ادعای پمپئو: ترور سلیمانی قطعا قانونی بوده!

گروه جهان الف،   3981028096 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه آمریکا نه تنها گزینه حمله پیشگیرانه به تأسیسات هسته‌ای ایران را رد نکرد بلکه بار دیگر مدعی شد که ترور سپهبد سلیمانی «قطعاً» قانونی بوده است.

ادعای پمپئو: ترور سلیمانی قطعا قانونی بوده!

به گزارش فارس، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «هیو هیویت» بار دیگر تهدیدات و اتهام‌زنی‌ علیه ایران و توجیه ترور سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» را تکرار کرد و گفت: «رئیس‌جمهور (دونالد ترامپ)، پاسخ تندی به اقدامات حاکمیت جمهوری اسلامی ایران داد. اشتباه نکنید، ما به وضوح گفتیم که ایالات متحده پاسخ می‌دهد....فکر می‌کنم افرادی بودند که برخی اظهارات رئیس‌جمهور (آمریکا) را جدی نگرفتند که گفته بود اگر شبه‌نظامیان، نه تنها سربازان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا سربازان ارتش (ایران) بلکه نیروهای نیابتی را که اقدامی علیه ایالات متحده انجام دهند.....یا در شرایط مشابه آنچه در ماه دسامبر (اوایل دی ماه) رخ داد که (در آن حادثه) جان یک آمریکایی از دست رفت، مستقیماً علیه ایران پاسخ می‌هیم. فکر می‌کنم که این مسئله را روشن کردیم و موضع همچنان همان است».

پمپئو در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان حمله پیشگیرانه آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران در صورتیکه ایران در آستانه تسلیحاتی شدن قرار گیرد، گفت: «این سؤال مهمی است که ما در اینباره بسیار فکر کرده‌ایم. اگر به اظهارات هفته گذشته رئیس‌جمهور نگاهی بیاندازید، اولین جمله این بود که ایران هرگز توانایی داشتن یک سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت، فکر می‌کنم پاسخی به این سوال باشد و (اظهارات ترامپ) این مسئله را روشن می‌کند که ما نه تنها کاملاً انتظار داریم که حاکمیت ایران متعهد به عدم داشتن تسلیحات هسته‌ای باشد بلکه هر اقدام لازم را برای تضمین واقعی بودن، معتبر بودن و قابل تأیید بودن ادعای تعهد ایران، انجام می‌دهیم. رئیس‌جمهور به وضوح در اینباره اظهارنظر کرد. اطمینان دارم که ما به تعهدی را که آن روز وی (ترامپ) به جهانیان داد، اجرا می‌کنیم.

پمپئو بار دیگر با قاطعیت ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قانونی دانست و مدعی شد: «قطعاً» ترور سلیمانی قانونی بوده است.

وی در دفاع از این اقدام تروریستی آمریکا گفت: « باید بگویم، جای تأسف است که رهبران ارشد آمریکا که بسیاری از آنها نه تنها نامزد ریاست‌جمهوری هستند بلکه رهبران ارشد فعلی آمریکا هستند، نمی‌فهمند که رئیس‌جمهور ترامپ به محافظت از مردم آمریکا متعهد است و (نمی‌فهمند) که جان یک (پیمانکار) آمریکایی توسط جمهوری اسلامی گرفته شده است و پاسخی که ما دادیم (ترور سپهبد سلیمانی)، نه تنها مناسب بود بلکه خطری که متوجه شهروندان ما در سراسر جهان بود را نیز کاهش داد.

ائتلاف آمریکایی موسوم به «ضد داعش» اوایل دی ماه سال جاری میلادی، تأیید کرد که یک نیروی پیمانی آمریکا در حمله راکتی به پایگاه نظامی «K1»  در استان کرکوک عراق کشته شده است.

در حالیکه گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که موشک‌ها از جایی شلیک شدند که محل تردد داعش است، واشنگتن، الحشد الشعبی را مسئول حمله به پایگاه «K1» می‌داند.

وزیر خارجه آمریکا در حالی ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را قانونی اعلام کرد که حتی خیلی از مقام‌های آمریکایی آن را غیرقانونی توصیف کرده‌اند.

اواسط دی‌ ماه، «کریس مورفی» سناتور آمریکایی ایالت «کنتیکت» در واکنش به اقدام واشنگتن در ترور سرلشکر حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که کشتن سلیمانی همانند آن است که ایران وزیر دفاع آمریکا را ترور کند.

پمپئو در ارتباط با تصمیم ترامپ برای ترور سپهبد سلیمانی مدعی شد: «این تلاش بسیار راهبردی رئیس‌‌جمهور (ترامپ) بود. این (سردار سلیمانی) یک شخصیت منحصر به فرد بود. او یک تروریست بود. وی جان صدها آمریکایی را گرفته بود. او تلاش‌هایی را رهبری کرده بود که به مرگ صدها نفر نه تنها در سوریه بلکه صدها نفر درون خود جمهوری اسلامی ایران منجر شده بود».

پمپئو مدعی شد که با ترور سپهبد سلیمانی جهان به مکان امن‌تری تبدیل شده است و گفت: «جهان امن‌تر است. تفاوت راهبردی زیادی با حذف وی از میدان نبرد و فضای سیاسی که تلاش داشت اشغال کند، وجود دارد. این (ترور سلیمانی) اقدامی قانونی، مهم و یک تلاش راهبردی بود که ترامپ انجام داد و من مطمئنم که جهان در نتیجه این اقدام امن‌تر خواهد شد».

مجری این شبکه رادیویی در سؤالی پرسید بسیار دیده می‌شود که ترور سپهبد سلیمانی با اقدام آمریکا در ترور «یاماموتو» فرمانده کل نیروی ناوگان دریایی امپراطوری ژاپن در جنگ جهانی دوم مقایسه می‌شود که پامپئو پاسخ داد: «همانطور که می‌دانید، شرایط کاملاً متفاوت است. اما همین بس است که گفته ‌می‌شود این آدم، یک فرمانده میدان نبرد بود که فعالانه در توطئه حملاتی علیه آمریکایی‌ها نه تنها در عراق بلکه درمنطقه نقش داشت و رئیس‌جمهور (ترامپ)، اقدامی را برای کاهش خطرات آن حملاتی انجام داد که (قرار بود) در کوتاه‌مدت، میانمدت و بلندمدت، رخ دهد».

مجری این برنامه در سؤال آخر با اشاره به برجام گفت: «آیا مردمی که برای از دست دادن وی (سپهبد سلیمانی) عزاداری کردند، از ماهیت این رژیم ایران بی‌اطلاع هستند یا اینکه نسبت به آن بی‌تفاوت هستند؟»

پمپئو در پاسخ به این سوآل گفت: «فکر می‌کنم احتمالاً‌ تاحدودی هر دو اینها باشد اما قطعاً با ورود به توافقی (برجام) که در بهترین حالت، تنها نقص‌ها و خطرات اندکی را پوشش می‌دهد که آنها (ایران) برای جهان به همراه دارند، قطعاً این مسئله مطرح است که ماهیت اساسی این رژیم و رفتاری که آنها دارند، همیشه خطرات بی‌شماری را (برای جهان) دارد. بنابراین حتی اگر یکی بگوید که این (برجام) پرونده هسته‌ای را مورد بررسی قرار داده، که من قطعاً اعتقادی ندارم که چنین کاری هم کرده باشد، اما دیگر بخش‌های تهدیداتی که جمهوری اسلامی برای جهان دارد نه تنها در ین توافق نادیده گرفته شده است بلکه به آن دامن هم زده می‌شود».

** واشنگتن در اقدامی تروریستی در تاریخ سوم ژانویه (13 دی ماه)، سپهبد قاسم سلیمانی را به همراه هفت تن از یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد مورد هدف قرار داد و به شهادت رساند که واکنش‌های منفی را در نه تنها در داخل ایران بلکه در کشورهای جهان و حتی داخل آمریکا علیه این این تصمیم ترامپ به همراه داشت.

پارلمان عراق نیز در واکنش به این اقدام تروریستی آمریکا، لایحه‌ خروج تمامی نظامیان خارجی به ویژه نظامیان آمریکایی از عراق را به تصویب درآورد که موجب خشم دولت ترامپ شد و حتی دولت عراق را تهدید کرد که در صورت عملی کردن این اقدام باید غرامت میلیاردی به آمریکا بپردازد.

ایران نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، در تاریخ 18 دی ماه، پایگاه «عین الاسد» آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داد و آنطور که رسانه‌هایی چون شبکه «سی ان ان» گزارش کردند، خسارات زیادی به این پایگاه آمریکایی وارد آمد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۹۷۸۱۸۱۵:۱۵:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
لعنت بر وجودت قاتل و جانی کشورت سازنده داعش و القاعده است لعنتی
ناشناس۱۲۹۷۸۲۴۱۵:۱۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
در کشور دیگر وارد میشید و مهمان اون کشور رو میکشید شما از قانون چی می فهمید الحق که گرگ هایی هستید در لباس انسان
ناشناس۱۲۹۷۸۳۰۱۵:۱۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
چند میگیری بخاطر این همه کشتار و جنایت ؟! چی بدست میاری لعنتی؟
ناشناس۱۲۹۷۸۵۴۱۵:۳۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
ترور دولتی دعوت شده به عراق توسط دولت عراق، با ادعای پمپئو قانونی است! با اين ادعا ، ماهيت تروريستی دولت خود را که برملا کردی بدبخت!
ناشناس۱۲۹۷۸۶۹۱۵:۴۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
متاسفانه راست میگه .. قانون جنگل یعنی همین !!!
ناشناس۱۲۹۷۸۹۳۱۵:۵۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
هم تو و هم رییس ت مرزهای دروغگویی را جابجا کردید!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین