بحران جدید برای عربستان در جنگ با یمن

گروه جهان الف،   3981102042 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عربستان سعودی پس از بروز نشانه‌های شکست توافق سیاسی موسوم به «توافق ریاض» در یمن٬ وارد مرحله نظامی جدید در مقابله با صنعا شده که با توجه به شواهد٬ برای آن بسیار گران تمام خواهد شد. 

بحران جدید برای عربستان در جنگ با یمن

به گزارش الف، المیادین نوشت که ائتلاف جنگی عربستان در یمن وارد یک مرحله نظامی مبتنی بر یک توافق سیاسی (توافق ریاض) میان نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و «شورای انتقالی جنوب» شده که با وجود عدم موفقیت این توافق تاکنون٬ دولت صنعا همچنان آماده مقابله با هرگونه تشدید نظامی است؛ به طوری که این مرحله برای ریاض گران تمام می‌شود.

طبق اطلاعات المیادین جنگ یمن در مرحله ورود به شش سالگی خود است و با توجه به شواهد مبتنی بر احتمال تشدید درگیری‌های نظامی از جانب عربستان و نیز در سایه آمادگی جنبش انصارالله برای مقابله با هرگونه تهدید نظامی جدید و پاسخ دردناک به آن٬ ریاض با توجه به عدم آمادگی نظامی و سیاسی خود در این خصوص به سمت بحران‌های جدیدی می‌رود.

المیادین افزود که نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در یمن٬ طی روزهای گذشته حملات خود را علیه مواضع ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در منطقه «نهم» پس از یک دوره آرامش نسبی در این منطقه تشدید کرده‌اند.

به گزارش المیادین «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن جمعه گذشته اعلام کرد که این نیروها یک حمله گسترده از جانب نیروهای ائتلاف متجاوز عربستان را دفع کرده و جنگنده‌های این ائتلاف از سپیده دم تا غروب این حمله را پشتیبانی می‌کردند که این حمله منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها متجاوز شد و البته آنها نتواستند هیچگونه پیشروی داشته باشند.

المیادین اعلام کرد که تشدید درگیری‌های نظامی اخیر ائتلاف متجاوزسعودی در منطقه «نهم» که در روزهای گذشته با شدت کمتری دنبال می‌شود حاکی از تصمیم عربستان برای افزایش این درگیری‌هاست؛ چرا که نیروهای وابسته به منصورهادی قادر به اجرای هیچگونه عملیاتی با این حجم و به ویژه ضد صنعا بدون هماهنگی رهبری این ائتلاف نیستند.

به نوشته المیادین٬هم‌‌زمان با تحرکات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی از منطقه «نهم» به سمت صنعا٬ این نیروها اقدام به استقرار برخی گردان های وابسته به دولت مستعفی یمن کرده‌اند. در ظاهر٬ نیروهای وابسته به منصور هادی در راستای اجرای توافق ریاض حرکت می‌کنند؛ اما روند تحرک گردان‌های وابسته به دولت مستعفی یمن از مناطق درگیری با نیروهای شورای انتقالی به سمت خطوط تماس با نیروهای صنعا معطوف شده که این امر سوالات زیادی پیرامون ماموریت آینده آنها مطرح می‌کند.

المیادین اضافه کرد که همچنین بسترهای جدید حاکی از حضور مستقیم امارات در هرگونه درگیری احتمالی با نیروهای دولت صنعا است؛ چرا که انتقال نیروهای وابسته به منصور هادی از منطقه «ابین» به سمت استان «البیضاء» و منطقه «باب المندب» نمی تواند بدون اطمینان به امارات از این موضوع که نیروهای وابسته به آن هیچ گونه تحرکی در این جبهه ضد نیروهای منصورهادی انجام نخواهند داد صورت گرفته باشد؛ به ویژه که منطقه «ابین» از نظر سیاسی و امنیتی اهمیت زیادی برای رئیس جمهور فراری یمن داشته و در خلال دوره گذشته شاهد درگیری‌های زیادی میان نیروهای وی با نیروهای شورای انتقالی بوده است.

المیادین خاطرنشان کرد که بنا بر آنچه گفته شد٬ انتقال پرونده جنوب یمن از دست امارات به عربستان در سایه عملیات استقرار جدید نیروهای یمنی وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی٬ یک سبک نظامی به خود گرفته است. درحالی که پس از توافق ریاض همه توجه‌ها معطوف به یک راه حل سیاسی برای حل بحران یمن در سایه آغاز مذاکرات ریاض با صنعا بود؛ تحولات اخیر حاکی از بازگشت تلاش‌ها برای حمله عربستان به سمت صنعا و یا حضور نظامی در نزدیکی آن است. عربستان تصمیم گرفته تا با یک برگ نظامی دیگر بازی کند؛ اما با توجه به اینکه همه دستاوردهای نظامی آن پیش از این در جنگ یمن شکست خورده به نظر نمی رسد که سودی برای ریاض داشته باشد٬ همانطور که آخرین تلاش آن در حمله به منطقه «نهم» که با شکست سنگین نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی همراه بود بیانگر این امر است.

به گزارش المیادین٬ نکته در اینجا متوقف نمی‌شود؛ چرا که عواقب هرگونه تشدید احتمالی درگیری‌ها تاثیر مستقیم بر نیروهای این ائتلاف چه از نظر سیاسی و چه از نظر نظامی خواهد گذاشت.در حال حاضر عربستان پس از شکست توافق ریاض وارد یک مرحله نظامی جدید در جنگ یمن شده است.

المیادین خاطرنشان کرد که چند روز قبل حمله‌ای به مقر شبه نظامیان وابسته به منصور هادی در «مارب» انجام شد که بیش از ۱۰۰ کشته از این شبه نظامیان به جا گذاشت و با وجود اینکه دولت مستعفی یمن٬ «انصارالله» را به این حمله متهم کرد؛ اما رسانه‌ها و محافل وابسته به منصورهادی٬ نیروهای شورای انتقالی را مبرا از این حمله ندانستند.

به نوشته المیادین اگر ثابت شود که نیروهای شورای انتقالی جنوب اردوگاه شبه نظامیان منصور هادی را در مأرب مورد هدف قرار داده‌اند٬ شکست اتحاد میان نیروهای وفادار به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن ضمن یک روند سیاسی و نظامی منسجم٬ روشن و از اجرای برنامه‌های عربستان جلوگیری می‌شود. این امر منجر به شکل‌گیری چند سناریوی جدید در این صحنه می‌شود:

-بازگشت درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به رئیس جمهور فراری یمن از یک سو و نیروهای مورد حمایت امارات از سوی دیگر.

-ازسرگیری درگیری‌ها میان نیروهای ائتلاف متجاوز عربستان در یمن.

-ازهم گسیختگی روابط میان ریاض و ابوظبی؛ با توجه به اینکه اگر حمله به اردوگاه مارب از جانب نیروهای شورای انتقالی صورت گرفته باشد٬ این تصمیم قطعا بدون اطلاع امارات نبوده و به دنبال آن٬ این اقدام یک کودتای اماراتی علیه حضور عربستان در جنوب یمن از دروازه شکست توافق ریاض محسوب می‌شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۴۹۸۵۰۸:۰۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۴
بحران پشت بحران در عربستان وامارات وکویت وامریکاو... بیچاره ها
ناشناس۱۳۰۵۰۵۸۱۰:۱۹:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۴
ننگ بر آل سعود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین