تصمیم جدید مجلس درباره مالیات هنرمندان

گروه اقتصادی الف،   3981107067

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، خبر موافقت نمایندگان را با معافیت مالیاتی تهیه‌، تولید و پخش فیلم، سریال و موسیقی و تئاتر تأیید کرد.

به گزارش تسنیم، چندی پیش ماجرای معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری مطرح شد که مربوط به پیشنویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه 1399 بود. بر اساس یکی از بندهای آن «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد معافیت مالیاتی‌اند.» که با دستور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه این بند حذف شد و فعالیت‌های مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار شدند.

اعلام این خبر در صدر اخبار قرار گرفت و منجر به اظهارنظرهای گوناگونی از سوی موافقان و مخالفان شد. هرچند این طرح به مذاق بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ خوش آمد و حتی بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز از آن استقبال کردند،‌ اما برخی هم معتقدند که درست است که بیشتر قشر مشمول معافیت مالیاتی درآمد بالایی ندارند، اما در همین میان شماری‌اند که به واسطه فعالیت در همین عرصه‌ها پولشان از پارو بالا می‌رود و این درست نیست که این عده هم مانند بقیه در این طرح دیده شوند و از پرداخت مالیات معاف باشند.

حالا ماجرای معافیت‌ مالیاتی مراحل خدمات تهیه، تولید و پخش فیلم، سریال و موسیقی و تئاتر به میان آمده است که نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این خبر را تأیید کرد. موافقتی که امروز و در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بخش خدمات معاف از مالیات را تعیین کرد. 

بنابر این موافقت نمایندگان،  خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه اعم از کاغذی و الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها و هرگونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات به استثنای مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکور از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند. همچنین تمامی مراحل خدمات تهیه، تولید، پخش و عرضه فیلم، سریال، موسیقی و تئاتر نیز از پرداخت مالیات معاف شدند.

بسیاری از تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان‌ آثار سینمایی، تلویزیونی و نمایش‌خانگی بارها به وضعیت پرداخت و دریافت مالیات‌ها انتقاد کرده‌اند که با وضعیت سخت و پیچیده اقتصادی امروز، همخوانی ندارد؛ شاید این موضوع به برخی از کارهای کاربردی و ارزشی که عمدتاً به سریال‌های تلویزیون برمی‌گردد یا برخی از سینماگرهایی که اصطلاحاً فیلم‌هایشان بفروش نیست و خانوادگی و ارزشی است باید جزو مستثناهای مالیاتی و حتی معافیت مالیاتی باشند. کمتر این معافیت شامل حال سریال‌های نمایش‌خانگی که عمدتاً لاکچری و ضعیف و بی‌مصرفند، می‌شود. 

نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ماجرای این معافیت مالیاتی جدید اشاره کرد و گفت: به هر حال هر مصوبه یا لایحه‌ای، موافقان و مخالفانی دارد؛ آن چیزی که مجلس بر اساس آن تصمیم گرفت قاطبه جمعیت است اما مستثناهایی وجود دارند که درآمدهای بالایی دارند. پیشنهادهایی شده از آن دسته به صورت خاص، مالیات اخذ شود. یعنی همان تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان فیلم یا تئاتر و حتی موسیقی که معمولاً درآمدهای خاص و بالایی دارند، به طوری دیگر با آنها رفتار خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین