نشنال اینترست: محمدبن سلمان، بزرگترین مشکل ترامپ در خاورمیانه است

  3981107133 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو ارشد انیستیتو اولویت‌های دفاعی در پایگاه خبری نشنال اینترست نوشت بزرگترین مشکل ترامپ در خاورمیانه محمد بن سلمان است

نشنال اینترست: محمدبن سلمان، بزرگترین مشکل ترامپ در خاورمیانه است

دنیل دی پتریس در این مطلب تحلیل می کند که دولت آمریکا، مدت هاست که با اقداماتِ مخرب دولت عربستان مواجه است. متن مطلب پایگاه خبری نشنال اینترست را بخوانید: 

« ایالات متحده آمریکا از وجودِ یک مشکل بزرگ در خاورمیانه رنج می برد. نام این مشکل، محمد بن سلمان است.

ولیعهدِ جوان عربستان سعودی محمد بن سلمان که زمانی از سویِ ستون نویس مشهور نیویورک تایمز "توماس فریدمن"، نسخه عربیِ نلسون ماندلا توصیف شده بود، بارِ دیگر به سرخط خبرهای جهان بازگشته است. این بار نیز همچون دفعاتِ پیش از این، تمامیِ اخبار مرتبط با وی، منفی هستند.

گزارشِ هفته گذشته مبنی بر هکِ گوشی تلفن همراهِ "جف بزوس" بنیانگذارِ شرکتِ آمازون توسط عربستان سعودی و تلاش دولت سعودی جهت ساکت کردنِ بزوس با هدف متوقف کردن انتقادات وی علیه عربستان، شبیهِ آن چیزی است که بیشتر در رمان های جاسوسی "تام کلنسی"(نویسنده آمریکایی) قابل مشاهده است. با این تفاوت که موردِ جدیدِ بن سلمان، بر خلاف رمان ها و آثار خیالی، کاملا واقعی است. 

"آگنس کالامارد" گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد و "دیوید کای" در بیانیه مشترکی که در تاریخ 22 ژانویه صادر شده گفته اند: "بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، دخالت احتمالی محمد بن سلمان در جاسوسی از جف بزوس، با هدفِ اثرگذاری بر(اگر نگوییم ساکت کردنِ) واشنگتن پست و گزارش هایش در مورد عربستان سعودی انجام شده است. شواهد، دیگر گزارش ها که به الگویی از اقداماتِ عربستان در نظارت و جاسوسی از برخی مخالفان و آن هایی که از اهمیت راهبردی برای این کشور برخوردارند(چه شهروند سعودی باشند و چه نباشند) اشاره دارند را تقویت می کنند. 

در روزهای بعد، الگویی که به آن اشاره شد، بیش از پیش خود را افشا کرد و نشان داد. دو روز پس از آنکه یافته های سازمان ملل متحد، منتشر شدند، پایگاه خبری "دیلی بیست" در گزارشی، طرحی دیگر که از سوی دولت عربستان برنامه ریزی شده بود را افشا کرد. بر اساس این گزارش: دولت عربستان که از ساکت کردنِ یک جوانِ 27 ساله عربستانی با نامِ "عبدالرحمان المطیری" ناامید شده، یک عامل و نیرویِ خود را به همراهِ پدرِ المطیری به آمریکا فرستاده تا این فعال شبکه های اجتماعی را تحت فشار قرار دهد و وی را وادار سازد تا به عربستان بازگردد. این طرح توسط پلیس فدرال آمریکا(FBI) کشف و خنثی شده و نیروهای این نهاد، این دو نفر را در فرودگاه لس آنجلس شناسایی کرده و آن ها را با اولین پرواز به عربستان بازگردانده اند. 

دربارِ سعودی قویا ادعاها در مورد ارتباطِ خود با قضیه هک شدنِ تلفن همراه جف بزوس را رد کرده است(سعودی ها همچنین تاکنون هیچ پاسخی به گزارش دیلی بیست نیز نداده اند). سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، ادعاهای بزوس را کاملا پوچ و بی معنی توصیف کرده است. وزیر خارجه عربستان "فیصل بن فرحان" نیز هنگامی که با پرسشی در این رابطه در جریان نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس مواجه شد، از همین ادبیات استفاده کرد و ادعاهای بزوس را بی پایه و اساس توصیف کرد. 

البته که این افراد، نمایندگانِ کشوری هستند که مکررا اعلام کرده اند: کارزارِ نظامیِ پنج ساله این کشور علیه یمن و بمباران آن، برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، اقدامات زیادی را انجام داده است. ادعایی که کاملا با شواهدِ ارائه شده از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، کارگروه متخصصان سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان ملل متحد، عفو بین الملل، و دیده بان حقوق بشر، در تضاد است. این کشور همچنین همان کشوری است که سعی کرد در مورد ماجرای قتل ستون نویسِ واشنگتن پست "جمال خاشقچی" مخفی کاری کند و اصرار می کرد وی، در نهایتِ سلامت و امنیت، کنسولگری عربستان در استانبول را ترک کرده است. با این حال، حقیقت آن بود که جمال خاشقچی، توسط عوامل رژیم سعودی که به صورت اختصاصی و هدفمند به ترکیه سفر کرده بودند تا خاشقچی را در کنسولگری گیر بیندازند و وی را وادار کنند تا در مورد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ساکت شود و افشاگری نکند، سلاخی شد. پس از این جنایت، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، با حد بالایی از اطمینان اعلام کرد: "جمال خاشقچی، به دستورِ شخصِ محمد بن سلمان به قتل رسیده است". با این حال، بار دیگر، ریاض علی رغمِ تمامی شواهدی که در طولِ سال گذشته ارائه شده اند، هرگونه دخالت مقام های ارشد عربستان نظیرِ بن سلمان در قتل خاشقچی را قویا رد کرده است. 

دولت ترامپ و به طور کلی دولت آمریکا، مدت هاست که با اقداماتِ مخرب دولت عربستان مواجه هستند. با این حال، مقام های آمریکایی از دلخور کردن سعودی ها خودداری کرده اند. دلیل این موضوع هم این است که آن ها می ترسند عربستان از اردوگاه آن ها خارج شود و به سمت چین و روسیه متمایل شود. به طور حتم، هیچ فردی در آمریکا خواستار تیرگی روابط میان آمریکا و عربستان سعودی نیست. با این حال، وضعیت کنونیِ روابط دو طرف که با خرابکاری های عربستان و لاپوشانی های دولت آمریکا همراه است، کاملا شرایط غیرسازنده و منفی را ایجاد کرده است. این گزاره حتی با وجود اینکه آمریکا و عربستان، منافع مشترکی در روابط منطقه ای خود و همچنین در بحث انرژی دارند، صادق است. 

با این همه، خوب خواهد بود اگر کسی در کاخ سفید، پویایی ها و مولفه هایِ اساسیِ روابط آمریکا و عربستان را بفهمد. ریاض در این رابطه، شریکِ ارشد آمریکا محسوب نمی شود. عربستان سعودی بیش از آن چیزی که آمریکا به این کشور نیاز دارد، به آمریکا وابسته و نیازمند است.  تا زمانی که این فرض، در محافل نخبگان سیاسی آمریکا جا بیفتد، واشنگتن در مورد منافع خود در خاورمیانه و اینکه حمایتِ بی چون و چرا از دولت عربستان، تا چه اندازه غیرضروری، غیرعاقلانه و بی پشتوانه است، دچار مشکل و سوتفاهم خواهد بود. »

 

*لینک: https://nationalinterest.org/blog/skeptics/man-trumps-biggest-problem-middle-east-117331

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۳۰۳۵۰۹:۱۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
احتمال اینکه ترامپ بخواهد به ایران نزدیکتر شود اقدام به ترور بن سلمان نماید
ناشناس۱۳۱۳۰۵۱۰۹:۵۱:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
سیبل بسیار خوبی است
ناشناس۱۳۱۳۳۵۰۱۳:۵۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
بن سلمان موی دماغ کل جهان غرب مخصوصاً آمریکاست. خدا لعنتش کنه.
ناشناس۱۳۱۳۶۴۶۲۱:۵۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
بن سلمان مشكل كل منطقه است چون معلوم نيست يهودي،وهابي هست،داعش هست كلا ادم كثيفيه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین