۱۸ کشته و ۵۰۰ مصدوم در زلزله ۶.۵ ریشتری شرق ترکیه

گروه حوادث الف،   3981105003

زمین‌لرزه‌ای شدید جمعه شب (۴ بهمن - ۲۴ ژانویه) استان الازیغ در شرق ترکیه را لرزاند و لرزش آن در چندین استان ترکیه و همچنین چند کشور همسایه از جمله شمال غرب ایران احساس شد.

۱۸ کشته و ۵۰۰ مصدوم در زلزله ۶.۵ ریشتری شرق ترکیه

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی ترکیه با اعلام این خبر، شدت زمین‌لرزه را ۶.۵ ریشتر اعلام کرد اما سازمان زمین‌شناسی آمریکا در سایت خود شدت ۶.۷ ریشتر را برای این زلزله ثبت کرده است.

مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه نیز در توئیتر اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۵ ریشتر در شهرستان سیویرجه استان الازیغ در شرق این کشور (در فاصله ۵۵۰ کیلومتری از آنکارا) رخ داده است.

همچنین مرکز لرزه‌نگاری قندیللی استانبول بزرگی زمین‌لرزه را که در ساعت ۲۰:۵۵ به وقت محلی رخ داده است، ۶.۵ ریشتر اعلام کرد.

حدود چهار ساعت بعد از وقوع زمین‌لرزه، سی‌ان‌ان به نقل از مقامات ترکیه گزارش داد که دست‌کم شش نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر مصدوم شده‌اند؛ اما ساعاتی بعد از اعلام این آمار، آناتولی به نقل از وزیر کشور ترکیه نوشت که شمار کشته‌های ناشی از این زمین‌لرزه به ۱۸ نفر افزایش یافته است.

وزیر کشور ترکیه همچنین اعلام کرد: نیروهای امدادی در حال جست‌وجوی دست‌کم ۳۰ نفر در زیر آوار هستند و بیش از ۵۰۰ نفر نیز در این زلزله زخمی شده‌اند.

این زمین‌لرزه در شمال غرب ایران و برخی مناطق سوریه، لبنان، عراق، گرجستان و ارمنستان نیز احساس شده است. زمین‌لرزه همچنین در بسیاری از استان‌های دیگر ترکیه از جمله آدانا، عثمانیه، تونج‌ایلی و هاتای احساس شد.

مرکز وقوع زمین‌لرزه در شرق ترکیه

در پی وقوع این زمین‌لرزه، خلوصی آکار - وزیر دفاع ملی ترکیه - اعلام کرد: احتمال بروز خسارات در شهرستان سیویرجه استان الازیغ وجود دارد و فعالیت‌های امداد و نجات در این مناطق در حال انجام است و ارتش نیز آماده انجام اقدامات لازم است.

هلال احمر ترکیه نیز اعلام کرد که یک مرکز بحران در آنکارا - پایتخت ترکیه - تشکیل شده است و تیم‌های امداد و نجات به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

ساعتی بعد از این زلزله، مرکز حوادث اضطراری ترکیه اعلام کرد دو پس‌لرزه به بزرگی ۵.۴ ریشتر در ساعت ۲۱:۰۸ و ۵.۱ ریشتر در ساعت ۲۱:۱۷ نیز در الازیغ به وقوع پیوسته است. به جز این دو پس‌لرزه شدید، ۳۵ پس‌لرزه به بزرگی ۲.۷ تا ۵.۴ ریشتر رخ داده است.

این مرکز همچنین با اعلام این‌که ۲۸ تیم امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده فعالیت می‌کنند، به شهروندان هشدار داده که به هیچ وجه وارد خانه‌های آسیب‌دیده نشوند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۰ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی شش ریشتر در استان الازیغ رخ داده بود که بر اثر آن ۵۱ نفر جان باختند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین