موسوی: خون به ناحق ریخته شده شهید سلیمانی را پیگیری می‌کنیم

گروه سیاسی الف،   3981102152

سخنگوی وزارت خارجه گفت: با همکاری دستگاه قضائی خون به ناحق ریخته شده شهید سلیمانی را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش مهر، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران به ابعاد ترور سردار شهید سلیمانی از دیدگاه قوانین بین‌الملل پرداخت و گفت: شهادت سردار سلیمانی یک اتفاق نادر در منطقه و دنیا بود که موجب عکس العمل حقوق دان‌ها، سیاسیون، روزنامه نگارها و اندیشمندان در سراسر جهان شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه از اقدامات بین المللی در خصوص شهادت سردار پرده برداشت و ادامه داد: اولین اقدام بین‌المللی ما ارسال نامه به سازمان ملل و شکایت با عنوان عملکرد تروریستی امریکا بود که آن را به سازمان ملل به صورت قانونی و مکتوب گوشزد کرده و پیگیر دریافت پاسخ هستیم. در خصوص دفاع حقوق مشروع ایران در این اقدام وحشیانه آمریکا به سازمان ملل و شورای امنیت برای نقض فاحشی که علیه صلح و امنیت جهانی انجام دادند درخواست تحرکاتی از سوی آنان داشتیم. همچنین با همکاری قوه قضاییه شکایتی را جهت متهم کردن آمران و عاملان این حمله وحشیانه تروریستی انجام دادیم که در زمان خود جزئیات آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سید عباس موسوی از نقض مشهود ماده ۳۳۱۴ منشور ملل متحد به وسیله آمریکا در منطقه اشاره کرد و تصریح کرد: بر اساس موافقتنامه نظامی در کشور میزبان دارای پایگاه، در صورتی که عمل نظامی برخلاف مفاد موافقتنامه در کشور میزبان انجام شود کشور میهمان متجاوز تلقی شده و دولت عراق از همین منظر می‌تواند به عنوان کشور متجاوز، علیه آمریکا درخواست شکایت بدهد.

وی افزود: تحولات منطقه به قبل و بعد از شهادت سردار سلیمانی تقسیم می‌شود. این حادثه‌ای بسیار بزرگ بود که زلزله‌ای در دنیا ایجاد کرد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به عمق نفوذ معنوی سردار شهید سلیمانی اشاره کرده و ادامه داد: طبق اطلاعات ما بیش از ۴۰۰ شهر در کشور هندوستان به صورت خودجوش برای سردار شهید عزاداری کردند و این عمق محبوبیت و نفوذ سردار در دل‌های مردم منطقه را نشان می‌دهد.

موسوی اقدام تروریستی ارتش امریکا در به شهادت رساندن فرمانده بزرگ مبارزه با تروریسم را روشی رذیلانه خواند و تصریح کرد: ترور ناجوانمردانه سردار بزدلانه بود و سردار سلیمانی درحالیکه میهمان کشور عراق بوده است ترور شد. از این رو این اقدام آمریکایی‌ها واجد جنبه‌های جنایی و کیفری بین‌المللی هم هست. ضمن آنکه از بعد سیاسی استیصال نظامی آمریکا در قبال سردار مقاومت را نشان می‌دهد.

رئیس مرکز دیپلماسی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه از ریشه تروریسم در منطقه را امریکا و جبهه امپریالیسم دانست و ادامه داد: امریکا داعش را در منطقه بوجود آورده و برای روز مبادا نگه داشته است. همانطور که ده‌ها سال پیش رژیم صهیونیستی را ایجاد کرد هدفش ایجاد بحران و خونریزی در منطقه بود.

وی نقش محور مقاومت را در برابر این توطئه غربی‌ها کلیدی دانست و افزود: حضور نیروهای مقاومت نه تنها موجب قطع شدن دست تروریست‌ها در منطقه شد؛ بلکه به مرزهای اروپا و آمریکا هم امنیت می‌داد که این حرکت هوشمندانه به فرماندهی سردار شهید سلیمانی انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت سردار سلیمانی را یک فاجعه عظیم جهانی خواند و گفت: ترور سردار سلیمانی یک ثلمه بسیار بزرگ برای همه ماست. اما به برکت خون این شهید انرژی عظیمی در جهان ایجاد شده و یک اتحاد عظیمی در منطقه و حتی جهان به راه انداخته که حتی در باور ما هم نمی‌گنجید. استقبال بی نظیر مردم از این شهید و حضور میلیونی مردم برای تشییع و گرامیداشت این شهید نشان می‌دهد که سرمایه عظیمی در جهان بعد از شهادت این سردار به دنیا معرفی شده است که امیدواریم از این سرمایه برای رسیدن به دو هدف مهم یعنی مبارزه با تروریسم و کوتاه کردن دست بیگانه در منطقه استفاده کنیم.

عباس موسوی یکی از برکات خون شهید سلیمانی را اخراج آمریکایی‌ها از خاک عراق دانست و اشاره کرد: امیدواریم این خروج مقدمه خوبی برای درخواست تمام ملت‌های منطقه از ترک نظامی و غیر نظامیان بیگانه در منطقه منجر بشود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در بخش دیگری از برنامه بحث روز به خوشحالی گروه‌های تروریستی از شهادت سردار سلیمانی اشاره و یادآور شد: شهادت سردار سلیمانی تنها ابعادش گریبان گیر منطقه نیست. اگر امروز در اروپا از انتحاری‌های داعش و کشتار آنها خبری نیست و اگر در همین کشورها انفجارهای تروریستی انجام نمی‌شود، مدیون رشادت‌های سردار سلیمانی و گروه‌های مقاومت هستیم که ریشه آنها را خشکانده و حالا با شهادت سردار، گروه‌های تروریستی داعش که آمریکا مولد آنهاست قطعاً به حرکت‌های جدیدی فکر می‌کنند و دنیا بعد از شهادت سردار سلیمانی که بزرگترین مانع تروریست‌ها بود، آنگونه که باید امن نخواهد بود.

سید عباس موسوی درباره تبعات منفی این اقدام ترامپ برای شخص رییس جمهور امریکا نیز اظهار داشت: آمریکایی‌ها و بویژه ترامپ فکر می‌کردند با انجام این کار یک امتیاز مثبتی برای انتخابات سال آینده داشته باشند. از طرفی با توجه به موقعیت متزلزلی که در رژیم صهیونیستی دارد فکر می‌کردند با این اقدام به اهدافشان می رسند و افکار عمومی رو به سمت خودشان تغییر می‌دهند که برعکس شد و نیرنگی که با این ترور مد نظرشان بود به خودشان برگشت و نه تنها افکار داخلی آمریکا بلکه تمام افکار جهانی علیه خوشان شد.

وی به نقش این موضوع بر پرونده استیضاح رییس جمهور امریکا نیز اشاره کرده و افزود: ترامپ بدش نمی‌آمد که با این عمل وحشیانه التهابات داخلی ناشی از مسئله استیضاحش را تحت‌الشعاع قرار بدهد اما عملاً همه چیز برعکس شد و باعث تلاش بیشتر جمهوری خواهان برای استیضاح ترامپ شد، اگرچه آمریکا با هر حزبی همان ماهیت را برای ما دارند و به عبارت معروف ما ایرانی‌ها هردو حزب دموکرات و جمهوری خواه امریکا از یک کرباسند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به نقش محوری ایران در منطقه نیز اشاره‌ای کرده و ادامه داد: حضور ما یک حضور معنوی است و میزان محبوبیتی که سردار ما در مناطق داشته و بعد از شهادت ایشان ظهور کرد و برای خود ما هم باور کردنی نبود.

وی گفت: عمق حضور جمهوری اسلامی در این منطقه این یک فرصت استثنایی برای جهان اسلام است که متوجه قدرت‌های منطقه باشند. اکنون روند سرنوشت جهان اسلام به نفع و مسئله فلسطین و قدس شریف است. این در حالی است که نفوذ ما در منطقه مادی نیست بلکه معنوی و تاریخی است. ادامه خواهد داشت نظام ما که متکی به فرد نبود و با رفتن سردار سلیمانی و برکت خونش روز به روز بیشتر خواهد شد.

موسوی در عین حال تاکید کرد: گرچه فقدان سردار یک ثلمه بزرگی است و گرچه حتی انتقامی هم که ما گرفتیم کفایت جای خالی سردار را برای ما نکند با این حال ملت‌های منطقه و فرزندان مقاومت مستقل هستند و برای جای خالی فرمانده خودشان برنامه‌هایی را خواهند داشت. طراحان ترور سردار سلیمان تصور می‌کردند با این کار نقش ما در منطقه کم رنگ خواهد شد اما با شرایطی که پیش آمده می‌بینند که این اتفاق نخواهد افتاد و حضور پرصلابت در منطقه تداوم بیشتری از گذشته پیدا می‌کند.

رییس مرکز دیپلماسی و روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان یادآور شد: آمریکایی‌ها و مخصوصاً ترامپ محاسبه نکرده بودند که بعد از ترور سردار با حجم عظیمی از واکنش‌های منفی در دنیا، منطقه و حتی داخل آمریکا مواجه شوند و از طرفی وحشتی پی در پی برای انتقام سردار سلیمانی از طرف ایران متوجه آنها بوده که بازتاب این هراس‌ها و تردیدها تا امروز هم ادامه خواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین