خیز دوباره قیمت، وام جدید مسکن را خنثی کرد

گروه اقتصادی الف،   3981101031 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که پرداخت تسهیلات مسکن با سقف های جدید هنوز روند اجرایی به خود نگرفته، بازار مسکن با شوک افزایش قیمت، به استقبال وام ۲۴۰ میلیون تومانی رفت.

خیز دوباره قیمت، وام جدید مسکن را خنثی کرد

به گزارش مهر، در حالی که این روزها اتفاقات متعدد در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی، فضای اقتصادی کشور را تحت تأثیر خود قرار داده، اما بازار مسکن که در چند ماه گذشته تلاطم‌های سال ۹۷ را پشت سر گذاشته و به آرامش رسیده بود، در فضای هیجانی این روزها بار دیگر دچار نوسان در قیمت شده و با افزایشی حدوداً ۱۰ تا ۱۵ درصدی، عقب نشینی خریداران واقعی را در پی داشته است.

توقف روند ۶ ماهه نزولی قیمت مسکن در ابتدای زمستان

افزایش دوباره قیمت در حالی است که از تیر ماه امسال بر اساس گزارش‌های اعلامی دو مرجع بازار مسکن، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته بود؛ هر چند که آذر ماه بار دیگر میانگین قیمت مسکن در تهران به کانال ۱۳ میلیون تومان در هر متر مربع بازگشته بود؛ اما به زعم بسیاری از کارشناسان، افزایش بیش از حد تصور قیمت مسکن در منطقه یک تهران سبب این افزایش شده بود؛ وگرنه در سایر مناطق قیمت‌ها عمدتاً یا بدون تغییر یا نزولی بود.

حساب منطقه یک از تهران جداست

منطقه یک نیز به دلیل آنکه بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی لوکس در اختیار سفته بازان قرار دارد و میزان خرید مصرفی مسکن در این منطقه کمتر از سایر مناطق پایتخت است، لذا اساساً نوع بازار در این منطقه را باید با سایر مناطق تهران متفاوت دانست؛ به گونه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند باید قیمت‌های مسکن در منطقه یک را از بازار مسکن پایتخت در گزارش آماری ماهانه که دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مرکزی ارائه می‌دهند، جدا کرد.

پیش‌بینی‌های کارشناسان به سنگ خورد

بر اساس همین روند باثبات قیمت مسکن در ماه‌های اخیر و همچنین روند رشد سریع و هیجانی قیمت‌ها در بازار سرمایه و بازدهی بالای سرمایه گذاری در این بازار بود که در همایشی که آذر ماه برگزار شده بود، کارشناسان اقتصادی متفق القول از سودده نبود بازار مسکن تهران و سایر بازارهای موازی غیر از بازار سرمایه (بورس) برای سرمایه گذاران خبر داده و خواستار سرمایه گذاری در بازار سهام شده بودند.

در حالی که بسیاری منتظر بودند تا این پیش بینی کارشناسان اقتصادی در خصوص بازار مسکن تا پایان سال جاری ادامه دار باشد، اما بر خلاف این پیش بینی‌ها، بازار مسکن از حدود یکماه قبل بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت و سبب شد تا افزایش سقف تسهیلات مسکن که از ابتدای دی ماه به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و عملاً اجرای آن تا اواخر ماه جاری به طول انجامید، اثر خود را از دست بدهد.

یک مقام مسئول: افزایش تسهیلات مسکن با تورم مسکن رابطه منطقی ندارد!

جالب آنکه ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری نیمه دی ماه امسال که در خصوص تشریح روند تسهیلات جدید مسکن برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا افزایش سقف تسهیلات مسکن، به ایجاد تورم در بازار مسکن منجر خواهد شد یا نه؟، گفت: تسهیلات مسکن از سال ۸۹ تا ۹۴ ثابت بود این در حالی است که بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن را در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۱ شاهد بودیم؛ بنابراین نمی‌توان ارتباط منطقی میان افزایش سقف تسهیلات مسکن با تورم این بخش برقرار کرد.

این اظهار نظر مدیرعامل بانک مسکن نتوانست چندان دوام بیاورد و افزایش نه چندان زیاد سقف تسهیلات مسکن در یک ماه اخیر، با افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن روبه رو شد. هر چند که حتی اگر قیمت‌ها هم افزایش نمی‌یافت، باز هم با سقف‌های جدید تسهیلات مسکن در عمل خانوارها نمی‌توانستند واحد مسکونی مناسبی خریداری کنند؛ چرا که میزان پوشش دهی این تسهیلات در مقایسه با نرخ‌های بازار از ارزش حداقلی برخوردار است.

منطقه ۵؛ رشد قیمت مسکن تا ۱۵ درصد

در حالی که قیمت مسکن نوساز در شهرک نفت تهران در منطقه ۵ پایتخت به متری ۲۲ میلیون تومان رسیده که بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، میانگین قیمت در این منطقه در آذر ماه، ۱۵.۸ میلیون تومان در هر متر مربع بود؛ همچنین در این محله، واحدهای بالای ۱۵ سال ساخت نیز به بیش از ۱۷.۵ میلیون تومان در هر متر مربع افزایش یافته که باز هم از متوسط قیمت مسکن این منطقه در آذرماه بالاتر است. به گفته یک مشاور املاک مستقر در منطقه ۵، در محله بهنام نیز واحد ۷ سال ساخت تا متری ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که واحد مشابه در آبان ماه امسال متری ۱۸.۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود؛ اما در حال حاضر واحدهای بالای ۱۰ سال ساخت در این محله با قیمت متری ۱۸ میلیون تومان عرضه می‌شوند.

منطقه ۱۴؛ افزایش ۱ میلیون تومانی نوسازها

یک مشاور املاک مستقر در منطقه ۱۴ نیز گفت: واحد مسکونی تا ۵ سال ساخت در محله ابوذر که در تابستان امسال متری ۱۲.۵ میلیون تومان معامله می‌شد، در حال حاضر بین ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تومان از سوی مالکان فایل می‌شود که علت این افزایش قیمت‌ها مشخص نیست. به گفته وی، قدرت خرید افرادی که مایل به سکونت در این منطقه هستند، چندان بالا نیست؛ با این حال در یکی دو ماه اخیر تعداد فایل‌هایی که مالکان قیمت میلیاردی برای فروش واحدهای خود پیشنهاد می‌دهند، افزایش نسبتاً زیادی داشته است. اگرچه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۱۴ در آذر ماه، ۹.۹ میلیون تومان از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن برآورد شده بود، ولی در محله ائمه اطهار منطقه ۱۴، واحد مسکونی ۱۳ سال ساخت با قیمت متری ۱۱ میلیون تومان برای فروش فایل شده است؛ واحدی که به گفته یک مشاور املاک، ۲ ماه قبل مالک آن، متری ۹.۵ میلیون تومان برای فروش پیشنهاد داده بود.

منطقه ۱۸؛ تقریباً بدون رشد قیمت در واحدهای غیرنوساز

در منطقه ۱۸ نیز اگرچه میزان افزایش قیمت‌ها محدود بوده و عمدتاً به واحدهای نوساز اختصاص دارد، اما در حالی که واحد مسکونی نوساز در ابتدای آذر ماه در محله شهرک ولی عصر متری ۶.۶ میلیون تومان بود، اما روز گذشته مشاوران املاک این منطقه مترین ۷.۵ میلیون تومان واحدهای نوساز در این محله را فایل کرده اند؛ دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در منطقه ۱۸ را ۶.۳ میلیون تومان برای آذرماه محاسبه کرده بود.

تحقق رؤیای خرید مسکن زیر ۱ میلیارد تومانی در منطقه ۷

مناطق مرکزی پایتخت نیز از جمله مناطقی است که با افزایش اندک روبه رو بوده و همچنان می‌توان امیدوار به یافتن واحدهای مسکونی ۱۵ تا ۲۰ سال ساخت با قیمت‌های زیر ۱ میلیارد تومان در محدوده متراژی ۶۰ تا ۸۵ متری در منطقه ۷ و محله هفت تیر بود. هرچند که این واحدها عموماً در نیمه جنوبی محله هفت تیر یافت می‌شود و در محلات شمالی میدان هفت تیر واحد مسکونی زیر یک میلیارد تومان تقریباً نایاب شده است. به گفته یک مشاور املاک در خیابان مفتح جنوبی، واحد مسکونی ۸۵ متری ۱۷ سال ساخت را می‌توان متری ۱۰ میلیون تومان در این محله خریداری کرد که نسبت به ماه‌های گذشته تقریباً بدون تغییر بوده یا افزایش اندکی داشته است؛ اما در محله مفتح شمالی قیمت‌ها با رشدی تا ۲ میلیون تومان در هر متر روبه رو بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۱۶۸۵۱۰:۲۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱
آفرین بر وزیر مسکن، رئیس جمهور و معاونان.
ناشناس۱۳۰۱۷۵۱۱۰:۴۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱
وام رو بالا بردند تا قیمت بالا بره
ناشناس۱۳۰۱۷۶۸۱۰:۵۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱
یک بچه هم میدانست که با بالارفتن وام، قیمت مسکن هم زیاد می شود.
املاکی..کرج۱۳۰۱۷۸۱۱۰:۵۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱
نویسنده محترم از کجا خط گرفته که چنین چیزی نوشته ؟ تا زندگی مردم را به چالش بکشد؟ وام را کی گرفته ؟ بااین اقساط چه کسی قدرت پرداخت دارد ؟ نویسنده به بنگاه سر زده ؟ تا ببیند فروشندگان پول لازم دارند چه میکنند ؟ تا20 درصد زیر قیمت دارند میفروشند؟ قیمتها هم دچار مشکل است دلیلش این است که زمان قیمت گذاری 20تا30 درصد بالاتر از حد معمول عنوان میکنن که اگر کمی دیر فروش رفت افت پول خود را حساب کنند. هیچ افزایشی موجود نیست...در روز ده ها ملک با شعر فروش فوری و به قیمت و زیرقیمت منطقه در فایلها ثبت میشود. خریداری نیست...
ناشناس۱۳۰۱۹۴۱۱۲:۳۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱
چرا دروغ مینویسید..هیچ خریداری وجود نداره
ناشناس۱۳۰۲۰۵۷۱۳:۵۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱
اینا همش نشانه چاپ پول بدون پشتوانه است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین