بازتاب تظاهرات "جمعه استقلال" عراقی ها در رسانه های جهان

گروه جهان الف،   3981104095 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تظاهرات امروز صبح مردم عراق در بغداد بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت.

 بازتاب تظاهرات "جمعه استقلال" عراقی ها در رسانه های جهان

به گزارش الف این رسانه ها خواست اصلی مردم عراق را خروج نیروهای آمریکایی از این کشور دانستند.

سی ان ان:

صدها هزار معترض در خیابان های بغداد تظاهرات کردند و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شدند. این تظاهرات با فراخوان مقتدا صدر روحانی مقتدر شیعه برپا شد. وی خواستار "تظاهرات میلیونی مردم" شده بود. خانواده ها و کودکان پارچه نوشته هایی با خود حمل می کردند که بر روی آنها نوشته شده بود: "نه، نه به آمریکا" و "نه، نه به اشغالگری". دریایی از پرچم عراق در دستان تظاهر کننده ها بود. 

ترورهدفمند قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نظامی ایرانی و همچنین المهندس، فرمانده حشدالشعبی در 3 ژانویه به پویش گسترده برای خروج آمریکا از عراق منجر شده است. بسیاری از عراقی ها اقدام آمریکا را در آن ترور، نقض حاکمیت خود می دانند. 


الجزیره

هزاران نفر از مردم به خیابان های بغداد آمدند تا به دعوت مقتدا صدر رهبر شیعه عراقی، پاسخ مثبت دهند. وی خواستار خروج آمریکا از کشور شده است. تظاهرات روز جمعه، لایه ای دیگر از اعتراضات چند ماهه در بغداد و مناطق شیعه نشین جنوب از اکتبر گدشته است که در آن تظاهر کنندگان خواستار تغییرات اساسی در دولت، برپایی انتخابات زودهنگام و مسئولیت پذیری مقامات هستند. بلندگوها در میدان مرکزی اعلام می کردند: "نه، نه به آمریکا!" یک کودک عراقی هم  پوستری در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: "مرگ بر آمریکا. مرگ بر اسرائیل." 


بی بی سی

جمعیتی عظیم به خیابان های بغداد پایخت عراق آمده اند و خواستار خروج  نیروهای آمریکایی از عراق شده اند. مقتدا صدر رهبر مقتدر شیعه پیشتر خواستار تظاهرات میلیونی مردم شده بود که نزدیک سفارت آمریکا در بغداد برپا شد. شبه نظامیان تحت الحمایه ایران نیز در میان معترضین در شهر حضور داشتند.

اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی فرمانده ارشد ایرانی در 3 ژآنویه در فرودگاه بغداد، به تشدید تنش ها منجر شده است.  در این حمله المهندس، رهبر کتایب حزب الله عراق نیز که از شبه نظامیان تحت الحمایه ایران است، کشته شد. بسیاری از تظاهر کنندگان پرچم های عراق را در دست داشتند و با خود پلاکاردهایی حمل می کردند که بر روی آنها شعارهایی در محکومیت حضور نظامی آمریکا نوشته شده بود. 


عرب نیوز

هزاران  نفر از طرفداران مقتدا صدر، رهبر محبوب شیعی روز جمعه در بغداد جمع شدند و در تظاهراتی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شدند.... تظاهرات امروز در حالی برپا شد که از اکتبر گذشته تاکنون جنبش اعتراضی دیگر در بغداد و مناطق شیعه نشین جنوب، تظاهرات ضد دولتی برپا کرده و خواستار اصلاحات اساسی در دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام و مسئولیت پذیری مقامات شده اند. در ساعات اولیه جمعه، هزاران مرد، زن و کودک در همه سنین در زیر آسمان خاکستری بغداد جمع شده و فریاد سر می دادند: "نیروهای اشغالگر خارج شوید!"

به دنبال ترور قاسم سلیمانی و المهندس به دست نظامیان آمریکایی در 3 ژانویه، حضور نظامیان آمریکایی در عراق به مساله ای بحث برانگیز تبدیل شده است. 


نیویورک تایمز: 

راهپیمایی ملی در مخالفت با نیروهای آمریکایی در عراق که به درخواست یک رهبر محبوب شیعه برپا شد، با حضور گسترده مردم صورت گرفت.

عده کثیری از عراقی ها در ساعات اولیه جمعه،  در خیابان های بغداد تجمع کردند تا اعتراض خود را به حضور نظامی آمریکا در عراق اعلام کنند. این تظاهرات به درخواست نیروهای مردمی برپا شد که با ایران ارتباط دارد.

این تظاهرات سه هفته پس از آن برپا شد که آمریکا سرلشکر قاسم سلیمانی و همچنین یک عضو برجسته دولت عراق را ترور کرد. این اقدام به تشدید تنش در منطقه منجر شده و درخواست برای اخراج نظامیان آمریکا از عراق را افزایش داده است.  از زمانی که پارلمان عراق به طرح خروج سربازان آمریکایی از عراق رای مثبت داد، تظاهرات روز جمعه، نخستین اقدام طراحی شده در محکومیت این حضور نظامی بوده است. 


جروزالم پست: 

تظاهر کنندگان عراقی روز جمعه خیابان های بغداد را پُر کردند تا در "تظاهرات میلیونی" برای درخواست خروج  نظامیان آمریکا از این کشور شرکت کنند. این حرکت اعتراضی، به درخواست مقتدا صدر رهبر شیعه عراقی برپا شد.

صدر در توئیتی خواستار  تظاهرات "آرام و متحد" شده و گفته بود "آسمان ها، زمین و حاکمیت ارضی عراق هر روز به دست نیروهای اشغالگر نقض می شود."


رویترز: 

هزاران عراقی روز جمعه در دو تقاطع در مرکز بغداد تظاهرات کردند. این اقدام پس از دعوت یک رهبر برجسته شیعه از مردم برای برپایی "تظاهرات میلیونی" و در اعتراض به حضور نظامی آمریکا در عراق صورت گرفت. تظاهرات امروز بغداد چند هفته پس از ترور یک فرمانده ارشد نظامی ایران و همچنین یک فرمانده شبه نظامیان عراقی به دست نیروهای آمریکایی برپا شد.

هدف از این تظاهرات که به دعوت مقتدا صدر برپا شده بود، اعمال فشار برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق بود. بسیاری از معرضین ضد دولتی نگران بودند که این تظاهرات، اقدام مجزای آنها را که به دنبال چند ماه تظاهرات ضد دولتی صورت گرفته بود، تحت الشعاع  قرار دهد. 

تایمز اسرائیل

هزارن نفر از طرفداران مقتدا صدر ... روز جمعه در بغداد جمع شدند تا در "تظاهرات میلیونی"  شرکت کنند که هدف آن اعمال فشار برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق بود... از اوایل صبح در روز  نماز جمعه مسلمانان، از بلندگوها فریاد "نه، نه آمریکا" در میدان مرکزی بغداد به گوش می رسید. یک کودک هم پوستری در دست داشت که روی آن نوشته شده بود "مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل". 


سی ان بی سی

هزاران عراقی روز جمعه در دو تقاطع در بغداد جمع شدند تا در تظاهراتی شرکت کنند که مقتدا صدر روحانی برجسته خواستار برپایی آن شده بود. صدر در مخالفت با حضور نظامی آمریکا و به دنبال ترور دو فرمانده ارشد نظامی ایران و عراق، خواستار تظاهرات میلیونی مردم شده بود. 

صدر مخالف حضور تمام نیروهای خارجی در عراق است اما به تازگی به ایران نزدیک تر شده است. گروه های متحد تهران از زمان تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 بر نهادهای دولتی سیطره داشته اند. 

المنار

عراقی ها از تمام قشرها در مرکز بغداد جمع شده اند تا حضور نظامی آمریکا را در در کشورشان، محکوم کنند. این اقدام پس از اقدام آمریکا در ترور سپهبد قاسم سلمانی و ابومهدی المهندس در اوایل این ماه صورت گرفت.

در ساعات اولیه جمعه، هزاران مرد، زن و کودک از سنین مختلف در زیر آسمان خاکستری بغداد در منطقه ای در شرق بغداد تجمع کردند. عراقی های اهل کربلا نیز در حالی دیده شده بودند که سوار بر خودرو راهی  پایخت بودند. تظاهر کنندگان با خود بنرهایی حمل می کردند که به روی آنها شعارهایی با مضمون اخراج نظامیان آمریکایی از عراق نوشته شده بود. برخی تظاهر کنندگان فریاد می زدند " بیرون، بیرون، اخراجگر!" در حالی که برخی دیگر شعار می دادند "تمامیت ارضی بله!". این تظاهرات "جمعه استقلال" نامیده شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۵۴۸۵۱۹:۰۱:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۴
امریکا مردم عراق گورت را کندند
ناشناس۱۳۰۵۴۹۲۱۹:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۴
مرگ بر آمریکای جنایتکار و تروریست. آمریکا بزرگترین عامل قتل، ترور و ناامنی در 60 سال اخیر در روی کره زمین است.
ناشناس۱۳۰۵۵۲۳۱۹:۴۱:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۴
بعضی طرفداران غرب و حامیان ترامپ در ایران احتمالا بسیار دوست دارند که آمریکا در ایران هم پایگاه نظامی داشته باشد. همانطور که در ژاپن و کره و قطر و امارات و عربستان و آلمان ووو... پایگاه دارد. آیا شرافت ما ایرانیها اجازه می دهد در قبال لغو تحریم ها ما هم به جرگه این دهها کشور اضافه شویم.
ناشناس۱۳۰۵۵۸۴۲۰:۴۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۴
ژاپن و کره جنوبی مستعمره امریکا و عربستان و امارات گاو شیرده امریکا هستن اما ایران هرگز مستعمره هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود.
سحر۱۳۰۵۵۳۱۱۹:۵۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۴
پاسخ روشن مردم عراق به ترامپ خون سردار همچنان میجوشد
ناشناس۱۳۰۵۵۴۱۲۰:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۴
خروج نظامیان امریکایی به یک مطالبه عمومی در عراق تبدیل شده است یانکی ها باید خاک این کشور را ترک کنند.
ناشناس۱۳۰۵۵۴۳۲۰:۰۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۴
درود بر مردم بصیر و هشیار عراق که یوم الله دیگری را رقم زدند.
ناشناس۱۳۰۵۵۴۵۲۰:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۴
دولت تروریست و جنایتکار امریکا عامل اصلی ناامنی و ایجاد تنش در منطقه است.
ناشناس۱۳۰۵۵۴۶۲۰:۰۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۴
مرگ بر امریکا ؛ دشمن اصلی ما امریکاست.
ناشناس۱۳۰۵۵۷۱۲۰:۳۶:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۴
امروز روز قدرت نمایی حاج قاسم و ابو مهدی در عراق در مقابل امریکایی ها بود.
ناشناس۱۳۰۵۵۷۴۲۰:۳۹:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۴
اتحاد و انسجام مردم عراق در مقابل دشمنان ثمره خون شهدای مقاومت است.
ناشناس۱۳۰۵۶۰۲۲۰:۵۷:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۴
آمریکا شیطان بزرگ است. مرگ بر سیاسیون و جنایتکاران تروریست آمریکا
ناشناس۱۳۰۵۷۱۵۰۰:۳۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
هنوز دلم برای خون به ناحق ریخته شده سردار عزیز می سوزد و امیدوارم حداقل عراقی ها تقاص این خون را از آمریکا بستانند.
ناشناس۱۳۰۵۷۶۳۰۶:۲۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
جالبه هزاران نفر به دو یا سه هزار نفر می گویند در حالیکه واقعیت حرف از تظاهرات میلیونی می زد.
امید۱۳۰۵۷۹۸۰۷:۵۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
تو این فصل چقدر عراق سرسبزه!
ناشناس۱۳۰۵۹۲۸۰۹:۵۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
آفرین به دقت شما
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین