کدخدایی: صلاحیت دو سوم نمایندگان کنونی برای انتخابات اسفند تایید شد

گروه انتخابات ۹۸ الف،   3981022152

سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت دو سوم نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی برای داوطلبی انتخابات اسفند خبر داد.

کدخدایی: صلاحیت دو سوم نمایندگان کنونی برای انتخابات اسفند تایید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباسعلی کدخدایی اظهار داشت: ۲۴۹ نفر از نمایندگان کنونی مجلس برای انتخابات اسفند نام نویسی کردند که با درگذشت نماینده ایرانشهر این آمار به ۲۴۸ نفر کاهش یافت و در مجموع صلاحیت ۹۰ نفر یعنی حدود یک سوم ثبت نام کنندگان تأیید نشد.

وی افزود: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان به فرمانداری‌ها اعلام شده است که به آنان اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره فرآیند رسیدگی به شکایات و اعتراض احتمالی داوطلبان تأیید صلاحیت نشده، تاکید کرد: همه داوطلبانی که تأیید صلاحیت نشدند، بدانند که طبق قانون نظارت، یک مرحله دیگر در بررسی صلاحیت‌ها باقی مانده است.

کدخدایی افزود: کسانی که احیاناً صلاحیتشان در مرحله شورای نگهبان تأیید نشد در حالی که قبلاً تأیید شد فرصت ده روز دیگری برای دریافت شکایات و رسیدگی مجدد به صلاحیت وجود دارد که اصطلاحاً در مرحله دوم شورای نگهبان بررسی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در آن مرحله به گونه پیش رویم که حقی از داوطلبان تضییع نشود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به مراحل مختلف بررسی صلاحیت داوطلبان از هیئت‌های اجرایی تا هیئت‌های نظارت استانی و نیز در این شورا، گفت: مرحله بررسی‌ها در شورای نگهبان از امروز آغاز شده است و پس از این هم مرحله ۱۰ روزِ دیگری داریم و در مجموع دو مرحله رسیدگی در شورای نگهبان انجام می‌شود.

کدخدایی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره فرجام برگزاری انتخابات الکترونیک از احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان به طور صد درصدی خبر داد و افزود: در حوزه‌های دیگر، مسئولان شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تلاش کردند و ما هم آمادگی داشتیم، اما به علت مسائل فنی در حوزه‌های دیگر، الکترونیکی برگزار نمی‌شود.

آغاز بررسی شکایات تأیید صلاحیت نشدگان؛ از امروز

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی اعتراضات و شکایات داوطلبان تأیید صلاحیت نشده از امروز تا پنج روز آینده خبر داد.

کدخدایی درباره نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیئت‌های نظارت استانی، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان ابتدا در هیأت‌های اجرایی انجام شده که در آن مرحله تعدادی از داوطلبان، تأیید صلاحیت شدند و صلاحیت برخی نیز تأیید نشد.

وی افزود: مرحله دوم، بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت استانی بود که بررسی صلاحیت‌ها باید با مشورت هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات انجام می‌شد و دیدگاه‌های شأن را درباره داوطلبان به هیأت مرکزی ارائه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته کار بسیار سنگینی بود و همکارانم شبانه روز در تهران و استان‌ها مشغول به کار بودند و بالاخره دیشب موفق شدیم، نتایج بررسی‌ها را از طریق فرمانداری‌های کشور اعلام کنیم به همین منظور نتایج بررسی به فرمانداری‌ها تحویل داده شد و آنان نیز طبق قانون موظفند نتایج را به طور کتبی به داوطلبان اعلام کنند.

کدخدایی تاکید کرد: چون از امروز در مرحله دریافت شکایت‌ها و رسیدگی به آن در شورای نگهبان هستیم، فرمانداران باید نتایج بررسی صلاحیت را به طور مکتوب به داوطلبان ارائه کنند تا تأیید صلاحیت نشدگان بتوانند از مهلت قانون پنج روزه برای ارائه شکایات و اعتراض‌ها که از امروز آغاز می‌شود، استفاده کنند.

وی افزود: اعتراض‌ها و شکایات در تهران به آدرسی که پیشتر از طریق اطلاعیه شورای نگهبان اعلام شده است، قابل دریافت است و داوطلبانی که اعتراض دارند با مراجعه به آن نشانی و یا در استان‌ها با مراجعه به دفاتر این شورا، شکایاتشان را ارائه کنند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ما همزمان رسیدگی به اعتراض‌ها را آغاز کرده ایم و تلاش خواهیم کرد در مهلت قانونی ۲۰ روزه یعنی تا ۱۱ بهمن نتایج رسیدگی به شکایات و اعتراض‌ها را اعلام کنیم.

کدخدایی همچنین با قدردانی از مراجع چهار گانه استعلام درباره داوطلبان انتخابات مجلس اظهار داشت: آنان در این دوره همکاری بسیار خوبی با ما داشتند که جا دارد از جانب خودم و اعضای شورای نگهبان؛ از مسئولان و کارشناسان این مراجع قدردانی کنم.

وی افزود: آنان تقریباً به اکثریت استعلام‌هایی که درباره داوطلبان شد، پاسخ دادند و گزارش‌هایی که به شورای نگهبان ارائه کردند، گزارش‌های مبسوطی بود و ما توانستیم با دریافت استعلام‌ها و گزارش‌ها با دقت بیشتری به پرونده‌های داوطلبان رسیدگی کنیم، رسیدگی‌هایی که در این دوره از دقت بالاتری برخوردار بود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها در رسانه‌ها درباره تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس گفت: در فضای مجازی و رسانه‌های دیگر، گمانه زنی‌هایی درباره داوطلبان مطرح می‌شود که خواهش می‌کنم از این کار پرهیز شود و صرفاً به اعلام نظر فرمانداری‌ها که به داوطلبان ارائه می‌شود اتکا کنند که صرفاً این اعلام نظر اعتبار دارد و گمانه زنی‌ها و شایعات هیچ اعتباری ندارد.

کدخدایی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد به هر گونه اعتراض و شکایتی رسیدگی شود تا حقی ضایع نشود.

صلاحیت حدود ۳۰ درصد داوطلبان تأیید نشد

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: از مجموع داوطلبان انتخابات مجلس، صلاحیت حدود ۳۰ درصد در هیئت‌های نظارت استانی تأیید نشد.

کدخدایی افزود: رقم ثبت نامی‌ها در این دوره از انتخابات مجلس، ۱۶ هزار و ۳۳ داوطلب بود که تعدادی از آنان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی انصراف دادند و تعدادی هم در آن مرحله تأیید صلاحیت نشدند.

وی اضافه کرد: تعدادی از داوطلبان هم شکایت نکردند که آنان هم ملحق می‌شوند به انصرافی‌ها؛ اما تعدادی شکایت کردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجموعه داوطلبانی که شکایت کردند از مجموع ۱۶ هزار و ۳۳ ثبت نام کننده، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ داوطلب هستند که ما باید صلاحیت شأن را بررسی کنیم و در این مرحله رسیدگی اولیه انجام شد.

کدخدایی افزود: در این مرحله، حدود ۳۰ درصد صلاحیت شان تأیید نشد و صلاحیت برخی داوطلبان را نیز به علت کامل نبودن مدارکشان یا دقیق نبودن نشانی شان، اصطلاحاً احراز نشد.

وی ابراز امیدواری کرد: داوطلبانی که صلاحیت شان در این مرحله تایید نشد یا به علت فقدان اطلاعات لازم نتوانستیم صلاحیت شأن را رسیدگی کنیم در دوره بعدی، تعیین تکلیف شوند و رقم تأیید صلاحیت شدگان افزایش یابد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین