ترکیب یارانه نقدی و معیشتی در کمیسیون تلفیق/ پرداخت غیرهدفمند ادامه می یابد؟

گروه اقتصادی الف،   3981107170 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق قرار است یارانه نقدی و معیشتی در قالب یک واریزی و به مبلغ ۷۲ هزار تومان به ۷۸ میلیون ایرانی پرداخت شود. اگر چه این مصوبه باید به تصویب صحن علنی و شورای نگهبان نیز برسد تا به قانون تبدیل شود اما این اقدام بدون شک با فلسفه پرداخت یارانه به نیازمندان در تناقض است. اما گویی اراده ای برای تصحیح رویه های اشتباه گذشته وجود ندارد.

ترکیب یارانه نقدی و معیشتی در کمیسیون تلفیق/ پرداخت غیرهدفمند ادامه می یابد؟

به گزارش الف، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور در سال 99 دیروز در نشست خبری از تلفیق یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین خبر داد. بنا به گفته های هادی قوامی قرار است جمع مبلغ این دو یارانه سال آینده به 72 هزار تومان افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون عنوان داشت قرار است در سال آینده 28 هزار تومان به مبلغ یارانه اضافه شود و از ابتدای فروردین، رقم یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان به 72 هزار تومان افزایش یابد. 

مبلغ یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان است که از آذرماه 1389 هر ماه به حسابی که سرپرستان خانوارها اعلام کرده اند واریز می شود و حدوداً 78 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود.

پرداخت یکسان به تمامی اقشار و طبقات جامعه موجب انتقادات فراوانی از همان زمان اجرایی شدن این طرح بود که حتی موجب شد در مقاطعی مشکلات جدی برای دولت جهت تامین آن فراهم شود و از سوی دیگر سهم بخش های دیگر از محل درآمد هدفمندی پرداخت نشود یا اینکه به صورت حداقلی داده شود.

مبلغ یارانه معیشتی نیز صد درصد وجوه حاصل از افزایش قیمت بنزین موضوع شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران قوا) است که به صورت ماهانه به خانوارهای یک نفره مبلغ 550 هزار ریال، دونفره مبلغ 1030 هزار ریال، سه نفره 1380 هزار ریال، چهارنفره 1720 هزار ریال و پنج نفره و بیشتر 2050 هزار ریال تعلق می‌گیرد. بر اساس آمارهای اعلام شده در حاضر حدود 19 میلیون خانوار (دقیقاً 18 میلیون و 997 هزار و 96 خانوار تا مرحله سوم)که حدوداً جمعیتی بالغ بر 60 میلیون نفر می شود مشمول دریافت یارانه معیشتی شده اند.

 در سه ماه اخیر نارضایتی های فراوانی بدلیل اینکه تعداد زیادی از مردم مشمول یارانه های معیشتی نشده اند ابراز شده بود که در رسانه های مختلف نیز انعکاس یافته بود. اما بر اساس اقدامی که کمیسیون تلفیق انجام داده تمام 78 میلیون نفری که در لیست یارانه بگیرها قرار دارند مشمول 72 هزار تومان می شوند که دولت هر ماه باید به حساب آنها هر دو مبلغ را در قالب یک واریزی پرداخت نماید.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی روز 6 بهمن به این موضوع اشاره کرد و در این باره گفته بود: اعضای کمیسیون تلفیق 42 هزار میلیارد تومان درآمد مربوط به یارانه نقدی و 31 هزار میلیارد تومان درآمد مربوط به یارانه معیشتی در سال 99 را با هم ادغام کرده اند. بر این اساس هر 78 میلیون ایرانی با ادغام این درآمدها از یارانه نقدی و معیشتی به صورت توامان بهره‌مند خواهند شد.

عضو کمیسیون تلفیق سال 99 اظهار داشت:‌ همچنین بر اساس این مصوبه مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی یارانه را با 20 درصد بیشتر از سایرین دریافت خواهند کرد.

امیرآبادی در ادامه عنوان می کند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده تا با بهره‌گیری از اطلاعات در اختیار نسبت به شناسایی سه دهک پر درآمد جامعه و حذف آنها از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

البته این موضوع در بودجه سال جاری نیز وجود داشت که دولت می بایست یارانه سه دهک برخوردار جامعه را قطع نماید اما با اینکه کمتر از دو ماه تا پایان سال باقی مانده عملاً انجام آن عملیاتی نشده و ظاهراً در این باره غربالگری خاصی صورت نگرفته است.

این مسئله در تبصره 14 قانون بودجه مورد اشاره قرار گرفته بود که دولت باید ضمن حذف یارانه پردرآمدها، مبلغ بیشتری به نیازمندان و دهک های پایین پرداخت نماید. این موضوع در سال 94 و 95 نیز در قانون بودجه وجود داشت اما هیچ وقت سرانجام مناسبی نیافت و عملیاتی نشده بود.

در حال حاضر نیز مشخص نیست چرا مجلس شورای اسلامی حذف یارانه ثروتمندان جامعه را پیگیری نکرده، از دولت در این باره توضیحی نخواسته و اینکه چه تضمینی است سرنوشتی که برای این تبصره در سال جاری و سال های قبل رخ داد سال آینده نیز تکرار نشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۲۹۰۵۰۰:۲۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
باز دم انتخابات نمایندگان رفتند دنبال طرح های فضایی!
ناشناس۱۳۱۲۹۳۷۰۳:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
برای اینکه ثروتمندان رفتار و منش پولشویی دارند و کار خود را برای دور زدن هر قانونی خوب بلدند و یکی از شیوه های کارشان سو استفاده از حساب و اعتبار نیازمندان است آیا امکان شناسایی دهک ها در این جامعه واقعا میسر استء؟ چرا با روحیه و معیشت عموم مردم بازی می کنید؟. یا به همه بدهید یا به هیچ کس و نگذارید یارانه وسیله ای برای ریشخند قشر ضعیف و متوسط توسط ثروتمندان هم یارانه بگیر و هم معیشت بگیر شود و ضعف دولت و قانونگذاران را برای عدم توانایی شان در غربالگزی و تفکیک غنی و فقیر آشکار و بیش از پیش دستاویز آسیب های اجتماعی و سیاسی ننماید
ناشناس۱۳۱۲۹۴۴۰۵:۰۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
بذار بگم برنامه چیه. اول گفته می شه به 78 میلیون نفر یارانه می دن. جمعیت ایران اندکی بیش از 80 میلیون هست یعنی سه چهار میلیون نفر یارانه نخواهند گرفت. البته این صورت مسئله هست و در باطن 20-40 درصد مردم می شن جز همون 3 تا 4 میلیون نفر. هر کی گفت چرا من نگرفتم؟ می گن شما جز اون 3 میلیون هستی. اینطوری دولت یه پولی هم به جیب می زنه.
ناشناس۱۳۱۲۹۶۰۰۷:۱۳:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
تمام از هم گسیختگی اقتصاد کشور از زمان ایجاد یارانه در کشور ایجاد شد یارانه سنگ بزرگی بود که مموتی در چاه ملت انداخت و باعث ویرانی اقتصاد کشور شد
ناشناس۱۳۱۳۰۶۰۱۰:۰۶:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
عزیزم با این طرح ضریب جینی این بهتر شد
ناشناس۱۳۱۳۲۴۲۱۲:۱۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
مشکلات اقتصادی از وقتی شروع شد که در دولت حجت الاسلام هاشمی ارز دولتی از 7 تومان به 144 تومان افزایش یافت یعنی 21 برابر شد.
ناشناس۱۳۱۳۳۱۳۱۳:۲۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
هم بی ادبی هم ذره ای سواد نداری
ناشناس۱۳۱۲۹۶۲۰۷:۱۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
سیاست پرداخت یارانه، سیاستی شکست خورده است که باعث نابودی اقتصاد ایران شده است. هدف واقعی از پرداخت یارانه، سیاسی است تا اقتصادی.
ناشناس۱۳۱۲۹۶۴۰۷:۱۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
سیاست گداپروری پرداخت یارانه باید متوقف شود.
ناشناس۱۳۱۲۹۶۵۰۷:۱۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
نیازمندان واقعی باید از طریق کمیته امداد و بهزیستی حمایت نقدی و غیررنقدی بشوند و تا جایی که امکان دارد پس لز مدتی خودکفا و از پوشش نهادهای حمایتی خارج شوند همان مثل معروف که بجای ماهی قلاب و تور ماهیدگیری به انها داد
ناشناس۱۳۱۲۹۶۶۰۷:۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
باید پرداخت مستقیم یارانه به مردم هر چه زودتر متوقف شود.
ناشناس۱۳۱۲۹۶۷۰۷:۱۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
چرا هر وقت نزدیک انتخابات می شود، مسئولان صحبت از پرداخت سود سهام عدالت و افزایش سقف یارانه می کنند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۱۲۹۶۸۰۷:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
با پرداخت این یارانه ها هم مردم را بدبخت کرده اید و هم مملکت را. کجای دنیا دولت ها مستقیما به حساب همه مردم ماهانه پول واریز می کنند؟ افزایش نقدینگی و تورم نتیجه این سیاست نابخردانه است.
ناشناس۱۳۱۲۹۷۴۰۷:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
درک اقتصادی یک بچه از مسولان اقتصادی ما بسیار بسیار بیشتر است یک بچه پول های کم خود را در قلک می اندازد تا روزی رویای خود را مثلا خرید یک دوچرخه که برایش کاری بزرگ است انجام دهد آنگاه مسولان مادعکس اینکار را میکنند با پول هر دوره یارانه که میتوان کارخانه و یا کار بسیار بزرگی انجام داد انرا بین مردم تقسیم و پخش میکند اولا این مبلغ ناچیز هنری در اقتصاد خانواده ندارد ثانیا تبعات تورمی ان اصل یارانه را هم می بلعد
ناشناس۱۳۱۳۱۴۲۱۱:۱۰:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
قابل توجه 3 نون اقتصادی کشور نوبخت نیلی نهاوندیان
ناشناس۱۳۱۲۹۷۶۰۷:۲۷:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
ی چیز بامزه بگم یارانه دلپذیر سال 88 بوده 45 هزار تومان سال 98 با تورم 1200 درصدی باز هم یارانه 45 هزار تومان دلپذیر در خدمت شماست
ناشناس۱۳۱۲۹۷۸۰۷:۳۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
یارانه باعث ایجاد نفاق و چند دستگی در میان مردم و باعث رو در رو قرار دادن برادر با برادر و فامیل با فامیل و مردم با مردم و در نهایت نفاق و اشتقاق میان مردم است و در آینده باعث بوجود امدن جنگ داخلی خواهد شد ایده و طرح اینکار از سوی دشمنان داخلی بنا نهاده شد
ناشناس۱۳۱۲۹۸۰۰۷:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
یارانه یعنی هرج و مرج برای کشور
ناشناس۱۳۱۲۹۸۱۰۷:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
یارانه یعنی اینکه دولت برای تامین آن دست به هر اقدام خلافی میزند حتی دست در جیب مردم از انها و پرداخت پول خودشان به خودشان
یه الفی۱۳۱۲۹۸۲۰۷:۳۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
افراد مختلفی را می شناسم که پایه حقوقشان بالای سه و نیم میلیون تومان است و حتی همسرشان هم شاغل است و کمک معیشت دریافت می کنند خودرو بیش از یک عدد دارند ولی در مقابل افرادی هم وجود دارند که در گذر زندگی با سختی هستند و تنگناهای مختلفی به واسطه پائین بودن حقوقشان زیر سه میلیون و حتی دو میلیون است ولی یارانه معیشتی نمی گیرند جالب است یکی از این افرادی که حتی خود هم به عدم استحقاق خودشان برای دریافت کمک معیشت اذعان داشت، می گفت: ما کمک معیشت می گیریم ما را حلال کنید گفتم حلالتان حسن روحانی باید در آن دنیا چگونه جواب افراد زیادی که به واقع حقشان است را خواهد داد. البته شاید در آن دنیا بگوید ای ملائک من در دنیا خواب بودم الان بدیار شدم و نمی دانم چی شده برید از نوبخت و واعظی بپرسید
کارشناس اقتصادی و جامعه شناس۱۳۱۲۹۸۵۰۷:۴۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
تلاطمات اقتصادی و تورم های سنگین و دستکاری نرخ ارز و تبعات سنگین گرانی بنزین و سایر اقلام تماما برای این است که دولت درمانده بتواند پول یارانه را تهیه نماید اخیرا هم دارد توسط نوسان های کاذبی که به بورس میدهد مبالغ بسیار کلانی از این قمار خانه با کلاس برای خود رقم میزند
ناشناس۱۳۱۲۹۸۸۰۷:۴۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
یارانه را ایجاد کردند تا 2 ریال به مردم بدهند و با ترفند های تورمی معادل2000 ریال از پس انداز و سرمایه چند ساله مردم را بگیرند و با این روش حساب شده جیب مردم را بزنند
ناشناس۱۳۱۲۹۹۱۰۷:۵۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
در یک مقطعی که دولت برای تامین مبلغ یارانه مستاصل شده بود به ناگاه مسولان بانک ها متوجه شدند که دولت شبانه و دزدانه و بدون اجازه برداشت های سنگینی از انها کرده است اینهم یکی دیگر از راههای تامین یارانه علاوه بر جیب مردم دست در خزانه بانک ها که همان هم در حقیقت و نهایت جیب مردم بوده کرد
ناشناس۱۳۱۲۹۹۲۰۷:۵۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
زمانی که احمدی نژاد یارانه 45000 تومانی را ابداع کرد، هر دلار 900 تومان بود. الآن هر دلار 14000 تومان است. یعنی در این مدت قیمت دلار 16 برابر شده است. تازه قیمت اجناس بیشتر از این افزایش یافته است. فقط قیمت بنزین از 100 تومان به 3000 تومان افزایش یافته. بنابر این یارانه افراد باید حداقل 16 برابر شود. یعنی 728 هزار تومان در ماه.
ناشناس۱۳۱۳۹۲۸۱۲:۲۸:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
باید دید چقدر کالای باکیفیت و قابل رقابت با بازار و تجارت جهانی داشته ایم . بازار و تجارت جهانی تا حالا شنیدی و می دونید چیه ؟؟؟
ایرانی۱۳۱۲۹۹۳۰۷:۵۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
باسلام واقعا تصویب چنین طرحهایی جای تاسف دارد. نمایندگان محترم یارانه های پنهان کجاست؟ به جای اینکه حق واقعی مردم را از یارانه ها بدهبد به فکر سرمایه داران و حقوق بگیران نجومی هستید. آیا می دانید که شما باید به هر نفر بیش یک ونیم میلیون تومان درماه یارانه بدهید. واقعا انتظار دارید با این عملکردتان برای انتخابات مردم به شما رای دهند. جای تاسف دارد که نماینده مردم با طرحهای غلط بزرگترین ضربه را به مردم می زند.
ناشناس۱۳۱۳۰۲۹۰۹:۰۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
هههههههههههههههه بازم ازش زدن....نرخ رايانه رايانه ماله 12 سال پيشه اما اشكالي نداره چون تورم -40 هست
ناشناس۱۳۱۳۲۴۶۱۲:۲۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
یارانه کمک معیشتی به بسیاری از افراد نیازمند و واجد شرایط داده نشده است و حتی به برخی از مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخت نشده و بالعکس برای برخی افراد ثروتمند و متمول پرداخت شده است
ناشناس۱۳۱۳۳۶۷۱۴:۱۰:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را از سال 94 تاکنون قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
مهتاب۱۳۱۳۵۹۶۲۰:۰۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
یا به همه بدین یا کنسل کنید ...
ناشناس۱۳۱۳۸۱۸۰۹:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
از اونهای که انصراف دادند توقع رای نداشته باشید
ناشناس۱۳۱۳۹۲۹۱۲:۲۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
کارشناسان بیسواد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۱۳۹۶۲۱۳:۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
مرگ بر یارانه
بازنشسته۱۳۱۳۹۷۵۱۳:۴۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
درهیچ جای دنیا پول مستقیم به مردم نمیدن چون باعث تورم وبدبختی مردم میشه بجای توزیع پول نقد کالا وکوپن بین مردم نیازمندتوزیع کنیدبخدااین یارانه بدبختمون کرد ومیکنه
مرده متحرک۱۳۱۴۱۹۰۱۷:۵۶:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
یه چیزی بگم بخندید تابحال دیدین یه مرد 40 ساله دارو ندارش 1700 تومن باشه.. به خدا خیلی خستم.. خدا کسی را شرمنده زن و بچه نکنه... بد دردیه بدددد...
ناشناس۱۳۱۴۲۶۸۱۹:۱۸:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
پس 38 هزارتومان حیب کی میرود.حرا نوشتید اقزایش یارانه بنویسید کاهش یارانه.
ناشناس۱۳۱۴۴۸۵۲۳:۴۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
چیه این یارانه معیشتی که به پولدارها میدن کارگر ها بی چاره میرن حسابشون بر رسی میکنن بعد میگن به شما تعلق نمیگیره اگر اعتراض کنید یارانه تون هم قطع میشه واقعا متاسفم برا مسعولین با این قضاوتشون
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین