چرا باید "سواد حرکتی" داشته باشیم؟

گروه سلامت الف،   3981107007

کارشناس تربیت‌بدنی و مدیر سمن تندرستی کارون با اشاره به لزوم توسعه "سواد حرکتی" در کودکان برای داشتن جامعه‌ای پویا، سالم و شاد، گفت: متاسفانه خانواده‌ها و جامعه روی سواد حرکتی برنامه‌ریزی خاصی ندارند و همین امر نیز باعث ایجاد بروز مشکلات جسمانی مختلف برای افراد در بزرگسالی خواهد شد.

زینب سلمان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که پایین بودن سواد حرکتی به یکی از مشکلات مهم جامعه تبدیل شده است، اظهارکرد: خانواده‌ها و جامعه، سرمایه‌گذاری زیادی روی سواد خواندن و نوشتن می‌کنند که کار درستی است ولی روی سواد حرکتی که در پویایی و شادابی جامعه نیز تاثیرگذار است، برنامه‌ریزی خاصی صورت نمی‌گیرد و همین امر، باعث ایجاد بروز مشکلات جسمانی مختلف برای افراد در بزرگسالی می‌شود.

وی با بیان این‌که سواد حرکتی مفهومی به نسبت جدید است که با اندازه‌گیری، تغییر، سلامت و حال خوب در طول عمر افراد ارتباط دارد، گفت: سواد حرکتی در واقع ظرفیت ما برای داشتن یک زندگی سالم و فعال تعریف می‌شود. سواد حرکی توسعه مهارت‌های بنیادین حرکتی و ورزشی است که به کودک اجازه می‌دهد با انگیزه، اعتماد به نفس و کنترل، در طیف وسیعی از فعالیت‌های بدنی و موزون و همچنین شرایط ورزشی، حرکت کند و در قبال شرایط محیطی موجود و بر اساس ادراک خود نیز ‌واکنش مناسب نشان دهد.

این کارشناس تربیت‌بدنی ادامه داد: وقتی سواد حرکتی در خصوص کودکان مدنظر قرار می‌گیرد، اهمیت آن دوچندان می‌شود، چرا که به طور مستقیم با فرآیند رشد آن‌ها ارتباط دارد. زمانی که یک کودک از سن ۱۲ سالگی می‌گذرد، دیگر نمی‌توان با حرکات مضاعف سواد حرکتی را در او ایجاد کرد، پس باید از طریق شرکت دادن کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های ورزشی، سواد حرکتی را به آن‌ها آموزش داد.

وی افزود: ما روی کودکان تاکید داریم، زیرا این قشر در ابتدای فرآیند رشد قرار دارند و کودکی که سواد حرکتی نداشته باشد، زندگی فعالی نه در کودکی و نه در بزرگسالی خواهد داشت. پس اگر برنامه‌ریزی هدفمندی برای سواد حرکتی و فعالیت ورزشی کودکان نداشته باشیم، این موضوع باعث تحمیل پروسه هزینه درمان بسیار به جامعه در آینده خواهد شد.

سلمان‌زاده تاکید کرد: سواد حرکتی به هیچ وجه مختص کودکان نیست و لزوم افزایش این سطح از سواد برای همه رده‌های سنی لازم و ضروری است.

وی با اشاره به پایین بودن سواد حرکتی در بین زنان نیز گفت: اکنون شاهد هستیم که بیماری‌های غیرواگیر در کشور بین زنان خیلی بیشتر از مردان است و این اتفاق ناشی از زندگی ناسالم و به ویژه کم‌تحرکی و پایین بودن سواد حرکتی در بین زنان و به طور ویژه در بین مادران جامعه است که می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی عمومی، سطح این سواد را در جامعه افزایش دهیم و باعث یک جامعه سالم، پویا و شاداب شویم.

مدیر سمن تندرستی کارون، همچنین درباره برنامه‌های این سمن در حوزه ورزش کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: اولین برنامه موسسه پویش تندرستی کارون که مدتی است زیر نظر اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان، کار خود را آغاز کرده است، در حوزه ورزش کودکان و با استقبال خوبی همراه بود. اولین برنامه این موسسه، در زمینه عوامل کلیدی در رشد کودکان، تغذیه و فعالیت بدنی آن‌ها برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به لزوم توسعه سواد حرکتی به ویژه در بخش کودکان و نوجوانان، تصمیم گرفتیم اولین برنامه سمن پویش تندرستی کارون نیز در همین راستا برگزار شود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای هدفمندسازی آموزش ورزش در استان، صرفا بخشی از فعالیت‌های ما در موسسه پویش تندرستی کارون است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مناطق کم‌برخوردار استان نیز از دیگر اهداف ما محسوب می‌شود که البته برای این امر، نیاز به تامین اعتبار و بودجه لازم است ولی تمام سعی‌مان را خواهیم کرد تا به زودی بتوانیم فعالیت‌های مورد نظرمان را انجام دهیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین