از مذاکره به بهانه «سایه جنگ» تا مذاکره به دلیل «شرایط جنگی»...

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3981029096 ۹۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
از مذاکره به بهانه «سایه جنگ» تا مذاکره به دلیل «شرایط جنگی»...

«سایه جنگ» را می توان پربسامدترین اصطلاحی دانست که از 6 سال پیش به این سو دیگر مردم ایران با آن مانوس شده  و ملاک و معیار بسیاری از تصمیمات سیاسیون در این دوران بوده است. کم نبوده اند کسانی، اعم از مسئولان ارشد اجرایی و تحلیلگران و همفکران سیاسی بدنه اجرایی کشور که این اصطلاح را سخاوتمندانه، به ادبیات روزانه مردم وارد کردند و به پشتوانه آن، انتخاب ها را در مقاطع مختلف به نفع خود و جریان سیاسی خود تغییر داده اند.

تجارب گذشته دیپلماتیک و «دانستن زبان جهان» هم پیش کشیده شد تا اثبات شود که قادرند به اتکای آن، «سایه جنگ» را که زاییده مجموعه ای از تحولات در یک مقطع خاص بود، از سر کشور دور کنند؛ سایه ای که هنوز هم نه می توان با قاطعیت «وجود»ش را اثبات کرد و نه با فرض اثبات وجود اصل آن، می توان ادعا کرد که نسبت به ۶ سال پیش کمتر شده است.

حالا بعد از 6 سال می توان پرده ها را کنار زد، نور بر برخی واقعیات تاباند و حتی برخی ناکارآمدی ها و در جا زدن ها را هم در بدنه اجرایی کشور، در پرتو آن مشاهده کرد. با این وجود، هنوز «مذاکره» برای رفع «سایه جنگ» بخشی از ادبیات مدیران رده بالای اجرایی کشور است آنهم با طرفی که دو سال مذاکره بی سابقه مقامات دولتی خودش را نادیده گرفت و یک شبه آتش زد به خرمن تازه جوانه زده ای که 6 قدرت جهانی و ایران سامان داده بودند و امید فراوانی به آن بسته شده بود.

در شامگاه سیزدهم دی ماه امسال، در نزدیکی فرودگاه بغداد اتفاقی رخ داد که کورسوی امید امکان رفع «سایه جنگ» را نیز خاموش کرد و نشان داد که دل بستن به مذاکره با آمریکا، تجربه ای است که آزمودن دوباره اش عینا مصداق دو بار گزیده شدن مومن از یک سوراخ است.  

برخی از اصلاح طلبان این روز‌ها بعد از تجربه برجام، زمزمه مذاکره مجدد با آمریکا را تکرار می‌کنند؛ گویی مذاکره با آمریکا بیش از اینکه ابزاری برای تامین منافع ملی باشد، آویزگاهی برای رقابت‌های جناحی داخلی شده است. گویا بناست بازهم «مذاکره با آمریکا» پیروزی عده‌ای در میدانگاه انتخابات را فراهم کند، غافل از آن که این حنا دیگر رنگ باخته است . این مخالفت با مذاکره البته به معنای نفی مطلق مذاکره نیست بلکه مخالفت با مذاکره ای است که یک طرف آن علیرغم شیک پوشی و لبخند در صحنه ای دیگر به هیبت تروریست ها در می‌آید و مذاکره را نه برای توافق، که برای خواباندن مچ طرف مقابل می خواهد!

در این صحنه آرایی خطرناک که آمریکایی ها به دنبال آن هستند، بدون تردید مذاکره کردن و رفتن به پای مذاکره، نه تنها چیزی عاید کشور و مردم نمی کند که دستاوردهای راهبردی تمام ۴ دهه گذشته ایران را هم سلب خواهد کرد. دستاوردهایی که باعث می شود ایران، تنها کشوری باشد که در حدود ۷۰ سال گذشته به یک هدف کاملا نظامی و دولتی آمریکا حمله کند و آمریکا امکان هیچ واکنشی به آن را نداشته باشد و رئیس جمهورش با صدایی لرزان در برابر دوربین ها قرار بگیرد و بگوید: همه چیز خوب است!

عده‌ای در حالی در خارج از دستگاه دیپلماسی و در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان همچنان ساز مذاکره مجدد با تروریست‌های حادثه بغداد، و جنتلمن های واشنگتن نشین را کوک کرده‌اند که همان دیپلمات‌هایی که برجام را امضا کردند هم دیگر به نظر نمی رسد امیدی به این مذاکره داشته باشند. آنها، هرچند دیر، اما درک کرده اند که هر توافقی با آمریکا، مادامی که حداقلی از منافع ایران را تامین کند، فاقد ضمانت اجرایی است. آنها به خوبی دریافته‌اند که مذاکره نه تنها هیچ عایدی برای مردم ندارد بلکه به معنای استیصال در برابر آمریکای است که دیگر دستکش های مخملی را کنار گذاشته است و وقیحانه، مشت آهنین خود را نشان می دهد.  

در تمام مقطعی که مذاکرات برجام در جریان بود بار‌ها و به بهانه های مختلف پای نام و اعتبار امیرکبیر به داستان برجام و مذاکره کنندگان برجام باز شد؛ غافل از اینکه، تمام دوران صدارت میرزا تقی خان فراهانی، کمتر از چهار سال بود؛ یعنی چیزی حدود نیمی از سال هایی که برای رفع سایه جنگ صرف شد و نه تنها سایه ای رفع نشد که امروز مردم ایران خود را از هر زمان دیگری به جنگ نزدیک تر می بینند! 

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های ماندگار نماز جمعه تهران - ۲۷ دی - مجدداً به صراحت اعلام کردند «این‌ها مذاکره هم که می‌کنند، مذاکره‌شان آمیخته‌ با دغل و فریب‌کاری است؛ این کسانی که پشت میز مذاکره ظاهر می‌شوند، آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند، این‌ها همان‌ها هستند؛ تفاوتی نمی‌کنند؛ لباس عوض می‌کنند». رهبری اما با درایت، اصل مذاکره را نفی نکردند ولی به صراحت اعلام کردند نه با آمریکا. 

تردیدی نیست که کارت مذاکره برای تعامل با جهان به بایگانی سپرده نشده است و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دریچه دیپلماسی و مذاکره را به خواست و اراده و میل خود نبسته است و از این پس هم نخواهد بست اما، مذاکره در عرصه دیپلماتیک قواعدی دارد. حداقل ها که فراهم شد قطعا هیچ کس مانع و منکر آن نخواهد شد. حداقل هایی که اگر در ارتباط با آمریکا یافت می شد، رهبری بار دیگر به این صراحت، مذاکره با این کشور را نفی نمی کردند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۰۲۵۸۱۰:۰۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
نباید از جنگ ترسید. جنگ با دشمنان وعده الهی است.
ناشناس۱۳۰۰۳۵۹۱۱:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جنگ و مرگ یک بار، شیون هم یک بار. آنچه که باعث عذاب است، شرایط نه جنگ و نه صلح و تحریم است.
ناشناس۱۳۰۰۵۸۳۱۳:۰۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: بررسی‌های اولیه در هتل‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد رزرو گردشگران اروپایی و آمریکایی در یکی دو ماه آینده لغو شده است. این لغو‌ها تا پایان فروردین ماه سال ۹۹ ادامه دارد. جواب این خسارت ها به اقتصاد رو کی میده ؟؟
ناشناس۱۳۰۱۰۳۱۱۸:۵۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
با امار فریبت ندن ۱۰۰ درصدش چقدر بوده حالا که ۸۰ کم شده
ناشناس۱۳۰۱۱۶۱۲۱:۰۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
روحانی و رئیس سازمان گردشگری باید پاسخگو باشند ؟!
ناشناس۱۳۰۱۳۸۷۰۳:۲۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱
نخیر اونها که بر طبل جنگ می کوبن
ناشناس۱۳۰۰۳۶۳۱۱:۱۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چرا فکر می کنید که خدا فقط با ما است؟؟؟؟
ناشناس۱۳۰۰۳۹۰۱۱:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
نه خدا با دشمنان است احتمالا. چرا نمیفهمی؟؟؟
ناشناس۱۳۰۰۴۱۲۱۱:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
شک نکن چون خدا حق است و ما در مسیر باطل حرکت میکنیم
ناشناس۱۳۰۰۶۹۸۱۴:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی که از رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سعود قاتل کودکان و زنان یمن و تروریسم در منطقه حمایت می کنند باطل هستن.
ناشناس۱۳۰۰۴۸۷۱۲:۲۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اگر خدا با ما است، پس چرا اینقدر مشکلات و فساد داریم؟
العبد۱۳۰۰۴۱۱۱۱:۴۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چون قرآن میخونیم. شما زحمت بکشید کمی کلام خدا رو بخونید متوجه خواهید شد که چرا خداوند با ماست
ناشناس۱۳۰۰۴۶۶۱۲:۰۹:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مگر مردم عربستان و ... قرآن نمی خوانند؟ مگر مردم انگلیس و آمریکا انجیل نمی خوانند و هر هفته برای دعا به کلیسا نمی روند؟
ناشناس۱۳۰۰۷۴۰۱۴:۲۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
وهابیون قرآن خواندن آنها مثل داعشی هاست.
ناشناس۱۳۰۰۴۹۸۱۲:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
یعنی از بن لادن هم بیشتر قران خوندی!
ناشناس۱۳۰۰۶۲۳۱۳:۲۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چرا خود را آنی می دانید که در قرآ ن به آن وعده شده است . کدام عملتان مطابق دستور خدا بوده است . و چرا هر دو جناح از جنگ ابزاری برای فریب مردم استفاده می کنند . اروپائی ها و آمریکائی ها جهنمی هائی هستند که در بهشت زندگی میکنند.
ناشناس۱۳۰۰۴۳۳۱۱:۵۶:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چون به طور یقین خدا در کنار شیاطینی مثل امریکا که کشوری نیست که در آن جنایت نکرده باشند نیست برداشت شما چیز دیگری است بماند
ناشناس۱۳۰۰۶۷۱۱۳:۵۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آیه قرآن هست ان معی ربی سیهدی
ناشناس۱۳۰۰۹۶۳۱۷:۵۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خدا با راستگوهاست. مطمئن باشید ما بیشتر ازهمه دروغ میگفتیم تو این چند دهه. ادعاهای دروغین ما اسمان خراش برداشته
ناشناس۱۳۰۰۵۱۶۱۲:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
فعلا محل برگزاری مسابقات فوتبال رو از دست دادیم
مرتضی۱۳۰۰۹۵۱۱۷:۴۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مذاکره رو فقط آقای روحانی بلد است برجامش که دیدید حالا بفرستیدش بره برای فوتبال مذاکره کنه
توپانی۱۳۰۰۲۷۵۱۰:۱۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
این سیاست بازان بی هنر که دم ازمذاکره می زنندمانندآن بچه پولداری می مانندکه فقط هنرشان خرج کردن ارثیه ی پدری است.ودرزمان جنگ نیزسوراخ موش اجاره می کنند.
ناشناس۱۳۰۰۶۷۶۱۳:۵۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اینهایی که دم از مذاکره میزنند شهروندی کشورهای خارجی رو دارند بارشان را بسته اند وهمه فرزندانشان در آن طرف اب هستند ومامورند وقتی با مذاکره کشور رو به دست بسته تحویل دادند خودشان چمدانها را بسته و جیم میزنند ما دیگه باید عاقل باشیم با طناب مذاکره دوستان به چاه نرویم
ناشناس۱۳۰۰۸۱۸۱۵:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
شما که هنرمندید، کاخ سفید رو حسینیه کنید تا ما هم بیایم کنارتون سینه بزنیم
ناشناس۱۳۰۰۹۴۱۱۷:۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
انشالله روزی همین امر تحقق پیدا خواهد کرد
ناشناس۱۳۰۱۴۲۹۰۶:۳۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱
دقیقا مشکل از همین نگاه شماست
ناشناس۱۳۰۰۲۷۹۱۰:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
همه مذاکره ها با فریب همراه است. همه مذاکره ها برای گرفتن امتیاز بیشتر است. اینکار قواعد خودش را دارد مثل قواعد بازی فوتبال یا بوکس. شغل دیپلومات مذاکره است. بابت این کار پول می گیرد. مذاکرات هیچوقت نهایی نیستند. مذاکره در جهان نابود نخواهد شد.
حامد۱۳۰۰۲۸۱۱۰:۱۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
از ادعای برداشتن سایه جنگ به ترور سردارسلیمانی و شرایط جنگی رسیدیم حذف میزبانی تیمهای ایرانی در آسیا هم اضافه شد بلد نبودی چرا رییس جمهور شدی؟
ناشناس۱۳۰۰۴۱۴۱۱:۴۶:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
رییس‌جمهور شدن یه حالی میده اگر هیچی هم بلد نباشی بازم باحاله.
ناشناس۱۳۰۰۷۶۱۱۴:۳۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اگر کسی توانایی مسئولیتی را ندارد آن مسئولیت را بپذیرد در روز قیامت باید پاسخگوی حق الناس 80 میلیون ایرانی باشد که ضایع شده است.
ناشناس۱۳۰۰۴۱۷۱۱:۴۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چه ربطی به رییس جمهور داره!؟ رییس جمهور حتی برای دیدارهای خارجیش باید از مقام دیگه اجازه بگیره حالا اینها تقصیر اونه؟
ناشناس۱۳۰۰۶۰۸۱۳:۱۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خخخخخ قوانین بین المللی است که دولت باید تاییده بگیرد هر چند که خیلی وقت یواشکی ان را بدون ان نهادهای بالایی تایید می کرده در ضمن برای ملاقات با کشورها به جز امریکا و اسراییل دست خود دولت است خواب ناز هنوز ادامه دارد؟!!!!!!!!!!
کریم خان رند۱۳۰۰۶۰۹۱۳:۱۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
عجب!! ما را با دانش خود بیشتر آگاه سازید جناب!
ناشناس۱۳۰۰۶۴۴۱۳:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اگر اینطوره پس چرا رئیس جمهور شد؟
ناشناس۱۳۰۰۷۳۸۱۴:۲۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
روحانی باید پاسخگو باشد که چرا با برجام منافع ایران تامین نشد ؟! و چرا تحریم ها بیشتر شد ؟! و چرا سایه جنگ نزدیک شد ؟!
ناشناس۱۳۰۱۲۲۱۲۲:۱۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
این دستاویز خوبی برای فرار از پاسخگویی است
ناشناس۱۳۰۰۲۹۵۱۰:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
تنها نتیجه ای که از مذاکره کردن این آقایان با دنیا برای ملت حاصل شده این است که فهمیده اند《 شتر سفینه صحرا 》 میباشد .
بهنام۱۳۰۰۳۰۴۱۰:۳۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
می جنگیم می میریم ذلت نمی پذیریم
ناشناس۱۳۰۰۳۶۴۱۱:۱۴:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
این از اقتصاد این از فساد
ناشناس۱۳۰۰۵۴۹۱۲:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
کجا با جنگ درست شده تا حالا ؟ عراق افغانستان ؟؟
ناشناس۱۳۰۰۶۶۶۱۳:۴۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اونا جنگ با خودشون کردن نه با آمریکا
ناشناس۱۳۰۰۳۰۸۱۰:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جنگ بشه نشه جامعه جهانی ما رو پس زده تک افتادیم تو دنیا
ناشناس۱۳۰۰۳۱۵۱۰:۴۰:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چرا اصلاح طلبان همیشه در انتخابات می گویند اگر به ما رای ندهید جنگ می شود چرا همیشه دیگران را می ترسانند
ناشناس۱۳۰۰۶۹۳۱۴:۰۴:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مگه دیگه اصلاح طلبی هم توی کورس رقابت باقی گذاشتن ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۰۰۳۱۹۱۰:۴۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
عین همین داستان سر ترساندن از داعش هست. هیس اگه حرف بزنید داعش میاد
ناشناس۱۳۰۰۷۰۰۱۴:۰۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
دقیقا
ناشناس۱۳۰۰۹۹۸۱۸:۳۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آخه داعش واقعا اومد تا لب مرز ایران حتی مجلس و اهواز هم عملیات انجام داد اما آمریکا فقط بلوف زده آخریش هم 52 نقطه بود!
عمران۱۳۰۰۳۲۴۱۰:۴۶:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
می توان همزمان هم قدرتمند بود هم مسئولیت پذیر. یا ادعایی نکنیم یا اگر ادعا میکنیم از پسش بر بیاییم. اگر ادعای مقاومت داریم نباید فرمانده نظامی کشورمان به همین راحتی ترور شود. اینکه بعدش ضربه مهلکی وارد کنیم می‌تواند نشانه توانمندی باشد اما آسیبپذیری قبلش هم هست. می توان همزمان در عمل قدرتمند بود و دربرابر استکبار جهانی مقابله کرد ولی حرفهای شعارگونه و ادعاهای غیرقابل انجام نداشت. می توان قدرتمند بود و با دشمن حرف زد. در تمام طول جنگ تحمیلی سفارت صدام در تهران باز بود و رابطه دیپلماتیک وجود داشت. می‌توان قدرتمند بود و در جهان ارج و احترام داشت.
سعید۱۳۰۰۷۴۷۱۴:۲۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
سفارت عراق باز نبود. دروغ نگو آقای محترم
عجایب شهر۱۳۰۰۳۳۳۱۰:۵۱:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
دولت آمریکا یک دولت تروریست است و مذاکره با آن معنی ندارد.
ناشناس۱۳۰۰۳۵۸۱۱:۰۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اگر نمی گفتند ان وقت این غرب زده ها چطوری سر کار می امدن بدون کلاه گذاشتن سر مردم؟
ناشناس۱۳۰۰۵۰۶۱۲:۳۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خوب مردم 8 سال شما شرق زده ها رو دیدن
ناشناس۱۳۰۰۶۸۳۱۳:۵۸:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
کسی شرق زده نیست بلکه با واقعیات کار میکنیم در ضمن در ان 8 سال دولت کسی را گول زده نشد برای موارد مهم و حیاتی کشور
ناشناس۱۳۰۰۷۱۱۱۴:۱۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
در دولت اصلاحات بدنبال تنش زدایی بودیم و در نهایت از سوی جرج بوش محور شرارت لقب گرفتیم و در دولت فعلی با امریکا مذاکره کردیم و نتیجه آن تحریم بیشتر و گستاخ تر شدن دشمن و ترور سردار سلیمانی شد.
ناشناس۱۳۰۰۳۷۳۱۱:۱۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
"یعنی چیزی حدود نیمی از سال هایی که برای رفع سایه جنگ صرف شد و نه تنها سایه ای رفع نشد که امروز مردم ایران خود را از هر زمان دیگری به جنگ نزدیک تر می بینند". این یعنی مذاکرات باعث ایجاد شرایط جنگی شده؟ واقعا مذاکرات و برجام ؟
ناشناس۱۳۰۰۳۷۸۱۱:۲۴:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
نتيجه عدم مذاكره و امنيتي كه دوستان مخالف برجام قولش را داده بودند ديديم.
ناشناس۱۳۰۰۷۲۶۱۴:۱۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
قرار بود با برجام سایه جنگ از سر کشور دور بشود اما کوتاه آمدن در مقابل یانکی ها باعث جسورتر شدن آنها و ترور سردار سلیمانی شد.
ناشناس۱۳۰۰۳۹۳۱۱:۳۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جنگ را به گرانی ترجیح میدهم
ناشناس۱۳۰۰۵۰۵۱۲:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جنگ جز نابودی اقتصاد و گرانی بیشتر چیزی نداره
ناشناس۱۳۰۰۵۵۳۱۲:۵۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جنگ عامل کمبود و گرانی عزیزم نه فراوانی و ارزانی
ناشناس۱۳۰۰۳۹۶۱۱:۳۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ماها هم خواهان جنگ نیستیم قطعا کسانی مانند حاج قاسم هم دوست داشتن کنار خانوادشون باشن اما ذلت امتیاز دادنهای بی فایده با بدعهدان یزیدی زمان رو نمیپذیرفت . یزید عزت ادم رو میخواد کما اینکه حاج قاسم که نماد غرور ملی ما بود رو زدن که غرور ملت رو بشکنن و یه عده هم با جنگ هراسی سعی در به زانو دراوردن مردم میکنن
ناشناس۱۳۰۰۴۲۲۱۱:۵۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خودمان را گول نزنیم عمرا امریکا به ایران حمله کند چون ما یک نعمت الهی در منطقه هستیم تا تمام کشورها از کشورهای منطقه بتوانند نفع ببرند
ناشناس۱۳۰۰۴۴۱۱۱:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ترس از مرگ از خود مرگ بدتر است مذاکره را امتحان کردیم و دیدیم که چیزی به ما نرسید مدتی هم عدم مذاکره را امتحان کنیم و مقاومت را
ناشناس۱۳۰۰۵۱۸۱۲:۳۸:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
8 سال مقاومت شما رو هم دیدیم
ناشناس۱۳۰۰۷۱۵۱۴:۱۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۳۰۰۷۴۹۱۴:۲۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مقاومت راه سردار سلیمانی است پیروزی های ایران و جبهه مقاومت در کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه و لبنان نتیجه مقاومت است.
مجتبی خراسانی۱۳۰۰۵۰۰۱۲:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
در نیم قرن گذشته آمریکا با هیچ کشوری که دارای موشک های با برد بیش از 150 کیلومتر بوده، وارد جنگ نشده؛ ایران موشکهایی با برد 2 هزار کیلومتر داره اگر قرار بر جنگی با ایران بود، غربی ها هیچ موقع باب مذاکره رو باز نمی کردن و الان بر مذاکرات مجدد تاکید نمی کردن. خطر جنگ، مستمسکی برای کسب رای شده است. با دروغی به نام جنگ مردم رو می ترسونن و رای میگیرن
ناشناس۱۳۰۰۵۰۳۱۲:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند؟
ناشناس۱۳۰۰۶۳۹۱۳:۳۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
همین جماعت شعار بده و موشک پران
ناشناس۱۳۰۰۷۲۰۱۴:۱۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آن کسانی که امضاء جان کری را تضمین میدانستن و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۱۳۰۰۷۳۳۱۴:۱۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که شکست برجام و تشدید تحریم ها را به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند.
ناشناس۱۳۰۰۷۵۳۱۴:۲۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ما در برجام تعهد نداده بودیم که موشک هوا نکنیم و شعار ضد اسرائیلی ندهیم تعهدات ایران فقط در زمینه هسته ای بود.
ناشناس۱۳۰۰۹۳۱۱۷:۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
روی اهل کوفه را سفید کرده اید
ناشناس۱۳۰۰۷۲۹۱۴:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
روحانی باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
ناشناس۱۳۰۱۰۹۳۱۹:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
این بی هزینه بودن را خودمان درست کردیم با راه ندادن شرکت های امریکا به اقتصاد کشور
ناشناس۱۳۰۱۲۶۰۲۲:۴۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
بعد از برجام واردات کالاهای مصرفی امریکایی افزایش چشمگیری داشت اما شما بگو چرا امریکا قرارداد خرید هواپیمای بوئینگ را لغو کرد ؟!
ناشناس۱۳۰۰۷۶۲۱۴:۳۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۳۰۰۵۰۸۱۲:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جنگ جز ویرانی و نابودی اقتصاد چیزی نداره نمونش در عراق و افغانستان هست
ناشناس۱۳۰۰۵۳۵۱۲:۴۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
هیچ مذاکره نکنید همین فرمون برید
ناشناس۱۳۰۰۶۹۵۱۴:۰۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اگرهمین فرمون برند که بدتر میشه
ناشناس۱۳۰۱۱۲۰۲۰:۲۴:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
فعلا فرمون دست کسانی است که در مسیر مذاکره پیش میروند
ناشناس۱۳۰۰۵۸۶۱۳:۰۴:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: بررسی‌های اولیه در هتل‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد رزرو گردشگران اروپایی و آمریکایی در یکی دو ماه آینده لغو شده است. این لغو‌ها تا پایان فروردین ماه سال ۹۹ ادامه دارد. جواب این خسارت ها به اقتصاد رو کی میده ؟؟
امين۱۳۰۰۷۶۶۱۴:۳۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مشكل به زبان فارسي بر ميگردد. كلمه مذاكره بار مثبت دارد. ولي آيا آمريكا مذاكره ميخواهد كه ايران انجام نميدهد؟؟ خير آمريكا باج و تسليم ميخواهد پس يا مقاومت و يا باج و تسليم گذاره يا مقاومت يا مذاكره وجود خارجي ندارد. پس روبروي مقاومت باج و تسليم است و نه مذاكره
ناشناس۱۳۰۰۷۸۹۱۵:۰۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
دیگه دو قطبی یا جنگ یا مذاکره جواب نمیده. آقایان اصلاح‌طلب یه فکر دیگه برای فریب مردم کنند. واضح است که جنگ نخواهد شد. مذاکره هم جز از دست دادن همان چیزهایی که با از جنگ از دست میدهیم، نتیجه دیگری نخواهد داشت.
ناشناس۱۳۰۰۸۰۸۱۵:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ما را از امریکای شغال می ترسانند وبعضی از فرصت طلبان مثل کفتار به جان مردم افتاده اند ومسولین هم با آنها مدارا میکنند
ناشناس۱۳۰۰۸۲۴۱۵:۳۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مذاکره هنری است که فقط سیاستمدارانِ بزرگِ جهان از آن برخوردارند.
ناشناس۱۳۰۱۱۰۳۲۰:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مذاکره ترفند دشمن برای تسلیم کردن ملت های استقلال طلب است.
ناشناس۱۳۰۰۸۷۷۱۶:۲۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مطلب بی طرفانه و خوبی بود و قضاوت رو گذاشته بود به عهده خود مخاطب
ناشناس۱۳۰۰۹۸۴۱۸:۲۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
کسی به دنبال جنگ نیست. کشور درحال مقاومت درمقابل تسلیم است. تا ببینیم استعداد داخلی راه به جایی میبره یا کی برادران روس و چین مارو میفروشند.
علیرضا۱۳۰۱۰۷۴۱۹:۳۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مثل اینکه طرفداران جنگ و تحریم کم کم دارن ماجرا رو آخر الزمانی و نبرد بین خیر و شر و هالیوودی میکنن خدا به خیر کنه
ناشناس۱۳۰۱۳۱۰۲۳:۵۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
راهی که ایران داره طی میکنه دو تا سرانجام بیشتر نداره: یا به سرنوشت ژاپن در جنگ جهانی دوم دچار میشیم و دومین کشوری خواهیم بود که با بمباران اتمی تسلیم میشه. یا به سرنوشت شوروی و بلوک شرق دچار خواهیم شد. هم ژاپن و هم شوروی سابق دقیقا مثل ما در حال مبارزه با امریکا بودند اما هر دو کشور پس از سالها مبارزه و سرشاخ شدن با امریکا سرانجام تسلیم غرب شدند و هزینه بسیار گزاف و جبران ناپذیری بابت این رویارویی پرداخت کردند.آزموده را آزمودن خطاست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین