راشاتودی گزارش داد بلایی که ویروس کرونا بر سر اقتصاد چین می‌آورد

  3981105070 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
بلایی که ویروس کرونا بر سر اقتصاد چین می‌آورد

ویروس کشنده کرونا در اقصی نقاط چین و ورایِ آن شیوع پیدا کرده و صدها نفر را آلوده کرده است. شیوع ویروس کرونا قبل از آغاز سال نویِ چینی، اقتصاد این کشور را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. همزمان با افزایش شمارِ جانباختگان این ویروس و همچنین افرادی که ابتلای آن ها به ویروس کرونا تایید شده، دولت چین محدودیت هایی را(محدودیت های ترددی و اجرای قرنطینه) بر شماری از شهرهای "استان هوبئی چین" نظیر شهر ووهان(همان شهری که ویروس کرونا از آن شیوع پیدا کرد) اعمال کرده است. 

شیوعِ ویروس کرونا، برنامه های هزاران چینی را در آستانه یکی از بزرگترین تعطیلاتِ ملی در جهان(سال نوی چینی)، مختل کرده است. این دوره زمانی(دوره تعطیلات سال نو در چین)، یکی از شلوغ ترین زمان ها در چین از حیثِ انجام مسافرت است. مردم سال نو را با دیگر اعضای خانواده خود جشن گرفته، به سفر می روند و به طور قطع، این دوره زمانی، از جمله زمان هایی محسوب می شود که خیلِ عظیمی چینی ها برای سرگرمی و همچنین خرید هدیه، هزینه های زیادی را انجام می دهند(بیشترین میزان در مقایسه با کل ماه های سال). 

*ویروس کرونا و ایجاد اختلال در صنعت توریسم

با توجه به اینکه خطوط ارتباطی و حمل و نقل به شهرهای آلوده به ویروس کرونا در چین به حالتِ تعطیلی درآمده است، "گروهِ راه آهنِ دولتی چین" اعلام کرده: مسافران می توانند از تاریخ 24 ژانویه، برای بازپرداخت بهای بلیط هایشان مراجعه کنند. جدایِ از لغوِ پروازها از/ و به ووهان، برخی شرکت های هواپیمایی، فعالیت های خود با محوریت این شهر را به کلی تعطیل کرده اند. اوایل هفته جاری، "شرکت ملی هوانوردی چین" در بیانیه ای اعلام کرد: مسافران چینی که اقدام به رزرو بلیط هواپیما از مبدا و یا به مقصدِ شهر ووهان کرده اند، می توانند کل هزینه بلیط خود را از شرکت های هواپیمایی دریافت کنند. 

ضمنا، شهرهایی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارند، اقدامات خود جهتِ ممانعت از برگزاریِ گردهمایی های گسترده، با هدفِ کاهش دادنِ خطرِ اپیدمیِ ویروس کرونا، آغاز کرده اند. پنجشنبه گذشته، مقام های دولت چین، گردهمایی های بزرگ در این شهر از جمله "نمایشگاه معابد سال نو چینی" را لغو کردند. در یکی دیگر از کلان شهرهای چینی یعنی شانگهای نیز، که به کانونِ شیوع بیماری بسیار نزدیک است برخی از رویدادها که برای فصل تعطیلات برنامه ریزی شده بودند لغو شده و مقام های این شهر اعلام کرده اند: برخی جاذبه های توریستی نظیرِ پارک ها، آسمان خراش ها و موزه اصلی این شهر، تعطیل خواهند بود. 

صنعت ترویسمِ محلی در چین نیز تحت تاثیر شیوعِ ویروس کرونا قرار گرفته است. در این راستا، یکی از بزرگترین آژانس های مسافرتی آنلاین چینی با نامِ Trip.com، کلیه رزروهای مرتبط با هتل ها، اتومبیل ها و همچنین بازدید از جاذبه های تروریستی در شهر ووهان را لغو کرده و اعلام کرده: کلیه مشتریان می توانند وجوه پرداختی خود را بازپس بگیرند. برخی دیگر از آژانس های مسافرتی نظیرِ Meituan، ly.com، qyer.com و همچنین علی بابا(Alibaba) نیز رویه ای مشابه را در پیش گرفته اند. 

*تاثیر منفی ویروس کرونا بر صنعت سینما

یکی از شلوغ ترین هفته هایی که مردم چین(و حتی در سطح جهان می توان به این موضوع اشاره کرد) به سینما می روند نیز به دلیل شیوع ویروس مرگبارِ کرونا، با اختلال جدی مواجه شده است. تمامیِ هفت فیلمِ چینی که قرار بود این آخر هفته به نمایش درآیند و انتظار می رفت مبلغی در حدود 1 میلیارد دلار فروش داشته باشند، اعلام کرده اند که برنامه نمایش خود را لغو کرده اند. 

در حالیکه لغو اکرانِ فیلم ها در این شرایط امکان دارد موضوع چندان خاصی به نظر نیاید، با این حال، این امر می تواند مردم را جهت ترک کردنِ خانه هایشان و خرج کردن پول، با دلسردی مواجه کند و در نتیجه، کسب و کارهای محلی را در یکی از داغ ترین فصول سال(از حیث تجارت)، شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. 

*تاثیر مخرب ویروس کرونا بر بازار سهام و کالا

شیوع ویروس کرونا در شرایطی اتفاق افتاده که سرمایه گذاران هنوز تحت تاثیر تنش های تجاری میان چین و آمریکا هستند. شیوع کرونا موجبِ سقوط ارزش بازار سهام در برخی بورس های آسیایی شده است. بورس هنگ کنگ با کاهشِ 3.8 درصدیف آخر هفته اخیر را به پایان رساند که در نوع خود، بزرگترین سقوط هفتگی این بورس از نوامبر 2019 محسوب می شود. بازار بورس شانگهای، جمعه گذشته به علت تعطیلات عمومی تعطیل بود و روز قبل از آن یعنی پنجشنبه، کار خود را با شاخص قرمز به پایان رسانده بود. این بورس، 3.17 درصد از ارزش خود را فقط در یک هفته از دست داد. بورس ژاپن(نیکی) نیز آخر هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل تر، شاهدِ کاهشِ یک درصدی بود. اضافه بر این، شیوع ویروس کرونا بر بازار جهانی نفت نیز اثرگذار بوده است به نحوی که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در این هفته، شاهد سقوط بوده است. چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خام در جهان است و تقاضای نفتی آن با فاصله، بیشتر از آمریکا است. موسسه اقتصادی "گلدمن ساچس" هشدار داده: شیوع ویروس کرونا در چین می تواند تقاضای نفت را روزانه تا 260000 بشکه کاهش دهد و قیمت نفت به ازای هر بشکه را تا 3 دلار کاهش دهد. 

*آیا ویروس کرونا می تواند به مرگباریِ ویروس سارس باشد؟

ویروس کرونا تاکنون در مقایسه با شیوعِ ویروسی دیگر در چین در اوایل دهه 2000 که با نامِ "سندروم حاد تنفسی(سارس)" شناخته می شود، از میزان کشندگی کمتری برخوردار بوده است. با این حال، نگرانی هایی در مورد شباهت های آزاردهنده ای که میان شیوع ویروس کرونا و سارس مشاهده می شود، وجود دارند. این نگرانی ها مخصوصا با توجه به این موضوع که در شرایط فعلی، چین امکانات و زیرساخت های حمل و نقل بهتری دارد و با دیگر کشورها، بهتر و بیشتر ارتباط دارد، تشدید شده اند. 

"پل تودور جونز" میلیاردر مشهور، در جریان نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفته است: اگر شما نگاهی به آنچه در سال 2003 در چین اتفاق افتاد بیندازید، متوجه خواهید شد که بر اساس ارزیابی ها، در آن دوره زمانی، 0.5 تا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی چین و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی جنوب شرق آسیا، کاسته شد. بازارهای بورس شرق آسیا نیز عمیقا از این رویداد تاثیر پذیرفتند. 

برخی بر این باورند که هنوز خیلی زود است در مورد اثرات کلان شیوع ویروس کرونا صحبت کنیم. با این حال، تاثیر مخرب آن بر اقتصاد چین و حتی جهان، غیرقابل انکار است.

***لینک: https://www.rt.com/business/478978-china-coronavirus-economy-aftermath/

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۶۲۶۰۱۳:۴۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
نفرین مسلمان چینی گرفت
ناشناس۱۳۰۶۳۵۲۱۴:۴۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مسلمانان چین هم از خطر ویروس کرونا در امان نیستن.
ناشناس۱۳۰۶۳۷۱۱۴:۵۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
لطیفه نگو به زودی کل دنیا الوده میشه
ناشناس۱۳۰۶۳۹۱۱۵:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
وارد فرانسه شده جوک نگو عزیز به زودی همه دنیا رو الوده میکنه
ناشناس۱۳۰۶۴۲۴۱۵:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
یه جوری میگین انگار مسلمان چینی در چین زندگی نمی کنه !
ناشناس۱۳۰۷۳۱۴۱۰:۴۴:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۶
نفهمیدی چه گفته منظورش این بوده چون چین مسلمانان چینی اویغورها را سرکوب کرده اه انها کل چین را گرفته. اول مطالعه بعد اظهار فضل
ناشناس۱۳۰۶۵۲۴۱۷:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
با آمریکا درافتاد اون هم از سلاح نامردی استفاده کرد
ناشناس۱۳۰۶۶۲۰۱۹:۱۶:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اتفاقاتی که برای ایرانی ها میوفته نفرین کیه؟
ناشناس۱۳۰۷۲۱۲۰۹:۵۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۶
با این حرفت باید گفت هنوز 200 سال از فرهنگ و تمدن عقبیم. و اینکه معنی مسلمانی این نیست
ناشناس۱۳۰۶۲۶۶۱۳:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اگر این ویروس به ایران برسد، خدا باید خودش به ما رحم کند.
ناشناس۱۳۰۶۵۳۳۱۷:۴۰:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
برای من خیلی جالبه بدونم برای چی کشور خودتو تحقیر میکنی .
ناشناس۱۳۰۶۲۹۳۱۴:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
شاید بیوتروریسم دولتی باشه برای ضربه به اقتصاد چین.
ناشناس۱۳۰۶۳۰۴۱۴:۱۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
همان بلایی را که برجام بر سر اقتصاد ایران آورد و باعث رکود و تعطیلی بسیاری از کارخانجات بزرگ و کوچک و افزایش نرخ بیکاری شد ویروس کرونا بر سر اقتصاد چین می آورد.
ناشناس۱۳۰۶۳۶۶۱۴:۵۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
با برجام اقتصاد ایران 3 سال تنفس کرد پس لطیفه نگید !
ناشناس۱۳۰۶۳۹۸۱۵:۱۱:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
عراقچی نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۳۰۶۴۲۷۱۵:۴۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
به اینکه تو چیزی بفهمی امیدی نیست
ناشناس۱۳۰۶۸۲۸۲۲:۵۱:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است.
ناشناس۱۳۰۶۳۲۹۱۴:۳۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
کمتر جک جونور بخورن انقدرم به مردم دنیا استرس ندن اه
ناشناس۱۳۰۶۳۶۵۱۴:۵۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
سه نفر در فرانسه الوده شدن ! مرزها باید به شدت مراقبت بشه
ناشناس۱۳۰۶۳۷۵۱۴:۵۷:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
وزارت بهداشت بگه چه اقدانی برای جلوگیری از ورود افراد الوده به کشور کرده ؟ هیچ !!
ناشناس۱۳۰۶۴۵۸۱۶:۲۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اینقدر کاری نمیکنن تا وقتی کسی بمیره بعد دنبال راه حل میگردند
ناشناس۱۳۰۶۵۶۲۱۸:۱۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اااا ناشکری نکن! 2-3 نفر با دماسنج رفتن! حالا خودشونم می گیرن از اونجا پخش می کنن!
ناشناس۱۳۰۶۳۸۸۱۵:۰۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
خوردن این جانوران مثل موش باعث اینگونه بیماریها میشود. حداقل مسلمانان و مردم خاورمیانه مراقب غذا خوردن خود هستند . حالا بعضی ها هی بیان از اسلام ایراد بگیرند که خوردن این چیزها رو حرام کرده
ناشناس۱۳۰۷۲۱۸۰۹:۵۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۶
اسلام واقعی ایراد نداره مسلمانها هستند که ایراد دارند. مسلمانی ما ایراد داره
ناشناس۱۳۰۶۳۹۰۱۵:۰۷:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
به جای این حرف ها دنبال راه جلوگیری از ورود این ویروس قاتل به کشور باشید !!
ناشناس۱۳۰۶۴۲۳۱۵:۴۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
با نبود اقتصاد چین دنیا راحت تر نفس میکشه از شر جنسهای بنجل هم خلاص میشیم
ناشناس۱۳۰۶۶۷۸۲۰:۳۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
ترامپ! ناقلا خودتی؟
ناشناس۱۳۰۶۴۴۸۱۶:۰۳:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
پروازها به چین کالا باید کنسل بشه
ناشناس۱۳۰۶۴۵۹۱۶:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
خطر این ویروس کل دنیا رو تهدید میکنه
ناشناس۱۳۰۶۴۷۷۱۶:۳۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
با سلام کشورهایی که دنبال سلاحهای بیولوژیک هستند ، گاهی اوقات گردن خودشان را می گیرد البته احتمال اینکه آمریکا قصد انتقام گیری از اقتصاد چین را داشته باشد نیز هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین