیا ابتدا مشاهدات را ثبت می کنند و اندازه گیری در مرحله بعد انجام می شود.

انصاری ادامه داد: در همین راستا با توجه به فعال شدن ادارات محیط زیست در مناطق ۲۲ گانه شهرداری ،نهایتا از همه مناطق شهرداری تهران بهره گرفتیم و دوره های آموزشی گذاشتیم و فرم هایی که توسط گروه علمی تهیه شده بود توسط این افراد آموزش دیده کامل شد تا دقیق به ما اعلام کنند که بوی استشمام شده بوی شیرابه زباله و یا فاضلاب بوده و شدت آن نیز اعلام شود تا اطلاعات ما تکمیل تر شود.

 

وی تاکید کرد: در نوبت های بعدی انتشار بوی نامطبوع در تهران، فرم های توزیع شده پس از تکمیل جمع آوری و بر اساس آنها نقشه پهنه بندی تهیه شد و به این ترتیب نقشه ما دقیق تر شد بر همین اساس آنچه که الان با اطمینان می توانیم اعلام کنیم این است که بنظر می رسد بوی منتشره دارای یک کانون نباشد و احتمالا چندین کانون داریم و این کانون ها در سطح شهر تهران هستند.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با راهبری تیم علمی فرم های بیشتری تکمیل و پیاده سازی می شوند، افزود: بررسی بیشتری خواهد شد که در سطح شهر تهران نقاطی که انفصال فاضلاب یا تصفیه خانه ای که جوابگوی حجم ورودی خود نیست و نهایتا بخشی از فاضلاب به صورت خام رها می شود در کدام نقاط هستند. به نظر می رسد این  کانون ها به دلیل تخلیه ناگهانی فاضلاب و یا در مناطق واجد قنوات از گذشته و ورود و انباشت فاضلاب و زباله به آنها در شرایط بی هوازی موجب انتشار این بوی نامطبوع شده باشند و افزایش رطوبت و یا بارش باران و همزمانی با اینورژن باعث انتشار بو شود.

وی درباره مجموعه آرادکوه به عنوان یکی از عوامل منشاء بود نیز گفت: این مجموعه با توجه به قدمت ۵۰ ساله حتما مشکلاتی دارد و تلاش مدیریت شهری بهبود و ارتقای وضعیت زیست محیطی این مرکز است ولی در جنوب تهران کانون های بزرگ مولد بو از جمله گاوداری های بزرگ و محل های انباشت فاضلاب های شهری که به صورت خام رها می شوند را داریم، اما وقتی شکایت های مردم درباره بوی نامطبوع را روی نقشه ها پیاده سازی می کنیم مشاهده می شود که بیشتر در مناطق مرکزی گزارش احساس بو داشته ایم به شکلی که ابتدا در مناطق ۱۰،۱۱، ۶ و ۷ گزارش داشته ایم و در مناطق ۲۰ و ۱۵ گزارشی نداشتیم.

به احتمال زیاد کانون های مولد بو در سطح شهر تهران هستند

وی ادامه داد: رسیدن به نتیجه فوری برای موضوع بوی منتشره که در هر نوبت پهنه های متفاوتی از شهر را متأثر کرده و همچنین وجود کانون های متعدد محتمل در مقیاس کلانشهر تهران با ادله و مستندات کارشناسی در مهلت زمانی ۱۰ روزه و دوهفته ای که تعیین می شود ممکن نیست. برای بررسی بوی نامطبوع نیازمند ثبت اطلاعات و اندازه گیری  هستیم در حال حاضر با بهره گیری از دستگاه های سنجش گازها و اندازه گیری هایی که انجام شده، مشاهده شده میزان H۲S بالا بوده که می تواند ناشی از زباله و یا فاضلاب باشد به این ترتیب دستگاه های سنجش کمک می کنند به کانون های انتشار بو نزدیک شویم.

وی تاکید کرد: هنوز نمی توانیم با اطمینان کانون ها را اعلام کنیم این موضوع در حال بررسی است ولی به احتمال زیاد کانون های مولد بو در سطح شهر تهران هستند وبر اساس اطلاعات بدست آمده برخی فرضیه ها در مورد کانون های بوی نامطبوع رد می شوند. بی تردید مصرف مازوت می تواند موجب تشدید آلودگی شود اما بوی منتشر شده از آن بوی نامطبوع تهران نیست.

انصاری با تاکید بر اینکه مازوت نباید توسط کارخانه ها استفاده شود چرا که موجب تشدید آلودگی هوا می شود افزود: در شرایطی که وارونگی هوا وجود دارد این بو احساس شده و مازوت نیز موجب تشدید آلودگی هوا در شرایط اینورژن می شود. به این ترتیب احتمال دارد کانون های انتشار بو وجود داشته باشد اما به دلیل عدم وجود برخی شرایط از جمله رطوبت و پدید وارونگی هوا احساس نشود.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست هم فراخوانی انجام داده تا تیم دانشگاهی متخصص این امر را برای بررسی این موضوع دعوت به کار کند اما در این مورد باید براساس مستندات و قدم به قدم جلو رفت و کانون های انتشار بو را مورد بررسی قرار داد. اداره کل محیط زیست شهرداری تهران پایش های مشترکی هم با اداره کل محیط زیست استان تهران داشته هم در مورد بوی نامطبوع سطح تهران و هم مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) و در نظر هست که این پایش های مشترک محیط زیستی گسترش پیدا کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین