استانداردهای سختگیرانه محصولات غذایی در ایران/مردم نگران نباشند

گروه سلامت الف،   3981101175 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای اطمینان از سلامت محصولات غذایی ایران، سختگیرانه ترین استانداردها طی می شود، گفت: مردم نگرانی بابت مصرف محصولات غذایی نگران باشند.

استانداردهای سختگیرانه محصولات غذایی در ایران/مردم نگران نباشند

به گزارش مهر، عباس کشاورز عصر امروز (سه شنبه اول بهمن ماه) در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی در بخشی از اظهاراتش با انتقاد از اطلاعات نادرست به جامعه در خصوص آلودگی محصولات غذایی اظهار کرد: در این زمینه بررسی‌های مختلفی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که محصولات کشاورزی در ایران از سلامت بسیار خوبی برخوردار هستند و سختگیرانه‌ترین استانداردها در داخل کشور برای اطمینان از سلامت محصولات طی می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه میزان باقیمانده جیوه موجود در گندم ایران نیز ۹ برابر سختگیرانه‌تر از اتحادیه اروپاست، تاکید کرد: جامعه بدون هیچ گونه نگرانی می‌تواند محصولات تولید شده در کشورمان را مصرف کنند.

کشاورز در ارتباط با ذرت‌های آلوده که در گمرک باقیمانده بود، نیز گفت: حتی یک کیلوگرم از این ذرت‌ها به کشور وارد نشد و نگرانی در این خصوص نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: در گذشته مطرح می‌شد که گوجه‌ها فرنگی‌هایی که رگه‌های سفید دارند، نشان از باقیمانده سموم کشاورزی و نیترات است برای همین منظور ۱۲۰۰ مرتبه از این نوع گوجه‌ها را بررسی کردیم و مشخص شد که حتی یک مورد آنها نیتراتی بالاتر از حد مجاز نداشتند اما برخی به دنبال نگران کردن جامعه هستند. رگه‌های سفید موجود در گوجه به خاطر شکل ژنتیکی آنها بود.

وی با بیان اینکه گندم تولید شده در کشورمان استاندارد ۷ برابر سختگیرانه تر از اروپا دارد، گفت: این در حالی است که ما تنها ۲ برابر اروپایی‌ها گندم مصرف می‌کنیم و نیازمند استاندارد به این اندازه بالا نداریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه مسائل ناشی از جنگ اقتصادی مشکلی برای کشور ایجاد نکرده است افزود: هرچند که شرایط کمی برای فعالین اقتصادی سخت‌تر کرده است اما در مجموع مشکلی برای کشور ایجاد نکرده است. در شرایط فعلی محدودیتی که داریم برای انتقال دانش است.

وی تصریح کرد: تنوع آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی پایین است که این امر منجر به خسارت‌هایی شده است و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این بخش انتظار می‌رود که برای رفع این مشکل اقدام کنند.

کشاورز با اشاره به لزوم انتقال دانش تولید آفت‌کش‌های کشاورزی به کشور گفت: در صورتی که بتوانیم تکنولوژی‌ها را بومی سازی کنیم هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت. در بخش سموم نیازمند ایجاد اصلاحاتی در بخش‌هایی مانند پاشنده‌ها، اصلاح زمان سمپاشی و اصلاح خود آفت‌کش‌ها هستیم همچنین لازم است آفت‌کش‌ها آب کمتری استفاده کنند و تولید سموم تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: اهمیت تولید آفت‌کش‌های کم خطرتر و کاراتر در بخش کشاورزی مورد اهمیت است و باید به سمتی برویم که آفت‌کش‌های بیولوژیک و زیستی بیشتر تولید شود.

کشاورز با اشاره به موضوع نوسانات ارزی و تأثیر آن بر فعالیت فعالان اقتصادی این بخش گفت: با وجود نوسانات ارزی در حال حاضر ارز اختصاصی به واردات آفت‌کش‌ها ۴۲۰۰ تومانی است. تشکل‌ها توانستند به خوبی قیمت‌ها را کنترل کنند و در حال حاضر گزارشی از گران‌فروشی و عدم عرضه نداشته‌ایم.

کشاورز با بیان اینکه وضعیت تولید کودهای تولیدی در کشور ارتقای مناسبی یافته است گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ حداقل مصرف کود را در کشور داشتیم و همچنین این محصول به درستی استفاده نمی‌شد اما باید توجه داشت که مصرف سم در بخش کشاورزی بسیار مورد اهمیت است و موجب افزایش عملکرد آن می‌شود؛ از سال ۱۳۹۶ به بعد اوضاع کیفیت کودها بسیار بهبود یافته و کودهای بهتری وارد بازار شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ وقتی کیفیت کودها را مورد بررسی قرار می‌دادیم نگرانی بسیاری داشتیم و به اسم کود موارد دیگری به کشاورزان تحویل داده می‌شد. در این راستا با شرکت‌های بخش خصوصی و حتی دولتی برخورد به عمل آمد و در مواردی ارجاع قضائی داشتیم.

کشاورز تاکید کرد: در دو سال و نیم گذشته بحران کود را پشت سر گذاشتیم و در شرایط فعلی اگر کود تولیدی در کشور عدم تطابقی با استانداردها داشته باشد حداکثر ۷ تا ۸ درصد است اما این ارقام در گذشته بسیار بالاتر بود که اکنون به دلیل نگرانی جامعه نمی‌تواند عدد آن را اعلام کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد کودهای کشاورزی با استانداردهای موجود مطابقت ندارد و از میزان و رقم عدد تطابق آنها فاصله زیادی با اندازه استاندارد ندارد، گفت: سازمان تعزیرات حکومتی کمک زیادی برای جلوگیری از کودهای بی‌کیفیت داشته است؛ ضمن اینکه در یک سال و نیم گذشته هیچ موردی را به تعزیرات معرفی نکردیم که این امر نشان می‌دهد اوضاع بهبود یافته است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ترکیب کودهای استفاده شده در بخش کشاورزی نیز مورد اهمیت است، گفت: گیاهان را با کود می‌تواند در برابر سرما، گرما و خشکسالی محافظت کرد.

کشاورز گفت: استفاده از کود مناسب باعث شده است سیب‌های زرد به زودی داخل‌شان قهوه‌ای نشود و رنگ شادابی دارند؛ مصرف کودهای پتاسه در کشور افزایش داشته که این امر جای قدردانی دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با بالا بودن میزان فلزات سنگین در محصولات کشاورزی ایران گفت: زمانی که مطرح شد میزان فلزات سنگین برنج در کشور بالا است در ۴۶۰ نقطه برنج‌های تولیدی را مورد آزمایش قرار دادیم که مشخص شد که تنها در دو نقطه میزان باقیمانده فلزات سنگین در آن بالا بود که دلیل آن وجود دو کارخانه صنعتی در نزدیکی مزارع بود که آب آنها به شالیزارها می‌رفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۲۶۵۸۲۲:۴۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱
اي بابا خوب مردم نگرانند
املی۱۳۰۲۶۷۲۲۳:۰۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱
اقای کشاورز باگفتن این افاضات مردم اعتماد ندارند لطفا یکسری به کارخانجات لبنی بزنید ببینید ماست موسیر وماست بورانی اسفناج و. . ازچه نوع ماستی استفاده میکنند بعضا ازماستهای کپک زده وغیرقابل مصرف وبرخی صاحبان سرمایه برای اینکه دورریزنداشته باشند ویا بعلت نبود بازرسی مستمر ازسوی اداره بهداشت منطقه وموسسه استاندارد ازموقعیت سواستفاده میکنند وباسلامتی مردم وکودکان بازی میکنند ویا یک سری هم به شرکتهای شکلات سازی و. . ویا شیرهای پاستوریزه داخل از.. استفاده میکنندبزنید شما چیزی نمیدانید ویا میخواهید به مردم اگاهی واعتماد واطمینان بدهید که محصولات غذایی ما سالم هستند
مصطفي۱۳۰۲۶۹۴۲۳:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱
شما هم نگران نباش حداقل من ، اصلا حرفهاي شما رو باور ندارم چون كيفيت توليدات مواد غذايي در ايران واقعا پائينه ميتوانيد تفاوت كيفيت رو در استانهاي اذربايجان با مثلا تهران مقايسه كنيد در تركيه ، دوبي و.. هم ميتونيد مقايسه داشته باشيد
حمید۱۳۰۲۷۹۶۰۵:۵۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
گفتی یو مردم نگران نباشند و ما هم دیگه نگران نیستیم!!!
ناشناس۱۳۰۲۸۸۹۰۸:۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
کاش برای صدا و سیما هم استاندارد تهیه میشد.
ناشناس۱۳۰۲۹۴۹۰۸:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
استاندارد هایی که با .. .. .. بشن به درد نمی خورن
ناشناس۱۳۰۲۹۶۵۰۹:۰۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
استاندارد را داریم اما واقعا رعایت هم می شود؟ ذرت آلوده چگونه به بازار راه یافت؟ بعضی موارد کمش هم زیاد است . بیشتر دقت کنیم تمام مردم این کشور مثل اعضای خانواده خودمان هستند، اگر مسئولیتی داریم راحت از کنار مسایل نگذریم
ناشناس۱۳۰۲۹۹۲۰۹:۱۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
البته که مسوولان همیشه راست می گویند برای جان مردم ارزش قایلند و کارشان را بلدند و مردم هم اعتماد کامل را به همه شان دارند!!!
پینوکیو۱۳۰۳۰۸۳۱۰:۲۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اصلا نگران نیستیم دیگه مخصوصا با صحبت های مسئولین.
سروش۱۳۰۳۰۹۰۱۰:۲۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
مگه قضیه پالم دروغ بود مگه قضیه برنج ها دروغ بود مگه قضیه ذرت های آلوده که همین الانم تو گمرکه دروغ بود ..وگرنه اون کارشناس رسمیه وزارت بهداشته در انستیتو سم شناسی مواد غذایی هر ماه دهها گزارش تو دکتر سلام میگه به جایی بر نمی خوره فقط این بار فشار شرکت های لبنی پر زورتره
ناشناس۱۳۰۳۱۰۵۱۰:۴۲:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خودمان از خریدی که میکنیم از انواع مغزها (توی یک پاکت باید دنبال بادام زمینی کامل نسوخته بگردی!) و حبوبات گرفته تا اون روکش کاکایوی روی بستنی که هر روز نازکتر و بدمزه تر میشه میفهمیم شما چقدر زیاد به کیفیت محصولات غذایی اهمیت میدید!
ناشناس۱۳۰۳۱۷۰۱۱:۲۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اتفاقا چون عوامل کنترل کننده استانداردها بعضا .. اولویت اول و آخرشان مصلحت اندیشی و حفظ پست و مقام و میز و .. است به شدت باید ترسید ؟!
ناشناس۱۳۰۳۱۸۰۱۱:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
وقتی اوضاع اقتصادی کشوری وخیم میشود تقلب و خارج استاندارد شدن مواد غذای امر عادی میشود
ناشناس۱۳۰۳۲۶۹۱۲:۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
استاندارد سخت گیرانه ! الان یک روغن آفتابگردان یک کیلویی حدود 8 تومن قیمتشه. ببین چی تو این روغنه هست که اینقدر ارزونه !!!!
ناشناس۱۳۰۳۳۹۱۱۳:۳۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
به قدری استاندارد مواد غذایی بالاست که عراق هم از ما گوجه و پیاز و سیب زمینی نمیخره.
ناشناس۱۳۰۳۴۰۲۱۳:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
دقیقا ما هم همین را میگوییم . آنقدر قانون و استاندارد داریم که نیازی به مشابهات خارجی نداریم . اما مشکل در التزام به رعایت قوانین است . ویا همین مواردی که درپرونده هایی گفته میشود عواملی فشار وارد میکنند که از مسیر عادی خارج شود .
م فلاح۱۳۰۳۴۱۴۱۳:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اتفاقا مردم نگرانند و نگرانی شون هم بجاست جدای از اظهارات کارشناس مربوطه از جمله ابهامات محصولات تراریخته
امین۱۳۰۳۴۸۱۱۴:۳۵:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
همین ساده حرف شما قابل باور نیست یادتان هست آبلیمویی که آبلیمو نبود حتی منهدم کردنش در طبیعت خطرناک بود چندین سال تولید میشد و کک کسی نگزید قبول کنید باور کردن سخت است.
نادری۱۳۰۳۴۸۵۱۴:۳۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بزرگوار شما به ما یه آمار مناسب میدید که در ایران چند لیترشیر تولید میشه ؟ که این همه کارخانه و این حجم تولید رو بی وقفه پوشش میده ؟ که هیچ تازه لبنیاتی های سنتی هم به ظاهر شیر استفاده میکنن جزو این زنجیره اند یکی پاسخ درست بده
ناشناس۱۳۰۳۴۸۹۱۴:۴۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
استانداردهای سختگیرانه!؟ ما با استانداردها مشکل نداریم بلکه عملکرد مجریان سیستم نظارتی مشکل داریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین