کدام رژیم برای گروه سنی فعلی شما مناسب است؟

گروه سلامت الف،   3981107014

بر حسب سنی که دارید و در هر گروه سنی که باشید، برخی از مواد غذایی هستند که شما باید از آن‌ها پرهیز کنید و برخی دیگر را به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید تا سالم بمانید و تناسب اندام خود را حفظ کنید.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب  مواد غذایی و رژیم‌هایی که باید در گروه‌های سنی مختلف پیروی کنید را برای شما دسته‌بندی کردیم تا با کمک این دسته‌بندی راحت‌تر مسیر خود را برای سلامت پیدا کنید.

در دوران نوجوانی

در این مرحله از عمر، بدن شما در حال رشد و بزرگ شدن است و شما به مواد مغذی زیادی نیاز دارید. این همان زمانی است که بیشتر نوجوانان صبحانه نمی‌خورند و غذا‌هایی که می‌خورند بیشتر حاوی تنقلات و هله‌هوله یا غذا‌هایی است که فاقد ارزش غذایی هستند؛ یعنی مسیر اشتباه!

اگر شما در این گروه سنی هستید، صبحانه خوردن را از عادات روزانه خود کنید. مجبور نیستید حتما اسنک‌ها و ساندویچ‌های مورد علاقه خود را ترک کنید، اما همین که از مقدار آن‌ها کم کنید کافی است. مواد غذایی سرشار از کلسیم، پروتئین و آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در دهه ۲۰ سالگی

وقتی در دهه ۲۰ سالگی هستید، باید تنقلات خود را سالم کنید! به جای چیپس سیب زمینی از ذرت بوداده یا چیپس خلالی سرخ‌کرده استفاده کنید، به جای شکلات شیری، شکلات تلخ بخورید، به جای بستنی، ماست بخورید و مرغ را به شکل بریان شده طبخ کنید. غذا‌هایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که مملو از اسید‌های چرب امگا ۳ و اسید فولیک هستند؛ مثل سبزیجات سبزبرگ، نان، پاستا، گردو، ماهی سالمون و دانه چیا.

در دهه ۳۰ سالگی

برای پشتیبانی از تغییراتی که در این سن در بدن شما رخ می‌دهد، غذا‌هایی را وارد رژیم غذایی خود کنید که عضله‌سازی کرده و استخوان را قوی‌تر می‌کنند. غذا‌های سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، دانه‌ها، آجیل‌ها، محصولات سویا، سینه مرغ و کوینو دوستان ما هستند. شیر و ماست برای تقویت استخوان الزامی هستند و در صورت نیاز مکمل‌های کلسیم و پروتئین را در نظر بگیرید.

در دهه ۴۰ سالگی

برای تنظیم میزان قند خون و بهبود سوخت و ساز بدن در این مرحله از عمر باید غذا‌هایی مصرف کنید که حاوی فیبر بالایی هستند. مواد غذایی مختلفی مانند بروکلی، غلات کامل و سیب زمینی با پوست به راحتی هر آنچه می‌خواهید را فراهم می‌کنند. باید از تنقلات دور بمانید، اما می‌توانید برگر‌های سبزیجات برای خود تهیه کنید. این نوع برگر‌ها هم سالم هستند و هم غنی از فیبر‌هایی که بدن شما لازم دارد. به جای سفارش دادن برگر، خودتان برگر‌های خانگی سالم تدارک ببینید. مواد غذایی دیگری که می‌توانید آن‌ها را به عنوان ساندویچ‌های خانگی سالم طبخ کنید، لبنیات بدون چربی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات هستند. در هر وعده غذایی خود، حتما پروتئین را بگنجانید.

در دهه ۵۰ سالگی

سرعت سوخت و ساز بدن ما با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل است که توصیه می‌شود غذا‌هایی را بخورید که بدن شما بتواند به راحتی هضم کند. وقتی شما در دهه ۵۰ سالگی عمر خود هستید، باید شیر معمولی را با شیر بادام عوض کنید و به جای مصرف غلات معمولی، غلاتی را مصرف کنید که بدون طعم‌دهنده و شکر هستند. شما می‌توانید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای کاهش علامت‌های افزایش سن و سالخوردگی، آووکادو، بروکلی، بلوبری، آجیل و اسفناج بخورید. خوردن سیب به کاهش کلسترول و مبارزه با دیابت کمک می‌کند.

در دهه ۶۰ سالگی و بالاتر

وقتی شما در این رده سنی هستید، حتما ۵ وعده سبزیجات و ۲ وعده میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذا‌هایی مصرف کنید که سرشار از آهن هستند؛ مانند اسفناج، عدس و حبوبات. دانه‌های سویا و سبزیجات سبزبرگ می‌توانند سلامت و تناسب اندام شما را حفظ کنند. علاوه بر این، مصرف نمک را نیز باید به حداقل برسانید. اگر می‌خواهید یک ماده غذایی بخرید، قبلا میزان نمک آن را بررسی کنید. آب بیشتری بنوشید و از مصرف تنقلات و شیرینی تا آنجا که می‌توانید خودداری کنید.

آیا شما در رده سنی کنونی رژیم غذایی مناسب را دنبال می‌کنید؟ هر چند وقت یک بار تنقلات میل می‌کنید؟ در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

عناوین مرتبط

پربحث‌های دیروز

  1. خرید کردن بوریس جانسون از سوپرمارکت ایرانی با دوچرخه

  2. واکنش‌ها به «وامی که اگر به بچه ها بدهید قهر می‌کنند»!...

  3. وزیر بهداشت: مژده رسید که گشایشی حاصل می شود

  4. گزارش پولیتیکو از تراژدی مرگ گروهی در خانه های سالمندان آمریکا

  5. طرح تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار مجلس خارج شد/ یک نماینده مخالف: قرنطینه یعنی خودکشی بخاطر ترس از مرگ

  6. روایت سیروس مقدم از سکانس جنجالی«پایتخت۶»/ادای دین نبود شوخی بود!

  7. انتقاد تند نایب رئیس مجلس از تاخیر وزیر بهداشت

  8. پیام رهبر جنبش استقلال ایالت کالیفرنیا آمریکا به مردم ایران

  9. وزیر بهداشت: امیدواریم تا پایان اردیبهشت به یک مرحله مهم در مقابله با کرونا برسیم/ به مرحله مهار و کنترل کرونا نرسیده‌ایم

  10. بیمارستان های آمریکا مملو از اجساد قربانیان کرونا

  11. کادر درمانی خسته و احتمال شیوع موج دوم ویروس کرونا

  12. نوبخت: دولت در حساس‌ترین مرحله‌ی مدیریت منابع خود است

  13. دکتر زالی: هنوز به نقطه اوج کرونا در تهران نرسیده‌ایم/ پایتخت برای مقابله با کرونا باید الگوی متفاوت‌تری را دنبال کند

  14. چرا پلیس فتا از کوزه شکسته آب می‌خورد؟

  15. ترامپ: انتظار داشتیم تلفات کرونا به ۱۵۰ هزار نفر برسد اما کمتر خواهد شد/ کرونا را شکست خواهیم داد

  16. بازگشت روحانی به پاستور/نقطه داغ کرونا در کشور/ زاکانی: تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است

  17. رکورد ۴۱.۲ درصدی نرخ تورم در سال ۹۸ + جدول

  18. فرانسه خواستار «بازگشت ایران» به تعهدات برجامی شد

  19. وام یک میلیونی را به بچه‌ خودتان بدهید قهر نمی‌کند؟!

  20. رفع شبهاتی درباره مشاهده امام زمان (عج)

  21. سوگ‌های خاموش با بغض‌های در گلو مانده

  22. تست کرونای ۱۱ نماینده مثبت شد

پربحث‌های هفته

  1. آقای رئیس‌جمهور، اندکی سنجیده تر!..

  2. شوخی تلخ سخنگو با روابط خارجی کشور

  3. آقای مطهری، «دست الهی مجلس را تعطیل کرد»؟!

  4. کرونا اثبات کرد خدا فقط "رخنه پوش" نیست

  5. خرید کردن بوریس جانسون از سوپرمارکت ایرانی با دوچرخه

  6. خوش بود گر محک کرونا آید به میان سلبریتی ها

  7. دستور ویژه رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت۶»

  8. آیا اشتباهات «معمولی» هم به «ستون پنجم نفوذی» ربط دارد؟

  9. چرا مردم بايد قرباني منافع فعالان ارز شوند؟! 

  10. انگشتر حاج قاسم در اختیار شرکت کننده عصرجدید

  11. دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

  12. خیر‌خواهان خوب _ خیر‌خواهان بد/چه کسی دچار سندرم توهم توطئه است؟

  13. واکنش‌ها به «وامی که اگر به بچه ها بدهید قهر می‌کنند»!...

  14. زمان خلاصی از شر كرونا/ طرح سه فوریتی تعطیلی کامل کشور/قرنطینه در تهران شکسته شد!

  15. سی ان ان: ترامپِ دروغ گو و مسئولیت ناپذیر، حریف کرونا نمی شود

  16. اژدهای رسانه‌ها و پادشاه فیلترشکن‌ها: کرونا ! ...

  17. زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

  18. تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

  19. روحانی خطاب به وزیر بهداشت: تمامی فعالیت‌های اقتصادی از ۲۰ فروردین باید با پروتکل آغاز شود

  20. فارین پالیسی: کمک های کرونایی روسیه و چین، خیرخواهانه نیست

  21. روحانی مدعی طب اسلامی بازداشت شد + عکس

  22. گرامیداشت روز جمهوری اسلامی، آن هم وسط بحران کرونا !؟

  23. تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ادامه جنجال حواشی پایتخت ۶/استقبال مطهری از عفو و آزادی زندانیان/ بعد از یک ماه ژست نمایندگی گرفته اند!

  24. وزیر بهداشت: مژده رسید که گشایشی حاصل می شود

  25. سفیر چین خطاب به جهانپور: اخبار وزارت بهداشت چین را با دقت بخوانید

آخرین عناوین