ایران و عراق؛ راهبرد همگرایی بازدارنده

محمدپارسا نجفي،   3981030049
 ایران و عراق؛ راهبرد همگرایی بازدارنده

عراق همیشه تاریخ برای ايران مهم بوده است و خواهد بود و دقيقا برعكس؛ چه زمانی که ایران و عراق سرزمین های یکپارچه ای را بعد از اسلام تشکیل می دادند و چه زمانی که پایتخت حکومت ساسانیان شهر مدائن در نزدیکی بغداد امروزی بود. 

در طول تاریخ هر زمان كه يكي از دو  سرزمين، آماج تهاجم امپراطوري هاي بيگانه قرار ميگرفت اگر تنها مي ماند دومي هم گرفتار همان بلا مي شد. حمله مغول سپس تاتار آنگاه سلاجقه ابتدا ايران سپس عراق را فرا گرفت و يورش اسكندر مقدوني و هجوم مستمر رومي ها زماني ايران را دربرگرفت كه ابتدا سرزمين بين النهرين آن روزگار سقوط كرده بود. 

موج توحش وهابيان كه شيعيان حجاز را قتل عام كردند به نجف و كربلا كه رسيد با مانعي بزرگ مواجه شدند؛ ايرانيان به ياري عتبات عاليات شتافتند و آنچه بر حجاز گذشت در نجف تكرار نشد بلكه وهابيان براي دهها سال از عراق نااميد شدند.

به بيان ديگر هر تهاجمی كه دو كشور را ويرانگر می کرد ابتدا سراغ یکی از دو همسایه می رفت سپس دومي به آن گرفتار می شد؛  بر طبق تاریخ اگر بلايي در ايران يا عراق متوقف شود همسايه بعدي در امان قرار می گرفت. اين امر اثبات كننده "همسانی ذاتي در يك گستره پيراموني" است. مشابه اين همسانی ذاتي را مي توان با تفاوت هايي براي آلمان و فرانسه هم در نظر گرفت. 

به لحاظ دمو گرافیک

طی قرن هاي متمادی دو ملت ايران و عراق، كشور همسايه را سرزمين دوم خود مي دانند و هر زمان كه زندگي در موطن اول سخت مي گردد به ميهن دوم خود هجرت مي كنند؛ پناهنده شدن دو ميليون نفر عراقي از مذاهب و نژادهاي مختلف به ايران در دوران صدام و فرار مردم ايران به عراق آنگاه كه ظلم شاهان پهلوي و قاجار را قابل تحمل نمي ديدند تنها گوشه هايي از اين همزيستي دو ملت در داخل مرزهاي يكديگر است. 

هر دو کشور علاوه بر عقبه تاریخی، خود را در یک محیط راهبردی می توانند تعریف کنند؛ مشترکاتی مانند نفت خیز بودن، متاثر بودن در قالب یک زیست بوم، حضور اقوام آشوری، کرد، ترکمن در هر دو کشور، حوزه های علمیه نجف و قم و دهها اشتراک دیگر  موجب شده ایران و عراق بيش از هر كشور ديگري به یکدیگر نزديك باشند. در عين حال تحولات هر كشور دقيقا در سرزمين همسايه تكرار مي شود. اين امر هوشياري دو ملت و نخبگان آنها را مي طلبد؛ 

ضرورت توسعه متقابل 

در ابعاد اقتصادی دو کشور به شدت به یکدیگر نیاز دارند چرا که عراق از مسیر ایران به شرق آسیا، اقیانوس هند، آسیای مرکزی و کشورهای حوزه اوراسیا دسترسی خواهد داشت و ایران از طریق عراق به سوریه و آبهای مدیترانه می رسد. به بیان دیگر هر دو کشور بدون دیگری در یک محاصره طبیعی قرار خواهند گرفت و این نه ضرورت امروز بلکه الزامي هميشگي در طول تاريخ دو كشور بوده و خواهد بود. 

اقتصاد دو كشور نيز تنها اگر مكمل يكديگر باشند دو سر برد خواهد بود. آنچه اولي دارد ديگري به آن نيازمند است و دقيقا برعكس. سالها جنگ و ويراني در عراق آن را نيازمند بازسازي كرده و ايران توان صادرات ارزان ترين خدمات فني و مهندسي به آن کشور را دارد. 

انواع كالاهاي صنعتي به ویژه مصالح ساختمانی و نیز محصولات مصرفی در ایران با قیمتی به مراتب کمتر از دیگر کشورها تولید می شود.  گردشگري سلامت و تحصيل در دانشگاه هاي ايران از گزينه هاي خوب برای عراقیان است. 

در مقابل گذرگاه قائم - بوكمال میان عراق و سوریه مي تواند ايران را به سوریه پيوند دهد و در عين حال احداث خطوط لوله نفت و گاز از ايران به عراق سپس سواحل مديترانه براي هر دو كشور به معناي دور زدن كانال سوئر و امنيت بيشتر و هزينه كمتر در تجارت خارجی خواهد بود. دقت کنیم؛  بیشتر حملات آمریکا و اسرائیل در عراق و سوریه پیرامون همین گذرگاه بسیار راهبردی قائم به بوکمال است. 

در عين حال عراق به دليل آب و خاك خوب مي تواند كشاورزي خود را رونق داده و به بازار مصرف ايران به صورت خاص سپس اوراسيا در مرحله بعد دسترسي داشته باشد.

دو راهي مشترك مقابل دو ملت 

دقیقا دو کشور ایران و عراق تحت تاثیر مدیریت ادراک برای تغییر قوه شناخت مردم در نتیجه ایجاد آشوب و ناامنی قرار دارند. در حال حاضر به هر بهانه ای آشوبی را در تهران راه اندازی می کنند و تقریبا سه ماه است که شورش مردم نمای بیگانه ای موسوم به جوکریسم در عراق، زمینه ساز ویرانی شده است. 

در عراق امروز وهابی ها و بعثی ها شعار ((ایران برو برو))  سر میدهند در ایران هم عده ای تلاش می کنند شیعیان عراق را دشمن ما  نشان دهند. به یاد آوریم زمانی که ابومهدی المهندس به همراه نیروهای حشد الشعبی برای تخلیه آب مناطق سیلزده به ایران آمده بودند سلبریتی هایی که از طریق انگلیس در تهران مدیریت می شوند آنچنان تبلیغات کردند که انگار نیروهای حشد با بیل و بولدوزر به کشورمان حمله کرده اند حال آنکه در حال یاری رساندن به سیل زدگان بودند. 

سیاست تفرقه انداز انگلیسی که این بار با مدیریت ادراک خودی نشان می دهد در کنار آن تروریسم آمریکایی با موشک و بمب یک هدف را دنبال می کند و آن دور کردن دو کشور ذاتاً به هم متصل ایران و عراق از یکدیگر است. 

 به بیان دیگر هر دو کشور در یک دو راهی قرار دارند اگر با هم متحد شوند به رشد اقتصادی و امنیت و اقتدار می رسند و اگر چنین نکردند در مقابل سيل حملات سخت آمریکا و فتنه هاي نرم انگلیس، امنیت خود را خواهند باخت اما چرا؟

در قرن قبل صدام در عراق دست به تصفیه شیعیان زد سپس متوجه ایران شد. در قرن حاضر داعش همین اقدام را کرد اما با حضور به موقع قاسم سلیمانی ها پدیده داعش از میان رفت و به ایران نرسید، اما در ماههای اخیر آشوب طلبی بی معنا در عراق ایجاد شد و جلوی آن گرفته نشد در نتیجه در ایران با وجود حکومتی مستقر بازهم همان آشوب ها تکرار می شود.  

 در نتیجه ایران و عراق اگر به هم یاری رسانند می توانند در همه زمینه به موفقیت برسند در غیر این صورت هر دو کشور در مشکلاتی مشابه و گاه مشترک غرق خواهند شد.  

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین