مروری بر فیلم‌های دفاع مقدسی جشنواره‌ی فجر

گروه فرهنگی الف،   3981104084

جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر نه تنها در میان فیلم‌های بلند بلکه در بین آثار مستند و کوتاه هم فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس دارد.

مروری بر فیلم‌های دفاع مقدسی جشنواره‌ی فجر

به گزارش ایسنا در حالی که 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و بیش از دو دهه از جنگ تحمیلی ایران بر عراق می‌گذرد جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین ویترین سینمای کشور همچنان شاهد تولید و نمایش آثاری مرتبط با دفاع مقدس ، مقاومت و انقلاب است و دست سی‌وهشتمین دوره این جشنواره هم از این بابت خالی نیست.

انتخاب و نمایش این نوع فیلم‌ها در دوره‌های مختلف جشنواره بالا و پایین‌هایی داشته و در برخی دوره‌ها شاهد آثار درخشانی از سینماگران بوده‌ایم که هنوز جزء فیلم‌های شاخص سینمای دفاع مقدس ما محسوب می‌شوند.

امسال در این دوره از جشنواره هم بعضی فیلم‌ها یادآور موضوعاتی از این قبیل هستند که نکته قابل توجه تعداد به نسبت قابل توجه فیلم‌های مستند و کوتاه در این زمینه است.

در اولین نگاه به فهرست فیلم‌های جشنواره فجر دو فیلم مستند و یک فیلم داستانی هستند که از همان اسم‌شان می‌شود حدس زد در زمره فیلم‌های دفاع مقدسی هستند؛ «مهدی عراقی را بکش»، «میان پرچم‌های جنگی» و «آبادان یازده 60».

«مهدی عراقی را بکش» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی که اخیرا در جشنواره مستند حقیقت هم رونمایی شد، روایتی بر مبنای خاطرات شفاهی درباره زندگی شهید مهدی عراقی است، شخصیتی که در سال‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی همراهی مداومی با امام خمینی (ره) داشته است.

دیگر مستند امسال جشنواره با همین موضوع اشاره شده، «میان پرچم‌های جنگی» است که توسط محسن اسلام‌زاده ساخته شده و به حضور داعش در افغانستان می‌پردازد. این فیلمساز که پیش‌تر مستند «تنها میان طالبان» را ساخته بود، در باره اثر تازه‌اش گفته است که در این مستند موافقت طالبان برای حضور در مناطق آنان را گرفته و توانسته برای بازدید از مناطق تحت تسلط طالبان، به دیدن مناطق خلافت داعش هم برود. او در این فیلم  جنگ را از دو زاویه روایت کرده است.

فیلم دفاع مقدسی دیگر جشنواره فجر «آبادان یازده 60» است که  به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد و در خلاصه داستان آن آمده است:‌ «مردم غیور آبادان، شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!»

در این فیلم که گفته می‌شود اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است، علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی بازی کرده‌اند و سازمان اوج هم آن را ساخته است.

اما در کنار این سه فیلم، آثار دیگری هم به موضوع دفاع مقدس، مقاومت و اتفاقاتی از تاریخ معاصر بویژه  در سال‌های نزدیک به انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.

«لباس شخصی» یکی از این فیلم‌هاست که اولین تجربه سینمایی کارگردانش امیرعباس ربیعی است. این فیلم هم محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج و به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد است که مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری در آن بازی کرده‌اند.

«لباس شخصی» فیلمی تاریخی سیاسی است که به اتفاقات دهه 60 و فعالیت حزب توده در ایران می‌پردازد و در خلاصه داستانش آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!»

از دیگر فیلم‌هایی که به تاریخ معاصر بیشتر ارتباط دارد ولی جزئیات مضمونی زیادی از آن منتشر نشده، «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است. این فیلم بیشتر از اینکه داستانش جلب توجه کند، گروه بازیگرانش و همبازی شدن پیمان معادی و مهران مدیری خبرساز شده بود.

«روز صفر» به عنوان اولین تجربه کارگردانی سعید ملکان، از چهره‌پردازان معروف سینما هم دیگر فیلم قابل اشاره در این گزارش است که گفته شده روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر است و به ماجرایی در ارتباط با «ریگی» می‌پردازد.

 امیر جدیدی  و ساعد سهیلی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند که فیلمنامه‌اش را سعید ملکان و بهرام توکلی به صورت مشترک نوشته‌اند.

مستند «بانو»  به کارگردانی محمد حبیبی‌ منصور که در جشنواره حقیقت رونمایی شد هم یک نمونه دیگر از آثار جشنواره فجر امسال است که درباره زندگی پرفراز و نشیب «عصمت احمدیان»، از زنان تاثیرگذار اهواز است؛ زنی که خودش و اعضای خانواده‌اش هر کدام به نوعی با جنگ در ارتباط بوده‌اند.

و آخرین اثر هم فیلم کوتاه «کوچه» به کارگردانی محمدرضا مصباح است که عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره فیلم کوتاه تهران کسب کرد. 

گلاب آدینه و نورا هاشمی از بازیگران این فیلم هستند که نگاهی عاشقانه به مقوله دفاع مقدس و ایثارگران داشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین