باید دوباره جبران کنیم

دکتر عباس علی پور،   3981024112 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
باید دوباره جبران کنیم

 درخت انقلاب ما درختی است با ریشه های اسلامیت و جمهوریت. 40 سال هم از عمر آن می گذرد. در این مدت ساقه اش قدری تناور شده و شاخه ها و میوه هائی هم داده است. ریشه هایش آنقدر عمیق هست که جای نگرانی نیست. اسلام عزیز ما خودش محافظ همه است و نیازی به محافظت ماها ندارد.

جمهوریت هم در فطرت پاک همه انسانهای پاک سرشت قرار دارد و امید که فطرتمان پاک باقی بماند. بر عکس این ما هستیم که به اسلام و جمهوریت نیاز داریم و از ثمرات آنها بهره مند می شویم. اما این همه ماجرا نیست و نباید به همین ها دلمان را خوش کنیم. این نهال آبیاری می خواهد. ما با این همه مسائل جدید مواجه می شویم. آیا نباید از این اسلام عزیز و جمهوری مبارک پاسخ این سوالات را استنباط کنیم؟ دیگر اجزای این درخت چطور؟ ساقه و شاخه و برگش چطور؟ آیا آنها آفت نمی زنند؟ از کجا می فهمیم که آفت زده است؟ از کمیت و کیفیت میوه هایش.

آیا از این درخت با این ریشه های عمیق نمی بایست میوه های بیشتر و با کیفیتری نصیب ملت می شد؟ اگر آفت نداشت پس چرا هر از چندگاهی این میوه های تلخ نصیب ملتمان می شود؟ منظورم میوه های تلخ درخت خودمان است و نه میوه های تلخی که آن جغدهای شوم نابکار قاطی میوه های درختمان می کنند. چقدر به فکر آبیاری هستیم؟ چقدر به فکر این آفتها هستیم؟

ما در این مقال فعلا تنها به داستان آفتهایش می پردازیم و مسائل مربوط به آبیاریش را به فرصت دیگری و توسط اهلش می سپاریم. آری، درخت انقلاب ما آفتهائی دارد. آفت زده هست. اما زنده هست. اگر زنده نبود جوشش اسلامیت و جمهوریت از زیر پوست آن اینقدر نمایان نبود. خوب با آفتها چه کار باید کرد؟ باید مبارزه کرد. گاهی هم هرس لازم دارد.

آنها که می گویند دست به آن نزنید یعنی غیر مستقیم به جامعه القای غلط می کنند که نباید با آفتهایش مبارزه کرد. حتما اینها اشتباه می کنند. مشکل ما اینست که گاهی باغبانهای مهربانی تا می آیند با آفتهای این درخت مبارزه کنند و یا هرسش کنند، ناگهان گرگ انسان نمائی با تبر در بینشان قرار می گیرد و همه کارها را خراب می کند.

باغبانهای مهربان قدری سروصدا می کنند که اجازه دهید با این آفتها مبارزه کنیم ولی چون خطر آن تبر بدست بی مروت را احساس می کنند، مجبور می شوند به خاطر مصالحی موقتا از کنار درخت بروند. حتما می بینید سفیر انگلیس را. این خیلی خطرناک است. تنهائی درخت و تنها گذاشتن آن با آفتهایش را می گویم. به نظرم بیشترین آفت این درخت عزیزمان در حال حاضر، سوء مدیریت، نداشتن صداقت و سهل انگاری و تن پروری است.

مدیریت یعنی بکار گیری اثربخش از منابع برای رسیدن به اهداف سازمانی. مدیریت چهار وظیفه دارد. برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و رهبری. سوء مدیریت یعنی اینکه این چهار وظیفه اش را به درستی انجام نمی دهد فلذا نمی تواند از منابع خودش استفاده اثربخش کرده و به اهداف سازمانی خودش هم نمی رسد.

به راستی اگر مدیری بخواهد این وظایفش را انجام بدهد، چقدر باید در زمینه سازمانی خود علم و مهارت و تجربه داشته باشد؟ چقدر باید وقت بگذارد؟ چند درصد مدیران ما برنامه دارند؟ فرآیندهای جاری سازمانی خود را کنترل می کنند؟ نیروهایشان را به درستی می چینند (رعایت شایسته سالاری) و تقسیم کار مناسبی بین آنها می کنند؟ نظام ایجاد انگیزشی مناسبی را برای ایفای نقش رهبریشان طراحی کرده اند؟

نویسنده یک پزشک اپیدمیولوژیست و معلم دانشگاه است. طبیعی است که در زمینه رشته تخصصی خودش می تواند مصادیقی را ذکر کند. مثلا می تواند بگوید ای مسئولین مگر نه این بود که از اهداف طرح تحول سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم بود؟ قرار بود برای شهر و روستا به ترتیب به زیر 10 و 5 درصد برسد. الان این درصد پرداختی چقدر است؟ قرار بود درصد زایمان سزارین به 30 درصد برسد. الان چقدر است؟

قرار بود سواد سلامت ایرانیان به 75 درصد برسد، الان چقدر است؟ قرار بود هر خانوار ایرانی یک سفیر سلامت در خانواده اش داشته باشد. الان چند درصد خانوارهای ایرانی دارای سفیر سلامت هستند؟ قرار بود همه ایرانیان دارای بیمه شوند. پزشک خانواده، پرونده الکترونیک، کاهش بستری شدن در بیمارستان، بار بیماریهای غیرواگیر، مرگ زود رس و ... خوب آیا رسیدیم؟ اصلا دیتای شما برای گزارش شما چیست؟ اینها را البته باید در جای تخصصی خودش بحث کرد و من فعلا قصد پرداختن به آنها را ندارم.

اما به عنوان یک شهروند، سوال می کنم که در این ایام همه می دانستیم که بعد از شهادت جانگداز حاج قاسم سلیمانی عزیز، و تاکید ملت و مسئولین ما قرار بود انتقام بگیریم و آن ترامپ دیوانه هم گفته بود که می خواهد نقاط متعددی از کشور عزیزمان را بزند. چرا مسئولین محترم ما ندانستند؟ چرا تمهیدات متناسب با آن را مهیا نکردند؟ حالا یکجا صدایش درآمد و هواپیمای حامل گلهای عزیزمان سهوا زده شد و آن فاجعه به بار آمد. یعنی پیامدش ظاهر شد. آیا فرایندهای دیگر هم بخوبی آماده بودند و هستند؟ مدیریت بحران ما؟ ارتباطات ما؟ برق و آب و سلامت و ... ترا بخدا ای مسئولین بروید و چک کنید. بروید کنترل کنید. برنامه هایشان را ببینید. خیلیهایشان خوابند. تنبلند. صادقانه به ملت جواب نمی دهند. اگر به صورت سیستماتیک چک میکردید که دیگر هواپیمائی زده نمی شد. در تشییع جنازه سردار، 50-60 نفر جان نمی باختند. 20-30 نفر ته دره نمی رفتند. آخر چرا؟

در دکترین مدیریتتان ارزش جان شهروند ایرانی چقدر است؟ شهادت قضیه اش فرق می کند. شهادت یک افتخار است. شهادت انتخاب هدفمند یک آرمان بزرگ برای جامعه و فراتر از خویشتن است که شهید جانش را که عزیزترین داشته است را برای آن آرمان فدا میکند. ببینید خون مقدس یک شهید چه می کند با دلهای یک ملت؟ چه جوش و خروشی در جامعه راه می اندازد؟ آن شهادت است که اگر فردی ظفر یابد و یا کشته شود، در هر صورت پیروز هست. نه جان باختنهای ناشی از سوء مدیریتهای ما. این پیروزی نیست. این دلیل آفت زدگی ما است.

ای‌کاش همانطور که به قول رهبر عزیزمان، شهادت حاج قاسم عزیز غبار از چشمان همه برای دیدن درخت تناور انقلاب باز کرد، اتفاقات تلخ بعد از شهادت ایشان (جان باختن در مراسم تشییع جنازه، سقوط هواپیما و اتوبوس و ...) نیز غبار چشم مسئولین ما را از وجود آفت سوء مدیریتی پاک کند. ما حتی همدردی کردن را هم بخوبی انجام ندادیم. چرا باید اساتید و رئیس دانشگاه محل تحصیل فرزندانمان برای فرزندانمان اشک بریزند، ولی باغبانان ما نه؟ نخست وزیر کشورش پشت سرهم توئیت بزند، پیگیری کند، ابراز همدردی کند ولی ... ما چه کردیم؟

من نمی توانم باور کنم که نیتشان برای انجام این کارها خالصانه نبوده است. چقدر صدا و سیمای ما وقت گذاشت؟ سری به خانواده هایشان زد؟ زندگی پراز مشقت و پر افتخارشان را نمایش داد؟ حال که مشخص شد که اشتباه سهوی پدافندی رخ داده، گزینشی رفتند سراغ دو تا سه خانواده! انصادف بدهید.

مولایمان علی ع می فرماید: الإنصافُ يَستَديمُ المَحَبَّةَ یعنی انصاف هست که سبب تداوم محبت می شود. اگر این کارها انجام می شد، الان روحیه جامعه مان اینچنین می بود؟ ما حتی خبررسانی را هم نمی دانیم. چرا باید چنین عمل می کردیم که گفته شود اگر فشارهای خارجی نبود، شاید هرگز این مطلب افشا نمی شد؟ چرا با قاطعیت چنین گفتید که موتور هواپیما مشکل پیدا کرد؟ خوب نمی دانستید و مطمئن نبودید که آن موشک شلیک شده سبب سقوط هواپیما شده و نیاز به 48 ساعت زمان داشتید، این مدت را سکوت می کردید.

ایام خیلی سختی را می گذرانیم.از دست دادن حاج قاسم عزیز، از دست دادن نخبگانمان، از دست دادن اعتماد سایر نخبگانمان، از دست دادن سرمایه اجتماعی ملتمان. خیلی حیف شد آن روحیه بی نظیر پس از شهادت حاج قاسم را اینقدر راحت کمرنگ کرده ایم.

باید دوباره جبران کنیم. آفتهایمان را درمان کنیم. اصل کرامت و ارزش والای انسان و شهروند ایرانی را مطابق اصل دوم قانون اساسی (در کنار سایر ملل مظلوم مطابق اصل 156 قانون اساسی) سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم. مدیریت صحیح و عالمانه را در جامعه نهادینه کنیم. از مدیریت جزیره ای و غیر فعال، کم توجهی به جان شهروندان، کم کاری و کندی ایفای نقش مدیریتی، نداشتن برنامه اجرائی، نداشتن برنامه نظارتی و ... بپرهیزیم. فرآیندهای عادی و بحرانی خودمان را ارتقا داده و نظارت مستمر کنیم.

صادقانه با مردم سخن بگوئیم. اگر اشتباهی کردیم صادقانه عذرخواهی به موقع انجام دهیم. اگر نقص کار ما جدی تر بود از سمتمان استعفا دهیم. تنها در این صورت است که آسیب پذیریمان کم خواهد شد. در این مصداق خاص هم مجازات قاصرین و مقصرین سوء مدیریت تمامی مراحل فرآیند منجر به رخداد سقوط هواپیما، قاصرین و مقصرین سوء مدیریت اطلاع رسانی و جریحه دار کردن افکار عمومی، دلائل عدم لغو پرواز و یا تغییر مسیر پروازی هواپیماهای مسافربری فرودگاه امام، دلائل نداشتن صداقت و نبودن مدیریت صحیح اطلاع رسانی ملی، برگزاری تشییع ملی و شکوه برای این گلهای نخبه مان و توجه بیش از پیش به بازماندگان این عزیزان و اهمیت قائل شدن بیشتر برای سایر سرمایه های نخبه کشور را فراموش نکنیم.

بی انصافی هست که در انتها علیرغم رخدادن این خطای انسانی سهوی در مجموعه هوا و وفضای سپاه، در این قحطی مسئولیت پذیری و عذر خواهی در کشور، از سردار عزیزمان (با این همه جانفشانیها در طول جنگ تحمیلی و پس از آن) که مسئولیت این خطا را پذیرفت، به سهم خودم تقدیر نداشته باشم.

ایکاش موارد پیشگفت به خوبی انجام می شد تا این رخداد های تلخ رخ نمی داد.

و هر گاه رعيت بر تو بدگمان گردد، عذر خويش را آشکارا با آنان در ميان بگذار و با اين کار از بدگمانی نجاتشان ده، که اين کار رياضتی برای خودسازی تو و مهربانی کردن نسبت به رعيت است و اين پوزش خواهی تو آنان را به حق وا می دارد.( امام علی (ع)نامه 53 نهج البلاغه) 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۹۲۶۱۷۰۶:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مانند صدا و سیما و تحلیلگرانش برخی هنوز نمی خواهند واقعیات جامعه امروز ایران و واقعیتهای دنیا را ببینند و دیگران را به ندیدن متهم می کنند. واقعیت ان است که رشد اقتصادی ایران در 16 سال گذشته پایینترین در دنیا بوده. همین یک رقم نشان می دهد که واقعیت را ندیدیم و داریم افسانه می بافیم.
ناشناس۱۲۹۳۲۷۶۱۲:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
دوباره می سازمت ای وطن!
ناشناس۱۲۹۲۶۱۸۰۶:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مانند صدا و سیما و تحلیلگرانش برخی هنوز نمی خواهند واقعیات جامعه امروز ایران و واقعیتهای دنیا را ببینند و دیگران را به ندیدن متهم می کنند.
ناشناس۱۲۹۲۹۳۴۱۰:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
بنده از همين جا از طرف سازمان صدا و سيما ، بخاطر افاضات !!!!كارشناس شبكه افق ، از خانم رخشان بني اعتماد بسيار عذر خواهي مي كنم !!!
على اصقر۱۲۹۳۰۳۵۱۰:۴۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
هزينه ناكارآمدي از هزينه سازش و مقاومت بيشتر است
جلیل۱۲۹۲۶۲۱۰۶:۵۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
متاسفانه مسئولین از اشتباهات درس نمی گیرند و فقط روی آن اصرار و لجبازی می کنیم. با مردم مهربان تر باشید‌. این مردم لیاقتشان این نیست
ناشناس۱۲۹۲۹۹۳۱۰:۳۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
روش برخورد با آمریکا و مردم یک روش همسان است.
ناشناس۱۲۹۳۰۲۰۱۰:۴۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مسئولان باید نوکری مردم را بکنند و نه آقایی
ناشناس۱۲۹۲۶۳۳۰۷:۰۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
تا زمانیکه ما جامعه را به خودی و غیر خودی تقسیم می کنیم هیچ امید بهبودی نباید داشته باشیم. در همین فاجعه هواپیما ببینید . هیچ یک از مدیران و هیچ کس استعفا ندادند. همه می خوان از مسئولیت فرار کنند.
ناشناس۱۲۹۲۶۴۰۰۷:۱۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
اقای دکتر. شما استاد دانشگاه و متخصص هستید. نمی دانیم در خارج هم تحصیل کردید یا اشنا هستید. انچه شما به عنوان لیست و قرار ها در سلامت اوردید حتی در پیشرفته ترین و مرفه ترین جوامع دنیا مانند سوئد و کاناد و نروژ هم با بودجه بسیار سنگین هنوز به طور کامل دست نیافتند. مشکل ما بطور کلی این است که از بس وعده و وعید دادیم خودمان هم باورمان شده. مگر نابرده رنج گنج میسر می شود. ما در چه زمینه ای مانند مدیران و جوامع پیشرفته رفتار و عمل می کنیم که انتظار داریم مانند انها باشیم.
ناشناس۱۲۹۲۶۹۵۰۸:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
تمام مشکلات و بد بختی ها از خودی و غیر خودی شدن جامعه ایجاد شده یک عده خودی هستند و بر خوردار از تمام مواهب
ناشناس۱۲۹۲۸۲۰۰۹:۰۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
شما از کجا میدانی سهوی بوده ؟؟؟ از کجا میدانی خرابکاری نبود یا حتی جنگ الکترونیک یا حتی خیانت ؟؟؟؟ یا حتی سناریوهای دیگر ؟؟؟؟ توئیت عدد 52 ترامپ اشاره به سقوط هواپیما سال 67 در جوابیه روحانی به توئیت 52 ترامپ سقوط پرواز شماره 752 آیا همه اینها اتفاقیست ؟؟؟
ناشناس۱۲۹۲۹۴۰۱۰:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مقصر فقط اپراتور پدافند هوایی بوده
ناشناس۱۲۹۳۱۲۷۱۱:۳۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مقصر اونی بوده که اجازه پرواز هواپیمای مسافربری در شرایط جنگی و در حالت پدافند تهاجمی داده. با کمی تفکر میشه فهمید چه افرادی اجازه داده اند.
ناشناس۱۲۹۲۹۴۴۱۰:۱۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
چرا «تئوری های توطئه» اینقدر در این کشور طرفدار دارد؟؟؟
ناشناس۱۲۹۳۳۷۰۱۳:۰۵:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
شما که تعریف تئوری توطئه رو نمیدونی لازم نیست کلمش رو هر جایی به کار ببرین
ناشناس3333333۱۲۹۳۰۸۷۱۱:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
واقعا مشکوکه هواپیمایی مسافربری را در ارتفاع 2000 متری با چشم غیرمسلح هم میشه تشخیص داد اینکه این افسر جزء با موشک کروز اشتباه گرفتن جای تعجبه
ناشناس۱۲۹۳۴۹۴۱۴:۰۳:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
اون اپراتور وظیفه شناس یا به قول تو افسر جزء(!) تو خونه و از پنجره اتاقش آسمان رو رصد نمیکرده که سرشو ببره بیرون موشک رو ببینه! توی فضای بسته و از طریق مانیتور سیستم بررسی میشه. لااقل به شعور خودتون و مردم توهین نکنید و ‌مرزهای بی‌سوادی رو در این حد جابجا نکنید!
ناشناس۱۲۹۳۵۵۶۱۴:۳۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
آقا یا خانم باشعور! سامانه TOR مجهز به دوربین اپتیکال و دید در شب می باشد.
ناشناس۱۲۹۳۵۸۶۱۴:۵۲:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
برادر منظور این است که این سامانه دوربین هم دارد.
امید۱۲۹۳۶۲۳۱۵:۱۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
بیسواد کسیه که نمیدونه اون سیستم پدافندی مورد نظر مجهز به دوربین قوی اپتیکال میباشد.
محمد۱۲۹۳۲۰۶۱۲:۰۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
سردار حاجی زاده فرمودند سهوی بوده و مسئولیتش با نیروی هوا فضای سپاه است.
حسین۱۲۹۲۸۴۷۰۹:۲۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
نویسنده محترم جوگیر فضای مجازی شده، وگرنه انقلاب و کشور ما که با خون شهیدان آبیاری شده هیچ نیازی به افراد و تفکراتی که بوی لیبرالیسم و جمهوری خواهی نداشته و نخواهد داشت. به تعبیر اون خانم مجری انقلابی، هر کسی نمی خواد بزاره بره اونجا که هر جور خواست بپوشه و بخوره.
ناشناس۱۲۹۳۱۴۷۱۱:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
شهدا از یک قشر خاص نبودند که شما برای همه مردم تعیین تکلیف کنید کجا زندگی کنند ما شهید ندادیم که بریم جای دیگه زندگی کنیم
ناشناس۱۲۹۳۲۲۱۱۲:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مگه همین مردم شهید ندادن
ناشناس۱۲۹۳۲۳۶۱۲:۱۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
بودجه کشور متعلق به همه ایرانیان است. سپاه هم یک سازمان ملی است که با پول همه اداره میشود و همه حق دارند نظر دهند و تاثیر گزار باشند.
ایران۱۲۹۳۲۱۲۱۲:۰۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
سپاه عزیز زحمات زیادی برای ما کشیده ولی برخی رفتار ها و حرفها به اعتماد عمومی صدمه زده و باید جبران شود.
ناشناس۱۲۹۳۴۱۹۱۳:۲۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
اینکه سپاه برای کشور خیلی زحمت کشیده بر کسی پوشیده نیست و با یک اشتباه یک نفر و یا چند نفر یک نهاد بزرگ تضعیف نمی شود. باید با خاطیان برخورد شود و مدیران آن قسمت هم برکنار شوند . با این کار قدرت سپاه کم نمی شود و بیشتر در دل مردم هم عزیزتر می شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین