در نشست خبری دیده‌بان مطرح شد؛ هم‌افزایی جریان‌های مبارزه با فساد در بازگشت ماشین سازی تبریز و هپکوی اراک به دولت و تعیین ارزش گذاری جدید

گروه اقتصادی الف،   3981107124

قائم‌مقام سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: هم‌افزایی جریان مبارزه با فساد نتیجه داد و ماه گذشته، ماشین‌سازی تبریز و اجزای آن دوباره به دولت برگشت.

هم‌افزایی جریان‌های مبارزه با فساد در بازگشت ماشین سازی تبریز و هپکوی اراک به دولت و تعیین ارزش گذاری جدید

به گزارش الف، محسن جلواتی قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت روز گذشته در نشست خبری گفت: با پی گیری دیده بان و جنبش عدالتخواه دانشجویی تمام شرکت ها و کارخانه ها،از جمله ماشین سازی تبریز و هپکوی اراک، که توسط سازمان خصوصی سازی به سمن بخث واگذار شده بود، در حال بازگرداندن به دولت و تعیین ارزش واقعی می باشد.

جلواتی با اشاره به اینکه در سال های اخیر چالش خصوصی سازی یکی از معضلات اقتصادی کشور بوده است، گفت:  روند و نحوه غلط واگذاری بنگاه های  خصوصی موجب شد تا دیده بان شفافیت و عدالت در بدو تاسیس اقدام به تشکیل کارگروهی تحت همین نام نماید.

وی ادامه داد: واگذاری شرکت هپکوی اراک در زمره اولین پرونده هایی است که توسط کارگروه خصوصی سازی دیده بان مورد بررسی قرار گرفت و مسائل و حاشیه های آن بقدری زیاد بود که باعث شد دیده بان این پرونده را به شکل ویژه ای  بررسی کند. 

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت ضمن اشاره به اصل 44 قانون اساسی و اذعان اقتصاددانان کشور به اینکه بنگاه داری از وظایف دولت نمی باشد،تصریح کرد:  این کار برعهده بخش خصوصی است و دولت وظیفه دارد تنها به عنوان ناظر اصلی بر روند واگذاری ها نظارت داشته باشد.

جلواتی با اشاره به ایرادهای مترتب بر واگذاری ها گفت: یکی از ایرادهایی که در کارگروه دیده بان مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت اهلیت شخص خریدار این بنگاه ها بود که در عمده این واگذری ها عدم اهلیت اشخاص موجب موفق نبودن واگذاری ها و کارایی بنگاه ها گردید و  علت دیگر نیز عدم قیمت گذاری صحیح و عدم رعایت قانون در این زمینه بود.

وی ادامه داد برای نمونه مبلغ واگذاری کارخانه کشت و صنعت مغان که بخش عمده ای از غذای کشور را چه در حوزه غلات و چه در حوزه گوشت و شیر تهیه می کرد تنها 1800 میلیارد تومان بود در حالی که براساس گزارش تفریق بودجه دیوان محاسبات کل کشور ارزش این کارخانه حدود 4000 میلیارد تومان برآورد شد که ارزش واقعی آن حتی فراتر از این مبلغ می باشد.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به نحوه واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز گفت: این کارخانه با لحاظ نمودن  تمام تجهیزات و زمین های متعلق به آن از جمله زمین های ایلگلی،منطقه ای خوش آب و هوا در استان آذربایجان شرقی،  توسط سازمان خصوصی سازی به مبلغ 678 میلیارد تومان به شخصی واگذار شد که اهلیت لازم را برای اداره این کارخانه نداشت. 

جلواتی با اشاره به اینکه برآورد اولیه برای ارزش گذاری مجتمع مذکور حدود 5 هزار میلیارد بود، ادامه داد: در واقع ماشین سازی تبریز یک برند ملی بود که حتی اگر بخواهیم تنها تکنولوژِی  آن را مجدداد از خارج وارد کنیم  ارزش آن چندین  برابر بیش  از قیمت واگذار شده فعلی می باشد.

وی ضمن اشاره به مبلغ واگذاری شرکت ایران ایر تور تصریح کرد: سازمان خصوصی سازی این شرکت را به قیمت 34 میلیارد تومان واگذار کرد در حالی که این شرکت در زمان واگذاری 5 عدد هواپیمای بویینگ MD  داشت که ارزش آنها به تنهایی  5/16 میلیون دلار بود و اگر آن را با قیمت  دلار 1000 تومانی آن روز برآورد کنیم به مبلغی به ارزش 165 میلیارد ریال می رسیم که این مبلغ نیز غیر از ارزش مجوز هوانوردی(AOC)، ساختمانها و سایر دارایی های شرکت نامبرده می باشد.  

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت ادامه داد: موارد بعدی پالایشگاه کرمانشاه بود که به قیمت 170 میلیارد تومان واگذار شد در حالی که ارزش برآورد شده برای این پالایشگاه 900 میلیارد تومان بوده است .همچنین شرکت فنی مهندسی ایریتک به مبلغ 84 میلیارد تومان واگذار شد که بر اساس بررسی کارشناسی دیده بان تاکنون حدود چند صد میلیارد تومان دارایی در آن یافت شد.

جلواتی افزود: در یکی از جلسات واگذاری مدیر عامل شرکت واگذار شده اذعان داشت دارایی های شرکتش بیش از مبالغ اعلام شده است و قرار براین شد تا وی پس از شناسایی تمام دارایی ها آنرا به سازمان خصوصی سازی اعلام نماید. متاسفانه پس از این اقدام خبر رسید شرکت مذکور واگذار شده است. 

وی با بیان اینکه اتفاقات صورت گرفته منجر به تشکیل مطالبات عمومی در زمینه خصوصی سازی شد، گفت حدود 4 سال است دیده بان  به شکل تخصصی بر روی موضوعات واگذاری ها فعالیت می نماید. پس از آن موسسات دیگری همچون جنبش عدالت خواه دانشجویی با آگاه شدن از اقدامات کارشناسی دیده بان به عنوان مجموعه دیگری از مطالبه گران به این جمع پیوستند . سپس نماینده های عدالتخواه و فساد ستیز مجلس از طریق کارگروه مجلس دیده بان به موضوع وارد شدند و نامه ای تهیه شد . در نهایت جنبش عدالتخواه دانشجویی در جلساتی با موضوع خصوصی سازی در محضر رهبر انقلاب داشتند  دستور به بررسی موضوع گرفتند.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت افزود: نامه ای توسط نمایندگان مجلس خطاب به حجه الاسلام آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه نوشته شد و با ارجاع موضوع به دادستانی تهران ،پرونده در شعب ویژه تشکیل شد و توسط عده ای از قضات شجاع و نترس پی گیری شد.

جلواتی ادامه داد:  برخی از کارشناسان داخل مجموعه خصوصی سازی به پرونده ورود کردند .رسانه های فساد ستیز نیز خبرها را به شکل جدی پوشش دادند و این باعث شد تا هم افزایی جریانات مبارزه با فساد نتیجه دهد. نتیجه این شد که حدود یک ماه پیش جلسه هیات واگذاری تشکیل شد و بر این اساس ماشین سازی تبریز و اجزای آن که شامل زمین های ایلگلی تبریز بود به دولت بازگردانده شد تا دوباره قیمت گذاری شوند و به قیمت اصلی و به اهل آن واگذار شود. 

وی گفت: مقرر شد برای هواپیمایی ایران ایر تور و پالایشگاه نفت کرمانشاه و تولید نیروی برق شاهرود کمیته داوری تشکیل شود و تصمیم بر این شد تا شرکت مهندسی آب و خاک و خط و ابنیه فنی راه آهن تراورس هم به همین ترتیب به دولت بازگردنده شوند.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت بیان داشت: در این میان برخلاف فشارهایی که برای حفظ رئیس سازمان خصوصی سازی در سمت  خود وارد می شد، ایشان دستگیر و از سمت خود عزل گردید. .دیده بان با هم کاری نهادهای مورد اشاره توانست سازمان خصوصی سازی را مجبور به پاسخ گویی نماید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین