آماده‌باش ایران برای مهار ویروس کرونا در فرودگاه امام

گروه حوادث الف،   3981105012

تعداد جانباختگان به‌دلیل ابتلا به ویروس Ncov۲۰۱۹ (نوول کرونا ویروس) در کشور چین از مرز ۲۶ نفر گذشت.

روزنامه ایران نوشت: این خبر را دیروز رسانه خبری دولتی «چانجیانگ دیلی» چین اعلام کرد و از سرعت زیاد سرایت و شیوع این بیماری در میان مردم استان‌های ووهان و هیلوجیانگ (استان هم مرز با روسیه) ابراز نگرانی کرد. در حالی که نگرانی‌ها در رابطه با شیوع و گسترش گونه جدید ویروس کرونا در رسانه‌های سراسر دنیا ادامه دارد دیروز مرکز تجزیه و تحلیل بیماری‌های عفونی وابسته به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد؛ تعداد تخمینی افراد آلوده به کروناویروس در ووهان حدود 4000 نفر بوده که دامنه آن بین 1000 تا 9700 نفر است. همه این‌ها در شرایطی است که بنابر آمار آکادمی گردشگری چین، سالانه 120 میلیون گردشگر چینی به جهان سفر می‌کنند و سهم ایران از این رقم، چیزی حدود هزار و 700 نفر است که این موضوع خطر ایجاد و شیوع این بیماری را در ایران به‌دلیل مراودات تجاری و گردشگری را بالا می‌برد اما هنوز به‌گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مورد مشکوکی از این ویروس در ایران مشاهده نشده است در همین زمینه وزیر بهداشت چین نیز که در کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع بیماری کرونا دراین کشور صحبت می‌کرد، به وضعیت این بیماری در سطح بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 830 مورد تأیید شده از بیماران آلوده به ویروس کرونا وجود دارد. تعداد کمی از این موارد تأیید شده نیز در خارج از چین هستند از جمله تایلند، امریکا، تایوان، کره جنوبی، ژاپن، ویتنام و سنگاپور.

بنا بر اعلام «چانجیانگ دیلی» چینی‌ها در آستانه سال نو محدودیت‌های سفر برای میلیون‌ها چینی را که به خانه و زادگاهشان سفر می‌کنند، افزایش داده است. به‌گونه‌ای که محدودیت‌های مسافرتی از شهری به شهر دیگر متفاوت است و بسیاری از شهرها خدمات حمل‌ونقل‌شان را به حالت تعویق درآورده‌اند. شهر ووهان به‌طور چشمگیری در حالت خاموش قرار دارد. خدمات حمل‌ونقل با اتوبوس، مترو و کشتی متوقف شده و خروجی تمام هواپیماها و قطارها حداقل در 10 شهر به حالت تعویق درآمده یا لغو شده است.

به‌گزارش روزنامه گاردین، قرنطینه گسترده در چین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ابتدا از استان هوبی شروع شد و هم اینک دست کم 10 شهر در استان مرکزی هوبی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا قرنطینه شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی نیز شیوع این بیماری را یک وضعیت اضطراری برای چین توصیف کرد اما از اعلام وضعیت اورژانس بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی اجتناب کرد. فیلم‌هایی که در بیمارستان‌های ووهان گرفته شده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان دهنده صحنه‌هایی از آشوب و ناامیدی است. ویدئوهایی که صف‌های طولانی از بیمارانی را که ماسک دارند نشان می‌دهد. در کلیپ دیگر زنی که ماسک روی صورت دارد، برای کمک گریه می‌کند و می‌گوید تب دارم. این در حالی است که شخص در حال فیلمبرداری ادعا می‌کند؛ تنها چهار پزشک در حال انجام وظیفه هستند و مردم چندین ساعت در انتظار درمان هستند. به‌گزارش رسانه‌های محلی، مقامات شهری در پایتخت پکن و شانگهای همچنین از ساکنان مناطق آسیب دیده درخواست کرده‌اند تا 14 روز در خانه بمانند تا از شیوع ویروس جلوگیری کنند. علاوه بر این ووهان که محل زندگی 11 میلیون نفر است هم‌اکنون در حال ساخت بیمارستان جدید هزار تختخوابی برای مقابله با تعداد قربانیان بیشتر است.

رسانه پکن نیوز هم دیروز اعلام کرد مقامات چینی نگران این هستند که تعطیلات هفتگی سال نو که از روز شنبه (پنجم بهمن) آغاز می‌شود و معمولاً صدها میلیون چینی به زادگاهشان بر می‌گردند شیوع این بیماری را در تمام استان‌های چین تشدید کند. با این حال آنها همه موزه‌ها، مجموعه کاخ پکن و نمایشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند.

«جیمز گالامر» خبرنگار حوزه سلامت بی‌بی‌سی جهانی نیز گزارش داده این ویروسی نیست که به خودی خود نابود شود. تنها تعطیلی شهرها در چین می‌تواند جلوی گسترش کرونا ویروس را بگیرد. دانشمندان نشان داده‌اند که هر فرد آلوده می‌تواند ویروس را بین 1.4 تا 2.5 نفر انتقال دهد چرا که تولید مثل ویروس کرونا بالاست. اما دو سؤال اصلی در این باره وجود دارد؟ چه کسی آلوده به عفونت ویروس کرونا است و چه زمانی عفونت تشخیص داده می‌شود؟ واقعیت این است که تنها 25 درصد موارد از مبتلایان گزارش شده وضعیت وخیمی دارند. اگرچه کروناویروس کمتر از ویروس سارس خطرناک است و موارد خفیف و بدون علائم مسری آن زیاد است اما مهار آن بسیار سخت‌تر است. محققان می‌گویند ما هنوز نمی‌دانیم چه زمانی افراد ناقل ویروس هستند. اینکه آیا قبل از بروز بیماری علائم وجود دارد یا فقط بعد از ظهور بیماری است که علائم شدید می‌شود؟ با همه اینها پیشگیری از گسترش این ویروس به طور قابل توجهی سخت است.

به گزارش کمیسیون بهداشت ملی چین، جوان‌ترین فردی که در اثر ابتلا به ویروس درگذشته 48 ساله و پیرترین‌شان 89 ساله گزارش شده است. بیشتر قربانیان سالخورده بوده اند و از بیماری‌های مزمن از جمله پارکینسون و دیابت رنج می‌برده اند. بیمارستان‌های چین برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به 33 میلیون بیمار بستری در بیمارستان به حالت آماده باش در آمده‌اند.

وضعیت جهانی شیوع ویروس کرونا؟

سازمان بهداشت جهانی نیز دیروز پس از یک روز بحث و گفت‌و‌گو در ژنو در واکنش به شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که جهت اعلام وضعیت اضطراری برای سلامت جهانی نسبت به شیوع ویروس «کرونا» زود است. دکتر تدرو آدانوم، رئیس کمیته مقابله با وضعیت اضطراری سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو در رابطه با شیوع ویروس جدید موسوم به «کروناویروس» در چین گفت که سازمان جهانی بهداشت رویدادهای مربوط به ویروس مذکور را از نزدیک پیگیری می‌کند، اینکه ما امروز وضعیت اضطراری اعلام نکردیم، به این معنی نیست که این موضوع را جدی نمی‌گیریم.

شناسایی مبتلایان به ویروس کرونادر چند کشور خارجی

تاکنون موارد معدودی از این بیماری از کشور چین عبور کرده و گزارش شده است. یک مورد در تایلند، یک مورد در ژاپن، یک مورد در کره‌جنوبی و یک مورد در امریکا گزارش شده که همه این موارد به علت سفر از شهر ووهان چین انتقال پیدا کرده است. روز پنجشنبه ویتنام و سنگاپور به پرونده‌های تأیید شده مشاهده ویروس کرونا سازمان بهداشت جهانی اضافه شد و سپس تایلند و ایالات متحده، تایوان و کره جنوبی به فهرست این کشورها افزوده شدند. ژاپن نیز روز دوشنبه دومین مورد ابتلا به ویروس کرونا را تأیید کرد و کره جنوبی نیز دومین پرونده‌اش را روز جمعه اعلام کرد. روز گذشته همچنین امریکا اعلام کرد در حال بررسی دومین مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا است. این مورد یک دانشجوی دانشگاه «ای‌ام »تگزاس است که به ووهان چین رفته بود.

نشریه «استاندارد مدیا»ی انگلیس نیز درباره شائبه‌های مربوط به منشأ ویروس مرموز چینی این‌طور نوشت که بر اساس مقاله‌ای که در بولتن «علوم چین» منتشر شده است، کارشناسان بر این باورند که خفاش‌های میوه می‌توانند میزبان این ویروس باشند و با توجه به رواج سوپ خفاش در شهر ووهان چین، این ویروس ممکن است از این طریق به انسان‌ها منتقل شده باشد.

مسافران چینی مشکوک به ویروس کرونا را دیپورت نمی‌کنیم

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز درباره اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا از سوی مسافران چینی گفت: کشورها در شرایط اینچنینی که ویروس کرونا شایع شده است، موظفند در سطح بین‌المللی کاملاً هماهنگ با هم عمل کنند تا از گسترش ویروس در سطح دنیا پیشگیری کنند. برای همین‌منظور سازمان بهداشت جهانی از کارشناسان خبره در سراسر دنیا دعوت می‌کند که شرایط را بررسی کنند تا توصیه‌های بهداشتی لازم را در اختیار کشورها قرار دهند. کارشناسان WHO دو شبانه روز روی این موضوع کار کردند که آیا این بیماری که در چین بروز پیدا کرده اهمیت بین‌المللی دارد یا خیر؟ آنها به این نتیجه رسیدند که هنوز نمی‌شود ویروس کرونا را به‌عنوان اتفاق بهداشتی با اهمیت بین‌المللی تلقی کرد.

دکتر محمد مهدی گویا افزود: بیماری ویروس‌ کرونا به سرعت در حال پیشرفت است و موارد گزارش شده علاوه بر چین در کشورهای ژاپن، تایلند، تایوان، کره جنوبی، امریکا و سنگاپور گزارش شده است.

او درباره منشأ ویروس کرونا اظهار داشت: فرضیه اصلی این است که بازار فروش آبزیان در شهر ووهان چین متهم اصلی انتقال کرونا‌ویروس بوده است و کسانی که در آن بازار این آبزیان را خریداری کرده‌اند موجب انتقال این ویروس شده‌اند. در واقع مخزن ویروس آبزیان بوده و ویروس کرونا ابتدا از حیوان به انسان منتقل شده است. این در حالی است که مطالعات اخیر نشان می‌دهد ویروس کرونا به‌تازگی از انسان به انسان نیز منتقل می‌شود و برای همین باید سختگیرانه عمل کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه با توجه به مراودات تجاری و گردشگری ایران و چین، وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا چه اقداماتی را انجام داده است، توضیح داد: روزانه یک پرواز مستقیم از چین به ایران وجود دارد. وزارت بهداشت در فرودگاه امام خمینی پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی را مستقر کرده است. متخصصان حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های واگیر در این پایگاه به حالت آماده باش در آمده‌اند و همه مسافران پروازهای ورودی چین را بررسی می‌کنند. چنانچه فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد، تیم عملیات نمونه‌گیری را از وی انجام می‌دهند و سپس بیمار در مراکز درمان ایران تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه ایران هیچ مسافر چینی مشکوک به کرونا ویروس را دیپورت نمی‌کند، اظهار داشت: دستورالعمل‌های مربوط به شناسایی بیماری، علائم و و روش تشخیص و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا ویروس در اختیار مأموران بهداشتی ما قرار دارد و به محض اینکه به مورد مشکوک برخورد کردند، برای مراقبت به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند. علاوه بر این ما با بیمارانی که احتمال می‌دهیم ناقل ویروس کرونا باشند تا 10 روز در ارتباط خواهیم بود.

به‌گفته رئیس مرکز مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، هیچ دارویی برای درمان مبتلایان به این ویروس وجود ندارد. بیماران باید تحت مراقبت قرار بگیرند و اگر لازم باشد زیر دستگاه خاصی کنترل و مراقبت شوند. علائم بیماری با تب، سرفه، گلو درد، سردرد و بدن درد شروع می‌شود و با پیشرفت آن علائم شبیه به ذات الریه بروز می‌کند و سپس مریض دچار مشکلات تنفسی می‌شود که نیاز است در بیمارستان بستری شود.

گفتنی است، سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین هم روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای به هموطنان ایرانی مقیم این کشور هشدار داد با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، ضمن توجه به هشدارهای پزشکی و بهداشتی، تا حد امکان از حضور در اماکن پرتردد اجتناب کنند. سفارت ایران در چین در توئیت دیگری آورده است ‌هموطنانی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر، آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در مقصد را رصد کرده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین