لوکس‌نشینان چقدر از درآمد بودجه ۹۹ را تامین می‌کنند؟

گروه اقتصادی الف،   3981104011

به گفته اقتصاددانان، اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس می‌تواند برای دولت درآمدزایی چشمگیری داشته باشد که با تصویب این موضوع از سوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، می‌توان تاحدودی به جبران کاهش درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال ۹۹ امیدوار بود.

به گزارش ایسنا، ۱۷ آذرماه رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را به مجلس تقدیم کرد که توجه به منابع جایگزین درآمدهای نفتی اعم از واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای و اخذ مالیات از جمله موضوعات قابل بحث در این لایحه بودجه است.

طبق گفت‌وگوهایی که ایسنا با جمعی از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان در راستای تحلیل لایحه بودجه ۹۹ داشته، منابعی همچون واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای که دولت برای درآمدزایی درنظر گرفته، چندان عملیاتی نخواهند شد و در کل بهترین جایگزین درآمدهای نفتی از سوی کارشنسان مالیات و اصلاح نظام مالیاتی است.

به گفته اقتصاددانان، دولت باید از معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی درآمدزایی کند، نه اینکه از مالیات‌دهندگان بیشتر مالیات بگیرد. به عنوان نمونه باید معافیت هنرمندان از مالیات لغو شود، زیرا ۱۰ درصد از آن‌ها درآمدهای خیلی بالایی دارند و طبیعی است که مشمول مالیات شوند.

همچنین، برخی از کارشناسان اقتصادی، منابع درآمدی جایگزین برای درآمدزایی دولت را اخذ مالیات از گروهای ثروتمند جامعه، ماشین‌ها و خانه‌های لوکس عنوان می‌کنند که در نتیجه این امر، رشد و عدالت اجتماعی در جامعه محقق خواهد شد.

در این راستا اخیرا کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرده که واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین واقع در ایران در سال ۹۹ و ۹۸ مشمول مالیات بر دارایی سالانه شوند.

نرخ خانه‌های مشمول مالیات

براین اساس، هر واحد مسکونی با احتساب عرصه و اعیان با ارزش روز معادل ۱۰۰ میلیارد ریال و بیشتر به نرخ‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی است:

۱. نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیارد ریال تا ۱۵۰ میلیارد ریال، یک در هزار

۲. نسبت به مازاد ۱۵۰ میلیارد ریال تا ۲۵۰ میلیارد ریال، دو در هزار

۳. نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیارد ریال تا ۴۰۰ میلیارد ریال، سه در هزار،

۴. نسبت به مازاد ۴۰۰ میلیارد ریال تا ۶۰۰ میلیارد ریال، چهار در هزار

۵. نسبت به مازاد ۶۰۰ میلیارد ریال به بالا، پنج در هزار

 به گفته نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، در محاسبه مالیات موضوع این بند هر واحد مسکونی یک مستغل محسوب و جداگانه مشمول مالیات است.

نرخ خودروهای مشمول مالیات

همچنین، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به ارزش ۱۰ میلیارد ریال و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو به نرخ‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی است:

۱. نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال و تا ۱۵ میلیارد ریال، ۰.۵ درصد

۲. نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال تا ۳۰ میلیارد ریال، یک درصد

۳. نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال به بالا، ۱.۵ درصد

کدام خودرو و واحدهای مسکونی معاف از مالیات هستند؟

علاوه براین، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مواردی همچون واحدهای مسکونی در حال ساخت، املاک و خودروها در سال تملک، واحدهای مسکونی و خودروهای متعلق به اشخاص، خودروهای تولید و مونتاژ داخل قبل از فروش توسط کارخانجات سازنده و مونتاژ کننده و خودروهای وارداتی قبل از فروش توسط نمایندگان رسمی، از این نوع مالیات معاف هستند.

بنابراین این گزارش، با توجه به اظهارات کارشناسان اقتصادی درباره اهمیت اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس در راستای درآمدزایی برای دولت در لایحه بودجه ۹۹، با تصویب این نوع مالیات از سوی کمیسیون تلفیق بودجه تا حدودی می‌توان از به جبران کاهش درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده و درآمدزایی منابع جایگزین آن امیدوار بود. زیرا به گفته اقتصاددانان، دولت با تصویب این نوع مالیات می‌تواند درآمد زیادی را کسب کند.

همچنین، با تصویب این نوع مالیات، دیگر فشار اخذ مالیات بر افراد ضعیف جامعه و فعالان اقتصادی نخواهد بود، بلکه به جای اخذ مالیات بیشتر از مؤدیان معافیت‌ها کشف می‌شوند و پایه مالیاتی گسترش می‌یایند تا هر کس طبق درآمد و میزان سرمایه خود مالیات بپردازد. در نتیجه از پیامدهای مثبت این امر می‌توان به عدم رکود اقتصادی، کاهش معافیت‌های و فرارهای مالیاتی و... اشاره کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین