کدام رژیم برای گروه سنی فعلی شما مناسب است؟

گروه سلامت الف،   3981107014

بر حسب سنی که دارید و در هر گروه سنی که باشید، برخی از مواد غذایی هستند که شما باید از آن‌ها پرهیز کنید و برخی دیگر را به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید تا سالم بمانید و تناسب اندام خود را حفظ کنید.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب  مواد غذایی و رژیم‌هایی که باید در گروه‌های سنی مختلف پیروی کنید را برای شما دسته‌بندی کردیم تا با کمک این دسته‌بندی راحت‌تر مسیر خود را برای سلامت پیدا کنید.

در دوران نوجوانی

در این مرحله از عمر، بدن شما در حال رشد و بزرگ شدن است و شما به مواد مغذی زیادی نیاز دارید. این همان زمانی است که بیشتر نوجوانان صبحانه نمی‌خورند و غذا‌هایی که می‌خورند بیشتر حاوی تنقلات و هله‌هوله یا غذا‌هایی است که فاقد ارزش غذایی هستند؛ یعنی مسیر اشتباه!

اگر شما در این گروه سنی هستید، صبحانه خوردن را از عادات روزانه خود کنید. مجبور نیستید حتما اسنک‌ها و ساندویچ‌های مورد علاقه خود را ترک کنید، اما همین که از مقدار آن‌ها کم کنید کافی است. مواد غذایی سرشار از کلسیم، پروتئین و آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در دهه ۲۰ سالگی

وقتی در دهه ۲۰ سالگی هستید، باید تنقلات خود را سالم کنید! به جای چیپس سیب زمینی از ذرت بوداده یا چیپس خلالی سرخ‌کرده استفاده کنید، به جای شکلات شیری، شکلات تلخ بخورید، به جای بستنی، ماست بخورید و مرغ را به شکل بریان شده طبخ کنید. غذا‌هایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که مملو از اسید‌های چرب امگا ۳ و اسید فولیک هستند؛ مثل سبزیجات سبزبرگ، نان، پاستا، گردو، ماهی سالمون و دانه چیا.

در دهه ۳۰ سالگی

برای پشتیبانی از تغییراتی که در این سن در بدن شما رخ می‌دهد، غذا‌هایی را وارد رژیم غذایی خود کنید که عضله‌سازی کرده و استخوان را قوی‌تر می‌کنند. غذا‌های سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، دانه‌ها، آجیل‌ها، محصولات سویا، سینه مرغ و کوینو دوستان ما هستند. شیر و ماست برای تقویت استخوان الزامی هستند و در صورت نیاز مکمل‌های کلسیم و پروتئین را در نظر بگیرید.

در دهه ۴۰ سالگی

برای تنظیم میزان قند خون و بهبود سوخت و ساز بدن در این مرحله از عمر باید غذا‌هایی مصرف کنید که حاوی فیبر بالایی هستند. مواد غذایی مختلفی مانند بروکلی، غلات کامل و سیب زمینی با پوست به راحتی هر آنچه می‌خواهید را فراهم می‌کنند. باید از تنقلات دور بمانید، اما می‌توانید برگر‌های سبزیجات برای خود تهیه کنید. این نوع برگر‌ها هم سالم هستند و هم غنی از فیبر‌هایی که بدن شما لازم دارد. به جای سفارش دادن برگر، خودتان برگر‌های خانگی سالم تدارک ببینید. مواد غذایی دیگری که می‌توانید آن‌ها را به عنوان ساندویچ‌های خانگی سالم طبخ کنید، لبنیات بدون چربی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات هستند. در هر وعده غذایی خود، حتما پروتئین را بگنجانید.

در دهه ۵۰ سالگی

سرعت سوخت و ساز بدن ما با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل است که توصیه می‌شود غذا‌هایی را بخورید که بدن شما بتواند به راحتی هضم کند. وقتی شما در دهه ۵۰ سالگی عمر خود هستید، باید شیر معمولی را با شیر بادام عوض کنید و به جای مصرف غلات معمولی، غلاتی را مصرف کنید که بدون طعم‌دهنده و شکر هستند. شما می‌توانید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای کاهش علامت‌های افزایش سن و سالخوردگی، آووکادو، بروکلی، بلوبری، آجیل و اسفناج بخورید. خوردن سیب به کاهش کلسترول و مبارزه با دیابت کمک می‌کند.

در دهه ۶۰ سالگی و بالاتر

وقتی شما در این رده سنی هستید، حتما ۵ وعده سبزیجات و ۲ وعده میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذا‌هایی مصرف کنید که سرشار از آهن هستند؛ مانند اسفناج، عدس و حبوبات. دانه‌های سویا و سبزیجات سبزبرگ می‌توانند سلامت و تناسب اندام شما را حفظ کنند. علاوه بر این، مصرف نمک را نیز باید به حداقل برسانید. اگر می‌خواهید یک ماده غذایی بخرید، قبلا میزان نمک آن را بررسی کنید. آب بیشتری بنوشید و از مصرف تنقلات و شیرینی تا آنجا که می‌توانید خودداری کنید.

آیا شما در رده سنی کنونی رژیم غذایی مناسب را دنبال می‌کنید؟ هر چند وقت یک بار تنقلات میل می‌کنید؟ در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

عناوین مرتبط

پربحث‌های دیروز

  1. فرصت طلبی ترامپ در عراق به بهانه کرونا

  2. در عراق چه خبر است: کودتا، تهاجم نظامی یا عملیات فریب؟

  3. لطفا برای جهش تولید دنبال "راهکار" نروید، فقط موانع را بردارید !

  4. نیوزویک: تعداد قربانیان کرونا در آمریکا، از جنگ افغانستان فراتر رفت

  5. سیروس مقدم: قسمت‌های آخر پایتخت۶ بعد از کرونا تولید و پخش می‌شود

  6. نمایندگان خواستار همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کارگران شدند

  7. بازدید رئیسی از نقاهتگاه ارتش برای بیماران کرونایی

  8. ۴ سناریوی احتمالی از پایان شیوعِ ویروس کرونا و بازگشتِ زندگی به شرایط عادی

  9. سپاه پاسداران: کوچکترین خطای دشمن آخرین خطای آنان خواهد بود

  10. جزئیات تازه از افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹

  11. کرونا و مشکل اجاره‌نشین‌ها/ مستأجرانی که نمی‌توانند خانه پیدا کنند

  12. روحانی: ورودی بیمارستان‌ها کمتر شده است/ محدودیت‌ها تا ۲۰ فروردین ادامه دارد

  13. بهار تبریز

  14. تصویری باورنکردنی از آزادراه تهران - کرج

  15. تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا برای ۶۰ روز دیگر

  16. حمله به پایگاه عین الاسد عراق و رهگیری توسط پاترویت آمریکا

  17. اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر تلگرام لو رفت

  18. ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا ۲۰ فروردین/فوت ۳۲۰ نفردر کشور به دلیل مصرف فرآورده‌های الکلی

  19. آخرین آمار کرونا در کشور/ شناسایی ۳۱۱۱ مورد جدید و فوت ۱۴۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته

  20. روزی روزگاری تهران

  21. چهره نزدیک به چلبی نامزد نخست وزیری عراق شد

  22. پیش بینی بازار مسکن در سال جاری

  23. آخرین تحولات میدانی استان الانبار عراق؛ جزئیات دفع حملات سنگین عناصر مخفی داعش در منطقه مهم و راهبردی « عکاشات» + نقشه میدانی و عکس

پربحث‌های هفته

  1. «پایتخت ۶» و شوخی‌های مبتذل با ارزش‌های اساسی جامعه

  2. انتقادات تند مسیح مهاجری از سریال پایتخت

  3. قالیباف: با خوش‌بینی کرونا کنترل نمی‌شود/ قرنطینه شدید تنها راه مقابله با کروناست

  4. طرح فاصله گذاری اجتماعی؛ لازم اما دیرهنگام

  5. حضور پزشکان بدون مرز در اصفهان منتفی شد/ نمکی در جریان نبود

  6. کرونا و برخوردهای جناحی

  7. طلاب ایرانی، پرستار سالمندان آمریکایی و اروپایی

  8. بی‌هراس از کرونا در جستجوی زندگی در سطل‌های زباله

  9. "سخنان فریبنده" کافی است / دو روزنامه مهم آمریکایی خواستار رفع تحریم های ایران برای مقابله کرونا شدند

  10. ترامپ برای مبارزه با کرونا دست به دامن کره جنوبی شد/ دست رد کره به ترامپ

  11. کرونا و اشک کباب! ...

  12. ایران و آمریکا در پیچ کرونا

  13. تکذیب ساخت داروی کرونا/ تحقیق روی درمان کرونا با «سلول بنیادی»

  14. زیر پوست پایتخت...

  15. گرامیداشت روز جمهوری اسلامی، آن هم وسط بحران کرونا !؟

  16. وزیر بهداشت: به نقطه روشنی از کنترل بیماری‌های ویروسی رسیده‌ایم/ دستاوردی جدید به‌زودی ایران را در رتبه نخست دنیا قرار می‌دهد

  17. طبخ و توزیع غذای متبرک رضوی برای بیماران کرونایی

  18. اتهام زنی پمپئو به ایران در خصوص اهداف کشورمان برای رفع تحریم‌ها

  19. ماجرای شبیه‌سازی پاندمی بیماری شبه کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی چه بود؟

  20. ارتش کاری کرد،کارستان/افتتاح نقاهتگاه بی‌نظیر ارتش

  21. روحانی: طرح فاصله‌گذاری تا ۲۰ فروردین است/اختصاص ۱۰۰هزار میلیارد به کرونا

  22. کرونا چگونه ممکن است نظم جهانی را تغییر دهد؟ / چین جای آمریکا را می گیرد؟

  23. فرصت طلبی ترامپ در عراق به بهانه کرونا

  24. وزیر کار؛ حقوق بازنشستگان ۱۵ تا ۷۷ درصد افزایش می‌یابد

  25. برادر علیرضا فغانی پناهنده شد

آخرین عناوین