اختلاف مسکو با اروپا بر سر مکانیسم ماشه

گروه جهان الف،   3981107115

معاون وزیر خارجه روسیه بر لزوم انجام هماهنگی‌های بیشتر برای کلید زدن این مکانیسم تاکید کرد.

به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه درباره تنش‌ها بین تروئیکای اروپایی و ایران بر سر برجام و همچنین اختلافات بین بغداد و واشنگتن در خصوص حضور نظامیان آمریکایی در عراق اظهارنظر کرد.

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو با ایده (سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان) در خصوص دوره ۱۵ روزه در چارچوب به راه اندازی مکانیسم حل اختلاف در برجام موافق نیست. 

به گفته سرگئی ریابکوف، دولت روسیه معتقد است که برای کلید زدن مکانیسم حل اختلاف (مکانیسم ماشه) به هماهنگی‌های بیشتر درباره مولفه‌های خاص نیاز است.

اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه در حالی مطرح شده که چهارم بهمن ماه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق تروئیکای اروپایی برای تمدید چارچوب زمانی مکانیسم حل اختلاف خبر داد.

«جوزپ بورل» با صدور بیانیه‌ای بعد از انجام مشورت با تروئیکای اروپایی حاضر در برجام، گفت: «در تاریخ چهاردهم ژانویه، نامه‌ای از وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا دریافت کردم، مبنی بر ارجاع دادن نگرانی خود از اجرای تعهدات برجامی ایران به کمیسیون مشترک که به تبع آن مکانیسم حل اختلاف فعال شد».

وی ضمن اشاره به تاکید مجدد تمام طرف‌های برجام بر حفظ این توافق، توضیح داد: «علی‌رغم اختلاف‌نظر بر سر شرایط، این توافق وجود دارد که زمان بیشتری برای [مکانیسم حل اختلاف] به دلیل پیچیدگی مسائل موجود، نیاز است. به همین دلیل زمان‌بندی تمدید شد».

بورل با بیان اینکه کمیسیون مشترک برجام نشست بعدی خود را در ماه فوریه برگزار می‌کند افزود: «همگی توافق کردند تا مباحثات را در سطح کارشناسی برای رفع نگرانی‌ها حول اجرای [تعهدات] هسته‌ای و همچنین اثرات گسترده‌تر خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها... ادامه دهند».

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) پیشتر در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام موسوم به مکانیسم ماشه را فعال کردند.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است. 

در بند ۳۷ برجام آمده است: «متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از تلاش‌های توأم با حسن نیت آن طرف برای طی فرآیند حل و فصل اختلاف پیش بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رای گیری کند. چنانچه قطعنامه فوق‌الذکر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدداً اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحو دیگری تصمیم گیری کند».

سرگئی ریابکوف در اظهارات امروز خود درباره تنش‌ها بین بغداد و واشنگتن در خصوص مصوبه پارلمان عراق برای خروج نظامیان خارجی هم صحبت کرد.

ریابکوف گفت: «حضور نظامیان آمریکایی در عراق، موضوعی است که باید بین واشنگتن و بغداد حل شود و دو طرف باید به نقطه و وجه مشترک برسند».

این اظهارات در حالی مطرح شده که بامداد امروز سفارت آمریکا در عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت و طبق گزارش‌ها حداقل یک آمریکایی در نتیجه آن زخمی شدند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین