برگزاری پنجمین جلسه کمیته دستمزد کارگری

گروه اقتصادی الف،   3981023005

نماینده کارگران در کمیته مزد وزارت کار گفت: پنجمین جلسه کمیته مزد برای تعیین سبد معیشت خانوار کارگری در وزارت کار با حضور شرکای سه‌گانه برگزار و در مورد سبد هزینه خانوار کارگری بحث شد.

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با فارس، در مورد جلسه کمیته مزد کارگری گفت: پنجمین نشست کمیته مزد کارگری با حضور نمایندگانی از کارفرمایان‌، کارگران و نمایندگان دولت از مرکز آمار ایران، وزارت صنعت، وزارت کار و وزارت امور اقتصادی و دارایی در محل وزارت کار برگزار شد.

وی افزود: صورت‌جلسه توسط اداره آمار و روش‌های محاسبه ارائه شد و نمایندگانی از مرکز آمار ایران در مورد روش محاسبه سهم دستمزد از قیمت تمام‌شده کالاها توضیح دادند.

توفیقی افزود: همچنین روش محاسبه تورم ماهانه در جلسه کمیته مزد ارائه شد، هر یک از اعضای کمیته توضیحاتی ارائه کردند و نماینده مرکز آمار در مورد روش محاسبه تورم، مولفه‌های تاثیرگذار در سبد هزینه معیشتی توضیحاتی ارائه کرد تا به این وسیله گزارشی برای شورای عالی کار در مورد ماده 41 قانون کار که در مورد حقوق و دستمزد کارگران صحبت می‌کند، ارائه کنیم.

نماینده کارگران در کمیته مزد وزارت کار اظهار داشت: اساس جلسه کمیته مزد و سبد معیشت خانوار کارگری بر دو پایه نرخ تورم و سبد معیشت و هزینه خانوار کارگری استوار است که بستگی به نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران در سال 97 دارد. میانگین بعد خانوار برای مناطق شهری 3.5 نفر و برای مناطق روستایی 3.6 نفر در نظر گرفته شده و آمار تورم و مؤلفه‌های تاثیرگذار در هزینه خانوار بحث می‌شود.

وی با بیان اینکه تورمی که نمایندگان کارگران و خانوار کارگری با آن سر و کار دارد، با نرخ تورم مرکز آمار ایران متفاوت است، گفت: وقتی مولفه‌های اثرگذار بر نرخ تورم بررسی شود، عدد تورم سبد خانوار تفاوت می‌کند. به نظر ما بعضی از مولفه‌ها در سبد معیشت خانوار که اثر زیادی ندارد، اما طبق تعریف مرکز آمار وجود دارد و بنابراین سبد مصرف خانوار را بررسی می‌کنیم که برای سال 98 سبد یک خانوار ماهانه 3.8 میلیون تومان هزینه دارد.

به گفته توفیقی سبد معیشتی حداقل معیشتی برای خانوار کارگری در نظر می‌گیرد و اینکه تورم این سبد امسال چقدر خواهد بود، مبنای مذاکره در شورای عالی کار خواهد بود.

به گفته وی عددی در مورد تورم سبد معیشتی که از هفته آینده در کمیته دستمزد در مورد محاسبه آن صحبت می‌شود و جلسه‌های کمیته مزد که در دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود، مبنای تعیین حداقل مزد در شورای عالی کار برای سال آینده خواهد بود.

نماینده کارگران در کمیته مزد وزارت کار در مورد آمار کارگران بیمه‌شده اصلی گفت: تعداد 13 میلیون و و 500 هزار کارگر بیمه‌شده مستقیم تامین اجتماعی در کشور داریم و در برابر این پرسش که چقدر از کارگران حقوق حداقل دستمزد دریافت می‌کنند، گفت: حدود 65 تا 70 درصد از کارگران حداقل مزد‌بگیر هستند.

توفیقی گفت: حداقل مزد امسال حدود 1.5 میلیون تومان است که با حق مسکن، بن، خواربار و حق تاهل و 1.5 اولاد به طور متوسط حداقل مزد کارگر به 2 میلیون و 150 هزار تومان در ماه می‌رسد.

وی در مورد اینکه آیا در مورد بن کارگری بحث شده است، گفت: این مسئله در شورای عالی کار بحث می‌شود و ما در کمیته مزد فقط در مورد سبد معیشت خانوار بحث می‌کنیم.

توفیقی در پاسخ به این پرسش هر یک از اقلام سبد معیشت هزینه خانوار چه وزنی دارد، گفت: قبلا طبق معیارهای بانک مرکزی بررسی می‌شد، الان طبق استاندارد مرکز آمار ایران که از استاندارد CIP پیروی می‌کند، هر یک از اقلام این سبد که دارای 12 مولفه مانند هزینه مسکن، پوشاک، درمان، بهداشت و موارد دیگر است و این سبد متشکل از 430 قلم کالاست که هزینه این سبد مصرفی بررسی می‌شود.

وی گفت: جلسه بعدی کمیته مزد دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین