حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران چقدر است؟

گروه اقتصادی الف،   3981028058

نماینده کارگران درشورای عالی کار گفت: حداقل عیدی کارگران ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر ۴میلیون و ۵۴۸ هزار تومان است.

حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران چقدر است؟

علی خدایی، نماینده کارگران درشورای عالی کار در گفت وگو با تسنیم، درباره میزان عیدی کارگران گفت: طبق ماده واحده ای که در سال 70 تصویب شد،حداقل عیدی کارگران برابر با 60روز از آخرین حقوق آنها یعنی 2ماه است ومیزان حداکثر عیدی کارگران برابر با 90 روز است.

 وی ادامه داد:  حداقل عیدی کارگران 3 میلیون و 32 هزار تومان و حداکثر 4میلیون 548 هزار تومان است. اگر در کارگاهی عیدی بالاتر از این حداکثر باشد، عرف کارگاه ملاک است.

خدایی با اشاره به اینکه افزایش دستمزد کارگران از هفته گذشته در کارگروه دستمزد آغاز شده است گفت: ماده 41 قانون کار دو مولفه رابرای  تعیین دستمزد کارگران تعیین کرده است. در تبصره 1ماده 41 قانون کار آمده است که دستمزد مطابق تورم تعیین شود و در تبصره 2ماده 41 آمده است که مزد تعیین شده با توجه به ویژگی های جسمی روحی و نوع کار محول است که بتواند حداقل های زندگی را تعیین کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اینکه حقوق کارگر بتواند حداقل های سبد معیشت را تأمین کند، تعبیر به سبد معیشت می شود،میزان ریالی سبد معیشت در کمیته دستمزد در حال بررسی است. روز گذشته جلسه ای را در وزارت صنعت داشتیم،بعد از تعیین شدن سبدمعیشت وارد مذاکرات مزدی خواهیم شد.

وی افزود: میزان قدرت خرید از دست رفته کارگران در سال جاری قابل توجه  است. جلسات رسمی دستمزد هنوز تشکیل نشده است که وارد مذاکره بشویم و پیش بینی کنیم دستمزد چقدر افزایش می یابد. هنوز محاسبه انجام نشده است، افزایش دستمزد کارگران تا پایان سال نهایی می شود.

خدایی با بیان اینکه  قانون مشخصی برای زمان پرداخت عیدی کارگران وجود ندارد افزود: طبق عرف در دو ماه پایانی سال عیدی پرداخت می شود.عرف و روال کارگاه های مختلف متفاوت است، برخی کارگاه ها در اسفند ماه و برخی دیگر در بهمن ماه عیدی را پرداخت می کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: مطابق قانون کارفرمایان می بایست هنگام قطع همکاری به ازای هر سال کارکرد یک ماه حقوق را به عنوان سنوات پرداخت  کنند. اما در برخی کارگاه ها، کارفرمایان در عین همکاری و در پایان هر سال حق سنوات را به میزان یک ماه حقوق پرداخت می کنند. برای این دسته از کارگاه ها،کارفرما باید هنگام قطع همکاری مابه تفاوت را بر اساس آخرین حقوق محاسبه کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین