نظرات برگزیده مخاطبین الف: تورم و بیکاری بدلیل سوء مدیریت دولت است/صحبت از مذاکره، تابو نیست ولی بعد از شهادت قاسم سلیمانی در تعارض با منافع ملی است/گریزی از تعامل با جهان نیست

گروه سیاسی الف،   3981108040 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل مطالب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: تورم و بیکاری بدلیل سوء مدیریت دولت است/صحبت از مذاکره، تابو نیست ولی بعد از شهادت قاسم سلیمانی در تعارض با منافع ملی است/گریزی از تعامل با جهان نیست

یادداشت  مذاکره مجدد با آمریکا به‌ چه بهانه و بهایی؟ با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که برخی از آنها را می‌خوانید:

*طرح مذاکره یه سوال بود از طرف اشپیگل که آقای ظریف غیر مستقیم به آنها فهماند نه تنها ترامپ که هر کس از این قماش در جایگاهی نیستد که لیاقت مذاکره را داشته باشند.چطور متوجه نشدید. اما آقای ظریف میدانید که حرفهای شما را ممکن است بازیچه عوام فریبی قرار دهند،پس بهانه دست شون ندید.آمریکا اگر مذاکره کننده ای معقول بود که کار تا حالا تمام شده بود.

*در شرایط فعلی، تن دادن به مذاکره در حالی که طرف غربی خواهان اون نیست و یا حداقل خواهان مذاکره با تداوم تحریم‌ها است و رفتار عادی با ایران نداره،نتیجه ای نداره. هر ابزاری در برابر مذاکره به این شکل، قابل بررسی است. همکاری با همسایگان میتونه بخشی از بار تحریم و فشار رو کم کنه. توجه به آفریقا به عنوان یک بازار و محلی برای فعالیت های تجاری زیرزمینی حداقلش هست. ایران در شرایط فعلی فقط باید قوی بشه. داشتن بیش از 13 کشور همسایه، مزیت قابل توجهی هست. شرایط امروز ایران از سالهای جنگ بدتر نیست که بگیم در برابر آمریکا دست بسته هستیم. صادرات ما به عراق چند برابر کل اروپا است و همانطور که رهبری فرمودند باید به سمت قوی تر شدن پیش بریم

*تورم و بیکاری بدلیل سوء مدیریت دولت است زیرا در دولت حجت الاسلام هاشمی هم که تحریم بانکی و نفتی وجود نداشت قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و تورم رکورد زد.

*صحبت از مذاکره، تابو نیست ولی در شرایط فعلی که عزیزترین چهره ایران توسط آمریکا به شهادت رسیده، مذاکره، در تعارض به منافع ملی کشور به حساب میاد.

*من اصلا دوست ندارم ایران با آمریکا مذاکره کنه ولی اوضاع خیلی خرابه و فکر می‌کنم گزینه دیگری برامون نیست دنیا داره زندگیش رو میکنه  و فقط ما هستیم که زجر میکشیم. میخوان مذاکره بکنند و یا نکنند خودشون می‌دانند فقط وضعیت را خیلی سریع درست کنند که داریم آخرین نفسهامون را میکشیم.

*بر فرض که جناب ظریف کار درستی کرد یا از طرف نظام این تصمیم گرفته شده که آمادگی برای مذاکره رو اعلام کنه، خب ترامپ جوابشو داد . نه مرسی. امیدواریم دیگه از این اشتباهات تکرار نشه

*انتقادات به ظریف سر این است که برخی فقط داخل را می بینند فکر و ذهنشان داخلی است درکی از خارج ندارند. وقتی خبرنگار می پرسد ایا شما مذاکره را محتمل می دانید؟ اگر ظریف جواب می داد ما مذاکره نمی کنیم ایران متهم می شد به اینکه نمی خواهد از طریق مذاکره مشکل را حل کند و امریکا خواهان گفتگو است. ظریف هم شروطی را گذاشته که عملا در حال حاضر وجود ندارد این یعنی یک پاسخ دیپلماتیک. این انتقادات باعث می شود وزیر نتواند به درستی از منافع ملی دفاع کند. البته تقصیر خود ظریف هم هست که قبلا استعفا نداد.

*باب مذاكره نبايد بسته شود بايد مذاكره شود چون مردم در تنگناهاي مختلف اقتصادي،پزشكي وصنعتي هستند،چرا از مذاكره بترسيم اگر از مواضع اصولي خودمان كوتاه نياييم وبر سه اصل عزت،حكمت ومصلحت باشد هيچ مشكلي پيش نمي ايد از نظر بين المللي الان توپ در زمين ايران است چون انها مرتب شعار مذاكره بدون پيش شرط با ايران ميدهند وما هم بايد مذاكره با شرط انجام تعهدات گذشته را ارائه دهيم دنيا بايدبداند ايران أهل مذاكره عادلانه هست وتحميل شرايط طرف مقابل را نمي پذيرد

***

یادداشت تجربه‌ای برای آیندگان تا دیگر ماشه‌ای را علیه ما نچکانند!...  با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که برخی از آنها را می‌خوانید:

*آمریکا به آهستگی در حال متقاعد کردن متحدان اروپایی و آسیایی برای خروج از برجام و تنگ کردن عرصه های اقتصادی و سیاسی علیه ایران است. پیش بینی می شود این امر در آینده نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد. مگر اینکه در صحنه انتخابات آمریکا معجزه ای شود و یک  دموکرات رییس جمهور آینده آمریکا شود.

*کسانی باعث نابودی برجام شدن که همه چیز رو نقد دادن ولی منتظر گرفتن نسیه ای بودن. در ضمن مذاکره کننده باید اینقدر عرضه داشته باشه که نتیجه مذاکره اش با شعار چهارتا جوان بر باد نره. اینا اینکاره نبودن

*خدا پدر و مادر ابوموسی اشعری را بیامرزد که بعد از قضیه حکمیت فهمید معاویه و عمروعاص سرشو کلاه گذاشته ، شما ها هنوز هم کلاه گشادی که در قضیه برجام اروپا و امریکا سرمون گذاشتند را متوجه نشدید؟!!!! بالاخره چطوری شماها از خواب بیدار می شوید ؟!!!

*اساس برجام بر این مبنا بود که دوطرف پایبند میمانند چون اگر خلاف عمل کنند، طرف مقابل هم تعهداتش را کنار میگذارد. فرض بر این بود که نبود برجام از بودنش برای دوطرف بدتر است پس هیچ طرفی تخطی نمیکند. حالا ترامپ آمد و بلف میزند که نبود برجام بهتر از بودن آن برای امریکاست. آیا بلف میزند، آیا واقعا چنین است؟ جواب این سوال بر اساس محاسبات است و آن را کارشناسان امور امنیت ملی و امور خارجه کشور باید بدانند. ظاهرا تصمیم کشور بر این است که تصمیم ترامپ بلف است و در صورت خروج ایران، ترامپ در موقعیت بدی قرار می‌گیرد. باید صبر کرد و دید.

*منتقدین تمام این مباحث و نقاط ضعف را به تیم مذاکره کننده گوشزد کردند ولی انها بدلیل کاهش یک مساله با منافع ملی به یک مساله جناحی و اینکه تمام به اصطلاح افتخارات انرا به جناح خود منتسب نمایند زیر بار هیچکدام از نصایح نرفتند. و منتقدین را به انواع اهانت ها خواستند بدر کنند. ساده لوحی تیم مذاکره کننده در مواجهه با غربی ها مثال زدنی ایست

*امریکایی ها با برجام و پشت میز مذاکره و با کمترین هزینه برنامه هسته ای ما را تسلیم کردند و اینقدر برایشان شیرین و جذاب بود که ترامپ در 2 سال گذشته بارها برای مذاکره مجدد بر سر قدرت موشکی و منطقه ای ایران واسطه فرستاده است وقتی میتوان با مذاکره کشوری را خلع سلاح کرد چرا چنین نکنند ؟!

*اگر مکانیزم ماشه در عمل هم موفق شود تازه برمی گریدم به قبل از برجام. اما برجام لازم و واجب بود. چرا: 1. دنیا فهمید که ایران می خواست با حسن نیت به تفاهم جهانی برسد. 2. دنیا و خود اروپائیان فهمیدند که اروپا در مقابل امریکا نمی تواند تشخصی داشته باشد. عاقلانشان تحقیر را حس می کنند. 3. جهان به نااهل و نادان بودن ترامپ پی برد. انسانهای فهیم فهمیدند وقتی سیاست در دست شخصی که از یک کودک 12 ساله هم درکش از جهان کمتر است  باشد چه فاجعه ای می تواند شکل بگیرد. 4. اگر روسیه و چین در شورای امنیت از حق وتو استفاده نکنند پس به آنها هم نباید دل بست. 5. به هر حال باید دانست که گریزی از تعامل با جهان نیست. شاید ایران قدرتمند در آینده بتواند عهدنامه بهتر و نافع تری را امضا کند که راه عهد شکنی در آن پرهزینه تر باشد. اما به هر حال ظهور افرادی مانند ترامپ در جهان سیاست اجتناب ناپذیر است.

***

یادداشت ایران و «توافق ترامپ» که قاسم سلیمانی به آن اشاره کرده بود با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که برخی از آنها را می‌خوانید:

*به نظرم هر ایرانی به کشورش اعتقاد داشته باشد زیر بار ظلم و زورگویی نمیرود 2 راه حلی که به ان اشاره کردید در واقع خلاصه قابل بررسی از کل ماجرا است. اگر در این مملکت سران و حاکمان قدری به مردم (به معنی عام کلمه ونه طرفدارانشان)ارج و بها مدادند شاید خیلی ها راه کار دوم یعنی هماهنگی کامل در داخل و مقاومت در برابر زور را ترجیح میدادند

*برخلاف نظر نویسنده گرامی اتفاقا نتیجه مذاكره نکردن هم عملا دیده ایم که به مثابه گیر افتادن در باتلاق است و هر چقدر جلوتر می رویم و تلاش بیشتری می کنیم بیشتر گرفتار شده ایم.

*(در پاسخ به کامنت بالا)مذاکره سر چی? سرچیزایی که با د‌شمنی نتونستن ازمون بگیرن با مذاکره بدیم بهشون؟ تجربه برجام کافی نیست؟ باتلاقی که میگی از مقاومت ایجاد نشده. بلکه از فساد و سرکار بودن ادمهایی که نباید سر کار باشن ایجاد شده. البته ما حواسمون به امثال شماها جاده صاف کنای دشمن هست

*فشار حداکثری دشمن و تشدید تحریم ها نتیجه برجام است به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.

*در ایران امکان ایجاد نظام مشابه کره شمالی وجود ندارد، بنابراین سیاستهای همگن سازی و ایزوله کردن اقتصاد جواب نمی دهد. مقاومت هم بدون پشتوانه کامل داخلی امکان ندارد. تنها راه برای مقاومت ایجاد اصلاحات عمیق در قانون اساسی برای اعتمادسازی و همراهی عموم مردم و نخبگان است. اینکه نخبه ها قطار قطار فرار میکنند مغز متفکر کشور را خالی کرده، برای همین خطاهای انسانی فراوان اتفاق خواهد افتاد. حاشیه نشینها هم مشکلات اقتصادی را تحمل نخواهند کرد راه حل اصلاح قانون اساسی است.

*(در پاسخ به کامنت بالا)ببخشید این اعتماد عمومی و جذب نخبگان فایده اش چیست وقتی شما معتقدی که ناگزیر از باج دادن به آمریکا هستیم؟؟ یک سئوال چرا همه کشورهایی که در جهان مشکل دارند به آمریکا باج می دهند و نیازی به جذب افکار عمومی خودشان ندارند و به راحتی می توانند با باج دادن به آمریکا و گاو شیرده شدن آن سر مردمشان را نیز به طاق بکوبند؟؟ شما فکر می کنید مسئولان جمهوری اسلامی نمی دانند اگر وابسته به آمریکا می شدند و برده زر خرید آن می شدند یکی از این اعتراضات و تنش هایی خیابانی نبود حتی اگر فقر و فاقه در مملکت بیداد می کرد؟؟ شما فکر می کنید اگر حکومتی بخواهد به آمریکا باج دهد آمریکا می گوید به داد مردمت برس؟؟؟ واقعا بلاهت و نادانی بلای جامعه شده است کاملا شباهت تام و تمام پیدا کرده ایم به بنی اسرائیلی که در قرآن بارها مورد خطاب قرار گرفته که نعمت های الهی را فراموش کرده و به قدرت های دنیایی متمایل شده بودند الان ما دقیقا داریم وابستگی و ذلت پذیری را تئوریزه می کنیم داریم گاو شیرده بودن را مزیت می شماریم و همراهی و همگامی با امریکا علیرغم همه لطماتی که کشورمان زده را بهشت برینی تصویر می کنیم که همه خوبیهای عالم را به ما ارزانی خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۴۱۴۲۱۷:۰۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
تورم و بيکاری هيچ ربطي به تحريم و کاهش فروش نفت ندارد؟
ناشناس۱۳۱۵۰۱۳۱۲:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات ناشی از تحریم هاست و 80 درصد مشکلات بدلیل سوء مدیریت دولت هاست.
الف ر۱۳۱۴۲۰۴۱۸:۰۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
مگر کل کشور دست دولت است ؟؟
ناشناس۱۳۱۴۲۸۰۱۹:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
اگر تورم و اقتصاد رو به احتضار به خاطر دولت است پس صبر کنید کنید ببینید دولت مثلا اصولگرای بعدی چه گلی بر سر ملت خواهد زد!!! منتظر باشید و ببینید
ناشناس۱۳۱۵۰۹۶۱۳:۱۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
ناشناس۱۳۱۴۲۹۱۱۹:۴۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
این دولت در اواخری که می خواهد دولت را تحویل دولت بعدی بدهد کاری می کند که دولت بعدی در مشکلات بتپد و مانند زمان خودشان که مردم می گفتند صدر رحمت به محمود بگویند
ناشناس۱۳۱۴۳۹۲۲۲:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
عمر دولت روحانی رو به پایان است انتظاری هم نبود با تیم فشلش کاری بکند
ناشناس۱۳۱۴۴۰۳۲۲:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
بله " گریزی از تعامل با دنیا نیست" خیلی ها ملت را فدای منافع خود می کنند و این جملات را بر نمی تابند در حالی که عده ای اندک هستند!!!
داود۱۳۱۴۴۰۵۲۲:۱۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
مذاکذه کننده حرفه ای ، درمذاکره، گاهی لبخند میزند ،گاهی اخم میکند ، گاهی تشر میزند ،و گاهی هم میز مذاکره را ترک میکند، و اگر طرف روبرو اربده کشی و بد مستی کند با او مذاکره نمیکند ،،مگر اینکه ان فرد ،اماتور ، نادان ، ابله ، ویا خائن باشد
ناشناس۱۳۱۵۰۰۹۱۲:۱۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
گاهی هم خودکار پرتاب می کند
ناشناس۱۳۱۴۵۸۸۰۴:۰۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
نباید منتظر تغییر ترامپ باشیم ، تغییر دولت بی برنامه خودمان راحتتر است . این دولت اگر نگوئیم همراه ترامپ است ، حداقل میتوانیم بگوئیم بلد نیست از ظرفیت های طبیعی کشور استفاده کند .
ناشناس۱۳۱۴۷۸۶۰۹:۱۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
نه تنها تورم وبیکاری بلکه خود تحریم نتیجه سیاست بانکی وارزی بوده اگر سود بانکی پایین بود ونرخ ارز متناسب با تورم افزایش می یافت بلافاصله پس روی کار امدن دولت مشکلات بانکی وارزی وبیکاری بی موقع سرباز نمی کردند ونقدینگی کاذب ایجاد نمی گردید ونقدینگی بجای بانک رونق ایجاد میکردوبیکاری هم کاهش می یافت واعترضاتی شکل نمی گرفت که ترامپ را به طمع بی اندازد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین