یادداشت جدید عباس عبدی درباره سناريوهای احتمالی سقوط هواپیما

گروه سیاسی الف،   3981024118 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عباس عبدی درباره سناريوهای احتمالی سقوط هواپیما در یادداشتی نوشت :اكنون كه به ماجرا نگاه مي‌شود برخي شواهد و قراين وجود دارد كه موضوع را قدري پيچيده مي‌كند. به همین دلیل برخي مقامات نظامي ايران به احتمال هك سيستم اشاره کرده‌اند.

یادداشت جدید عباس عبدی درباره سناريوهای احتمالی سقوط هواپیما
  • در يادداشت ديروز (سه وجه ماجرا) اشاره كردم كه: ” حتي ممكن است فرضيه‌هاي خرابكاري خارجي در وقوع اين حادثه را مورد بحث قرار داد به ويژه آنكه شواهد و قرائن (بدون اظهارنظر درباره اعتبار يا دقت آنها) در اين زمينه وجود دارد كه امكان بررسي آنها هست.“
  •  اكنون مي‌خواهم در اين باره بيشتر بنويسم. ابتدا تأكيد كنم كه به لحاظ كارشناسي در اين زمينه پياده و صفر کیلومتر هستم. شايد وجه سياسي اين يادداشت نيز بر وجوه ديگرش غلبه دارد.
  • يكي از عللي كه برخي از افراد باور نمي‌كردند كه اين اتفاق بر اثر اصابت موشك رخ داده باشد، درك فني افراد و كارشناسان بي‌طرف بود. يكي از روزنامه‌ها حداقل با 5 كارشناس مستقل صحبت كرده بود، احتمال چنين اتفاق را بصورت اشتباه بسيار ضعيف مي‌دانستند و برخي از آنان در حد صفر. در تایید این ادعا و برای نمونه می‌گویند زمان جنگ فرودگاه اهواز تعطیل نشد در حالی که جنگنده‌های ایرانی و عراقی انجا بودند و اتفاقی هم نیفتاد. اكنون كه به ماجرا نگاه مي‌شود برخي شواهد و قراين وجود دارد كه موضوع را قدري پيچيده مي‌كند. به همین دلیل برخي مقامات نظامي ايران به احتمال هك سيستم اشاره کرده‌اند.
  • وجود فيلم در ساعات تاریکی صبح‌گاهی از آسمانی كه هيچ چيزي براي فيلم‌برداري نداشته است جز اينكه تصويربردار اطلاع قبلي از آن نقطه تصادم داشته باشد، توجیه دیگری ندارد و جالب اينكه فيلم به سرعت در خارج منتشر شده و مورد تأييد رسانه‌هاي آمريكايي قرار مي‌گيرد.
  •  ولي قراين سياسي مهمی نیز در این ماجرا وجود دارد. یکی از آنها اظهار نظر لطيف و عجيب ترامپ است كه حتي اعلام كرد ايراني‌ها به اشتباه اين كار را كرده‌اند، در حالي كه او پیشتر كارهاي نكرده را هم به ايران منتسب مي‌كرد، چگونه اين اقدام را اشتباه دانست؟ معنای آن چیست؟ موضع پمپئو كه خيلي سريع و با قاطعيت اين سقوط را با موشك اعلام كرد و هر دو نفر از اولين افرادي بودند كه اين ادعا را اعلام كردند.
  • عدم پاسخگويي به حمله ايران به پايگاه‌هاي آمريكا نيز مي‌تواند قرينه‌اي بر آنچه كه در ادامه گفته می‌شود باشد. بويژه آنكه در حمله آمريكا به عراق نيز چنين اتفاقي رخ داده است. كدام اتفاق؟
  • اينكه ایالات متحده از طريق جنگ الكترونيك، در سيستم ارتباطي هواپيمايي غیرنظامی ايران اختلال ايجاد كرده باشد. اين اختلال به طور قطع با اين هدف انجام شده كه هواپيماي ساقط شده، اولاً ايراني نباشد تا فشار بین‌المللی وارد شود، ثانياً غربي نباشد که آنان را عصبانی نکند. بنابراين بهترين حالت بايد هواپيماي يك كشور نزديك به ايران مثل اوكراين باشد. اوكراينی كه اخيراً نيز ترامپ در رابطه با آن دچار مشكل شده است.
  • پرسش اصلي اين است كه اگر چنين اقدامي از سوي آمريكا صورت گرفته يا محتمل است که صورت گرفته باشد، پس چرا مقامات ايراني سكوت كردند يا هيچ چيزي در باره اين احتمال نمي‌گويند؟ پاسخ روشن است. همان طور كه دوست ندارند در باره ربودن اسناد چيزي بگويند. اين را نافي ادعاهاي موجود تلقي خواهند كرد و به منزله اقرار به قدرتی از طرف مقابل است که برای آن پاسخی وجود ندارد. بنابراين مسكوت گذاشته مي‌شود! 
  • متأسفانه تكذيب اوليه اصابت موشك نيز به اين مشكل دامن زد كه از اين پس نتوانند بر چنين احتمالي تأكيد كنند، زيرا مسأله آن تكذيب مهم‌تر از اصل ماجرا شد. با اين حال به نظر مي‌رسد كه موضوع حداقل در سطح رسيدگي مهم است. یکی از ایرانیان حقوقدان بین‌المللی نيز در اين مورد نوشته‌اند كه مهم است. 
  • ”‏جملات سردار حاجی‌زاده در تشریح ماجرا قابل تأمل است: می‌گوید «به سامانه، اعلام شده کروز شلیک شده»، «سیستم ارتباطی اپراتور با اختلال مواجه بود»، شاید «جمینگ» باعث شده...آیا منظور این است که حمله سایبری در آن ساعت صورت گرفته؟ تشخیص کروز بجای هواپیما می‌تواند ناشی از این حمله باشد؟ ‏اگر حمله سایبری نقشی در این فاجعه داشته، مصداق «جنایت جنگی» است. پاسخ به آن نیز هم نباید الزاماً «نظامی» باشد. ایران می‌تواند در برابر این جنایت جهان را با خود همراه و همسو سازد و زمینهٔٔ شکست انتخاباتی ترامپ را فراهم کند. همه دولت‌ها هم استقبال خواهند کرد! تحقیق و شفافیت می‌طلبد.“ 
  • شايد با يك رسيدگي بين‌المللي بتوان ابعاد واقعي ماجرا را روشن كرد، هرچند ساير ابعاد اين خطا به قوت خود باقي است                                                                                                                                                                             منبع:اعتماد

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۹۱۹۸۱۱۸:۴۱:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
از لحاظ فنی در جنگ الکترونیک اختلال در ماهواره ها و ارتباطات رادیویی ممکنه تا اپراتور را به خطا بندازند. اینکه این اتفاق افتاده یا نه احتیاج به بررسی های دقیق فنی داره.
سعید۱۲۹۱۹۹۰۱۸:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
به نظر من هم وجود یک فیلم بردار که اتفاقا با خونسردی دارد فیلم می گیرد برای من جا سوال داشت چگونه ممکن است سر بزنگاه آنجا باشد. سپاه باید صریح با مردم سخن بگوید. ما مطالبه این مسیله را به صورت شفاف می خواهیم.
ناشناس۱۲۹۲۰۰۲۱۸:۵۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
بالاخره دو کلمه حرف حساب هم از اقای عبدی شنیدیم
حمید۱۲۹۲۰۵۰۱۹:۱۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
من همون موقع که ویدئوی لحظه ی برخورد موشک به هواپیما منتشر شد، فهمیدم که کار آمریکا بوده؛ فقط یک لحظه فکر کنید: فردی سر صبح، دوربین خود را رو به آسمان کاملا تاریک نگه داشته و درست از مکان و زمان اصابت موشک فیلم می گیرد!!! آمریکایی ها می خواستند از این ویدئو علیه حکومت ایران استفاده کنند ولی به خواست خدا عامل رسوایی خودشان شد!
ناشناس۱۲۹۲۰۶۴۱۹:۲۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
این فرضیه ها در ذهن منم بوده . واقعا چرا هواپیما که دارای کدهای غیر نظامی هست کروز تشخیص داده شده. اگر بوده بهتره ما به این حمله و هک اعتراف کنیم. چون چیزی از پیشرفته بودن جنگ الکترونیک ما کم نمیکنه .آمریکا با داشتن بیشترین پیشرفت در جنگ الکترونیک بارها از ما در جنگ الکترونیک ضربه خورده. خب جنگ الکترونیک همینه ممکن لحظات یا دقایقی برتری با اون باشه و دقایقی با ما.
اصفهانی۱۲۹۲۱۰۸۱۹:۴۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
بنده بعنوان یک افسربازنشسته ارتش هرچند درابتدای یاداشت اقای عبدی عنوان کرد که درزمینه نظامی کارشناس نیست وحتی صفرکیلومتر هست ولی ازمنظر سیاسی یاداشت وی قابل بررسی ومنطقی میباشد اولا ان شخص دران ساعت اولیه وباان زاویه دید ودوربین بدست چطور امادگی فیلمبرداری راداشت؟دوم اینکه مادراصطلاح نظامی جنگی داریم بنام جنگال که جنگ الکترونیک میگویند ویکی از پرکاربردترین ارتباطی درجنگ نظامی بین کشورها میباشد وحتی اگر دقت کرده باشید درزمان حمله امریکابه عراق هیچ یک ازهواپیماهای عراقی نتوانستند ازاشیانه خودخارج وبه دفاع از مرزهای اسمان عراق بپردازند بهرحال این ضایعه دردناک که بهترین عزیزان وجوانان این کشور درهرصنفی که بودند دراین سانحه جان باختند وملت ایران را داغدار کردند وازمسئولان وزارت امورخارجه ونیروهای مسلح استدعا میکنم دراین زمینه تحقیق وبررسی ودرصورت هک شدن رادار وحمله سایبری درمجامع بین المللی شکایت وازحیثیت مردان سلحشور سپاه پاسداران دفاع ونتیجه را دراسرع وقت بعرض ملت شریف وداغدار ایران برسانید
ناشناس۱۲۹۲۱۱۵۱۹:۵۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
در جنگ حلوا پخش نمی کنند لذا حتی با فرض هک این سیستمها راه حل، جلوگیری از پرواز هواپیماهای مسافربری در آن شب و تا عادی شدن اوضاع بود.اینرا باید پیش بینی می کردند و برایش برنامه داشتند.
ناشناس۱۲۹۲۱۲۸۲۰:۰۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
سایت تحلیلی پولیتوس در حوزه دفاعی نیز چند روز قبل احتمال قوی داده بود که کد شناسایی هواپیمای اوکراینی هک شده، سال 2018 نیز همین بلا را اسرائیل بر سر هواپیمای روسی در آسمان سوریه کرد. میدل ایست آنلاین نیز مدعی شده امیر قطر پیشنهاد سه میلیارد دلار کمک به ایران بابت غرامت سقوط هواپیمای اوکراینی کرده است. بدون هیچ قضاوتی چنانچه تحقیقات بیشتری شود بد نیست. با گفته آقای عبدی که ایران دوست ندارد اعلام شود قدرت سایبری آمریکا بوده موافق نیستم چون هیچ کشوری آبرو و حیثیت خود را با به هم نخوردن ژست قدرت دفاعی معامله نمی‌کند.
ناشناس۱۲۹۲۱۵۱۲۰:۱۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
دقیقا بنده هم همین مطالب رو در یکی از کامنتهای الف گذاشته بودم البته بنده آقای عبدی نیستم بلکه یک محقق هستم
ناشناس۱۲۹۲۱۵۳۲۰:۱۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
کاملا موافق این مطلب هستم. خواهشا دولت و مجلس و قوه قضائیه وارد این بعد ماجرا شوند.
ناشناس۱۲۹۲۱۶۰۲۰:۲۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
شما دروغ را یادتان رفت ، اینکه یک موشک به هواپیما شلیک شده نیاز به سه روز بررسی نداشت ، اگر همان روز ساعت هقت صبح اعلام می کردند ماجرای فعلی رخ نمی داد
ناشناس۱۲۹۲۱۷۷۲۰:۳۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
ارام ارام که هیجانات بخوابد, ابعاد ماجرا روشن میشود ولی احتمالا یا جنگ سایبری بوده یا نفوذ اینکه طرف فیلمبرداری میکرده خیلی خیلی مشکوکه... یا ترامپ میگه اشتباهی بوده... یا اینکه تشخیص اشتباه بوده قطعا پدافندی که گلوبال هاوک را در بیست کیلومتری دقیق میزند, نمیتواند اشتباه کرده باشد
ناشناس۱۲۹۲۱۹۹۲۰:۴۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
این یکی از درست‌ترین تحلیل‌هایی است که می‌توان ارائه کرد. با این حال به گمان من، نمی‌توان شواهد کافی برای اینکه این حمله یک حمله سایبری بوده برای مجامع بین‌المللی ارائه کرد. کار تمام شده و رفته متاسفانه
ناشناس۱۲۹۲۲۵۹۲۱:۲۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
عالی بود
ناشناس۱۲۹۲۲۷۰۲۱:۲۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
برای اولین بار با نظرت موافقم و این کار از عمد بوده و تا چند روز اینده روشن خواهد شد و امریکای جنایت کار با این کار عمدی باید محاکمه شود
ناشناس۱۲۹۲۲۷۶۲۱:۳۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
ایران با جنگ الکترونیکی کاری کرد که حتی یک پدافندشون کار نکرد و برای مدتی هواپیماهای امریکا در عراق از کار افتادن مطمئن باش دارند بررسی می کنند البته هم زمان با جعبه سیاه هواپیما و منتشر خواهد شد
م۱۲۹۲۳۵۵۲۲:۳۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
امیدوارم خداوند به حق خون پاک شهید سلیمانی و ارواح طیبه شهدا به داد ملت ایران برسد و دست امریکای جنایتکار در این قضیه اشکار و برملا کند. مردم منتظر خبرهای جدیدند.
محسن۱۲۹۲۳۷۳۲۲:۵۸:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
رفتار آمریکا مصداق این قسمت از این شعر است انجمن ها کرد دشمن رایزن ها گرد هم آورد دشمن تا به تدبیری که در ناپاک دل دارند هم به دست ما شکست ما براندیشند نازک اندیشانشان، بی شرم که مباداشان دگر روز بهی در چشم یافتند آخر فسونی را که می جستند
ناشناس۱۲۹۲۳۹۳۲۳:۱۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
مگه نمیگین شرایط در شب حادثه کاملا جنگی بوده؟ چرا آسمان کشور رو از پروازهای مسافری و تجاری تخلیه نکردید؟
ناشناس۱۲۹۲۴۱۴۲۳:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
سامانه موشکی مقصر حادثه در ساعت 12 شب حادثه در محل مستقر شده بوده و ظاهرا سامانه ای مستقل و ناهماهنگ با شبکه پدافند کشور بوده! با توجه به اعلام هشدار شلیک موشک کروز از سوی ستاد کل، چرا آسمان کشور از پروازهای مسافری کلیر نشده بوده؟ چرا پس از شلیک موشک اول، به فاصله 30 ثانیه بعد موشک دوم شلیک شده، در حالیکه ادعا میشود، اپراتور فقط 10 ثانیه برای تصمیم گیری وقت داشته!
ناشناس۱۲۹۲۴۸۲۰۰:۴۲:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
سرنوشت موشکهای کروز شلیک شده چی شد؟! کدام نهاد وضعیت هشدار شلیک کروز را اعلام کرده بوده؟
ناشناس۱۲۹۲۶۰۲۰۶:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
نگید که سیستم هک شده چون 40 سال به سامانه موشکی خودتون می نازید و اینکه بگید هک شده کلا چیز جالبی نیست.
ناشناس۱۲۹۲۶۰۴۰۶:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
از الف خواهشمندم این مطلب من را منتشر کند. چنین مطلبی را بسیار بعید می دانستم از جناب عبدی و چند بار چک کردم که مطمئن شوم مطلب ایشان است و مشخص شد مطلب را ایشان گفته اند. چند نکته: - گفته اند که ترامپ کارهای نکرده را هم به حساب ایران می گذارد و اینکه این بار گفته کسی ان طرف اشتباهی کرده عجیب است. جواب ترامپ ادبیاتش دقیقا همین است در ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین امریکایی هم همین را گفت. دوم: گفته اند هواپیمایی انتخاب شده که مسافرانش از کشورهای غربی نباشند و هواپیما هم از اکراین که روابط بهتری با ایران دارد باشد: جواب: -بیش از 50 نفر شهروند کانادا بودن که اتفاقا روابط بسیار نزدیکی با امریکا دارد - هواپیما اکراینی بود چون کشورهایی که با ایران روابط دوستانه ندارن پروازهایشان کم شد یا کنسل کردن - نمی دانم جناب عبدی چند بار به خارج از ایران رفته ولی خودم که بارها از ایران به کانادا رفته ام همیشه اکثر مسافران ایرانی هستند و تک و توک از کشورهای غربی این اصلا چیز عجیبی نیست خصوصا در این موقع از سال. گفته اند کسی که فیلم گرفته از چه فیلم می گرفته: جواب: -دو موشک شلیک شده به فاصله 33 ثانیه از هم کاملا محتمل است که شخص وقتی موشک اول را دیده دوربین را روشن کرده و شروع کرده از همان محل انفجار موشک اول فیلمبرداری کند. - بیاییم اصلا فرض کنیم طرف جاسوس بوده و دانسته فیلم می گرفته ایا واقعا اینقدر ابله بوده که احتمال نداده اگر بی مورد از اسمان فیلم بگیرد غیر طبیعی است؟ نمی توانسته وانمود کند دارد از جای دیگری فیلم می گیرد و اتفاقی صحنه برخورد موشک را فیلم برداری کرده؟ ایا اینطوری واقعی تر به نظر نمی رسید؟
ناشناس۱۲۹۲۷۳۷۰۸:۲۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
اگر فرضیه هک درست باشد باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم . در این صورت نه تنها آن اپراتور و هیچ کس دیگر از ایرانی ها مرتکب اشتباه نشده است بلکه یک جنایت علیه بشریت را از جانب آمریکا میتوانیم به تمام دنیا ثابت کنیم. نگران تبعات فنی آن هم نباشیم . هیچ کارشناس و ایرانی منصفی از نیروی نظامی ایران انتظار برابری فنی با آمریکا با 700 میلیارد دلار بودجه نظامی سالانه را ندارد.
ناشناس۱۲۹۲۷۹۲۰۸:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
بازهم توهم توطئه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین