نامه دوم متخصصان علوم اقتصادی به رئیس جمهور: با این ۱۰ راهکار، ورود به کسب و کار را تسهیل کنید

گروه اقتصادی الف،   3981105123 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

دومین نامه ۵۶ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران اقتصاد ایران درباره راهکارهای داخلی رفع مشکلات مزمن اقتصاد ایران با موضوع «تسهیل صدور مجوزهای شروع کسب و کار و رفع انحصارها از دسترسی به شغل» خطاب به رئیس جمهور منتشر شد.

نامه دوم متخصصان علوم اقتصادی به رئیس جمهور: با این ۱۰ راهکار، ورود به کسب و کار را تسهیل کنید

 به گزارش فارس، پنجاه و شش نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران اقتصاد ایران، دومین نامه خود را در موضوع راهکارهای داخلی رفع مشکلات مزمن اقتصاد ایران با موضوع «تسهیل صدور مجوزهای شروع کسب و کار و رفع انحصارها از دسترسی به شغل» خطاب به رییس جمهور منتشر کردند. در این نامه به تفصیل ده راهکار اجرایی معضل ورود به کسب و کار تشریح شده است.

براساس این گزارش، هفته گذشته بعد از اظهار نظر رییس جمهور درخصوص نحوه مواجه با مشکلات اقتصادی در مجمع عمومی بانک مرکزی که در فضای مجازی با هشتگ من بلد نیستم، مشهور شد، تعدادی از اقتصاددانان در قالب نامه ای، راهکارهای داخلی مشکلات اقتصاد ایران را تشریح کردند. که بند اول آن نامه درباره محیط کسب و کار بود که در این نامه دوم به تفصیل به آن پرداخته شده است.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

یک هفته پیش، نامه ای مشتمل بر ده راهکار کم‌هزینه، ضروری و اثربخش برای نجات اقتصاد ایران با تکیه بر توان داخلی و بدون وابستگی به موضوع تحریم‌ها را به امید حرکت اقتصاد ایران در "راه نو" با امضاء جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران اقتصاد ایران، به حضورتان تقدیم کردیم. نظر به اصرار نویسندگان نامه مبنی بر کمک به مسوولان در جهت رفع مشکلات مزمن اقتصادی در وضعیت فعلی و پرهیز از نقد غیرسازنده، بر آن شدیم، تفصیلی بر راهکارهای پیشنهاد شده را به حضورتان ارائه نماییم. لذا در این نامه، به تشریح اقدامات عملیاتی مرتبط با اجرای نخستین راهکار اشاره شده در نامه قبل با موضوع «تسهیل صدور مجوزهای شروع کسب و کار و رفع انحصارها از دسترسی به شغل» خواهیم پرداخت.

بروکراسی حاکم بر نظام اداری کشور، دولت را به یکی از مهمترین مهم‌ترین مرجع تولیدکننده و توزیع‌کننده‌ی مجوزها تبدیل کرده است.

دشواری در مسیر صدور مجوزهای شروع کسب و کار و برخی مفسده های مترتب بر آن، در عمل، معنایی جز عدم اجازه برای تولد کسب و کارهای جدید ندارد و از دیگر سو، تجربه یک دهه تلاش در اجرای مواد ۶ و ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ و قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار و فرآیند هیات مقررات زدائی نیز تقریبا بدون دستیابی به نتیجه ای چشم گیر پیش روی ماست.

این موارد در حالی است که:

•           اولا؛ نهادهای نظارتی و تنظیم‌گر در استفاده از ابزارهای متنوع حکمرانی نابلد و ناکارآمد هستند و عملا صدور مجوز را یکی از ابزارهای مهم حکمرانی می دانند و بر این اساس، فعالان خصوصی را به تمکین از مقررات متعدد و متنوع وادار می کند.

•           ثانیا؛ مجوزها به یکی ابزار حصول درآمدهای اختصاصی مراجع صدور تبدیل شده‌اند و از این رهگذار، زمینه پیدایش قدرت پنهان، رانت و پدیده هایی همچون "امضای طلایی" در کشور را بوجود آورده است.

•           ثالثا؛ مجوز تا بدانجا ارزش یافته که به کالایی قابل معامله تبدیل شده است و از طریق خلق انحصار و رانت برای صاحبان مجوز، به مزیتی ثروت سازی پایدار برای متنفذان تبدیل شده است.

و این چنین است که تلاش های هیات نحیف مقررات زدائی در مواجهه با چنین منظومه ی پیچیده ای از زر و زور عملا آنگونه که باید به نتیجه نرسیده است.

در چنین شرایطی پیشنهاد می شود «صدور یک روزه تمام مجوزهای شروع کسب وکار در مواردی است که به سلامت، امنیت و محیط زیست ارتباط مستقیم ندارد» به عنوان هدف محوری در شروع اصلاحات داخلی اقتصاد بخش خصوصی از سوی دولت تعیین شده و بر این اساس:

1.ایجاد درگاه واحد صدور مجوز را به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی کشور در دستور کار قرار دهید. متقاضیان دریافت مجوز باید صرفا با یک درگاه واحد مواجه باشند و از سرگردانی بین مراجع متعدد صدور مجوز و ارائه مکرر مدارک واحد به آنها خلاصی یابند.

2.نسبت به اصلاح نواقص قوانین مربوطه از جمله قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی اقدام فرمایید. به طور خاص ابهام در تعیین مصادیق کسب و کار و در نتیجه حفظ انحصار در برخی مشاغل دارای قانون خاص، عدم تمکین برخی مراجع صدور مجوز از اجرای این قانون (به ویژه ماده 7)،‌ و محدودیت شورای رقابت در وضع جرایم موثر بر اخلاگران در رقابت از مواردی هستند که باید در اسرع وقت مورد بازبینی قرار گیرند.

3.ظرفیت‌گذاری بر کسب و کارها و لزوم رعایت حریم صنفی که اصلی ترین مانع صدور مجوزهای شروع کسب و کار بوده و در بسیاری از اصناف به غلط، مانع از ورود تازه واردها به بازار شده حذف شود تا سازمانهای صنفی به دور از حواشی، تمرکز بر ماموریت حقیقی خود یعنی ارزیابی صلاحیت های حرفه ای متقاضیان ورود به بازار و رتبه بندی کیفی فعالان بازار، آموزش و نظارت بر عدم تخطی صاحبان مجوز از قانون را دنبال کنند.

4.از ایجاد مشاغل تسهیل‌گر کسب و کار و با ماموریت هایی همچون هدایت و مشاوره، خدمات تحقیق و توسعه، طراحی و تکمیل زنجیره ارزش، دسترسی به بازار و دسترسی به منابع مالی حمایت کنید. وظفه مهم اتحادیه‌های صنفی نیز به جای صدور مجوز و وضع محدودیت‌های مختلف صنفی باید به این امور تغییر یابد. باور عملی داشته باشید که پول‌پاشی و تامین نقدینگی کسب و کارهایی که از اساس غلط طراحی شده‌اند یا تخصیص ارز ارزان برای واردات برخی کسب و کارها، اصرار بر اشتباهی تکراری و رانت زاست.

5.مجوزهای شروع کسب و کار را (در موضوعاتی که تبعات آنها جبران‌ناپذیر نیست) با استعلام های برخط و در یک روز کاری صادر کنید. اما همزمان اعلام کنید: «حقوق مدنی ذی‌نفعان و مسئولیت‌های دریافت‌کنندگان مجوز چیست؟»، «تنبیه‌های بازدارنده برای هرگونه تخلف دریافت‌کنندگان مجوز از مسئولیت‌ها کدام است؟» و «جوایز سوت زنی تخلف دریافت‌کنندگان مجوز چیست؟»

6.به هر طریق ممکن مانع از تعطیلی بنگاه‌های فعال تولیدی توسط بانکها در فرایند وصول مطالبات شوید. اگر همین یک قانون ساده "تملک بانک بر یک بنگاه، نباید مانع استمرار تولید شود" را اعمال نمایید، اصلاح مهمی رخ خواهد داد.

7.فرآیندی شفاف برای مجازات مدیرانی که با تصمیمات اشتباه و تدابیر ناگهانی، موجب ورود خسارت به فعالان بخش خصوصی می شوند طراحی کنید و بودجه دستگاه های متخلف را به نفع جبران خسارت وارده بر بخش خصوصی، کاهش دهید.

8.هر سال گزارشی از درجه رقابت و انحصار در بخشها و بازارهای مختلف با ذکر سهم بخش دولت- بخش غیردولتی منتشر کنید و مشوقهای لازم برای شکستن انحصار بخش دولتی و عمومی را اعلام نمایید تا دولت، تدریجا رقابت با بخش خصوصی و تعاونی را کنار بگذارد.

9.با وضع مالیات بر مجموع درآمد افراد به نحوی که در سالهای اولیه اجرا صرفا به صدکهای بالا درآمدی اصابت کند، ضمن کنترل رفتارهای سفته بازانه در بازارهای مختلف، به شفاف سازی داوطلبانه تراکنشهای بانکی بزرگ توسط دارندگان حسابهای متعلق به آنها کمک نمایید. ضمن اینکه از طریق وضع مالیات بر عایدی سرمایه، پشتوانه اجرایی کافی برای مقابله با ورود اشخاص حقوقی دولتی و بانکها به بازار داراییهایی مانند مسکن فراهم نمایید. به این ترتیب امیدها برای بازگرداندن صرفه به فعالیتهای مولد احیا خواهد شد.

10. تا زمان تصویب قانون در مجلس، با ابلاغ تصویب نامه ای موقعیتهای تعارض منافع درون دولت را مدیریت نمایید و از نقش آفرینی صاحبان ثروت در خلق ضوابط و مقررات مولد انحصار و رانت، جلوگیری کنید.

ضمن اطلاع از محدودیت در چارچوب اختیارات دولت در اجرایی سازی برخی راه کارهای برشمرده شده فوق، همچنان باور داریم سر آغاز چنین تحولاتی، دولت بوده و در صورت عزم جدی دولت و با توجه به جایگاه ویژه دولت در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، جلب مساعدت روسای سایر قوا در خصوص موارد یاد شده دشوار نخواهد بود.

با آرزوی ایرانی سربلند و مقتدر

شنبه 5 بهمن‌ماه 139

 

امضاکنندگان به‌ترتیب حروف الفبا:

1-دکتر زهرا ابوالحسنی، پژوهشگر اقتصاد
2-دکتر روح‌الله ایزدخواه، پژوهشگر اقتصاد
3-دکتر میثم پیله‌فروش، پژوهشگر اقتصاد
4-مجتبی توانگر، پژوهشگر اقتصاد
5-محسن جلواتی، پژوهشگر اقتصاد
6-دکتر محمد جلیلی، پژوهشگر اقتصاد
7-دکتر پیمان حدادی، پژوهشگر اقتصاد
8-دکتر سیدمحمدرضا حسینی، پژوهشگر اقتصاد و حقوق
9-دکتر سید مجتبی حسینی، پژوهشگر اقتصاد
10-دکتر سید مرتضی حسینی، پژوهشگر اقتصاد
11-دکتر سید احسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشگاه
12-علیرضا خدابخشی، پژوهشگر اقتصاد
13-دکتر هادی دیبا، پژوهشگر اقتصاد
14-دکتر مجتبی رضاخواه، عضو هیئت علمی دانشگاه
15-دکتر محمدجواد رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه
16-دکتر سید حسین رضوی‌پور، پژوهشگر اقتصاد
17-دکتر سیدمحمدرضا رضی، پژوهشگر اقتصاد
18-دکتر سیدمهدی زریباف، پژوهشگر اقتصاد
19-دکتر مصطفی زمانیان، مدیرعامل پژوهشکده آیندگان
20-دکتر مرتضی زمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه
21-دکتر حسین زندی، پژوهشگر اقتصاد
22-دکتر محسن زنگنه، عضو هیئت علمی دانشگاه
23-دکتر علی سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه
24-دکتر یونس سلمانی، پژوهشگر اقتصاد
25-دکتر سید امیر سیاح، پژوهشگر اقتصاد
26-دکتر مالک شریعتی، پژوهشگر اقتصاد
27-دکتر محمدجواد شریف زاده، دانشیار دانشکده اقتصاد
28-دکتر محمدرضا شکوهی، عضو هیات علمی دانشگاه
29-دکتر محمد شیریجیان، پژوهشگر اقتصاد
30-دکتر حامد صاحب هنر، عضو هیات علمی دانشگاه
31-هادی طالبیان مقدم، پژوهشگر اقتصاد
32-دکتر علی طاهری فرد، پژوهشگر اقتصاد
33-دکتر مهدی طغیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه
34-دکتر ارسلان ظاهری، پژوهشگر اقتصاد
35-دکتر صمد عزیزنژاد، عضو هیئت علمی
36-محمد عنبری، پژوهشگر اقتصاد
37-دکتر علی کاشمری، پژوهشگر اقتصاد
38-دکتر مجید کریمی، پژوهشگر اقتصاد
39-دکتر سجاد کلانتر، پژوهشگر اقتصاد
40-عبداله لطفی؛ کارآفرین و فعال اقتصادی
41-دکتر میثم لطیفی، عضو هیئت علمی دانشگاه
42-دکتر محمدجواد محقق نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه
43-دکتر حمید رضا مقصودی، پژوهشگر اقتصاد
44-دکتر مهدی موحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه
45-دکتر روح الله مهدوی، پژوهشگر اقتصاد
46-محسن مهدیان، پژوهشگر اقتصاد
47-دکتر مینا مهرنوش، عضو هیات علمی دانشگاه
48-دکتر علی حسین نبی زاده، پژوهشگر اقتصاد
49-دکتر داود نصرآبادی، پژوهشگر اقتصاد
50-محمدجواد نظرزاده، پژوهشگر اقتصاد
51-دکتر محمد تقی نظریان، پژوهشگر اقتصاد
52-دکتر محمد نعمتی، عضو هیات علمی دانشگاه
53-دکتر محمد نوروزی، عضو هیات علمی دانشگاه
54-دکتر ناصر یارمحمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه
55-دکتر وحید یاوری، عضو هیات علمی دانشگاه
56-دکتر مصطفی سمیعی نسب، عضو هیات علمی دانشگاه

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۶۵۴۶۱۷:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
شما برای داشتن یک سایت ساده کاربر محور باید شرکت بزنید تا وزارت ارشاد مجوز بده واقعا مسخره است اگر گوگل و امازون هم در ایران بودن هیچ وقت به جای نمیرسیدن
ناشناس۱۳۰۶۵۴۹۱۷:۵۵:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
آیا این افراد اقتصاد دانان شناخته شده هستند?
ناشناس۱۳۰۶۵۵۲۱۷:۵۹:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
فكرنكنم روحاني حوصله خواندن اين نامه رو داشته باشه چه برسه بخواهد پيگيري و إجرائي كند.خسته اس رئيس جمهور ما خسته ميفهمي
ناشناس۱۳۰۶۵۷۰۱۸:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
بگذارید مملکت که دست خودتون افتاد، راهکارهای این به اصطلاح اقتصاددان را اجرایی کنید
ناشناس۱۳۰۶۶۱۰۱۹:۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
استاد چه دانشگاه هایی هستند؟ چرا علی رغم مهم بودن این موضوع، ذکر نمیشه؟!
ناشناس۱۳۰۶۶۲۳۱۹:۲۰:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
تکلیف موسسات خصوصی که مانع رقابت آزاد و کار و عمان می باشدچیست؟ دولت امکان تغییر در شرایط موجود را اگر می داشت، که با این وضعیت در پروژه های عمرانی مواجه نبودیم.
ناشناس۱۳۰۶۶۳۶۱۹:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
چه عجب تو این مملکت یه نفر هم پیدا شد که بدونه مشکلات از چه چیز ناشی میشه . من نوعی در حوزه محصولات لوازم ارایشی بهداشتی فعال هستم . مجوز های مربوط به این حوزه در همه کشورهای دنیا مابین 10 الی 30 روز صادر می شوند ولی درایران عزیر و سازمان غذا ودارو حد اقل یک سال باید منتظر باشی . ورود به سازمان غذا ودارو هم که خیلی سخت تر از ورد به سازمان های اطلاعاتی دنیاست . قلعه ای نفوذ ناپذیر که کل کارهاو مجوزهای محصولات ارایشی بهداشتی دست پنج شش کارشناس می باشد که انقدر پرونده روی میزشان هست که خودشان را نمی بینی . تازه برای دیدن این کارشناس ها باید قبلش پیام انلاین تو شبکه سازمان بزاری طرح مشکل کنی . هدف از ملاقات را توضیح بدی . بعد اگر صلاح دانسته شد . وقت ملاقات در ساعت مقرر انلاین اعلام می شود و از ان به بعد باید در فکر چهره اخموی کارشناس باشی . حکایتی است این حکایت
علی۱۳۰۶۶۷۰۲۰:۲۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
ولی مدیر اول اجرایی ما می‌گوید نمی‌تواند . پس باید برود . بهتر است اگر کاری را بلد نیستیم قبول کنیم و کناره گیری کنیم اما در قاموس مدیران ما چیزی بنام استعفا وجود ندارد . اینقدر میمانند تا گند بزنند به زندگی همه ما .
ناشناس۱۳۰۶۶۹۴۲۰:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اقتصاد کشور با طرز فکر نوبخت و نهاوندیان به این روز افتاده
ناشناس۱۳۰۶۷۱۷۲۰:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
آخه این اقتصاددانان نمی دانند که اقتصاد ایران اقتصاد نسیت چون در این چهل ساله هیچ برنامه مشخصی نداشته و هر ارگانی و نهادی برای خودش اقتصاد جداگانه ای دارد
ناشناس۱۳۰۶۷۲۶۲۱:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مردم عادی وکوچه بازار هم انحصارگرائی و زد وبند در دستگاه های دولت را با پوست و استخوان لمس کرده اند.
ناشناس۱۳۰۶۷۳۹۲۱:۱۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
جالبه نظراتشون همش به مالیات از مردم ختم میشه ، تاسف باید خورد به این اقتصاد دانها
ناشناس۱۳۰۶۷۶۷۲۱:۴۷:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
تا دیروز بلد نبود بدون ارتباط خارجی مشکلات را حل کنه احتمالا از فردا میگه من با نامه بهم نوشتن هم بلد نیستم مشکلات را حل کنم
ناشناس۱۳۰۶۸۷۵۲۳:۴۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
انقدر شروع کسب و کار سخت و پر هزینه شده که فکر نکنم مسئولین دولتی هم دیگه رقبتی داشته باشند بخواهند دست بزارن
ناشناس۱۳۰۶۸۹۰۰۰:۰۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۶
حسن روحانی در پاسخ: متشکرم ولی بلد نیستم
شهاب۱۳۰۶۸۹۱۰۰:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۶
قرار برنشنیدن است"بوروکراسی موجود آگاهانه در خدمت انحصار است وبا وجود پیوند مستحکم مافیای قدرت و ثروت و تزویراراده ای بر رفع مشکلات وجود ندارد .
ناشناس۱۳۰۶۹۶۴۰۲:۰۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۶
از اون نامه هایی هست که بعدش می گن،دیدید گفته بودیم ،اگر نکنی چنان می شود ... فرق است بین اقتصاد خوانده و اقتصاد دااان!
ناشناس۱۳۰۷۱۶۸۰۹:۲۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۶
به همین راحتی اقتصاد وتورم درست شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین