۱۲ پیشنهاد برای غلبه بر نگرانی از آینده

گروه سلامت الف،   3981108011

در این مطلب راهکارهایی برای متوقف کردن نگرانی از آینده به شما پیشنهاد شده است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر پیش‌بینی‌ها در مورد آینده معمولاً نادرست از آب درمی‌آیند حتی زمانی که از گزارش‌های پیچیده و تحقیقات علمی و دقیق کمک گرفته باشیم. درواقع نگرانی‌ها تنها در ذهن ما هستند و هیچ‌گاه به واقعیت تبدیل نمی‌شوند.

در این مقاله ۱۲ راهکار برای متوقف کردن نگرانی از آینده به شما پیشنهاد شده است:

۱. زمان بیشتری را با خانواده و دوستان سپری کنید
مهم نیست از چه چیزی در آینده نگرانید، اگر خانواده و دوستانتان از شما حمایت کنند دیگر نیازی نیست که نگران آینده باشید، چون اطمینان دارید افرادی در زندگی‌تان هستند که با وجود آن‌ها احساس امنیت کرده و بهترین مشوق و یاریگر شما هستند.

۲. انرژی، پول و وقت خود را در چیز‌های مهم سرمایه‌گذاری کنید
سرمایه‌گذاری روی هر چیز مطمئن‌ترین روش برای اطمینان از آینده‌ای روشن است. پول، تلاش و حتی زمان خود را در مواردی مانند خانواده، زندگی حرفه‌ای، روابط و ... که واقعاً مهم هستند سرمایه‌گذاری کنید. وقت خود را روی چیز‌هایی که دوام ندارد صرف نکنید و روی آنچه ماندگار است و تأثیر طولانی‌مدت در زندگی شما دارد متمرکز شوید.

۳. هرگز بدون فکر به آینده تصمیم نگیرید
قبل از تصمیم گرفتن به انجام کاری به پیامد‌های آن در آینده فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که در طولانی‌مدت تأثیر بدی از خود بجای نخواهد گذاشت.

۴. ذهن آگاهی
ازآنجاکه نگرانی در مورد آینده، ما را به سوی آینده سوق می‌دهد و هیچ‌چیز مانند کمی تفکر در زمان حال نمی‌تواند به ما کمک کند بنابراین هرگاه نگرانی نسبت به آینده به سراغتان آمد، نگاهی به اطراف بیندازید، چه می‌بینید؟ با دیدن آن‌ها چه احساسی دارید؟ یا اینکه چه می‌شنوید و چه بوی استشمام می‌کنید؟ توجه به محیط اطراف با بهره‌گیری از حواس، راهی عالی برای سوق دادن خود به زمان حال است.

۵. نفس عمیق بکشید
آیا تابه‌حال هنگامی‌که نگران آینده‌تان هستید به نفس کشیدن خود دقت کرده‌اید اگر پاسختان خیر است بهتر است دفعه بعد که نگران شدید به نوع نفس کشیدنتان دقت کنید خواهید دید که نفس‌هایتان کم‌عمق‌تر خواهد شد. یکی از راه‌های رسیدن به آرامش و کم کردن اضطراب کشیدن نفس عمیق است، چون نفس عمیق از شدت اضطراب کاسته و فرد را از حالت نگرانی خارج می‌کند بنابراین یک‌نفس عمیق بکشید به‌اندازه‌ای که احساس کنید دیگر ریه‌هایتان جای پر شدن ندارد و سپس هوا را به آرامی آزاد کنید تا دچار سرگیجه نشوید و این کار را چند بار تکرار کنید تا احساس راحتی کنید.
۶. سپاسگزاری کنید
نگرانی، افکار و احساسات منفی را به دنبال دارد و ازآنجاکه ذهن شما نمی‌تواند هم‌زمان به افکار مثبت و منفی باهم فکر کند سپاسگزاری در هر زمان و هر مکان و بخصوص وقتی‌که زمان کوتاهی دارید به شما کمک می‌کند تا از نگرانی‌تان بکاهید. مشابه تمرین ذهن آگاهی، زمانی که احساس نگرانی کردید فرقی نمی‌کند صبح زود باشد یا نیمه‌شب نگاهی به اطراف بیندازید و به‌سرعت فهرست حداقل سه مورد از چیز‌هایی که می‌توانید سپاسگزار آن‌ها باشید تهیه کنید این می‌تواند صندلی که روی آن نشسته‌اید، گلدان زیبایی که روی میز کارتان قرار گرفته و یا هر چیز ساده دیگری باشد.

۷. از خودتان سؤال کنید
خیلی سخت است زمانی که مهلت پروژه‌ای به پایان رسیده و یا تقویمتان پر از تعهد است نگران آینده نباشید. سعی کنید نگرانی‌تان را نادیده بگیرید و از خودتان بپرسید که من نگران چه هستم و بعد از دادن پاسخ به آن از خودتان بپرسید که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همین‌طور این سؤال‌ها را بپرسید و در ذهنتان به آن‌ها پاسخ دهید تا جایی که دیگر سؤالی در ذهنتان باقی نماند. این تمرین باعث می‌شود تا نگرانی‌تان نسبت به آینده کمتر شود.

۸. کنترل همه‌چیز دست شماست
همه ما وقتی نگران چیزی هستیم احساس ناامنی کرده و فکر می‌کنیم که کنترل آن از دستمان خارج شده است. با انجام کار‌هایی که تحت کنترلمان است می‌توانیم به خودمان کمک کنیم تا حس امنیت و کنترل‌گر خود را بازیابیم.

۹. عضلات خود را منقبض و رها کنید
شاید به نظر خنده‌دار برسد، اما حتماً این کار را امتحان کنید. زمانی که نگران چیزی هستید اغلب احساس می‌کنید که گردنتان منقبض شده است. از این انقباض استفاده کنید تا به آرامش برسید. عمداً تک‌تک عضلات بدنتان را منقبض کنید، پاها، شکم، بازو‌ها و هر قسمتی از بدنتان را که می‌توانید سفت و منقبض کنید، مشت‌های خود را بسته و همه ماهیچه‌های بدنتان را برای لحظه‌ای در حالت انقباض قرار داده و سپس تمام آن‌ها را رها و آزاد کنید. این روش به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک کرده و از نگرانی‌تان می‌کاهد.
سرمایه‌گذاری روی هر چیز مطمئن‌ترین روش برای اطمینان از آینده‌ای روشن است. پول، تلاش و حتی زمان خود را در مواردی مانند خانواده، زندگی حرفه‌ای، روابط و ... که واقعاً مهم هستند سرمایه‌گذاری کنید.

۱۰. میزان نگرانی را مشخص کنید
نگرانی به‌عنوان یک معیار عالی به ما اجازه می‌دهد تا بدانیم چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست پس زمانی که نگران چیزی می‌شوید به میزان نگرانی خود دقت کنید. میزان نگرانی را از ۱ تا ۱۰ درجه‌بندی کنید، اگر به نگرانی خود امتیاز کمتر از ۵ دادید حتماً چیزی که نگرانش هستید آن‌قدر‌ها هم مهم نیست. اگر امتیازتان ۵ به بالاست زمان آن است که از نگرانی به‌عنوان یک محرک برای رسیدن به هدف نگاه کنید.

 

۱۱. درباره آن صحبت کرده و یا بنویسید
نوشتن در مورد نگرانی از شدت آن کم و آگاهی بیشتری ایجاد می‌کند. همچنین صحبت کردن با دوست، خانواده یا یک شخص قابل‌اعتماد هم همین تأثیر را دارد.

۱۲. افکار نگران‌کننده را شناسایی و جایگزین کنید
در کنار هر فکر نگران‌کننده‌ای چند جمله مثبت به خود بگویید، به‌عنوان‌مثال اگر از سفرهوایی که قرار است در آینده داشته باشید نگرانید و می‌ترسید که هواپیما سقوط کند به خود بگویید که از نظر آماری سفر هوایی بی‌خطرترین نوع سفر است و کارکنان هواپیمایی همه حرفه‌ای و شایسته هستند و من به آن‌ها اعتماد دارم و در طول سفر به‌راحتی استراحت کرده و از سفر لذت می‌برم.

عناوین مرتبط

پربحث‌های هفته

  1. نتایج رسمی اولیه از شمارش آرای تهران / صدرنشینی قالیباف؛ با بیش از ۱۱۴۵۳۵۰ رای

  2. چرا می‌گویند ویروس کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا است؟!

  3. درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس

  4. نیروگاه هسته‌ای امارات

  5. توکلی: شورای نگهبان چرا درباره تاجگردون سکوت کرده است؟

  6. آزمایش مثبت دو مورد کرونا ویروس در ایران

  7. مساله نه چندان دشوار پرتقال‌های سیاسی !

  8. فوت دو نفر به دلیل ابتلا به کرونا در قم

  9. نظر شما درباره این عکس چیست؟!

  10. همتی: تورم سال۹۹ کمتر از ۲۰درصد خواهد بود/ ایران به لیست سیاه FATF باز نمی‌گردد

  11. اعلام میزان آرای نامزدهای انتخابات مجلس از تهران +جدول

  12. سید محمد خاتمی در انتخابات شرکت کرد

  13. تایید ابتلای سه مورد جدید به کروناویروس در کشور

  14. تاجگردون برای سومین بار به مجلس راه یافت

  15. داعشی‌ها از سراسر دنیا در زندان سوریه

  16. روزنه‌های روابط ایران و غرب و افسانه پتروس فداکار هلندی‌ها !

  17. پیروزی فهرست وحدت با سرلیستی قالیباف در تهران/ انتقاد تند قوچانی از عارف/كرونا سياسی نيست

  18. سناتور «کریس مورفی» دیدار با ظریف را تایید کرد+توضیحات وزارت امور خارجه

  19. پویش انصراف به نفع «لیست وحدت» کلید خورد

  20. وزیر بهداشت: از ۲۸۵ مورد مشکوک به کرونا فقط نتیجه آزمایش ۱۸ نفر مثبت بوده است

  21. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به «فهرست وحدت» رسید + اسامی

  22. علل کاهش مشارکت مردم در انتخابات/ منشا کرونا در ایران مشخص شد/ از اصولگرایان در مجلس چه انتظاری می‌رود؟

  23. سخنگوی وزارت بهداشت: کرونا در کشور در حال مهار و مدیریت است/ افزایش مراکز تشخیص بیماری در کشور

  24. بازدید ایوانکا ترامپ از مسجد شیخ زاید ابوظبی

  25. وحدت اصولگرایان و اعتراض یامین‌پور به جبهه پایداری/ احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات/ خاتمی از لیست‌ اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند؟

آخرین عناوین