نشست وزرای خارجه و دفاع روسیه-ترکیه برای بررسی مسائل منطقه‌ای

گروه جهان الف،   3981023031

مسکو امروز میزبان مذاکرات مهم منطقه‌ای بین مقامات بلندپایه دیپلماتیک و نظامی روسیه و ترکیه از یک سو و دیدار طرفین درگیری در لیبی از سوی دیگر است و به عقیده کارشناسان، روسیه موقعیت مناسبی برای ایفای نقش میانجی در حل مناقشه لیبی را دارد.

به گزارش تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو نوشته است: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه و "سرگئی شایگو" وزیر دفاع  روسیه امروز، دوشنبه با "مولود چاوش‌اوغلو" و "خلوصی آکار" همتایان ترکیه‌ای خود درباره حل و فصل بحران لیبی، همکاری‌های دوجانبه در سوریه و افزایش وخامت اوضاع در منطقه خاورمیانه با توجه به مسائل  پیرامون ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

البته موضوع اصلی مذاکرات مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی روسیه و ترکیه بررسی نحوه اجرای عملی طرح آتش‌بس در لیبی است که در بیانیه مشترک "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان"، روسای جمهوری دو کشور در تاریخ 8 ژانویه (18 دی ماه) در استانبول، بعنوان میانجی حل و فصل اوضاع، خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی از نیمه شب 12 ژانویه (22 دی ماه) شده بودند. این در حالی است که امروز (دوشنبه) نمایندگان ارشد هر دو طرف درگیری‌ها در لیبی نیز وارد پایتخت روسیه شده‌اند تا با یکدیگر گفتگو کنند.

ولادیمیر پوتین مذاکرات فعالی را درباره وضعیت لیبی و کمک به حل و فصل این مناقشه را انجام داده است. در مکالمات تلفنی با "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر و همچنین "محمد آل نهیان" ولیعهد ابوظبی درباره چگونگی حل و فصل بحران در لیبی، با توجه به بیانیه مشترک رهبران روسیه و ترکیه در استانبول به گفت‌وگو پرداخت.

رئیس جمهوری روسیه سپس ، روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که پس از دیدار با "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان در مسکو برگزار شد، ابراز اطمینان کرد که طرفین درگیری در لیبی پیشنهاد آتش بس روسیه و ترکیه را بپذیرند. وی گفت: « به همین دلیل ما می خواهیم مشاوره‌های بیشتری با آنها داشته باشیم.» بدین ترتیب پوتین در واقع علناً از طرفین درگیری‌ها در لیبی برای آمدن به مسکو دعوت کرد و امروز درخواست وی در این باره تحقق می‌یابد.

روسیه با توجه به نفوذ خود در منطقه، بهترین میانجی برای حل مناقشه لیبی است

"واسیلی کوزنیتسوف" رئیس مرکز مطالعات عربی و اسلامی ، موسسه مطالعات خاورمیانه در آکادمی علوم روسیه به "کامرسانت" گفته است: «روسیه معتقد است که حل و فصل مناقشه در لیبی تنها با در نظر گرفتن نظرات همه طرفین درگیری امکان پذیر خواهد بود ، همانطور که توسط "حسن سلیم" فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی پیشنهاد شده است ، در حالی که پیروزی نظامی یکی از طرفین می تواند منجر به تشدید درگیری شود و این باعث می شود تا خطرات برای کل منطقه افزایش یابد.»

به گفته این کارشناس ، روسیه و ترکیه پیش از این در عرصه عملیاتی سوریه نشان داده اند که علیرغم اختلافات می توانند به عنوان یک جبهه متحد دیپلماتیک عمل کنند و این تجربه ممکن است برای حل و فصل مناقشه لیبی هم مفید باشد. علاوه بر این ، مسکو با همه نقش آفرینان در منطقه که می‌توانند تاثیر بیشتری بر اوضاع لیبی بگذارند، روابط خوبی دارد که می‌تواند از آن در جهت کمک به بهبود وضعیت استفاده کند . به عقیده کوزنیتسوف، در هر صورت ، مسکو با میانجی‌گری خود در این مناقشه چیزی را از دست نخواهد داد.

بیشتر بخوانیدپوتین و اردوغان بار دیگر درباره اوضاع لیبی گفت‌وگو کردند
گفت‌وگوی تلفنی پوتین و السیسی درباره بحران لیبی و اوضاع منطقه
نویسندگان یادداشت تحلیلی "سناریوها برای توسعه روند اوضاع در لیبی تا سال 2030"  نیز معتقدند، فقدان جاه طلبی‌های جدی در عرصه تجارت روسیه در لیبی ، مسکو را به میانجی‌گری مناسب در حل و فصل مناقشه در این کشور تبدیل می کند. آنها گفته‌اند: «اگر رم ، پاریس یا آنکارا هرکدام منافع خود را در لیبی دنبال می‌کنند ، پوتین می تواند نقش یک داور بی طرف را داشته باشد. موفقیت در روند برقراری صلح در لیبی برای شرکت‌های ترکیه‌ای و آلمانی سود زیادی خواهد برد ولی منفعت اصلی روسیه در این جریان، افزایش اعتبار و تقویت وجهه این کشور بعنوان یک قدرت با نفوذ و صلح طلب است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین